![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In scholen met grotere klassen zou men zich minder bekommeren om de leerlingen die zogezegd niet meekunnen, en zou men dus meer natuurlijke selectie krijgen. Men zou een grotere verantwoordelijkheid leggen bij de individuele leerlingen (en hun ouders) die maar een redelijke inspanning moeten leveren als ze een diploma willen bekomen. En wie niet bereid is daartoe een inspanning te leveren, moet later niet klagen dat hij of zij geen deftige job kan krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Kortom, ouders moeten maar zorgen dat ze genoeg tijd hebben om hun kinderen bijles te geven, moeten er dus ook maar voor zorgen dat ze zelf voldoende kennis hebben om dat te kunnen, of ze moeten hun kinderen maar naar privéscholen sturen. Dat is geen natuurlijk selectie, wel een financiële selectie.
En vooral onverstandig, in het licht dat we alleen maar meer hoogopgeleide werknemers nodig zullen hebben. We kunnen dan inderdaad overal in de wereld gaan recruteren, zoals de VS doet, of we kunnen roeien met de riemen die we hebben, lees: ervoor zorgen dat iedereen een opleiding krijgt die van voldoende niveau is. Het zal ons wellicht uiteindelijk ook nog minder kosten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() Graag zou ik dit topic nog eens onder de aandacht willen brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() Waarom?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zat tussen 1947 en 1956 steeds in klassen met 30-50 leerlingen; de middelen waren schaars tot sober en de werkdruk voor de leerlingen hoog. Er werd gemiddeld goed gepresteerd, onder loden Gezag. Van de leerkrachten kenden wij slechts de achternamen en voorletters en zij werden door ons met "U" aangesproken.
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Zonder te beweren dat alles nu toch beter is (dat is even idioot als zeggen dat vroegââh alles beter was), vind je die situatie beter als nu?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Rekenen en Taal (talen) waren vroeger veel belangrijker vakken en vooral lager onderwijs en eerste vervolgschool daarop ramden de leerlingen zo vol mogelijk niet alleen met leerstof aansluitend naar "verder doorleren" maar vooral gericht op onmiddellijke bruikbaarheid voor degenen die vroeg aan het werk zouden gaan (14 jaar was niet uitzonderlijk en voor 12 jaar [meestal boerenbedrijf] was een aanvraag nodig). Ik startte op mijn 16e als leerling-verkoper in een grootwinkelbedrijf met alleen de zondag plus de maandagmorgen vrij en liep daarbij 3 avonden per week avondschool van 19:10 tot 22:30 waar ook nog bergen huiswerk bij gemaakt moesten worden. Plezier en vertier heeft "de jeugd van tegenwoordig" onmiskenbaar gevariëerder en ook meer tijd daarvoor ter beschikking. Sommige goede dingen van vroeger zijn onveilig geworden zoals zwemmen in open water en zelfgevangen vis opeten, eetbare paddestoelen zoeken, bramen, bosbessen. Groot plezier was vroeger mogelijk op braakliggende terreinen, vooral langs het water; kampvuurtje maken om aardappels te poffen en havermoutkoekjes te bakken enzomeer.
![]() |