Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2015, 13:10   #81
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En met welke argumentatie noem jij mij islamofoob?
Eigen keizers raken in het westen niet vergeten, sultans of islamitische koningen wel. Er heerst tegenwoordig gewoon een klimaat van islamofobie.
Misschien doe je het niet met opzet maar van een geschiedkundige verwacht ik toch meer objectiviteit.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 13:13   #82
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Eigen keizers raken in het westen niet vergeten, sultans of islamitische koningen wel. Er heerst tegenwoordig gewoon een klimaat van islamofobie.
Misschien doe je het niet met opzet maar van een geschiedkundige verwacht ik toch meer objectiviteit.
in een beschaafde wereld, worden religieus geïnspireerde politieke leiders niet ernstig genomen, en al zeker geen islamitische.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 8 juni 2015 om 13:20.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 13:34   #83
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook een beetje logisch. De westerse geschiedenis is onze eigen geschiedenis. Er wordt in het onderwijs ook heel weinig gezegd over de Zuid-Amerikaanse beschaving en over de geschiedenis van China en Japan.

Ofdat te maken heeft met islamofobie betwijfel ik, eerder met 'ver van mijn bed'.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 13:43   #84
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Keizer Napoleon, die zichzelf ook wel de zonnekoning liet noemen, valt meer te vergelijken met Sultan Murad I ofzo door zijn imperialisme en bewind als een koning (alleenheerser).

Maar het is wellicht een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Ik wens de Turken geen (nieuwe) Ataturk of meer secularisme toe.
Napoleon de Zonnekoning ? Alsof hij zich naar Louis XIV zou laten noemen...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:00   #85
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er staat wat er staat.
Eurocentrische grootheidswaan en geschiedsvervalsing indien men de logica niet wil doortrekken.

Citaat:
Napoleon op gelijke voet zetten met Hitler, is gewoon fantasmen leggen in de geschiedkunde.
Absoluut vergelijkbaar die twee persoonlijkheden, tot in de weidse vlakten in het Oosten toe. Beetje afstand nemen van de geschiedenislessen is niet evident blijkbaar. Sommige dictators dienen vereerd, andere verguisd te worden volgens wat we aangeleerd kregen. Van de ene leren we het 'slechte' dat hij deed van de andere vooral het 'goede'. Indoctrinatie is nu eenmaal alom tegenwoordig, vroeger en nu.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 juni 2015 om 14:02.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:21   #86
dalibor
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En waar men het ook niet over heeft is dat op vijftien jaar tijd de toemalige Nederlandse koning meer voor de zuid-Nederlanden heeft gedaan dan ons huidig koningshuis op de honderd tachtig volgende jaren...

Over op eieren lopen gesproken...
Hij deed heel wat, om daarna de Schelde alweer te sluiten tot diep in de 19de eeuw.

300 jaar regelrechte economische blokkade.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:28   #87
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Meneer Johan Op de Beeck,(voor sommigen onder ons nog bekend vanop TV,vroeger de VRT en later Kanaal-Z) is eigenlijk historicus en heeft een paar jaar geleden een 2-delig werk gepubliceerd dat rustig mag beschouwd worden als de "definitieve Nederlandstalige biografie van Napoleon"

Ik raad het iedereen aan het te lezen want het is om te beginnen een "page-turner".....

Het verhaal van die Corsicaanse immigrant die op een bepaald moment de machtigste man op de planeet werd is echt wel leerzaam,en het is ook niet zwart/wit.....dat KAN ook niet.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:30   #88
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn er dan Eigen sultans of islamitische koningen in het westen?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:32   #89
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Hij deed heel wat, om daarna de Schelde alweer te sluiten tot diep in de 19de eeuw.

300 jaar regelrechte economische blokkade.
Men neemt hem enkele heel belangrijke provincies af en u wou dat hij er nog voor betaalde ook????
Oud 8 juni 2015, 14:37   #90
dalibor
Banneling

Standaard

Citaat:
Men neemt hem enkele heel belangrijke provincies af en u wou dat hij er nog voor betaalde ook????
Wat betalen? Gewoon het scheepvaartverkeer vrijlaten was voldoende geweest.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:40   #91
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Keizer Napoleon, die zichzelf ook wel de zonnekoning liet noemen, valt meer te vergelijken met Sultan Murad I ofzo door zijn imperialisme en bewind als een koning (alleenheerser).

