Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2015, 18:26   #81
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het gaat niet om blindelings vertrouwen: men kan perfect voorzien in een restrictieve regelgeving.

Die kwesties zijn hier niet aan de orde. Op deze manier kun je elke maatregel opnemen in een opsomming met absurditeiten om de maatregel zelf in diskrediet te brengen. Bijzonder flauw is dat.
U beschouwt dat als absurditeiten, ik stel vooral vast dat u een subjectieve rangorde hanteert in privacy, waarbij u genetische informatie om één of andere reden lager op de ladder plaatst dan andere zaken.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 18:40   #82
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert de wafel Bekijk bericht
Het basisidee dat hier achter zit, is dat we dan allemaal potentiële criminelen zijn.
Als de overheid zo over zijn consumenten met of zonder koopkracht denkt,
dan zitten we inderdaad zeer dicht tegen een politiestaat.
Wie is er dan paranoïde ?
En wie maakt dan een vreugdedansje ?
Uiteraard zijn we allemaal potentiële criminelen. Waarom dat volledig correcte uitgangspunt ipso facto naar een politiestaat leidt is mij niet helemaal duidelijk.

Trouwens, waar trek je de grens tussen een politiestaat en een niet-politiestaat? Allemaal heel betrekkelijk, lijkt me.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 18:45   #83
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En zeker en vast alle medeburgers die in aanraking kwamen met het gerecht; Zelfs breed genomen: buitenwippers, baruitbaters, handlangers van zulke gasten,
alsmede alle immigranten. Ongeacht hun huidskleur, bijvoorbeeld een Fransman die zich in Vlaanderen komt vestigen.

Ieder misdrijf dat opgelost wordt, is een goede zaak voor de maatschappij. Niet alleen dus voor het slachtoffer, maar voor iedereen.

Ik zie geen enkel nadeel op vlak van privacy.
De overheid (belastingen, onderwijs ...) weet in welke kleuterklas is zat, in welke lagere school, welk soort humaniora, wat daarna, wat in het leger, welke werkgevers, welk huis ik aankocht, trouwde, kinderen, erfde, vzw's die ik steunde met belastingsaftrek, welke ziekenkas, ...
waarom zou er daar in het gerecht geen code mogen zijn, die mocht ik echt heel stout worden, er toe kan bijdragen dat ik ontmaskerd word ?

Ok, tenzij ik paranoïde zou zijn.

titel: Uitwisseling DNA met Frankrijk kan doorbraak in tientallen moordzaken forceren

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150210_01522736
Ondanks 1945 en 1990 zijn de totalitaire ideeën en ideologen de wereld nog niet. Over mijn lijk dat ik DNA afsta aan de staat.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 18:48   #84
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
U beschouwt dat als absurditeiten, ik stel vooral vast dat u een subjectieve rangorde hanteert in privacy, waarbij u genetische informatie om één of andere reden lager op de ladder plaatst dan andere zaken.
Wel, als ik moet kiezen tussen het prijsgeven van een dna-profiel (voor strikt bepaalde doeleinden) en het prijsgeven van de inhoud van brieven dan weet ik het wel: dat dna-profiel vertelt namelijk niets substantieels over mijn handel en wandel, mijn al dan niet twijfelachtige bezigheden; niets over de persoon aan wie ik liefdesbrieven schrijf, niets over de films die ik bekijk, niets over mijn plannen voor vanavond, niets over de contacten die ik onderhoud of met wie ik het bed deel, over wie ik fantaseer, etc. Dié informatie kan wel uit brieven worden afgeleid.

Waar het om gaat is dat dna-informatie kan gebruikt worden om iemand te identificeren, niet om iemands biografie te schrijven. Dus waarin zit 'm het privacyprobleem? Wat is dat eigenlijk, dat "private" leven van ons?
Oud 11 februari 2015, 19:05   #85
Bert de wafel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Uiteraard zijn we allemaal potentiële criminelen. Waarom dat volledig correcte uitgangspunt ipso facto naar een politiestaat leidt is mij niet helemaal duidelijk.

Trouwens, waar trek je de grens tussen een politiestaat en een niet-politiestaat? Allemaal heel betrekkelijk, lijkt me.
Als dat het uitgangspunt is, dat iedereen volgens de regering een potentiële crimineel is, dan lijkt het mij dwaas dat ze alleen dna-gegevens zouden verzamelen terwijl er veel effectievere middelen bestaan.
Bert de wafel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 19:10   #86
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, als ik moet kiezen tussen het prijsgeven van een dna-profiel (voor strikt bepaalde doeleinden) en het prijsgeven van de inhoud van brieven dan weet ik het wel: dat dna-profiel vertelt namelijk niets substantieels over mijn handel en wandel, mijn al dan niet twijfelachtige bezigheden; niets over de persoon aan wie ik liefdesbrieven schrijf, niets over de films die ik bekijk, niets over mijn plannen voor vanavond, niets over de contacten die ik onderhoud of met wie ik het bed deel, over wie ik fantaseer, etc. Dié informatie kan wel uit brieven worden afgeleid.

Waar het om gaat is dat dna-informatie kan gebruikt worden om iemand te identificeren, niet om iemands biografie te schrijven. Dus waarin zit 'm het privacyprobleem? Wat is dat eigenlijk, dat "private" leven van ons?
Dat is dus een louter subjectieve invulling van uwentwege. Hoe dan ook, het preventief afnemen van DNA-staal druist in tegen internationale normen, zoals bv. zelfs het bijhouden voor onbepaalde tijd van vingerafdrukken uit strafrechtelijk onderzoek door het EHRM als een schending van het recht op bescherming van het privéleven wordt beschouwd.

