Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2015, 17:23   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik heb als fietser recht op ruimte op de weg, dat is dus minstens een meter aan beide kanten.
Heb je de wettelijke bron van die ene meter aan de rechterkant van je fiets ?

Meet je dat van het midden van je fiets of vanaf rechtereinde van je fietsstuur ?

Is dat tot aan de rijbaanrand (markering*) gemeten of met breedte rijbaanrandmarkering en-of mag de eventuele boordsteenbreedte en-of gootbreedte ook meetellen ? Mag de berm meetellen enz...
* http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/262-art75
*
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...6/872-hs3art17
Artikel 17. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
Artikel 17.1. Werkelijke rand
1° De witte doorlopende of gele onderbroken streep die ter hoogte van de rijbaan wordt aangebracht, is ongeveer 0,15 m breed
Ga je dan die éne meter (L of R) ook strikt respecteren als je zelf een traag voertuig <> fietser of een voetganger inhaalt of voorbijrijdt ?

Laatst gewijzigd door Micele : 2 augustus 2015 om 17:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 18:57   #82
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Ga je dan die éne meter (L of R) ook strikt respecteren als je zelf een traag voertuig <> fietser of een voetganger inhaalt of voorbijrijdt ?
Vanzelfsprekend ga ik een fietser die ik inhaal voldoende ruimte geven. Meer dan een meter zelf.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 19:09   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend ga ik een fietser die ik inhaal voldoende ruimte geven. Meer dan een meter zelf.
Ik bedoel natuurlijk als jezelf met de fiets rijdt en inhaalt, of kortstondig stilstaande weggebruikers voorbij rijdt.

bvb er staan auto´s voor een rood licht of wat anders even te wachten, er is maar 50-70 cm plaats tussen de rechterkant van die auto´s en trottoir, ga je dan jouw 1 meter ruimte respecteren en netjes achter die auto´s bljven wachten ?

Want die context citeerde ik:
Citaat:
Ik heb als fietser recht op ruimte op de weg, dat is dus minstens een meter aan beide kanten.
Indien niet: waarom zou je als fietser 1 meter zijdelingse afstand laten -bij het inhalen- als je dat helemaal niet verplicht bent tov een andere fietser ?

Dus je hebt geen wettelijke bron dat je recht hebt aan 1 m zijdelingse afstand aan je rechterkant ? (want daar antwoord je niet op, en ook niet op de andere vraag). Ik zal dan maar aannemen dat die ene meter rechts een fabel is.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 augustus 2015 om 19:39.
Oud 2 augustus 2015, 22:16   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je hebt geen wettelijke bron dat je recht hebt aan 1 m zijdelingse afstand aan je rechterkant ? (want daar antwoord je niet op, en ook niet op de andere vraag). Ik zal dan maar aannemen dat die ene meter rechts een fabel is.
Al veel eerder is dit ter sprake gekomen. Indertijd heb ik het volgende geschreven:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=186
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 23:04   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al veel eerder is dit ter sprake gekomen. Indertijd heb ik het volgende geschreven:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=186
Is geen wettelijke bron, tja. Het moet uit het verkeersreglement (KB 1975) zijn.

En dat antwoord is sowieso onvoldoende op al mijn vragen.

Betreft Zwitserland heb ik het ook al opgezocht, ook daar steunt die 1 meter (vanaf het midden van de fiets ! zie filmpje) dus eigenlijk maar minimum 65-70 cm vanaf de fietser) tot aan de wegrand niet op het Zwitsers verkeersreglement, maar is een gunst of een afspraak zonder wetsverandering.
http://www.pro-velo.ch/themen-und-an...er-velofahren/

«Rechts» fahren
Gemäss Gesetz müssen Velos "rechts" fahren. Pro Velo Schweiz empfiehlt in Absprache mit dem Bund, vom rechten Strassenrand und auch von Linien einen Abstand von mind. 70 cm einzuhalten. Entlang stehender Autos ist besondere Vorsicht geboten. Abweichen vom Rechtsfahren darf man in Kreiseln und in Linksabbiegespuren.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 augustus 2015 om 23:15.
Oud 2 augustus 2015, 23:14   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is geen wettelijke bron, tja. Het moet uit het verkeersreglement (KB 1975) zijn.
De notie "uiterst rechts" uit de wettekst lijkt u wel te interpreteren als "rijden op één centimeter van het asfalt".
Oud 2 augustus 2015, 23:21   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De notie "uiterst rechts" uit de wettekst lijkt u wel te interpreteren als "rijden op één centimeter van het asfalt".
Waar schreef ik dat zie je spoken ?

