Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2015, 16:46   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De evangelisten hebben getracht om een Jezus die zich bij Johannes de Doper aansloot als vrijwillige nazarener, die een rabbi en wonderdoener was, die de gehele joodse religieuze elite aanklaagde, te verenigen met de beloofde messias, de zoon van David en de koning der joden. Die Jezus is dan op de leeftijd van dertig jaar een geestelijk mens geworden en heeft enkele jaren later tevergeefs getracht als ingebeelde zoon van David de geestelijke leiders van zijn tijd terzijde te schuiven. Die hebben dat niet geduld en hem valselijk beschuldigd van rebellie om hem door Pilatus te kunnen laten terechtstellen.
Dat is het beste wat ik er nu van kan maken.
Nergens staat er ergens dat Jezus zich aansloot bij Johannes. Wel dat hij zich liet dopen door Johannes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 16:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 16:58   #82
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nergens staat er ergens dat Jezus zich aansloot bij Johannes. Wel dat hij zich liet dopen door Johannes.
Er staat dat Jezus de doop van Johannes doopte, van berouw tot vergeving van zonden. 'Jezus doopte meer mensen / discipelen dan Johannes, hij moest groter worden en Johannes kleiner zei Johannes. Jezus was dus een welkome 'concurrent' van Johannes vooral omdat Johannes al spoedig daarna werd gevangen gezet door Herodes. Het werk werd voortgezet door Jezus.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 17:03   #83
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat dat Jezus de doop van Johannes doopte, van berouw tot vergeving van zonden. 'Jezus doopte meer mensen / discipelen dan Johannes, hij moest groter worden en Johannes kleiner zei Johannes. Jezus was dus een welkome 'concurrent' van Johannes vooral omdat Johannes al spoedig daarna werd gevangen gezet door Herodes. Het werk werd voortgezet door Jezus.

Jezus haalt zijn eerste apostelen weg van bij Johannes als ik me niet vergis. Johannes laat vragen of Jezus nu diegene is die men moet verwachten of niet. De leerlingen van Johannes verwijten Jezus dat hij een slemper is. Ik zie in deze paar voorbeelden zeker niet dat Jezus zich aangesloten had bij Johannes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 17:04.
Oud 12 februari 2015, 17:07   #84
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De evangelisten hebben getracht om een Jezus die zich bij Johannes de Doper aansloot als vrijwillige nazarener, die een rabbi en wonderdoener was, die de gehele joodse religieuze elite aanklaagde, te verenigen met de beloofde messias, de zoon van David en de koning der joden. Die Jezus is dan op de leeftijd van dertig jaar een geestelijk mens geworden en heeft enkele jaren later tevergeefs getracht als ingebeelde zoon van David de geestelijke leiders van zijn tijd terzijde te schuiven. Die hebben dat niet geduld en hem valselijk beschuldigd van rebellie om hem door Pilatus te kunnen laten terechtstellen.
Dat is het beste wat ik er nu van kan maken.
Ja, dat is zowat in een notendop wat er gebeurd is. ( is me wel niet duidelijk wat je onder ' geestelijke mens geworden ' bedoeld ). De Sadduceeërs collaboreerden met de Romeinen en de Farizeeën hielden zich apolitiek op de vlakte tot ergernis van de Nazareners en Essenen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 17:08   #85
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En waar stond die ' doop ' voor ?
Oud 12 februari 2015, 17:18   #86
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar heb ik een andere mening over.
Zonde was geen joods begrip. Men had het over ' falen en tekort schieten in iets '. Vergeving van zonde door doop kende men niet. Die doop had een andere betekenis ( later hierover meer ). Het plan was om Johannes, nadat Jezus zou zetelen als koning der joden, hem aan te stellen als geestelijke leider, hogepriester. Herodes Antipas moet onder de indruk zijn geweest van Johannes' optreden, gezien hij zelfs dacht dat hij Elias was. Mede daarom liet Herodes hem onthoofden.
Oud 12 februari 2015, 17:20   #87
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En waar stond die ' doop ' voor ?
Voor zover ik weet zeggen de synoptische evangelies nergens dat Jezus doopte. De enige die dit vermeldt is het late evangelie van Johannes. En die voegt er dan nog bij: "Jezus doopte niet zelf."
Oud 12 februari 2015, 17:21   #88
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jezus haalt zijn eerste apostelen weg van bij Johannes als ik me niet vergis. Johannes laat vragen of Jezus nu diegene is die men moet verwachten of niet. De leerlingen van Johannes verwijten Jezus dat hij een slemper is. Ik zie in deze paar voorbeelden zeker niet dat Jezus zich aangesloten had bij Johannes.
Jezus' eerste " volgelingen " waren zijn eigen broers. Ik denk niet dat hij die bij Johannes hoefde weg te halen.

