![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister
|
![]() De blanco stukken waren kerkelijke gebieden zoals de prinsbisdommen Luik, Utrecht en Kamerijk, en wat onafhankelijke kloosters. De Bourgondiërs zorgden er echter wel voor dat één of ander (al dan niet wettig) familielid of aanhanger op de bischopstoel belande en zodoende waren die blinde vlekken ook onder hun controle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou trouwens niet weten waarom naamvallen "de" norm zouden zijn om een taal naar zijn waarde af te toetsen. Dat lijkt me trouwens een typische vorm van Latijns denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() Goed, maar dan stel je Frankisch gelijk met Oudnederlands waar inderdaad iets voor te zeggen valt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wel betreur ik het teloorgaan van de naamvallen en vind een groot verlies. En mijn kernpunt doorheen deze subdraad is dat men de Marchantspelling beter niet had ingevoerd. We hebben taalkundig wellicht een evolutie doorgemaakt van oerkreten naar een komplekse, barokke taal. En ik heb het gevoel dat we op dat vlak nu op de terugweg zijn en over het hoogtepunt heen. Het naamval- en genusverlies illustreert dat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 juni 2015 om 21:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U blijft dus spraakkundige eigenheden verwarren met spelling. Daarnaast zie ik niet in waarom naamvallen van enorme waarde zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk niet. Ik denk daarbij aan het Esperanto waar je helemaal geen woordgeslacht heb en slechts één (facultatieve) naamval. De soepelheid van de taal is evenwel heel groot, waardoor je zelfs zaken soms gemakkelijker kan verwoorden dan in menig natuurlijke taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een verlies aan taalgevoel bij minder begaafde sprekers zet zich door en wordt helaas de norm. Niet echt een fraaie ontwikkeling. Denk ik in dat opzicht Latijns, wel ja dan weze dat maar zo.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is een verschil met het Esperanto dat een designtaal is. Of vindt gij het naamvalverlies dan een positieve ontwikkeling?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 juni 2015 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volledig gevolgd bij bijvoorbeeld het Hongaars. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het tegendeel van toen men als primaten vertrok van oerklanken en de naamvallen verschenen. En dan stel ik mij de vraag waar gaat die degeneratie, waarvan we nu ongetwijfeld slechts het allerprilste begin zien, dan wel niet eindigen. Spreken we binnen enkele eeuwen een korte, kompakte smstaal...? Terug op naar de oerklanken ? ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En men kan daarbij natuurlijk niet alert genoeg zijn. 1 vb.: In het noorden spreekt men lopen uit als loupen of laupen. Die verkeerde uitspraak moet in de scholen hardnekkig de kop ingedrukt worden. Maar neen, wat zie ik met de ogen toe gebeuren ? Binnen enkele eeuwen gaan we loupen of laupen moeten schrijven.... ![]() ![]() Zo durf ik er donder op zeggen dat er vroeger weldegelijk een klankonderscheid was tussen mouw en dauw. Waar is dat gebleven...? Hier gaat dan weer da klankrijkdom verloren. Steeds hetzelfde stel ik vast: geen verrijking maar versimpeling.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 juni 2015 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U blijft een beetje de kern van de hele zaak uit de weg gaan, nl. om welke reden is het dan wel een terugval, een verloedering? Dat kan alleen zijn omdat u de naamvallen als een hoge vorm beschouwt, maar dan blijf ik met de onbeantwoorde vraag zitten waarom dat nu eigenlijk zo is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Twee redeneerfouten: taalevolutie gelijk stellen met "fout" enerzijds en anderzijds beweren dat de spelling er zou moeten zijn om tegen taalevolutie in te gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wel dat is simpel. Men stelle zich een taalevolutionaire kurve voor in de vorm van een omgekeerde V. Van de oerkreet gaat de lijn opwaarts, de taal wordt steeds komplekser met vervoegingen, meervoudsvormingen, konjunktieve enz... kulmineert in de taalvolheid van de naamvallen (en ook nog andere nog te beschouwen dingen). En dan, men kan erover twisten op welk punt precies, gaat de kurve neerwaarts, terug naar af. Een terugval naar een vroeger stadium. Men kan daarbij onverschillig blijven zoals gij. Ik vind dat spijtig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat zou pas interessant zijn en mijn regressietheorie enigszins ontkrachten !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals het een axioma is dat taal begon met een oerkreet en dat er vervolgens complexere systemen ontstonden. Onbewezen stelling. |
|
![]() |
![]() |