Kijk nog eens naar het filmpje in de post hierboven, de Zwitserse gunst (geen wet of juridische basis bij een gebeurljk ongeval) is minimum 70 cm. Of tot 1 meter vanaf de langsas van de fiets tot aan de rijbaanrand. Een fietser is quasi ~ 75 cm breed. Bepaalde mogelijke gevaren worden uitgeweken.

Als de auto inhaalt -nog in dezelfde rijstrook- toont het fietserlichaamrand op een ~ halve fietserbreedte van de wegrand, dus pakweg 70-75 cm.

Citaat:

«Rechts» fahren

Gemäss Gesetz müssen Velos "rechts" fahren. Pro Velo Schweiz empfiehlt in Absprache mit dem Bund, vom rechten Strassenrand und auch von Linien einen Abstand von mind. 70 cm einzuhalten. Entlang stehender Autos ist besondere Vorsicht geboten. Abweichen vom Rechtsfahren darf man in Kreiseln und in Linksabbiegespuren

Laatst gewijzigd door Micele : 2 augustus 2015 om 23:29.
Oud 2 augustus 2015, 23:28   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar schreef ik dat zie je spoken ?
Ik hoop dat u nog de omschrijving "lijkt u..." begrijpt. Daarnaast meen ik dat we in België wonen. Mocht ik uw geschrijfsel verkeerd begrepen hebben, hoe ziet u dan wel die "uiterst recht" van de Belgische wegcode? Tien centimeter? Twintig? Vijftig? Honderd?
Oud 2 augustus 2015, 23:31   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u nog de omschrijving "lijkt u..." begrijpt. Daarnaast meen ik dat we in België wonen. Mocht ik uw geschrijfsel verkeerd begrepen hebben, hoe ziet u dan wel die "uiterst recht" van de Belgische wegcode? Tien centimeter? Twintig? Vijftig? Honderd?
Citeer eens de Belgische wegcode past/copy daaromtrent dan weet ik over welke verkeersregel je het juist hebt.

Mijn stelling is dat die "1 meter van de wegrand" geen wettelijke basis heeft, bewijs me het tegendeel door die verkeersregel hier te posten.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 augustus 2015 om 23:33.
Oud 2 augustus 2015, 23:34   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citeer eens de Belgische wegcode past/copy daaromtrent dan weet ik over welke verkeersregel je het juist hebt.
Oei, u goochelt de hele tijd met de wegcode en nu weet u het plotseling niet meer....
Oud 2 augustus 2015, 23:36   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn stelling is dat die "1 meter van de wegrand" geen wettelijke basis heeft, bewijs me het tegendeel door die verkeersregel hier te posten.
U zit nu eenmaal weer eens in de verkeerde vijver te vissen. De vraag is helemaal niet of het bij wet is vastgelegd, maar wel hoe u de bestaande voorschriften juist interpreteert. Ik gaf u de referentie naar de fiches die bij in het lager onderwijs gebruiken.

Wilt u de fietser laten rijden "op één centimeter van de asfaltrand"? Of hoe ziet u dat "uiterst rechts rijden"?
Oud 2 augustus 2015, 23:38   #92
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei, u goochelt de hele tijd met de wegcode en nu weet u het plotseling niet meer....
Ik ken de regel van buiten maar ik weet niet of jij dezelfde regel bedoelt.
Oud 2 augustus 2015, 23:39   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welke regel hebt u het dan die u "van buiten kent"?
Oud 2 augustus 2015, 23:42   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zit nu eenmaal weer eens in de verkeerde vijver te vissen. De vraag is helemaal niet of het bij wet is vastgelegd, maar wel hoe u de bestaande voorschriften juist interpreteert. Ik gaf u de referentie naar de fiches die bij in het lager onderwijs gebruiken.
Die hebben juridisch geen waarde.

