Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2015, 09:01   #81
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is met orkesten toch ook zo, die spelen een liedje terwijl ze allemaal naar de partituur staren alsof het de eerste maal is dat ze het spelen...
Ja, maar heb je al ooit een professionele pop of rockband op het podium zien staan met een pepitertje voor hun neus? Dergelijke muziek is doorgaans perfect te spelen zonder op een papiertje te liggen staren. Dat geeft net de vrijheid aan de muzikanten om zich meer naar het publiek te richten, te bewegen enz... Dat is toch net wat een pop/rock optreden aangenaam maakt om naar te kijken?

Als je dan een statische coverband op het podium hebt met partituren of godbetert een kaft met de liedjesteksten voor hen, dan hoop ik alvast dat je er niet voor hebt moeten betalen
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 09:09   #82
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ja, maar heb je al ooit een professionele pop of rockband op het podium zien staan met een pepitertje voor hun neus? Dergelijke muziek is doorgaans perfect te spelen zonder op een papiertje te liggen staren. Dat geeft net de vrijheid aan de muzikanten om zich meer naar het publiek te richten, te bewegen enz... Dat is toch net wat een pop/rock optreden aangenaam maakt om naar te kijken?

Als je dan een statische coverband op het podium hebt met partituren of godbetert een kaft met de liedjesteksten voor hen, dan hoop ik alvast dat je er niet voor hebt moeten betalen
Mag ik u heren, die allemaal waarschijnlijk zeer geslaagde en goed verdienende rockmuziekanten zijn, dat het hier gaat over klassieke muziek.
Oud 25 augustus 2015, 11:09   #83
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Mag ik u heren, die allemaal waarschijnlijk zeer geslaagde en goed verdienende rockmuziekanten zijn, dat het hier gaat over klassieke muziek.
Mijn reactie was op een bericht van Xenophon dus uw bericht was nergens voor nodig.

Trouwens ben ik volledig akkoord met wat u zegt. Ik vind ook dat notenleer absoluut een belangrijk onderdeel moet blijven in de muziekacademie. Mensen die gitaar of keyboard willen leren zonder notenleer hebben opties genoeg om dit te doen buiten de academie.

Ik ben zelf een amateurgitarist en heb hier denk ik ook nergens de impressie gewekt een goede, laat staan geld verdienende, muzikant te zijn.
Maar ik kan me geen plezantere hobby inbeelden. Maar net omdat ik geen noten kan lezen zal ik me toch nooit een "echte" muzikant voelen.
Oud 25 augustus 2015, 11:24   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet wat ik dan moet spelen maar kan toch geen noten lezen.
Je hebt dus duidelijk een voordeel door enige kennis van muziektheorie.
Oud 25 augustus 2015, 11:29   #85
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je hebt dus duidelijk een voordeel door enige kennis van muziektheorie.
Ja dat is zo. Er wordt nogal makkelijk gezegd dat bepaalde bekende gitaristen geen noten kunnen lezen. En dat is vaak ook het geval. Maar wees maar zeker dat de meesten daarvan toch wel een meer dan behoorlijke kennis hebben van theorie: ik denk dan aan schalen, akkoordenleer, harmonieleer,...
Oud 25 augustus 2015, 11:31   #86
Hoomer

Standaard

Citaat:
Mijn reactie was op een bericht van Xenophon dus uw bericht was nergens voor nodig.

Trouwens ben ik volledig akkoord met wat u zegt. Ik vind ook dat notenleer absoluut een belangrijk onderdeel moet blijven in de muziekacademie. Mensen die gitaar of keyboard willen leren zonder notenleer hebben opties genoeg om dit te doen buiten de academie.

Ik ben zelf een amateurgitarist en heb hier denk ik ook nergens de impressie gewekt een goede, laat staan geld verdienende, muzikant te zijn.
Maar ik kan me geen plezantere hobby inbeelden. Maar net omdat ik geen noten kan lezen zal ik me toch nooit een "echte" muzikant voelen.
Ok, ik moet me misschien excuseren. Het gaat er bij mij eigenlijk over dat ik hier al meermaals gelezen heb dat een klassiek geschoolde muzikant geen Jazz, rock of blues zou kunnen spelen met het zelfde gevoel als een selfmade muzikant laat ons maar zeggen.
Daar komen eigenlijk men lange tenen vandaan
Oud 25 augustus 2015, 11:31   #87
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het enige papiertje waar welke muzikant dan ook naar zou moeten kijken tijdens een optreden is de setlist.

Verder, ik ben niet zo zeker over uw standpunt wat betreft het zich naar het publiek te richten, niet dat ik zeg dat het verboden is, maar voor mij, een aantal muzikanten/ensemble/groep op een podium die voor zichzelf spelen, dat is de show.

Er mag flash en bang bij zijn, maar voor mij telt in de eerste de muziek en hoe die gespeeld wordt.
Oud 25 augustus 2015, 11:33   #88
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat is zo. Er wordt nogal makkelijk gezegd dat bepaalde bekende gitaristen geen noten kunnen lezen. En dat is vaak ook het geval. Maar wees maar zeker dat de meesten daarvan toch wel een meer dan behoorlijke kennis hebben van theorie: ik denk dan aan schalen, akkoordenleer, harmonieleer,...
Uiteraard, meestal is de houding 'ik ken geen noot muziek' enkel maar truut, net zoals het, 'ik oefen nooit op mijn instrument' (want ik kon al spelen toen ik geboren was).
Oud 25 augustus 2015, 11:54   #89
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het enige papiertje waar welke muzikant dan ook naar zou moeten kijken tijdens een optreden is de setlist.

