![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onzin laat je gewoon links liggen, en wat correctie behoeft mag iedereen op zijn beurt met argumenten van tafel vegen. Zo hoort het er in de wereld van de ideeën, ideologieën en opinies aan toe te gaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hadden we zo maar een aantal VLAAMSE politici... En dan nog even de versie van 'De Pravda': Citaat:
Het wordt wel- nog maar eens- duidelijk waar het in werkelijkheid om te doen was en is, nietwaar?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 oktober 2004 om 12:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar die voorwaarde is er niet door het Arbitragehof aan toe gevoegd, dat stond al in artikel 3 van de wet. De afweging tussen het gelijkheidsbeginsel en de andere fundamentele rechten en vrijheden moet door de rechter gedaan worden Het benadrukken van de rol van de rechter is voor mij de rode draad in het arrest. Het niet langer strafbaar stellen van 'het voornemen kenbaar maken te discrimineren' vind ik een goede zaak, maar wie denkt dat hiermee elke beperking van de vrije meningsuiting als ongrondwettelijk moet beschouwd worden, vergist zich: "aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens het geslacht, de seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de geboorte, het fortuin, de leeftijd, het geloof of de levensbeschouwing, de huidige of de toekomstige gezondheidstoestand, een handicap of een fysieke eigenschap" blijft strafbaar: de vraag wat aanzetten tot discriminatie, haat of geweld is, moet uiteindelijk door de feitenrechter worden beantwoord. En in dat licht bekeken denk ik dat een eventuele invloed van het arrest op het Hof van Cassatie helemaal niet hoeft te betekenen dat het arrest van Gent zal vernietigd worden. Maar we zullen zien...
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar wat niet gebeurde. D�*t wordt dus aan de 'feitenrechter' overgelaten. Ben jij er nu geruster op geworden?
![]() |
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 7 oktober 2004 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens mij is er door dit arrest helemaal niet zo veel veranderd, erg gelukkig ben ik er dan ook niet mee.
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs op dit forum begonnen een paar zedenmeesters, toevallig uit het 'regerende kamp', ferm op de kloten te werken, met hun selectieve censuur. Citaat:
Dat overschrijd ook voormij (persoonlijke opinie) reeds enigszins de grens tussen opinie en daad. Er is trouwens ook het verschil tussen discriminatoir discours of zelfs het voornemen tot discriminatie kenbaar te maken, en de daad zelve. Idem met geweld. Oproepen en aanzettenvan anderen tot geweld, lijkt me dan net een stap te ver. Hoewel het zelfs dan aan die anderen is, om stokers terecht te wijzen, en niet slaafs dergelijke onzinnige oproepen te beantwoorden met daden.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 7 oktober 2004 om 13:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat dit niets zal uitmaken voor cassatie, daar ben ik mee akkoord. Dat beter de hele wet geschrapt zou worden eveneens
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over wat Cassatie gaat doen moet niemand zich illusies maken.
Het Genste arrest zal niet worden verbroken. Alle middelen zijn en blijven goed om die partij te proberen nekken. Of was het geen 'feitenrechter' die in Gent uiteindelijk het lang verwachte oordeel velde?
![]() |
#91 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De strafbaarstelling van discriminaties is wel degelijk beperkt:niet langer strafbaar zijn: - discriminatie door overheden - de kennisgeving door burgers van het voornemen om te discrimineren - opzettelijke indirecte discriminatie door burgers De andere strafbaarstellingen (bvb. het aanzetten door burgers tot discriminatie) zijn niet vernietigd. Citaat:
Voor een onderbouwd antwoord heb ik meer tijd nodig ![]()
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 7 oktober 2004 om 14:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Partijlid
|
![]() Even terzijde : Toch verfrissend om te merken dat er nog op een normale manier discussie kan gevoerd worden zonder in gescheld te vervallen.
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Democracy must be something more than two wolves and a sheep voting on what to have for dinner -- James Bovard Laatst gewijzigd door Extinct : 7 oktober 2004 om 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Met alle respect, ik denk dat je het idd niet goed begrepen hebt (Ik veronderstel uiteraard dat ik het goed begrepen heb ![]() Twee vraagjes ter situering van je begrip 1. Op welke informatie baseer jij je? Heb je het arrest gelezen? 2. Ben je jurist?
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 7 oktober 2004 om 14:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() En inderdaad politieke overtuiging en taal zijn niet toegevoegd maar alle andere benoemingen zijn verwijderd. wat toch een bredere context impliceert , niet?
![]() |
![]() |
#97 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#98 |
Gouverneur
|
![]() Wanneer gaan sommigen nu eens verstaan dat de ADW zelfs inging tegen zowel het UVRM en het EVRM.
Artikel 2 Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status[u]. Verder zal geen onderscheid worden gemaakt naar de politieke, juridische of internationale status van het land of gebied, waartoe iemand behoort, onverschillig of het een onafhankelijk, trust-, of niet-zelfbesturend gebied betreft, danwel of er een andere beperking van de soevereiniteit bestaat. In feite hebben alle aanpassingen die in de ADW en ARW zijn aangebracht enkel tot doel gehad om zelf te kunnen dicrimineren op basis van politieke overtuiging, dus juist diegenen die de ene partij beschuldigden van discriminatie...maakten zelf wetten om te kunnen discrimineren, echt staatsmanschap is wel wat anders me dunkt.
![]() |
#99 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
[font=Verdana]Het middel dat de verzoekende partijen hier inriepen werd niet aangenomen, maw de bestreden bepaling werd niet vernietigd.[/font] [font=Verdana]Het Arbitragehof geeft hier aan hoe het de wet interpreteert, en ontkent dat in die interpretatie het strafrechtelijke legaliteitsbeginsel door deze bepaling geschonden zou zijn: 1.de termen 'haat' en 'geweld' zijn duidelijk genoeg, 2. om strafbaar te zijn moet het aanzetten opzettelijk zijn ('voornemen'). [/font] [font=Verdana]Sommigen (in eerste instantie de advocaat van het Blok) zien hierin een restrictieve interpretatie van het misdrijf « aanzetten tot discriminatie, haat of geweld », maar die visie lijkt me eerder ingegeven door propagandadoeleinden dan door juridische argumenten. [/font] [font=Verdana]Interessant vind ik ter vergelijking de volgende overweging van het Gentse Hof van Beroep over de antiracismewet:[/font] [font=Times New Roman][font=Arial] Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 7 oktober 2004 om 19:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ipv strafbaar had er 'verboden' moeten staan, is mijn mening ook na een tweede lezing van het arrest. Citaat:
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 7 oktober 2004 om 19:06. |
||
![]() |
![]() |