Laatst gewijzigd door Aton : 12 februari 2015 om 17:21.
Oud 12 februari 2015, 17:23   #89
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet zeggen de synoptische evangelies nergens dat Jezus doopte. De enige die dit vermeldt is het late evangelie van Johannes. En die voegt er dan nog bij: "Jezus doopte niet zelf."
Waar beweer ik dat Jezus doopte ???
Oud 12 februari 2015, 17:27   #90
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus' eerste " volgelingen " waren zijn eigen broers. Ik denk niet dat hij die bij Johannes hoefde weg te halen.
De teksten zeggen precies het tegenovergestelde. En meer bepaald: "...want zijn familie geloofde niet in Hem." Als ik mij goed herinner, zeggen de teksten tevens dat een van de eerste discipelen volgelingen waren van Johannes. Jezus haalt ze dus weg van Johannes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 17:30.
Oud 12 februari 2015, 17:30   #91
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De teksten zeggen precies het tegenovergestelde. En meer bepaald: "...want zijn familie geloofde niet in Hem." Als ik mij goed herinner, zeggen de teksten tevens dat een van de eerste discipelen volgelingen waren van Johannes.
Kijk dát nog maar eens na.
Oud 12 februari 2015, 17:36   #92
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk dát nog maar eens na.
Johannes 1,

[35] De volgende dag was Johannes daar weer; twee van zijn leerlingen waren bij hem. [36] Hij richtte zijn blik op Jezus, die daar langskwam, en zei: ‘Daar is het lam van God.’ [37] De twee leerlingen gaven gehoor aan zijn woord en volgden Jezus. [38] Jezus keerde zich om, zag dat ze Hem volgden en sprak hen aan: ‘Zoeken jullie iets?’ Ze zeiden: ‘Rabbi (dat betekent: meester), waar houdt U uw verblijf?’ [39] Hij antwoordde: ‘Kom mee en je zult het zien.’ Ze gingen mee, en zagen waar Hij zijn verblijf hield.

.

Johannes 7:5
Want ook Zijn broeders geloofden niet in Hem.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 17:41.
Oud 12 februari 2015, 18:22   #93
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Johannes 1,

[35] De volgende dag was Johannes daar weer; twee van zijn leerlingen waren bij hem. [36] Hij richtte zijn blik op Jezus, die daar langskwam, en zei: ‘Daar is het lam van God.’ [37] De twee leerlingen gaven gehoor aan zijn woord en volgden Jezus. [38] Jezus keerde zich om, zag dat ze Hem volgden en sprak hen aan: ‘Zoeken jullie iets?’ Ze zeiden: ‘Rabbi (dat betekent: meester), waar houdt U uw verblijf?’ [39] Hij antwoordde: ‘Kom mee en je zult het zien.’ Ze gingen mee, en zagen waar Hij zijn verblijf hield.

Johannes 7:5
Want ook Zijn broeders geloofden niet in Hem.
Volg jij maar lekker het evangelie volgens Johannes, zowat 100 jaar na de feiten geschreven.

Nog zoiets van dezelfde auteur:
Citaat:
Joh 7 :1En na dezen wandelde Jezus in Galilea; want Hij wilde in Judea niet wandelen, omdat de Joden Hem zochten te doden
Voel je nog geen nattigheid ? Dan zul je het nooit voelen.

Laatst gewijzigd door Aton : 12 februari 2015 om 18:26.
Oud 12 februari 2015, 18:37   #94
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volg jij maar lekker het evangelie volgens Johannes, zowat 100 jaar na de feiten geschreven.

U doet toch zelf niets anders dan evangelies aan te halen? Wanneer het u past dan. En wanneer het u niet aanstaat, dan deugt plots het evangelie niet meer blijkbaar.

Ik kan alleen maar doorgaan op hetgene wat er geschreven werd door de 'evangelisten'. Dat is het enige wat we hebben. Ik lees dus wat er staat. En wanneer u dus oreert dat de eerste discipelen de broeders waren van Jezus, ja dan staat dat er niet. Integendeel zelfs, er staat juist het tegenovergestelde!

U echter steunt zich op een ongeschreven tekst van een tot dusverre vrij onbekend evangelie: het Evangelie volgens Aton.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 18:42.
Oud 12 februari 2015, 19:07   #95
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja maar in het evangelie staat ook dat de inwoners van Nazareth Jezus hun dorp uitjoegen. En dat neemt u dan weer niet aan. U pikt er zowat uit wat u zint.

Nu er is inderdaad wél een ongerijmdheid. Immers in Handelingen (én in de Brieven van Paulus-Galaten-), vinden we plots een broer van Jezus aan het hoofd staan van de Jezus volgelingen: Jacobus. En dat staat haaks op 'en zijn broeders geloofden niet in Hem'.

