Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2015, 18:22   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Mensen kunnen goed klagen en zagen. Men moet dat met een korreltje zout nemen.
Dit doet men dan ook denken aan onderstaand verhaal;

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/a...-protest.dhtml
Tja, die vinden in Rusland 64 cent voor een liter benzine al duur:
http://www.brandstofprijzen.info/bra...zen-europa.php

Citaat:
Als je dan kijkt met welke auto mevrouw rijdt. De moraal van het verhaal vult u zelf maar aan.
Blijkbaar heb je zo een kleine tank nodig in het Russisch verkeer, daarmee je niet bij de zwakke weggebruikers geteld wordt...

In elk geval rijdt ze met een nog "milieuvriendelijke" brandstof.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 mei 2015 om 18:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 17:56   #82
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Dat gebeurt al, dus toch een dubbele belasting.
Als de regering een kilometerheffing instelt met een gemiddelde km kost van 1.88 cent/km, op alle wegen dan natuurlijk, niet alleen op autowegen of gewestwegen, dan zou dat budgetneutraal zijn met de huidige wegenbelasting.
Ik weet niet of jij onder de indruk bent van een kilometerkost Antwerpen - Brussel (50 km) van 94 cent. Ik alleszins niet.
Zoals eerder aangegeven staat de verkeersbelasting (1.56 miljard €) maar voor 10% van de totale inkomsten die de overheid haalt uit het autoverkeer.
Mijn vrees (is eigenlijk geen vrees want ik ben daar zeker van) is dat onze geliefde overheid met haar onverzadigbare geldhonger veel meer inkomsten dan die schamele 1.56 miljard € wil innen met een kilometerheffing.
Dus inderdaad: kilometerheffing wordt gegarandeerd bijkomende belasting.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 18:02   #83
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw wegenbelasting is niet op verbruik, maar op bezit.
Ik heb de indruk, Jan, dat het frankje moeilijk valt.

Effe herhalen:

De belasting op auto's is vandaag nu al grotendeels op het gebruik en niet op het bezit.

Van al de inkomsten die de overheid int uit het bezit en gebruik van auto's (http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL en ga dan naar fiscaliteit) kan je zien dat van de 15.7 miljard € (een duizelingwekkend bedrag) al 70% gerelateerd is aan het gebruik van de auto.

De verkeersbelasting, 1.56 miljard € per jaar, vertegenwoordigt overigens maar 10% van de totale belastinginkomsten.
Als je dat bedrag relateert aan het aantal gereden km, 83.08 miljard km in 2013, (http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-260946.pdf par 1.1) komt dat neer op 1.88 cent per km.

Ik ken onze overheid: altijd onverzadigbaar op zoek naar meer geld. Ik geloof nooit dat onze overheid een zo complex en duur systeem op poten zet voor, gemiddeld, die schamele 1.88 cent per km.

Met een kilometerheffing creëert onze overheid voor zichzelf een nieuw monopolie waarvan ze weet dat het potentiëel aan inkomsten nagenoeg oneindig is en waarbij ze tegelijk rechter en partij is want zij beheert ook de wegeninfrastructuur.
Alleen de grootste idioot zou ermee instemmen om haar dat te gunnen.
Oud 30 mei 2015, 18:15   #84
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Vraag me af hoe ze dat gaan verenigen met de bescherming van de privacy. Ik zie het al voor me : meneer de aannemer, uw auto stond daar gedurende 8 uur. Wij veronderstellen dat U gewerkt heeft. Waar is uw factuur enz.
Zal ik jou eens vertellen hoe erg het kan worden? Hoe een overheid zich nu vandaag al gedraagt in Nederland. (Heb ik van een Nederlandse collega)

Misschien ken je de Nederlandse overheid niet zo goed maar ik zal hun manier van omgaan met de mensen kort omschrijven: al wat mensen aangenaam kunnen vinden in het leven moet kapotbelast worden.

Nederland kent ook fiscaal gunstige regels voor bedrijfswagens, maar de regels zijn anders dan bij ons.
Bedrijfswagens mogen onder geen beding gebruikt worden voor eigen gebruik. Je mag er niet mee naar de winkel, of naar familie, enz op straffe van zware boetes.

Zo werd een Nederlandse burger er door de fiscus op aangesproken omdat zijn bedrijfswagen gespot werd op de parking van de Efteling. Of meneer dat even kon uitleggen.
Gelukkig voor hem ging het om een bedrijfsactiviteit die zich toevallig in de Efteling afspeelde.

Hoezo privacy, welke privacy, wat is dat privacy.
Oud 30 mei 2015, 18:17   #85
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus N-VA gaat al de in het verleden opgelegde extra accijnzen afschaffen als die kilometerheffing er komt ?
Ben je gek? Natuurlijk niet, integendeel, accijnzen gaan alleen naar omhoog, nooit naar beneden.
Oud 31 mei 2015, 14:18   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ben je gek? Natuurlijk niet, integendeel, accijnzen gaan alleen naar omhoog, nooit naar beneden.
Voor diesels zou er 27 cent accijns bijkomen, dan is de verbranding van 1 liter diesel CO2-correct getaxeerd zoals 1 liter benzine.

