![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bijvoorbeeld Liedekerke. En in Aalst is het blijkbaar al niet veel anders. En ik schat dat het in de Vlaamse faciliteitengemeenten in Brussel nog erger is, nog steeds.
Als ik naar Wallonië ga probeer ik de plaatselijke taal te spreken. De Francofonie die in Vlaanderen op bezoek komt echter begint gewoon in het Frans tegen om het even wie. En insisteert daar zelfs meer dan eens op hautaine wijze in als men in het Nederlands antwoordt! Dat noem ik agressief. Stel u voor dat een Nederlandstalige zich zo in Wallonië zou gedragen. Hoe zou men reageren? "Raus!". Of niet? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 juli 2015 om 21:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou hier niet voor pleiten moest deze problematiek niet gaan naar het hart van wat er scheef zit in België. Het gaat me om respect en gelijkberechtiging. Beiden zijn er niet. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 juli 2015 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uw ervaring is niet de ervaring van iedereen. Het bestaan van het Vlaams-Nationalisme verhindert alvast helemaal niet talloze Franstaligen naar Vlaanderen te komen wonen en/of werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kan men ook de 6 miljoen Vlamingen zonder een gevoel van bedrog gepleegd te hebben blijven bij de Francofonie rekenen, de maar liefst 18de meest gesproken taal ter wereld. Ze mag er zijn hoor die Francofonie. Maar kan het met iets meer respect voor de niet-Francofonie aub. Er is echt NIETS superieurs aan die taal of cultuur ten opzichte van de iets kleinere Nederlandstalige gemeenschap. Men hoeft zich echt niet schamen Nederlands te hebben gesproken in Vlaanderen tegenover de mede Francofonen. Net zoals men met opgeheven hoofd het zich kan permitteren niet te plooien voor racistisch ingestelden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 juli 2015 om 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wat de Vlamingen in Brussel hebben mogen meemaken. Zal ik u een boek aanraden of zo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelukkig niet. Maar wel veel. En de mensen kunnen er niet mee lachen heb ik gemerkt. Maar ze zwijgen meestal. School, media, overheid. Allen doen ze mee om die onderdanige Vlaming mak te houden. Allemaal in naam van België. Hij mag niet op zijn strepen staan die Vlaming. Hij dient zich aan te passen. Hij 'mag' blij zijn dat hij eens Frans kan spreken. Als ik dat vanop een afstand bekijk (dat voorrecht heb ik gehad) dan kan ik dat niet anders als een aberratie vinden. Voor zowel heel wat Franstaligen als Vlamingen in België lijkt de bestaande situatie 'normaal'. Ze zijn niets anders gewend. Zowel voorrechten als onderdrukking kunnen zo blijven bestaan. Uiteraard dient men die mensen uit hun fantasiewereld wakker te schudden.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 juli 2015 om 22:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vindt u het ook bekrompen als een Franstalige in zijn eigen taal bediend wil worden? Of aan een Nederlandstalige klant laat blijken dat men geen Nederlands spreekt? De boodschap 'spreek Frans of hoepel op' mag dan wel eens omgedraaid worden. Maar dán is het bekrompen. En anders is het evident. Zo is dat.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 juli 2015 om 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 30 juli 2015 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
*) In de toeristische Ardennen waar veel Nederlanders en Vlamingen hun vakantie doorbrengen spreken veel lokale neringdoeners Nederlands tegen hun klanten. Misschien niet perfekt en met een lokaal aksent, maar is het Frans van Vlamingen tegenwoordig nog zo perfekt (als het dit al ooit was)? Feit is dat Nederlands in de Ardennen even alomtegenwoordig wordt als het Frans aan de Westvlaamse Kust. Nederlandstaligen die zich daar vestigen doen daar de vastgoedprijzen zodanig stijgen dat het onbetaalbaar wordt voor de lokale bevolking, net zoals de Westvlaamse Kust onbetaalbaar wordt voor de lokale bevolking door alle inwijkelingen (franstalig én nederlandstalig) die uit het binnenland komen. De plaatselijke bevolking in de Ardennen voelt zich soms even gekolonizeerd door kapitaalkrachtige inwijkelingen die alles opkopen als de plaatselijke bevolking van de Westvlaamse Kust. *) In tegenstelling tot Vlaanderen heb je in Wallonië immersiescholen waar een deel van de lessen ook in het Nederlands (jawel!), Duits of het Engels wordt gegeven. Zie http://www.taalblad.be/e-zine/nieuws...ijgen/661.html . En bij de jongere generatie begint dit ook zijn vruchten af te werpen. Zelf heb ik al vastgesteld dat Waalse kinderen van 10 �* 12 jaar al vaker beter Nederlands kunnen dan hun Vlaamse leeftijdsgenoten Frans kunnen. Als dit de toekomstige generaties van Vlaanderen en Wallonië zijn, dan ziet het er over 20 jaar goed uit voor Wallonië en slecht voor Vlaanderen. Vlaanderen dreigt het slachtoffer te worden van zijn eigen zelfvoldaanheid. *) Door de kommunautaire strubbelingen van de voorbije jaren -en vooral sinds de N-VA België heeft overgenomen- doen veel Walen moeite om tegen Vlamingen die in Wallonië op bezoek komen Nederlands te spreken, ook al vragen die Vlamingen daar niet om. Zo zie je maar dat de werkelijkheid soms wat komplekser in elkaar zit en voortdurend evolueert dan de klisjees uit het verleden doen uitschijnen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 31 juli 2015 om 03:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 31 juli 2015 om 06:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=Johan Bollen;7759236 De Francofonie die in Vlaanderen op bezoek komt echter begint gewoon in het Frans tegen om het even wie. [/QUOTE]
1 dat komt helemaal niet overeen met mijn persoonlijke ervaring. 2 Ziet gij aan iemand zijn gezicht of dat een Fransman of een Waal of Brusselaar is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik blij erbij dat bij zeer veel Belgische Francofonen er heel wat schort inzake een elementair gevoel voor reciprociteit en taalhoffelijkheid. Het is toch maar doodnormaal dat wanneer je in een (deel)staat met een andere taal binnenkomt dat je een inspanning levert om je inzake taal aan te passen. Vlamingen die in Wallonië op bezoek komen doen dat. Waarom gebeurt het omgekeerde slechts heel sporadisch en uiterst zelden? Is het omdat het Nederlands, inzake aantal sprekers, een kleinere taal is? O.k. dan, laat die Franstaligen dan maar overschakelen op het Engels. Of gaat dat soms ook al niet? Wanneer een Franstalige Zwitser in het kanton Graubunden rondloopt moet hij ook niet pogen zijn Frans boven te halen.
|
![]() |
![]() |