![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij een afbetalen op meerdere jaren is de afbetaling van de interest op de hoofdsom gespreid over meerdere jaren.
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Parlementslid
|
![]() Het zou beter zijn dat burgers vanaf lagere middenklasse geen woning zouden mogen bezitten.
Ze kunnen dat toch niet betalen. Beter zou zijn om voor de lagere middenklasse huurwoningen ter beschikking te stellen tegen marktconforme prijzen. Armeren zouden beter in woonblokken gehuisvest worden.
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2000 euro of te wel 80000 belgische franken netto voor een bankbediendenjob in 1981? Ik dacht het niet. Auto was tweedehands ja, maar huis was perfect in orde van bij het begin. Met elektrische verwarming, niet met een kolenkachel! Met kleurentv, zonder zelfgemaakte kledij of gestopte kousen... En zonder laptop, iphone of GSM, simpelweg omdat die dingen gewoonweg niet bestonden. Trouwens, denk jij nu écht dat een laptop of een Iphone er voor zorgen dat jongeren de dag van vandaag geen huis meer kunnen kopen? In wat voor hol leef jij eigenlijk zeg?! De dagen dat je een volledige som kon lenen voor een huis, die zijn voorgoed voorbij. En daar zit het addertje! Als je geen 40-50000 euro startkapitaal te investeren hebt, moet je er zelfs niet eens aan denken om een lening te krijgen. Met dat bedrag kocht je 35 jaar geleden een huis. Dat is het verschil. Maar blijf maar focussen op onbenulligheden als een laptop, gsm of restaurant... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Jij mag morgen alle banken aflopen, en een keer een lening proberen te versieren voor 300000 euro met een netto-loon van 1700 euro. Héél véél succes! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Bovendien: wie heeft er eigenlijk gezegd dat het vooral jongeren zijn die hun hypothecaire lening niet meer af kunnen betalen? Een artikel, en alle gepensionneerden zijn weer bezig over de 'jongeren' met hun modern speelgoed... 'Wij spaarden tenminste nog'. Welja, ik spaar ook (aan 1%). Maar ik weet wél nog van de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gemiddelde is op een verhouding van 80/20 berekent.
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In geval van leningen toestaan weet ik niet.....hoe dat er nu aan toegaat daarin kan je gelijk hebben dat banken moeilijker een lening toestaan .....anderzijds weet ik, dat vroeger de rentevoeten tot 12 % waren en vandaag hoeveel ??....Hallo ?? ![]() Verder staat meer bepaald bv hier in Ninove een mooie simpele kleine rijwoning te koop helemaal tiptop vernieuwd voor 150.000 euro ideaal eigenlijk voor een jong koppel zelfs met een kind. Nu 35 jaar geleden verdiende een arbeider ongeveer 20000 bfr....Nu is dat makkelijk 60000 bfr ...dus huis 3 X zo duur maar inkomen 3x zo veel.En wederom de rentevoet was 35 jaar geleden tot 12 % Hallo ?? ![]() Maar goed als jij verder vindt dar jonge mensen nu soberder en met minder welstand en luxe leven dan pakweg 35 jaar geleden.....laat ik je graag in je geloof ....Ik zie het anders. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleszins weet ik dat de intrestvoeten destijds aan 12 % tegenover nu ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Helemaal juist! En in 1982 moest je ook niet voor de volle 100 % lenen hoor, en het mocht ook niet meer zijn dan 1/3 van je netto-loon. Dus ik hoop dat het nu glashelder is dat het vroeger ook niet zo evident was en dat we ook niet alles in de schoot werden geworpen. Zijn dus ook zeer bescheiden moeten beginnen en hard werken, letten op de kosten, sparen waar kon etc.... En geen schulden maken voor alle mogelijke hebbedingetjes, fancy cars, vakantietjes etc.... Dan kom je ook niet in de moeilijkheden (want dat was toch de topic nietwaar). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Later is het wel wat soepeler geworden denk ik. Waarom ze weer strenger geworden zijn laat zich raden. Als alleenwerkende heb ik trouwens ook nooit kunnen bouwen. En dat was zonder al die speeltjes. Lenen voor een simpele tv was toen geen uitzondering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Al die kleine schijnbaar onbenullige onkosten. Een containerparkje doen - parkeermeterke - internetabbonement - vuilnisophaling - gemeentebelasting hier, provinciebelasting daar, gemeenschapsbelasting extra en federale belastingen overal.... een overvloed aan milieubelastingen allerhande. Je kan niet links of rechts kijken of er komen kosten aan te pas die er vroeger gewoon niet waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Annuïteitenlening of afbetalen van het geleend bedrag + intrest op het nog te betalen bedrag. In het laatste geval betaalde men aanvankelijk veel en daarna steeds minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rekenfout die werd gemaakt in dit topic is te veronderstellen dat de volledige interest op de hoofdsom in jaar 1 zou betaald dienen te worden geweest te zijn. ![]()