Of men kan de accijns op 1 liter benzine 24 cent goedkoper maken dat komt op hetzelfde neer. Aangezien benzineauto´s 55 % teveel transportbelastingen betalen is dat niet meer als logisch.
Oud 31 mei 2015, 18:53   #87
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor diesels zou er 27 cent accijns bijkomen, dan is de verbranding van 1 liter diesel CO2-correct getaxeerd zoals 1 liter benzine.

Of men kan de accijns op 1 liter benzine 24 cent goedkoper maken dat komt op hetzelfde neer. Aangezien benzineauto´s 55 % teveel transportbelastingen betalen is dat niet meer als logisch.
Vraagje: Als die accijns er komt, los je daarmee het probleem van de vervuiling op ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 19:04   #88
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vraagje: Als die accijns er komt, los je daarmee het probleem van de vervuiling op ?
Neen, maar alle beetjes tellen.

Of dat doe je pas echt significant met het bannen van alle dieselvoertuigen:
http://www.tnp.no/norway/panorama/45...an-diesel-cars

Als asbeststof "verboden is" kan men ook UFP van diesels verbieden:
http://www.iarc.fr/en/media-centre/p...fs/pr213_E.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2015 om 19:12.
Oud 1 juni 2015, 09:39   #89
fabianen
Gouverneur

Standaard

Zo zit de politiek dan ook in elkaar.Ook hier heeft iedereen een mening,en niets wordt opgelost.Probleem wordt alleen maar erger en erger.Zo ook het Bam-dossier,dat al jaren duurt,en nu staan we bijna zo goed als stil in Antwerpen.Is dat dan beter,als iedereen zijn mening doordrukt?!
Ik kies voor de grootste boer,die zijn vuist gebruikt ipv taal!
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 15:18   #90
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Er is toch vrij verkeer van personen en goederen in de EU. Waarom dan kilometerheffing in welk land van de EU ook?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 16:06   #91
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fabianen Bekijk bericht
Ben Weyts stelt het voor.(Vlaams minister van mobiliteit).
Ben direct pro.
Heel wat mensen die de auto uit stal halen om te gaan pissen zullen hun auto binnen laten dan.Resultaat,geen lange files meer,een opgelucht gevoel eigenlijk voor iedereen.Belasting vermindering voor iedereen die de auto minder gebruikt.Vooral die gepensioneerden die uit verveling heel de dag rijden,en misschien nu eens gaan nadenken.
Kijk laten we alle discriminaties in belastingen op mobiliteit eens opheffen:

We hebben een trein die bulkt van de inefficientie die BTW vrij, belastingvrij en gesubsidieerd er nog nooit in geslaagd is om rendabel werk te verrichten
En tegelijkertijd zit de trein tsjokvol mensen die gratis mogen gebruik maken van die dienstverlening en dit krijgen onbelast voordeel in natura bij hun loon

Daar tegenover wordt de wagen nu al 70% belast, en toch blijkt de mobiliteit van de wagen rendabel aangezien elkeen bereid is die wagen of de nodige voordeel in natura lasten te betalen.

Dus de vraag van 5 miljard: begin eens met alle producten en alle diensten op dezelfde manier kosten aan te rekenen en te belasten, dan kun je inderdaad een taxshift bedenken waar mensen die nu gratis tickets krijgen die als voordeel in natura moeten boeken. Dat belastingen op energie en btw op dienstverlening voor taxi versus trein of privébusvervoer versus trein niet meer gediscrimineerd wordt.... En daar ga je veel meer efficientie mee boeken dan keer op keer een verhaal te verzinnen waarom de ene of de privégebruik wat moet betalen en de andere iets niet moet betalen

De trein is typisch iets die je gebruikt waar alles tegen marginale kostprijs wordt geboekt. Dus de trein lijkt goedkoop, en kost blijkbaar meer dan een auto per kilometer. Die analyses moeten we durven maken
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:48   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Alleen de grootste idioot zou ermee instemmen om haar dat te gunnen.
Wel, ik gun de overheid dat en ik zal dan met graagte en zelfs met fierheid het door u aangegeven etiket dragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2015, 15:24   #93
fabianen
Gouverneur

Standaard

Zat gisteren een klein uur vast op de ring van Lier waar ze werken aan een tunnel,2 kilometer aan te schuiven,en achter mij een zware mercedes maar in m'n gat knallen als ik wat te laat aan aanschoof!Weet zeker met een kilometer heffing ik er vlot door was geraakt.
Het kost geld kilometer heffing,nu ook hoor door je auto altijd maar van stal te halen voor het onbenulligste,kost nog meer zelfs.
Pro voor wie rijd betalen!
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be