![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als je dan een statische coverband op het podium hebt met partituren of godbetert een kaft met de liedjesteksten voor hen, dan hoop ik alvast dat je er niet voor hebt moeten betalen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#83 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Trouwens ben ik volledig akkoord met wat u zegt. Ik vind ook dat notenleer absoluut een belangrijk onderdeel moet blijven in de muziekacademie. Mensen die gitaar of keyboard willen leren zonder notenleer hebben opties genoeg om dit te doen buiten de academie. Ik ben zelf een amateurgitarist en heb hier denk ik ook nergens de impressie gewekt een goede, laat staan geld verdienende, muzikant te zijn. Maar ik kan me geen plezantere hobby inbeelden. Maar net omdat ik geen noten kan lezen zal ik me toch nooit een "echte" muzikant voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt dus duidelijk een voordeel door enige kennis van muziektheorie.
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja dat is zo. Er wordt nogal makkelijk gezegd dat bepaalde bekende gitaristen geen noten kunnen lezen. En dat is vaak ook het geval. Maar wees maar zeker dat de meesten daarvan toch wel een meer dan behoorlijke kennis hebben van theorie: ik denk dan aan schalen, akkoordenleer, harmonieleer,...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Daar komen eigenlijk men lange tenen vandaan ![]()
![]() |
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder, ik ben niet zo zeker over uw standpunt wat betreft het zich naar het publiek te richten, niet dat ik zeg dat het verboden is, maar voor mij, een aantal muzikanten/ensemble/groep op een podium die voor zichzelf spelen, dat is de show. Er mag flash en bang bij zijn, maar voor mij telt in de eerste de muziek en hoe die gespeeld wordt.
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
In die zin zijn partituren of tekstmappen voor mij uit den boze bij rockoptredens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar mankeert iets aan, het is alsof ze mathematisch gesproken juist spelen, maar dat de bend net iets hoger moet zijn om goed in het oor te vallen. Ze interpreteren de noten te juist, weet je niet? Denk daarbij bijvoorbeeld aan triolen, hoe die uitgeschreven staan op papier.
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
De vraag is dan waarom worden opnames met geschoolde studiomuzikanten gemaakt en niet met de bandleden? Waarom houden geschoolde backingvocals de zanger recht? Denkt u echt dat de muzikanten die bv met Madonna optreden mensen zijn zonder scholing omdat dat zo neig klinkt?
![]() |
![]() |
#93 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke geschoolde muzikanten maken de opnames van een gemiddeld Motorhead album in plaats van de bandleden? Welke geschoolde backingvocals zingen er op een gemiddeld Motorhead album? Ik ben trouwens niet diegene die verklaard dat geschoolde muzikanten niet kunnen spelen, ik zei alleen dat je bij klassiek geschoolde gitaristen hoort dat ze klassiek geschoold zijn o.a. aan hun bends. Ik kan daar niets aan doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikzelf ken maar één noot, maar dat volstaat om als de beste de bastriangel te bespelen tot vreugde van mijn huisgenoten en vrienden op zaterdagavond, en tot vermaak van de buren op het wijkfeest! Een vermaard componist heeft zelfs ooit een stuk speciaal voor mij gecomponeerd. Ik druk het hier volgaarne af. Alle rechten voorbehouden. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Er was één professionele zanger (had ooit een hit over grasmaaien) die zich naar het publiek richtte, zonder pupiter. Toen hij ondersteboven in het standbeeld hing met zijne micro op 1 meter van zijn mond hoorde je hem nog altijd zeer duidelijk en zonder fout zingen. Ttz op zijn cd..... Muzikaal: dat trok op gene orgel. Die bigband (amateurs met een klassieke opleiding) die het voorprogramma speelden, met pupiters voor hun neus, dat was nogal wat anders. BTW een kennis gitarist die jaren bij een coverband gespeeld heeft, zonder pupiter, vertelde mij dat bij rock en roll het aantal akkoorden zéér beperkt is. Met kennis van een paar akkoorden kunt ge een ganse avond vullen. Maar toen hij bij een bigband aansloot heeft hij toch ferm mogen studeren, en speelt en zingt hij altijd met pupiter. Sammy Nestico spelen is nog wat anders dan een radiohitje naspelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Dat gaat u veel geld kosten zonder notenleer. ![]() Laatst gewijzigd door pajoske : 27 augustus 2015 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Bij een klassiek orkest, een harmonie of big band ligt dat uiteraard heel anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
plus hoeveel de kost is van gebouw en wat er aan vast hangt (verwarming). En in hun boekhouding zal wel heel gemakkelijk te vinden zijn hoeveel ze binnen krijgen aan lesgeld. Het aantal kindjes tellen dat er langs komt, zal ook niet zo moeilijk zijn. Verder kan ik je meedelen dat twee van mijn drie kinderen de volledige opleiding notenleer/instrument/samenspel/... van amateur in de gemeentelijke academie met graagte volbracht hebben. Mijn tweede deed dit niet, alhoewel deze ... meer muzikaal talent in zich had dan die twee andere. Maar geen goesting ... Ik ben dus helemaal niet anti. Maar ben wel bereid om rekening te houden met wat de belastingbetaler er in moet pompen. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |