Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2015, 17:01   #81
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat een idioterie. De strengste politierechter van dit land laat iemand wegkomen met een zware overtreding omdat er geen tolk aanwezig is. Laat ze zo'n rechter dan maar zwaar straffen want hij maakt zeer zeker een zware fout.

Jij doet er nog een schepje boven op.

De rechter straffen omdat de staat (het openbaar ministerie) de wetgeving weigert na te leven?
Oud 31 mei 2015, 18:22   #82
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat een idioterie. De strengste politierechter van dit land laat iemand wegkomen met een zware overtreding omdat er geen tolk aanwezig is. Laat ze zo'n rechter dan maar zwaar straffen want hij maakt zeer zeker een zware fout.
Ongelooflijk. Jij wil een rechter straffen omdat hij de rechten van verdediging respecteert?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 18:31   #83
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ongelooflijk. Jij wil een rechter straffen omdat hij de rechten van verdediging respecteert?
De rechten van de verdediging passen nu eenmaal NIET in het nog te schrijven wetboek van het "eigen volk".
Net zoals de juridische tekst die zegt:
iedereen is onschuldig tot zijn of haar schuld is aangetoond.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 19:01   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Het was gisteren hét beeld van de dag: N-VA-voorzitter Bart De Wever die in een Porsche wegreed van het partijbureau van de MR in Brussel. De wagen is van zijn adviseur, Joy Donné, die sinds kort voor De Wever werkt. Opvallend: voor het oog van twee televisiecamera’s haalt de man een parkeerboete van onder de ruitenwisser en smijt die op de grond. Ook opmerkelijk: de auto rijdt rond met twee verschillende nummerplaten.
...
Die oude koe doet me nog eens denken aan de bulderlach doorheen heel het sportpaleis van Aantwaarpen, op het regeringscongres.

De teksten waren heel laat tot bij alle afdelingen en leden geraakt, en daar kwam een stekelige vraag over.

Het Weverke antwoordde daar zeer adequaat en correct over, maar begon wel met een mopje:
"Ja, ik weet het, en nochtans, ik ben met het snelst mogelijke vervoermiddel naar hier gekomen ...."

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 19:26   #85
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Die oude koe doet me nog eens denken aan de bulderlach doorheen heel het sportpaleis van Aantwaarpen, op het regeringscongres.

De teksten waren heel laat tot bij alle afdelingen en leden geraakt, en daar kwam een stekelige vraag over.

Het Weverke antwoordde daar zeer adequaat en correct over, maar begon wel met een mopje:
"Ja, ik weet het, en nochtans, ik ben met het snelst mogelijke vervoermiddel naar hier gekomen ...."

.
En wat wil jij nu eigenlijk duidelijk maken schoofzak ? Dat jij tussen het voetvolk stond tijdens de toespraak van je opperhoofd ! En dat ALLE NVA'ers, samen met het opperhoofd bulderlachen met de Belgische wetgeving !
Oud 31 mei 2015, 19:28   #86
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:

.
En wat wil jij nu eigenlijk duidelijk maken schoofzak ? Dat jij tussen het voetvolk stond tijdens de toespraak van je opperhoofd ! En dat ALLE NVA'ers, samen met het opperhoofd bulderlachen met de Belgische wetgeving !
Oud 31 mei 2015, 23:54   #87
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ga eens door de rode lichten rijden in Polen
Ik zou graag eens op vakantie gaan naar Groenland, dan huur ik daar een auto en rij ik door het rood in de hoofdstad Nuuk, in de hoop dat ze me voor de plaatselijke rechter dagen. Zo'n proces in een Inuit-taal lijkt me wel leuk.