Laatst gewijzigd door Zeus : 11 februari 2015 om 19:10.
Oud 11 februari 2015, 19:21   #87
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat is dus een louter subjectieve invulling van uwentwege.
Wat kun jij daartegenover stellen, behalve je eigen subjectieve invulling van wat tot je privacy behoort?

Citaat:
Hoe dan ook, het preventief afnemen van DNA-staal druist in tegen internationale normen, zoals bv. zelfs het bijhouden voor onbepaalde tijd van vingerafdrukken uit strafrechtelijk onderzoek door het EHRM als een schending van het recht op bescherming van het privéleven wordt beschouwd.
Normen kunnen altijd het voorwerp worden van discussie en dus van verandering. Je kunt geen enkel gezagsargument putten uit de norm van vandaag in een discussie over die norm.
Oud 11 februari 2015, 19:28   #88
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat kun jij daartegenover stellen, behalve je eigen subjectieve invulling van wat tot je privacy behoort?

Mijn eigen subjectieve mening. En zoals boven gezegd, die van het EHRM

Citaat:
Normen kunnen altijd het voorwerp worden van discussie en dus van verandering. Je kunt geen enkel gezagsargument putten uit de norm van vandaag in een discussie over die norm.
Uiteraard, maar als zelfs het onbepaald in de tijd bijhouden van vingerafdrukken als een schending wordt beschouwd, moet er gelukkig nog heel wat water door Schelde vloeien eer het bijhouden van DNA wordt aanvaard.

Laatst gewijzigd door Zeus : 11 februari 2015 om 19:28.
Oud 11 februari 2015, 19:31   #89
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hou ons niet langer in spanning !

is het de schuld van BDW of die van FDW ?
Spanning moet er zijn.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 19:37   #90
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En zeker en vast alle medeburgers die in aanraking kwamen met het gerecht; Zelfs breed genomen: buitenwippers, baruitbaters, handlangers van zulke gasten,
alsmede alle immigranten. Ongeacht hun huidskleur, bijvoorbeeld een Fransman die zich in Vlaanderen komt vestigen.

Ieder misdrijf dat opgelost wordt, is een goede zaak voor de maatschappij. Niet alleen dus voor het slachtoffer, maar voor iedereen.

Ik zie geen enkel nadeel op vlak van privacy.
De overheid (belastingen, onderwijs ...) weet in welke kleuterklas is zat, in welke lagere school, welk soort humaniora, wat daarna, wat in het leger, welke werkgevers, welk huis ik aankocht, trouwde, kinderen, erfde, vzw's die ik steunde met belastingsaftrek, welke ziekenkas, ...
waarom zou er daar in het gerecht geen code mogen zijn, die mocht ik echt heel stout worden, er toe kan bijdragen dat ik ontmaskerd word ?

Ok, tenzij ik paranoïde zou zijn.

titel: Uitwisseling DNA met Frankrijk kan doorbraak in tientallen moordzaken forceren

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150210_01522736
En daarvoor met 99,999% van de brave burgers DNA afstaan , om de 0,001 % misdadigers te pakken ?

Wat te doen met grensoverschrijdende criminaliteit ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 19:37   #91
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Serieus, Schoof?

Je hebt toevallig geen link naar die artikels?
Schoofzak weet dat gewoon, hij zegt het zelf : "vraag me geen link"...

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 19:38   #92
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
?

Wat te doen met grensoverschrijdende criminaliteit ?
Heel simpel: heel de wereld moet zijn DNA afstaan. Alleen zo kunnen we de criminaliteit te lijf gaan. En wie niet afstaat, is schuldig, op zijn minst verdacht.
Oud 11 februari 2015, 19:39   #93
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Schoofzak weet dat gewoon, hij zegt het zelf : "vraag me geen link"...

Misschien moet Schoofzak gewoon het goede voorbeeld geven en zijn DNA-profiel gewoon online zetten.
Oud 11 februari 2015, 19:40   #94
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Heel simpel: heel de wereld moet zijn DNA afstaan. Alleen zo kunnen we de criminaliteit te lijf gaan. En wie niet afstaat, is schuldig, op zijn minst verdacht.
Ik heb een volledige clean strafregister, altijd gehad.
Ik weiger om DNA af te staan, wat nu ?
Oud 11 februari 2015, 19:42   #95
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dan zullen ze wel para's moeten inzetten om het te krijgen.
Oud 11 februari 2015, 19:43   #96
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dan zullen ze wel para's moeten inzetten om het te krijgen.
Ik maak me geen zorgen zolang de para's bevoorraad worden vanuit FN Herstal.
Oud 11 februari 2015, 19:44   #97
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik maak me geen zorgen zolang de para's bevoorraad worden vanuit FN Herstal.
Of ze moeten misschien hun munitie gaan halen in Nederland of Frankrijk.
Ja, mensen, 't is allemaal zo simpel niet.
Oud 11 februari 2015, 19:50   #98
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Ambtshalve schrappen, boetes, gevangenisstraffen... Een beetje overheid vindt er wel wat op.
Oud 11 februari 2015, 19:55   #99
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sieg Heil!

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 19:56   #100
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Sieg Heil!
Hoezo?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be