Citaat:
Wilt u de fietser laten rijden "op één centimeter van de asfaltrand"? Of hoe ziet u dat "uiterst rechts rijden"?
In de wegcode is nergens sprake van letterlijk uiterst rechts rijden, maar als jij de link geeft naar het juist artikelnummer zal ik dar artikel hier past copy posten:

Hier de link naar de wegcode:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

of is dat te moeilijk voor jou iets te beweren wat je niet kunt staven ?

Laatst gewijzigd door Micele : 2 augustus 2015 om 23:50.
Oud 2 augustus 2015, 23:46   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die hebben juridisch geen waarde.

In de wegcode is nergens sprake van letterlijk uiterst rechts rijden, maar als jij de link geeft naar het juist artikelnummer zal ik dar artikel hier past copy posten:

Hier de link naar de wegcode:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

of is dat te moeilijk voor jou iets te beweren wat je niet kunt staven ?
U weet toch over welk artikel het gaat. U gaf zelf aan dat u het "van buiten kent". Of toch niet?
Oud 2 augustus 2015, 23:52   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weet toch over welk artikel het gaat. U gaf zelf aan dat u het "van buiten kent". Of toch niet?
Toch wel.

Er staat nergens "uiterst rechts" in de wegcode, maar als jij beweert van wel kan ik er toch niets aan doen dat ik jouw verkeersregel niet terugvind ?

Ik herhaal voor de laatste keer:
Citaat:
In de wegcode is nergens sprake van letterlijk uiterst rechts rijden, maar als jij de link geeft naar het juist artikelnummer zal ik dat artikel hier past copy posten:
Citaat:
Zwaar van begrip ?

Laatst gewijzigd door Micele : 2 augustus 2015 om 23:55.
Oud 2 augustus 2015, 23:55   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel.

Er staat nergens "uiterst rechts" in de wegcode, maar als jij beweert van wel kan ik er toch niets aan doen dat ik jouw verkeersregel niet terugvind ?
De vraag gaat nog steeds hoe u de wettekst wilt interpreteren. Op één centimeter van de asfaltrand? Of toch maar één meter?
Oud 3 augustus 2015, 00:01   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag gaat nog steeds hoe u de wettekst wilt interpreteren. Op één centimeter van de asfaltrand? Of toch maar één meter?
Zucht ik interpreteer de verkeersregel die ik ken: ... zo (veilig) dicht mogelijk (naargelang omstandigheden) ... een weggebruiker mag tenslotte zichzelf niet onnodig in gevaar brengen.

Uiteraard geldt die regel - die ik bedoel - voor (bijna*) alle bestuurders van voertuigen en niet alleen voor een fietser.

*behalve motorfietsen.

Edit: zo (...) dicht mogelijk geldt trouwens ook voor voetgangers als ze niets anders als de rijbaan kunnen gebruiken.

Citaat:
42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.
2° Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, moeten zij zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan houden en behoudens bijzondere omstandigheden links in de door hen gevolgde richting gaan.
Niet dat ze in een ravijn storten.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 00:09.
Oud 3 augustus 2015, 00:04   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zucht ik interpreteer de verkeersregel die ik ken: ... zo (veilig) dicht mogelijk (naargelang omstandigheden) ... een weggebruiker mag tenslotte zichzelf niet onnodig in gevaar brengen.
Wat betekent dan wel "zo dicht mogelijk" concreet? Op één centimeter van de rand?

Als u afkomt met "de omstandigheden", wat moet dit concreet voorstellen? Mag ik dan "in bepaalde omstandigheden" als fietser dus toch op één meter afstand rijden?
Oud 3 augustus 2015, 00:13   #100
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat betekent dan wel "zo dicht mogelijk" concreet? Op één centimeter van de rand?
Blijf eens serieus hé. Ik heb je een filmpje getoond uit Zwitserland, lijkt me ruim OK.

Citaat:
Als u afkomt met "de omstandigheden", wat moet dit concreet voorstellen? Mag ik dan "in bepaalde omstandigheden" als fietser dus toch op één meter afstand rijden?
En waarom niet ? Heb je niet genoeg verbeelding ?

Ik citeer een willekeurig stuk van een verkeersregel:
Citaat:
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

En zijn veel meer verkeersregels als eentje hé. allemaal tellen ze.

Vandaag heb ik trouwens redelijk lang in het midden van een (smalle) weg gefietst wegens omstandigheden. En neen een filmpje of tekeninkje heb ik niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 00:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be