Nee, in alle ernst: de rechten van verdediging zijn uiteraard belangrijk en de Belgische staat faalt schromelijk door haar betalingsachterstand tov de beëdigde gerechtstolken (vreemd trouwens dat de verantwoordelijke minister Geens nog niet genoemd is). Maar in welke mate is het realistisch dat elk land ter wereld tolken beschikbaar heeft voor elke denkbare taal die waar ook ter wereld gesproken wordt? In dit geval gaat het wel om een courante taal, Arabisch, maar in toenemende mate leven er bij ons ook mensen uit pakweg Bhutan of Tadzjikistan. De behandeling van beklaagden die niet-Nederlandstalig zijn is in elk geval anders dan die van Nederlandstaligen, getuige de vrijspraak waardoor dit topic begonnen is. Ik denk niet dat het de laatste keer is dat we zo'n verhaal lezen....
Oud 1 juni 2015, 06:22   #88
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat men zichzelf in de eigen taal mag verdedigen, is noodzakelijk om het recht van verdediging te garanderen.

Als ik op vakantie in Griekenland verdacht wordt van iets, zou ik mezelf ook niet graag in het Grieks moeten verdedigen. Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat men geen personen veroordeelt alvorens hij of zij zich afdoende heeft kunnen verdedigen.
Dus als er morgen iemand enkel Nauruanees spreekt mag die hier om het even welk misdrijf plegen want een tolk gaan ze niet meteen vinden, correct?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2015, 06:55   #89
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

D'hondt moet de zaak maar uitstellen tot er een tolk aanwezig is of hij moet simpelweg een tolk opvorderen. Hij is toch rechter en geen simpele bediende.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2015, 07:05   #90
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was hier eigenlijk niets om aan te vechten. Het door rood licht rijden was vastgesteld door 2 agenten. Hun verklaring is in zulke situatie per definitie het bewijs. Die gast kon zoveel zeggen als hij wou, hij was in fout.
Zonder tolk vonnissen, is 100% zeker zijn dat de beklaagde beroep aantekent. (hij zou een idioot moeten zijn om het niet te doen...) Dan zorgt de politierechter enkel en alleen maar voor een toestroom van totaal nutteloze beroepsprocedures, en kan de wachttijd voor de rechtszoekenden nog wat aangroeien. Dat is dus net wat de minister van justitie en de voorzitters van de hoven absoluut willen afbouwen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2015, 07:08   #91
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Als ik ooit voor het gerecht moet komen dan ben ik doofstom. Dan word ik niet veroordeeld.
Probeer hem misschien ook nog wijs te maken dat je behalve doofstom ook blind en lam bent. Dan ga je NOG meer kans hebben om vrijuit te gaan.
Oud 1 juni 2015, 07:09   #92
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
En als ik als doofstomme de gebarentaal niet machtig ben dan begrijp ik ze ook niet. En als de beklaagde het niet begrijpt waarom hij terechtstaat dan word hij of zij vrijgesproken.Dat is toch de uitleg van de rechter in kwestie.
Neen, dat is een redenering op niveau van een twaalfjarige.
Oud 1 juni 2015, 09:32   #93
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zonder tolk vonnissen, is 100% zeker zijn dat de beklaagde beroep aantekent. (hij zou een idioot moeten zijn om het niet te doen...) Dan zorgt de politierechter enkel en alleen maar voor een toestroom van totaal nutteloze beroepsprocedures, en kan de wachttijd voor de rechtszoekenden nog wat aangroeien. Dat is dus net wat de minister van justitie en de voorzitters van de hoven absoluut willen afbouwen.
1. Dit is eigenlijk een zaak die administratief zou afgehandeld moeten worden.
Agenten zeggen: het is rood, beklaagde zegt oranje. De rechter kan niet anders dan de agenten gelijk geven.

2. In dit geval was eigenlijk geen tolk nodig. De beklaagde was een Belg van Syrische origine. Hij had zelf voorgesteld om in het Frans te spreken. Als de rechter en de aanklager daarmee akkoord zijn is de zaak in 2 minuten afgehandeld en dat is wettelijk volkomen in orde.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2015, 09:58   #94
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Dit is eigenlijk een zaak die administratief zou afgehandeld moeten worden.
Agenten zeggen: het is rood, beklaagde zegt oranje. De rechter kan niet anders dan de agenten gelijk geven.

