Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2015, 16:12   #81
werkman
Europees Commissaris

Standaard

http://Oorspronkelijk geplaatst door Anna List. Hij wordt als enige leerkracht op handen gedragen.

Spreek je hier over het katholiek onderwijs?
Daar is dat misschien mogelijk.
Maar in het vrij onderwijs is het wel andere koek.
Daar telt vakbekwaamheid minder mee hoor. En waardering voor inspanningen nog veel minder. In een staatsschool vind je gewoonlijk een amalgaam van de verschillende strekkingen. De ene is CD&V, de andere is blauw en de volgende is rood.
En dat volkje komt daar op zeker ogenblik zo maar binnenvallen.
En is het een rooie dan kun je er donders zeker van zijn dat de sjossen mee in de regering zitten. Voor de blauwen idem dito. Voor de CD&V was en is de verleiding groot om leerkrachten die niet voldoen dan maar aan te stellen in een staatsschool. De betere hielden ze liever voor het eigen net.
En probeer dan maar van die groenten een soep te maken die eetbaar is!
Maar tot voor een paar decennia was ook alles niet koek en ei in het katholieke net.
Sommige paterkes probeerden de kinderen meer aan te leren dan afgebakende leerstof.
Hand- en spandiensten gebeurden niet uitsluitend in de sacristie hoor.
En bij de nieuwe aanwervingen zullen er nu ook waarschijnlijk een paar chinezen zijn.

Laatst gewijzigd door werkman : 18 maart 2015 om 16:35.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 16:27   #82
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Het ergert mij dagelijks dat zelfs te weinig weten toch blijkt te veel te zijn.
En nu ga ik even luisteren op Youtube naar het Klagerfestival.
Even proberen nog wat bij te leren. Want wegens leeftijd schieten mij minder en minder onderwerpen nog te binnen om hier te gebruiken.
Alle hulp is welkom.

Laatst gewijzigd door werkman : 18 maart 2015 om 16:32.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 16:41   #83
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Tuurlijk geldt dat niet alleen voor de staat, in de privésector lopen er ook meer dan genoeg rond. Mensen die puur uit gemakzucht of angst vasthouden aan een job vind je overal.

Ik weet verder ook wel waar de vaste benoeming en het hoger pensioen vandaan komen maar die redenen zijn voorbijgestreefd. De maatschappij en de economie is geëvolueerd terwijl men veel te lang aan zo'n archaïsch statuut is blijven vasthouden. Men is het de laatste jaren als een gek beginnen wijzigen met alle gevolgen van dien.
Maar 't is wel de ambtenaar die het gefreten heeft, hé...
Ik ben het wel volmondig met je eens dat dat statuut al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren geleden moest zijn gemoderniseerd, maar ja, wat wil je met al even ouderwetse vakbonden die zelfs niet meer representatief zijn voor de ambtenaren door het ontbreken van bewijzen van het aantal gesyndiceerden per vakbond? Dat ze voor het mereldeel enkel oog hebben voor de hoge niveaus, daar zullen we het maar niet over hebben....
Oud 18 maart 2015, 17:02   #84
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
http://Oorspronkelijk geplaatst door Anna List. Hij wordt als enige leerkracht op handen gedragen.

Spreek je hier over het katholiek onderwijs?
Daar is dat misschien mogelijk.
Maar in het vrij onderwijs is het wel andere koek.
...
lol

zou je niet wat minder drinken ? ... zeker zo voor de klas.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 17:03   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als gij met passie en vakbekwaamheid voor een klas staat, slaat dat over, en ga je veel gemakkelijker je leerlingen meekrijgen. Met die passie en de vakbekwaamheid schort het regelmatig bij leerkrachten.
²
voeg er nog creativiteit aan toe

