Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2015, 23:12   #1
demonen
Banneling

Standaard Wat is de waarde van een benoeming voor het leven?

Wat is de waarde van een benoeming voor het leven?
Ik bedoel : hoeveel % van uw loon zou jij inleveren bij uw baas in de privé met als tegenprestatie de zekerheid dat je noot ontslagen zult worden (een volle loopbaan op uw pensioengerechtigde leeftijd (dus geen dubbel pensioen) en nooit stress om ontslagen te worden) en periodieke loonsverhogingen krijgt?

Laatst gewijzigd door demonen : 16 maart 2015 om 23:12.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 07:00   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ik bedoel : hoeveel % van uw loon zou jij inleveren bij uw baas in de privé met als tegenprestatie de zekerheid dat je noot ontslagen zult worden (een volle loopbaan op uw pensioengerechtigde leeftijd (dus geen dubbel pensioen) en nooit stress om ontslagen te worden) en periodieke loonsverhogingen krijgt?
Met mijn huidige baan, 15%.
En dan lekker uitrusten op't werk en een ander jobke bijdoen om die 15% verlies om te zetten in 100% winst. Ik ga niet tamzakken, ik wil vooruit in't leven.
Oud 17 maart 2015, 07:33   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Okkernoot?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 07:35   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou daar 20% voor willen inleveren.
Lekker tijd om de administratie van onze bvba erbij te doen.
Ik zou zelfs promotie krijgen omdat ik steeds zo druk bezig ben.
Oud 17 maart 2015, 07:35   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met mijn huidige baan, 15%.
En dan lekker uitrusten op't werk en een ander jobke bijdoen om die 15% verlies om te zetten in 100% winst. Ik ga niet tamzakken, ik wil vooruit in't leven.
Inderdaad, veel tijd, geen zorgen!
Oud 17 maart 2015, 07:56   #6
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De waarde?

De afgunst die het bij sommigen teweeg brengt is onschatbaar!

Laatst gewijzigd door Another Jack : 17 maart 2015 om 07:56.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 09:19   #7
demonen
Banneling

Standaard

In deze barre economische omstandigheden met nauwelijks economische groei en negatieve rentes een contract voor het leven tekenen met betaalde extra verlof- en feestdagen, gegarandeerde periodieke loonsverhogingen, mogelijkheid tot thuiswerk, een gegarandeerde volle loopbaan (1.614 Euro/maand) netto pensioen!!! ...
Komaan mensen : hoeveel willen jullie inleveren op uw huidig loon in de privé?
Ik ga voor 25%!

Laatst gewijzigd door demonen : 17 maart 2015 om 09:20.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 09:48   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dat zouden ze niemand mogen aandoen zo'n vaste benoeming!
een absolute valstrik ... het verhindert mensen om levensnoodzakelijke veranderingen aan te gaan, omdat het toch zo'n groot iets is om te laten vallen ... geeft absoluut verhoogde percentages burn-out.

om over de nadelen voor gelijk welke organisatie nog maar te zwijgen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 09:59   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Aangezien ik van nature al allergisch ben aan contracten onbepaalde duur zou een vaste benoeming mij het zweet doen uitbreken. Ik moet om de x-aantal tijd van job of ten minste functie kunnen veranderen. Of onderzoeker in een ander domein worden. Maar 40 jaar op dezelfde stoel zitten = niks voor den deze.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 10:12   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik heb via een privécontract een tijdje gewerkt voor een overheidsbedrijf. Na 5 jaar dachten ze van mij een plezier te doen door mij een ambtenarenstatuut aan te bieden. Exact 1 maand later heb ik mijn ontslag ingediend. Om in dergelijke omstandigheden de rest van mijn leven te moeten werken, is het geen kwestie van hoeveel wil ik inleveren, maar een kwestie van hoeveel betaal je mij daar extra voor. Het zou me netto toch minstens het dubbele moeten opleveren vooraleer ik het ook maar zou overwegen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 10:16   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel extra zou je in de privé mogen vragen voor je job, indien je het risico zou aanvaarden dat je ontslagen zou worden na elke verkiezing of na een wissel van een van je kaderleden indien die nieuwe dan van een andere partij is ?
Dus risico op basis van loutere politiek, en niet op economische basi, of wegens persoonlijke prestaties.

En wat is dat trouwens precies: de vaste benoeming ?

(wat niet belet dat ik vind dat dit, tesamen met andere elementen van het statuut, flink gemoderniseerd zou mogen worden).