Maar het is wellicht een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Ik wens de Turken geen (nieuwe) Ataturk of meer secularisme toe.
De zonnekoning ('Le Roi Soleil') was wel Louis XIV, maar dit geheel terzijde.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:45   #92
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Napoleon de Zonnekoning ? Alsof hij zich naar Louis XIV zou laten noemen...
hij heeft zich dacht ik wel ooit eens zo laten afbeelden. Maar hij was uiteraard niet de zonnekoning, hij was keizer.
Oud 8 juni 2015, 14:47   #93
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar waarom is lombas nu islamofoob? omdat hij in zijn zéér beperkt lijstje geen enkele moslim heeft vernoemd??
Oud 8 juni 2015, 14:52   #94
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hij heeft zich dacht ik wel ooit eens zo laten afbeelden. Maar hij was uiteraard niet de zonnekoning, hij was keizer.
Zou me echt verbazen. Google geeft alvast geen clue.

Dat hij het hoog in zijn bol had, dat staat buiten kijf. Maar een verwijzing naar Louis XIV ?
Oud 8 juni 2015, 14:56   #95
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Zou me echt verbazen. Google geeft alvast geen clue.

Dat hij het hoog in zijn bol had, dat staat buiten kijf. Maar een verwijzing naar Louis XIV ?
dit?

Oud 8 juni 2015, 14:58   #96
Wapper

Standaard

Citaat:
De afscheuring van de Noordelijke Provincien dateert wel van 1589 met de blokkade van Farnese en de val van Antwerpen, dat toen het wereldhandelscentrum bij uitstek was.
Dalibor heeft gelijk: De Nederlanders hebben Antwerpen 300 jaar lang doodgeknepen ten voordele van de eigen havens: blokkades, tolheffingen, overslag/opslagrechten. Tot in de 21e eeuw wordt er moeilijk gedaan, zie de recente vaudeville met de uitdieping van de Schelde.
Oud 8 juni 2015, 15:01   #97
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Hij heeft wel een graf gekregen om "U" tegen te zeggen :
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Napoleon_tomb_bordercropped.jpg‎
Bekeken: 48
Grootte:  289,3 KB
ID: 98440  

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 15:03   #98
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dit?

Uhm, is dat een afbeelding als Louis XIV ? Waar is de zo kenmerkende pruik bijv. ?

Ik zie eerder Romeinse symbolen...

Enig idee van de titel van dit werk ?

Edit : blijkbaar geen Romeinen, maar attributen van oude Frankische koningen. Het is een portret van Ingres.

Citaat:
Napoleon liet zich aankleden met allerlei relieken van oude koningen. Zo zou zijn mantel zijn bestikt met duizenden gouden bijen, die zouden zijn gevonden in het graf van de Frankische koning Childerik. Als wapen koos Napoleon een adelaar, ontleend aan het wapen van Karel de Grote. Napoleon zou ook de scepter van Karel de Grote moeten dragen, die zich in het Louvre zou bevinden. Dit was niet het geval, maar de conservator moest deze scepter leveren. Een oude dirigeerstok deed vervolgens als zodanig dienst.

Laatst gewijzigd door Eyjafjallajökull : 8 juni 2015 om 15:17.
Oud 8 juni 2015, 15:16   #99
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
De afscheuring van de Noordelijke Provincien dateert wel van 1589 met de blokkade van Farnese en de val van Antwerpen, dat toen het wereldhandelscentrum bij uitstek was.
Dalibor heeft gelijk: De Nederlanders hebben Antwerpen 300 jaar lang doodgeknepen ten voordele van de eigen havens: blokkades, tolheffingen, overslag/opslagrechten. Tot in de 21e eeuw wordt er moeilijk gedaan, zie de recente vaudeville met de uitdieping van de Schelde.
Maar ik ontken dat niet, ieder voor zich zou ik zeggen...
Oud 8 juni 2015, 15:43   #100
Wapper

Standaard

Citaat:
Maar ik ontken dat niet, ieder voor zich zou ik zeggen...
En God voor ons allen, we gaan er komen zo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be