Laatst gewijzigd door Anna List : 18 maart 2015 om 17:03.
Oud 18 maart 2015, 17:29   #86
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²
voeg er nog creativiteit aan toe
Passie, vakbekwaamheid en creativiteit, als je die dingen bezit, dan ben je toch geen leraar?
Oud 18 maart 2015, 17:33   #87
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Maar 't is wel de ambtenaar die het gefreten heeft, hé...
Het staat niet op uw voorhoofd geschreven dat je ambtenaar bent he. Dat kan je nauwelijks een nadeel noemen want in België zaagt Jan met de pet over zowat alles tot hun eigen metier ter sprake komt, dan is het kot te klein als er kritiek volgt.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 17:34   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Dit heeft niets met afgunst te maken maar met realiteitszin in deze donkere economische tijden.
Waarom moeten ze zo veel privileges hebben die anderen niet hebben maar die ze wel moeten helpen betalen met een onzekere job?
Ik wil dan nog helemaal niet spreken over hun gepresteerde werk met al de privilèges die ze hebben.
De resultaten zijn ronduit frustrerend en meestal zijn ze met 3 voor het werk dat in de privé door 1 man gedaan wordt.
Hoe kan je nu zo fulmineren tegen vb. die spoorwegarbeiders ?

Ik weet bij benadering niet meer in welk jaar het gebeurde, maar toen de sossen het voor het zeggen hadden, gingen zij de werkloosheid oplossen: het bevel werd gegeven aan de nmbs om x duizend arbeiders aan te werven.
Het tegenpruttelen van de spoorwegbazen (er is geen werk te doen voor x duizend arbeiders, ze gaan met hun vingers moeten staan draaien ...), hielp van geen kanten. Het PS-communistisch model zegevierde.
(en ge kunt wel denken welke lidkaarten hielpen om er bij te geraken ..)
Men beloofde toen aan die arbeiders een aantal zaken van pensioen edm.
En nu hebben die arbeiders dat.

1) het was schandalig, en het blijft schandalig.
2) maar het verwijt kan enkel gericht worden aan de verantwoordelijke voor de beslissingen destijds.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 20:20   #89
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Passie, vakbekwaamheid en creativiteit, als je die dingen bezit, dan ben je toch geen leraar?
Van bekrompen clichédenken gesproken ! Zulke sujetten in het onderwijs bestaan, maar er zijn er gelukkig ook andere.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 20:26   #90
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Van bekrompen clichédenken gesproken ! Zulke sujetten in het onderwijs bestaan, maar er zijn er gelukkig ook andere.
Jaja, ze bestaan, maar het zeggen is bekrompen...
Oud 18 maart 2015, 20:28   #91
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Wat is de waarde van een benoeming voor het leven?
Ik bedoel : hoeveel % van uw loon zou jij inleveren bij uw baas in de privé met als tegenprestatie de zekerheid dat je noot ontslagen zult worden (een volle loopbaan op uw pensioengerechtigde leeftijd (dus geen dubbel pensioen) en nooit stress om ontslagen te worden) en periodieke loonsverhogingen krijgt?
Vaste benoemingen zouden niet meer van deze tijd mogen zijn. Het systeem in België dat je vastbenoemd kan geraken in de openbare sector, dateert nog uit de Napoleontische tijd en is op Franse leest geschoeid. Nu zijn we meer dan 200 jaar verder en tijd voor een andere aanpak ! Bovendien lokt het systeem de 'foute mensen' naar die benoemingssectoren (onderwijs, publieke administratie, openbare dienstverlening, culturele sector, verzorging, ordehandhaving, ...) die louter om die reden een job aldaar ambiëren. Bovendien bevordert het ganse systeem de vriendjespolitiek en het favoritisme. Interferentie met de politiek is overigens veel te groot. Tot slot bevordert het de inertie bij een deel van de werknemers, want voor wie of wat zou men zijn best nog moeten doen ?