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 10:17   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat zouden ze niemand mogen aandoen zo'n vaste benoeming!
een absolute valstrik ... het verhindert mensen om levensnoodzakelijke veranderingen aan te gaan, omdat het toch zo'n groot iets is om te laten vallen ... geeft absoluut verhoogde percentages burn-out.

om over de nadelen voor gelijk welke organisatie nog maar te zwijgen.
Dat vind ik dus ook. zoals gezegd, ik ben 5 jaar nauw verbonden geweest met de overheid. Ik voelde mijn motivatie afnemen, ik voelde me niet meer goed in mijn vel, ik was uitgeblust. Uitgeblust van tegen een muur van onwil en onverschilligheid in te beuken. Ik besefte dat ik na 5 jaar ook onverschillig begon te worden. Ik moest daar dus weg. Wat ben ik blij dat ik nu weer met dynamische mensen uit de privé kan werken. Het probleem met die vaste benoemingen is dat het een bepaald soort mensen aantrekt, mensen zonder ambitie die gerust gelaten willen worden, geen verantwoordelijkheid willen nemen en anoniem willen blijven tot aan hun pensioen. Ze zijn uiteraard niet allemaal zo, maar toch verdomd veel.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 17 maart 2015, 10:20   #13
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel extra zou je in de privé mogen vragen voor je job, indien je het risico zou aanvaarden dat je ontslagen zou worden na elke verkiezing of na een wissel van een van je kaderleden indien die nieuwe dan van een andere partij is ?
Dus risico op basis van loutere politiek, en niet op economische basi, of wegens persoonlijke prestaties.

En wat is dat trouwens precies: de vaste benoeming ?

(wat niet belet dat ik vind dat dit, tesamen met andere elementen van het statuut, flink gemoderniseerd zou mogen worden).

.
Wat ben jij hier nu weer aan het bazelen zeg. Het gaat hier over vastbenoemde ambtenaren, niet over kabinets of parlementaire medewerkers.
Oud 17 maart 2015, 10:38   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een stuk van het verschil tussen uw huidig loon en uw echte waarde op de arbeidsmarkt, plus een klein frictie bedrag.

Stel dat ik weet dat ik op de arbeidsmarkt, zeg maar, 2000 Euro waard ben (ik kan aanbiedingen vinden waar men mij dat echt biedt). Stel dat ik 3000 Euro krijg nu (ik ben dus overbetaald). Om die 3000 Euro "in steen te zetten", waar ik dus eigenlijk 1000 Euro onverdiende winst maak, wil je natuurlijk een marge laten: zeg maar de peer in twee. Dus in dit geval: 500 Euro. Voor 2500 Euro zou ik dan wel degelijk een vast contract willen, blijf ik 500 Euro winst maken. Eigenlijk iets minder, want van job veranderen heeft ook kosten, zeg maar equivalent aan 100 Euro of zo per maand.
Dus 2400 Euro, daarvoor teken ik dan.

Daarentegen, stel dat ge 2000 Euro verdient en ge weet dat ge andere jobs voor 2000 Euro kunt krijgen. Waarom zou je dan zo een vast contract willen tekenen ? Eventueel de 100 Euro frictie. Het is niet plezant om altijd maar van job moeten te veranderen op een moment dat het U niet uit komt, dus voor 1900 Euro tekenen.

Maar daarentegen hebben vaste contracten ook nadelen. Als je het beu bent, is het lastiger om ervan af te geraken. Je kan geen ontslag negocieren als jij eigenlijk de vragende partij bent bvb.

En zoals anderen zegden: de valstrik is het feit dat je niet meer durft veranderen, en op die manier lang lang blijft vast zitten in een onaangename situatie.
Oud 17 maart 2015, 10:40   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De waarde?

De afgunst die het bij sommigen teweeg brengt is onschatbaar!
Juist !
De ondertoon is afgunst !
(Trouwens, demo, jij bent toch netto-ontvanger ?)
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 10:41   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een stuk van het verschil tussen uw huidig loon en uw echte waarde op de arbeidsmarkt, plus een klein frictie bedrag.

Stel dat ik weet dat ik op de arbeidsmarkt, zeg maar, 2000 Euro waard ben (ik kan aanbiedingen vinden waar men mij dat echt biedt). Stel dat ik 3000 Euro krijg nu (ik ben dus overbetaald). Om die 3000 Euro "in steen te zetten", waar ik dus eigenlijk 1000 Euro onverdiende winst maak, wil je natuurlijk een marge laten: zeg maar de peer in twee. Dus in dit geval: 500 Euro. Voor 2500 Euro zou ik dan wel degelijk een vast contract willen, blijf ik 500 Euro winst maken. Eigenlijk iets minder, want van job veranderen heeft ook kosten, zeg maar equivalent aan 100 Euro of zo per maand.
Dus 2400 Euro, daarvoor teken ik dan.