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 13 februari 2015 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het gemiddeld loon is rond de 3200 euro bruto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het feit is dat banken de dag van vandaag bijzonder strenge eisen op leggen bij leningen zodat het voor véél jongeren onmogelijk is om een huis of appartement te kopen. Om het concreet te maken: ikzelf ben 33 en alleen. Ik heb een hoger diploma en ik verdien ongeveer 2000 euro netto per maand. Ik heb geen enkele lening lopen: heel mijn huisraad, meubels, auto, tv, elektro, whatsoever is allemaal cash betaald. Met andere woorden: ik ben schuldenvrij en ik heb een kapitaal van ongeveer 40000 euro. Vergaard door sparen, wat beleggingen enzoverder. Als ik momenteel naar de bank ga, vraagt men al een eigen inbreng van minimaal 25 tot 30k euro. Die kan ik wel betalen, maar dat betekent dat ik dan een heleboel beleggingen of zaken moet verkopen, wat nefast is voor de opbrengst. En uiteraard staat er amper iets op gewone spaarrekeningen, aangezien de jaarlijkse kosten bijna net zo hoog zijn als wat er als intrest gegeven wordt. Daarenboven zegt men mij: uw maandelijkse aflossing mag niet meer bedragen dan 1/3e van uw loon, in casu ongeveer 650 euro (U mag drie keer raden hoeveel de huur van mijn appartement bedraagt... ). Wel, met die aflossing kan ik een lening afsluiten over 25 jaar van een 130000 euro, tel daar enkele tienduizenden euro's eigen inbreng bij en u ziet wat mijn budget is. En ik raad u aan om in de omgeving van mijn werk of waar ik nu woon, iets deftigs te vinden. En dan hoef ik ook geen picobello afgewerkte woning te vinden, zo realistisch ben ik ook. Maar in een rijhuis met aftandse elektriciteit, enkel glas en een rot dak ben ik ook niet geïnteresseerd omdat ik de nodige dringende verbouwingswerken dan toch niet kan uitvoeren. Dan blijf ik momenteel liever huren. Om maar te zeggen: het is allesbehalve gemakkelijk om een lening te verkrijgen. Zelfs als relatief goed verdiendende single. Maar moet ik daarom maar géén internet nemen? Mag ik daarom géén GSM van 200 euro kopen? Mag ik daarom niet naar een concert of een festival gaan? Mag ik dan geen nieuwe kleren kopen of van tijd tot tijd eens op restaurant gaan? Met alle respect, maar die pakweg 1000 - 1500 euro die ik op jaarbasis aan dat soort zaken uitgeef, gaan geen zak verschil uitmaken in het al dan niet krijgen van een lening hoor. Ik wil ook wel genieten van enkele dingen die ik leuk vind in mijn vrije tijd, en ik wil ook wel verzorgd voor de dag komen. Misschien ben ik wat heftig voor de dag gekomen in voorgaande tussenkomsten, maar als men het hier heeft over 'jongeren', dan voel ik mij nog aangesproken. Ik ben er mij terdege van bewust dat er inderdaad een boel jongeren zijn die moeilijk met geld om kunnen gaan, maar ik denk niet dat ik bij die groep behoor. En rekening houdend met het feit dat ik redelijk goed verdien (een stuk boven die mediaan van 2778 euro bruto) en met wat ik uiteindelijk zou kunnen lenen, durf ik stellen dat het de dag van vandaag voor héél wat jonge mensen uiterst moeilijk is om een lening te krijgen. Maar uiteindelijk staat dit volledig los van de discussie over mensen die hun lening niet meer afbetaald krijgen. Nogmaals: waarom worden hier enkel jongeren geviseerd? Hoeveel 40-ers belanden er niet in een scheiding? Hoeveel niet-jongeren zijn er afgelopen jaren geweest die hun werk kwijt geraakt zijn? Of ziek geworden? Veel van degene die hun lening niet meer kunnen betalen, moeten de schuld bij zichzelf zoeken. Maar er zijn er ook een héél deel die door omstandigheden in de problemen geraken en hun lening (tijdelijk) niet meer afbetaald krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voordeel dat jij hebt...als je erin slaagt om een eigen woning te kopen deze later voor 100 % van jou alleen zal zijn.....Als koppel is dat in feite maar ieder de helft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() De bompasquad hier meent dat alle jongeren gsm's, computers, reizen, etc...kopen voor duizenden en duizenden euros per jaar, en dat ze daarom geen woning kunnen kopen. Ze zouden zogezegd niet meer kunnen sparen.
Ik had 60k bijeen gespaard toen we onze woning gingen kopen, het was net genoeg eigen inbreng. Voornamelijk bereikt door op kot/studio te leven en meer als de helft van mijn salaris weg te zetten iedere maand. En ja, ik had een laptop, ging nu en dan op reis....maar met alle respect, nog meer sparen en ik was een kluizenaar. Dan vraag ik mij af hoe jongeren die geen hoger diploma hebben het doen ? Thuis wonen en bijna hun heel salaris sparen (ik zette meer dan 1000 euro per maand over naar de spaarrekening) ? Leuk allemaal, maar veel ouders hebben geen zin in jongeren die tot hun 30ste thuis blijven hangen.... |
![]() |
![]() |