Mijn advies: geef werknemers in de publieke sectoren werkzekerheid door hen een vast contract van onbepaalde duur te schenken na 6 maanden indiensttreding (uiteraard mits positieve evaluatie), maak het loon meer prestatiegebonden en zorg voor meer flexibiliteit (qua arbeidstaken, uren, verloning, ...) ten opzicht van zogenaamde zij-instromers. Het statuutsverschil tussen gewone werknemers en ambtenaren dient te verdwijnen.
Oud 18 maart 2015, 20:30   #92
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jaja, ze bestaan, maar het zeggen is bekrompen...
U kan dat verhelpen door iets meer nuancering in uw uitspraken aan te brengen ! U heeft hier de ruimte om botte veralgemenende uitlatingen te vermijden. Het is hier immers niet Twitter.
Oud 18 maart 2015, 20:38   #93
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kan dat verhelpen door iets meer nuancering in uw uitspraken aan te brengen ! U heeft hier de ruimte om botte veralgemenende uitlatingen te vermijden. Het is hier immers niet Twitter.
Nog meer nuancering?
Oud 18 maart 2015, 20:41   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Vaste benoemingen zouden niet meer van deze tijd mogen zijn. Het systeem in België dat je vastbenoemd kan geraken in de openbare sector, dateert nog uit de Napoleontische tijd en is op Franse leest geschoeid. Nu zijn we meer dan 200 jaar verder en tijd voor een andere aanpak ! Bovendien lokt het systeem de 'foute mensen' naar die benoemingssectoren (onderwijs, publieke administratie, openbare dienstverlening, culturele sector, verzorging, ordehandhaving, ...) die louter om die reden een job aldaar ambiëren. Bovendien bevordert het ganse systeem de vriendjespolitiek en het favoritisme. Interferentie met de politiek is overigens veel te groot. Tot slot bevordert het de inertie bij een deel van de werknemers, want voor wie of wat zou men zijn best nog moeten doen ?

Mijn advies: geef werknemers in de publieke sectoren werkzekerheid door hen een vast contract van onbepaalde duur te schenken na 6 maanden indiensttreding (uiteraard mits positieve evaluatie), maak het loon meer prestatiegebonden en zorg voor meer flexibiliteit (qua arbeidstaken, uren, verloning, ...) ten opzicht van zogenaamde zij-instromers. Het statuutsverschil tussen gewone werknemers en ambtenaren dient te verdwijnen.
²
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2015, 21:16   #95
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het staat niet op uw voorhoofd geschreven dat je ambtenaar bent he. Dat kan je nauwelijks een nadeel noemen want in België zaagt Jan met de pet over zowat alles tot hun eigen metier ter sprake komt, dan is het kot te klein als er kritiek volgt.
Deze draad gaat toch over de ambtenaren? Dus of ik nu al of niet ambtenaar ben......
(maar 't heeft wel 't voordeel van de 'ervaring', natuurlijk)
Oud 19 maart 2015, 07:23   #96
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe verbazend dit ook moge klinken, maar ik ken veel collega's die hetzelfde denken.
Al wil ik toch zeggen dat, op hoger niveau althans, de "werkzekerheid" bij velen niet echt de reden geweest is om bij de Staat te gaan werken. Iedereen heeft zo een beetje zijn eigen reden.
Oud 19 maart 2015, 10:58   #97
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ken er een paar.

dat zijn dan zelfs heel-goede-leraars.
Oud 19 maart 2015, 10:59   #98
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ze bestaan idd, meer zelfs, dat zijn die drie leerkrachten die je je haarscherp herinnert ... van heel je schoolcarrière ...
Oud 19 maart 2015, 11:30   #99
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ze bestaan idd, meer zelfs, dat zijn die drie leerkrachten die je je haarscherp herinnert ... van heel je schoolcarrière ...
Dat zal zo wel ongeveer kloppen. Een 3 tal die mij niet wilden gerust laten en mij uitdaagden. Dat waren dan de lessen waar ik graag naartoe ging. Dan een 3 tal die ik niet kon gerust laten, maar toch bleven volhouden dat ze geschikt waren voor het onderwijs. En dan heb je de rest, die de opslagcapaciteit van je brein niet waard waren. Diegenen waarmee ik een stilzwijgende overeenkomst had dat ik hen gerust liet als ze mij gerust lieten. Het middelbaar onderwijs in een notendop, waarna ze mij na 6 jaar wisten te vertellen dat ik een ongeinteresseerde zak was die beter een job zou zoeken want hogere studies zou ik toch nooit tot een goed einde brengen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be