Daarentegen, stel dat ge 2000 Euro verdient en ge weet dat ge andere jobs voor 2000 Euro kunt krijgen. Waarom zou je dan zo een vast contract willen tekenen ? Eventueel de 100 Euro frictie. Het is niet plezant om altijd maar van job moeten te veranderen op een moment dat het U niet uit komt, dus voor 1900 Euro tekenen.

Maar daarentegen hebben vaste contracten ook nadelen. Als je het beu bent, is het lastiger om ervan af te geraken. Je kan geen ontslag negocieren als jij eigenlijk de vragende partij bent bvb.

En zoals anderen zegden: de valstrik is het feit dat je niet meer durft veranderen, en op die manier lang lang blijft vast zitten in een onaangename situatie.

Je bekijkt het puur economisch, maar je eigen werksituatie kan je eigenlijk niet puur economisch bekijken. Mij is het bijvoorbeeld veel geld waard om zo weinig mogelijk in contact te komen met alles wat overheid is op het gebied van werk.
Oud 17 maart 2015, 10:44   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je bekijkt het puur economisch, maar je eigen werksituatie kan je eigenlijk niet puur economisch bekijken. Mij is het bijvoorbeeld veel geld waard om zo weinig mogelijk in contact te komen met alles wat overheid is op het gebied van werk.
Haha, dat is 't soort mensen dat nodig is
Die willen grote stukken afgeven van hun productie aan parasieten om toch maar niet met parasieten in aanraking te komen. Geef toe dat parasieten en mensen zoals gij prima moeten overeen komen
Oud 17 maart 2015, 10:47   #18
schaakspeler
Lokaal Raadslid

Standaard

De vaste benoeming voor ambtenaren dateert uit de tijd toen er in de privé sector nog beter betaald werk in overvloed was. Werkzekerheid tot aan je pensioen garanderen was toen zowat de enige troefkaart van de overheid.

Laatst gewijzigd door schaakspeler : 17 maart 2015 om 10:48.
schaakspeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 11:04   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler Bekijk bericht
De vaste benoeming voor ambtenaren dateert uit de tijd toen er in de privé sector nog beter betaald werk in overvloed was. Werkzekerheid tot aan je pensioen garanderen was toen zowat de enige troefkaart van de overheid.
er kan daar eenvoudigweg een getal op geplakt worden
In feite is de privé gemiddeld 2 -3 jaar werkloos en 3 jaar in brugpensioen. Dus een ambtenaar verdient 6 jaar 1000 euro per maand meer dan zijn privé collega

Dus de waard is 72.000euro tijdens de gewerkte jaren

En die ambtenaar krijgt een pensioen van 500euro meer dan zijn collega in de privé, dus ook daar loopt het getal na 20 jaar op 120.000euro meer

De netto waarde van een job als ambtenaar is weldegelijk een dikke 192.000euro meer inkomen wat al niet onmiskenbaar significant meer is

Nu moet ook gezegd worden, let op met gemiddelden, en let om et vergelijkingen. gemiddelden en MEDIAAN, dan is MEDIAAN het betere getal. want gemiddelden trekken omhoog door hogere weddes in de topadministratie. Ze zijn wel leuk om het statement te maken van het gemiddeld pensioen van een ambtenaar is 50% hoger dan dat van de privé.

Een schooldirecteur is niet gezelfde als een CEO van een KMO... en toch denkt die directeur dat hij hetzelfde werk doet, terwijl de realiteit is dat de KMO directeur meer uren moet kloppen, meer risico's op zijn dak heeft, meer stress opgezalde krijgt en meer problemen heeft dan diezelfde schooldirecteur, die nauwelijks meer dan een soort administratief medewerker met een lokaal coordinerende functie is, die ook nergens zijn nek moet uitsteken voor investeringen of beslissingen rond investeringen. En toch wordt die kerel vet betaald, en krijgt hij een riante 3 maand vakantie, en krijgt hij een riante wedde met navenante inkomensgarantie... en inderdaad een levenslange win for life...

IN principe is het 'ambtenarenstatuur' een bescherming die zou moeten gelden voor mensen die in een functie zitten direct onder de zon, zeg maar als ambtenaar onder het kabinet. Kabinetten kunnen dreigen met ontslag het kan u geen reet schelen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2015, 11:06   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler Bekijk bericht
Toen keken veel mensen uit de privé minachtend naar die ambtenaren met hun schamel loontje.
'Kan verkeren
zei Bredero
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be