2. In dit geval was eigenlijk geen tolk nodig. De beklaagde was een Belg van Syrische origine. Hij had zelf voorgesteld om in het Frans te spreken. Als de rechter en de aanklager daarmee akkoord zijn is de zaak in 2 minuten afgehandeld en dat is wettelijk volkomen in orde.
Mispoes, want wetten zijn er om nageleefd te worden, denk maar aan de burgemeesters in de Vlaamse rand. Want als deze één woordje frans durven te spreken dreigt er een schorsing of ontslag.
Dat is of was voor rechter Peter Dhondt NIET anders.
Maw, jullie struikelen over jullie "eigen Vlaamse regeltjes".
Oud 1 juni 2015, 10:07   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Close !

Wat ik daarmee wil duidelijk maken is dat wij een dikke middelvinger opsteken naar al degenen die zich groen-verontwaardigd voelen omdat een nva-werknemer met een Porche rijdt. Durft rijden !

Den boom in met zo'n gasten, dat wil ik duidelijk maken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2015, 10:30   #96
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mispoes, want wetten zijn er om nageleefd te worden, denk maar aan de burgemeesters in de Vlaamse rand. Want als deze één woordje frans durven te spreken dreigt er een schorsing of ontslag.
Dat is of was voor rechter Peter Dhondt NIET anders.
Maw, jullie struikelen over jullie "eigen Vlaamse regeltjes".
Ik weet niet wie 'jullie' zijn, maar dat is niet tegen de Vlaamse regeltjes. Kijk dit officiële document maar na:

http://justitie.belgium.be/nl/binari...265-138452.pdf

Citaat:
3. De taal van de rechtspleging
Als u de taal van de terechtzitting niet kent of zich
gemakkelijker in een andere landstaal uitdrukt, kunt u
vragen dat de rechtspleging in die andere taal wordt
gevoerd. De rechter is niet verplicht om op deze vraag in
te gaan.
Hij kan de zaak verwijzen naar de
dichtstbijgelegen rechtbank die deze taal als voertaal
heeft, zoniet moet u ambtshalve een tolk ter beschikking
worden gesteld.
Oud 1 juni 2015, 10:51   #97
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Close !

Wat ik daarmee wil duidelijk maken is dat wij een dikke middelvinger opsteken naar al degenen die zich groen-verontwaardigd voelen omdat een nva-werknemer met een Porche rijdt. Durft rijden !

Den boom in met zo'n gasten, dat wil ik duidelijk maken.

.
Jij vergeet er WEL bij te vertellen, dat die werknemer van de NVA in zijn vroegere leven bij de overheidsdienst regie de gebouwen werkzaam was. En is of waren alle ambtenaren nu geen profiteurs en luierikken volgens sommige forumleden ?
En niet die Porsche wekte verontwaardiging op, maar wel het wegsmijten van de boete en de valse nummerplaten.
Oud 1 juni 2015, 11:09   #98
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dus als er morgen iemand enkel Nauruanees spreekt mag die hier om het even welk misdrijf plegen want een tolk gaan ze niet meteen vinden, correct?
Ik herhaal mijn vraag die ik enkele pagina's geleden aan iemand anders stelde: als jij op vakantie bent in Griekenland, en je wordt van een bepaald misdrijf verdacht, zou jij het fair vinden dat heel je proces in het Grieks gebeurd en je niet in staat bent jezelf te verdedigen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2015, 11:46   #99
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer hem misschien ook nog wijs te maken dat je behalve doofstom ook blind en lam bent. Dan ga je NOG meer kans hebben om vrijuit te gaan.
Dan is zijn onschuld bewezen zonder tolk.
Oud 1 juni 2015, 12:01   #100
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dan is zijn onschuld bewezen zonder tolk.
In dat geval zou ik de politieagenten die zeggen dat hij door het rood licht gereden heeft niet geloven
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be