Er zijn vier mogelijkheden:
-ofwel hebben de broers van Jezus altijd in hem geloofd (het evangelie echter spreekt dit verschillende keren tegen).
-ofwel zijn ze in hem beginnen te geloven na zijn dood.
-ofwel is Jacobus nooit hoofd van de kerk in Jeruzalem geweest.
-ofwel was deze Jacobus niet de broer van Jezus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 19:07.
Oud 12 februari 2015, 19:17   #96
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U doet toch zelf niets anders dan evangelies aan te halen? Wanneer het u past dan. En wanneer het u niet aanstaat, dan deugt plots het evangelie niet meer blijkbaar.
Zoals je weet zitten er heel wat verschillen tussen de auteurs hun verslag.
Wel, het N.T. moet je als een ui pellen, laag voor laag, en dat is het geheim. Ik heb zo de indruk dat net jij enkel laat zien wat je aanstaat. Neem nu die verzen van Johannes. Jij hebt de kers eruit gepikt wat net in je kraam paste. Begin al eens met alles te schrappen waar men elkaar tegenspreekt. Schrap ook alle mirakels en parabels. Het oudste evangelie is betrouwbaarder dan het laatste. Tja, zo'n studie maak je niet in een twee drie.

Citaat:
Ik kan alleen maar doorgaan op hetgene wat er geschreven werd door de 'evangelisten'. Dat is het enige wat we hebben. Ik lees dus wat er staat.
En daar maak je al de eerste fout. Probeer eens te lezen wat tussen de lijntjes staat.
Citaat:
En wanneer u dus oreert dat de eerste discipelen de broeders waren van Jezus, ja dan staat dat er niet. Integendeel zelfs, er staat juist het tegenovergestelde!
En nu kun je al de vraag stellen waarom dit er staat. Drie discipels waren broeders van Jezus; Jakobus, Simon en Judas. En dan heb ik het nog niet over eventuele familieleden.

Citaat:
U echter steunt zich op een ongeschreven tekst van een tot dusverre vrij onbekend evangelie: het Evangelie volgens Aton.
Kijk, en dit lokt agressie uit. Best zielig hoor. Schiet je daar iets mee op denk je ?
Oud 12 februari 2015, 19:20   #97
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja maar in het evangelie staat ook dat de inwoners van Nazareth Jezus hun dorp uitjoegen. En dat neemt u dan weer niet aan. U pikt er zowat uit wat u zint.

Nu er is inderdaad wél een ongerijmdheid. Immers in Handelingen (én in de Brieven van Paulus-Galaten-), vinden we plots een broer van Jezus aan het hoofd staan van de Jezus volgelingen: Jacobus. En dat staat haaks op 'en zijn broeders geloofden niet in Hem'.

Er zijn vier mogelijkheden:
-ofwel hebben de broers van Jezus altijd in hem geloofd (het evangelie echter spreekt dit verschillende keren tegen).
-ofwel zijn ze in hem beginnen te geloven na zijn dood.
-ofwel is Jacobus nooit hoofd van de kerk in Jeruzalem geweest.
-ofwel was deze Jacobus niet de broer van Jezus.
Dit laat nu weer eens duidelijk zien dat je er weinig of niks van af weet en probeer dit met wat arrogantie te compenseren.
Oud 12 februari 2015, 19:27   #98
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit laat nu weer eens duidelijk zien dat je er weinig of niks van af weet en probeer dit met wat arrogantie te compenseren.
Probeer voor de verandering eens een ernstige discussie op te zetten in plaats van te schelden.
Oud 12 februari 2015, 19:38   #99
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, het N.T. moet je als een ui pellen, laag voor laag, en dat is het geheim. Ik heb zo de indruk dat net jij enkel laat zien wat je aanstaat. Neem nu die verzen van Johannes. Jij hebt de kers eruit gepikt wat net in je kraam paste. Begin al eens met alles te schrappen waar men elkaar tegenspreekt. Schrap ook alle mirakels en parabels. Het oudste evangelie is betrouwbaarder dan het laatste. Tja, zo'n studie maak je niet in een twee drie.
U praat gewoon Vergeer na. Die zegt bijna tekstueel wat u nu komt te vertellen. Vergeer zegt soms zeer zinnige dingen. Maar het blijven veronderstellingen.

Citaat:
En daar maak je al de eerste fout. Probeer eens te lezen wat tussen de lijntjes staat.
Wat er tussen de regels staat is zeer subjectief. U bent daar dan ook zeer creatief mee. Dat mag, maar men kan daar alle kanten mee uit. Dat zijn hypotheses. U verheft gedurig aan hypotheses tot dogma's.
Citaat:
En nu kun je al de vraag stellen waarom dit er staat. Drie discipels waren broeders van Jezus; Jakobus, Simon en Judas. En dan heb ik het nog niet over eventuele familieleden.[/i]
Dat is mogelijk, maar absoluut niet zeker. Zo kan men van alles veronderstellen. Trouwens de namen van de apostelen verschillen nogal eens van evangelie tot evangelie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 19:40.
Oud 12 februari 2015, 19:47   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En nu kun je al de vraag stellen waarom dit er staat. Drie discipels waren broeders van Jezus; Jakobus, Simon en Judas. En dan heb ik het nog niet over eventuele familieleden.

Kijk, en dit lokt agressie uit. Best zielig hoor. Schiet je daar iets mee op denk je ?
Waar staat dat?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2015 om 19:47.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be