Verder, ik ben niet zo zeker over uw standpunt wat betreft het zich naar het publiek te richten, niet dat ik zeg dat het verboden is, maar voor mij, een aantal muzikanten/ensemble/groep op een podium die voor zichzelf spelen, dat is de show.

Er mag flash en bang bij zijn, maar voor mij telt in de eerste de muziek en hoe die gespeeld wordt.
Ik wil vooral passie, bevlogenheid en inleving zien op het podium. Een band die er als een bende houten harken bijstaat maar wel uiterst precies hun, technisch knappe, albums naspelen zijn niet aan mij besteed. Dan zet ik hun cd thuis wel op.

In die zin zijn partituren of tekstmappen voor mij uit den boze bij rockoptredens.
Oud 25 augustus 2015, 11:58   #90
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ok, ik moet me misschien excuseren. Het gaat er bij mij eigenlijk over dat ik hier al meermaals gelezen heb dat een klassiek geschoolde muzikant geen Jazz, rock of blues zou kunnen spelen met het zelfde gevoel als een selfmade muzikant laat ons maar zeggen.
Daar komen eigenlijk men lange tenen vandaan
Ik denk dat jazz zelfs problematisch wordt als je géén klassieke achtergrond hebt. Ik zie niet in waarom een klassiek geschoold gitarist geen rock of blues zou kunnen spelen.
Oud 25 augustus 2015, 12:07   #91
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jazz zelfs problematisch wordt als je géén klassieke achtergrond hebt. Ik zie niet in waarom een klassiek geschoold gitarist geen rock of blues zou kunnen spelen.
Dat was mijn punt eerder in de draad denk ik, ze kunnen het wel spelen, maar je hoort dat hij/zij klassiek is opgeleid, zeker aan de bends.

Daar mankeert iets aan, het is alsof ze mathematisch gesproken juist spelen, maar dat de bend net iets hoger moet zijn om goed in het oor te vallen.

Ze interpreteren de noten te juist, weet je niet? Denk daarbij bijvoorbeeld aan triolen, hoe die uitgeschreven staan op papier.
Oud 25 augustus 2015, 12:42   #92
Hoomer

Standaard

Citaat:
Dat was mijn punt eerder in de draad denk ik, ze kunnen het wel spelen, maar je hoort dat hij/zij klassiek is opgeleid, zeker aan de bends.

Daar mankeert iets aan, het is alsof ze mathematisch gesproken juist spelen, maar dat de bend net iets hoger moet zijn om goed in het oor te vallen.

Ze interpreteren de noten te juist, weet je niet? Denk daarbij bijvoorbeeld aan triolen, hoe die uitgeschreven staan op papier.
Met alle respect Xeno maar ge zijt zo ongeveer den duizendste amateur die tegen mij de zwaar opgeleide professionals bekritiseerd.
De vraag is dan waarom worden opnames met geschoolde studiomuzikanten gemaakt en niet met de bandleden?
Waarom houden geschoolde backingvocals de zanger recht?
Denkt u echt dat de muzikanten die bv met Madonna optreden mensen zijn zonder scholing omdat dat zo neig klinkt?
Oud 25 augustus 2015, 12:52   #93
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met alle respect Xeno maar ge zijt zo ongeveer den duizendste amateur die tegen mij de zwaar opgeleide professionals bekritiseerd.
De vraag is dan waarom worden opnames met geschoolde studiomuzikanten gemaakt en niet met de bandleden?
Waarom houden geschoolde backingvocals de zanger recht?
Denkt u echt dat de muzikanten die bv met Madonna optreden mensen zijn zonder scholing omdat dat zo neig klinkt?
Ik begrijp uw punt tussen die algemeenheden niet.

Welke geschoolde muzikanten maken de opnames van een gemiddeld Motorhead album in plaats van de bandleden?

Welke geschoolde backingvocals zingen er op een gemiddeld Motorhead album?

Ik ben trouwens niet diegene die verklaard dat geschoolde muzikanten niet kunnen spelen, ik zei alleen dat je bij klassiek geschoolde gitaristen hoort dat ze klassiek geschoold zijn o.a. aan hun bends.

Ik kan daar niets aan doen.
Oud 25 augustus 2015, 16:27   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Crevits gaat met haar enge, vieze, hebberige vingertjes aan ons kunstonderwijs zitten.

Ze vergelijkt de rockschool in Aalst met het academisch muziekonderwijs!!!!!!!
Ze wil dat men op de muziekacademies geen notenleer moet kennen om een instrument te bespelen, dus je schrijft je kind in kiest een instrument en alles is in kannen en kruiken, je kind heeft geen enkel motivatie nodig heeft om zogezegd muziekkant te worden, een blinkend instrument voila manneke hier is een partituur en speel maar.
Wat een trut die Crevits, hoe kan je in godsnaam klassieke muziek leren zonder eerst notenleer te kennen.
Pffff het is niet genoeg dat ons onderwijs aangepast is aan de zwakste leerlingen (je weet wel welke) dat nu ons kunstonderwijs moet aangepast worden aan rotverwende kindjes die eens een instrument willen leren bespelen en als het even te moeilijk wordt (met notenleer) mogen ze de boel opgeven.
Jongens toch, Crevits snapt niet dat lessen gitaar Bv maximum met 3 leerlingen per lesuur kan gegeven worden voor een goede begeleiding, je kan geen klassen met 20 man gitaarles geven, als 1 persoon speelt moet de rest muisstil zijn. Jongens toch.
Er bestaan uitstekende muzikanten die geen noot op papier kunnen zetten of iets van muziekpapier kunnen lezen. Indertijd bespeelde mijn overgrootvader als een virtuoos de concertina. De man wist niets af van notenbalken, sleutels, Italiaanse tempoaanduidingen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 16:28   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het muziekonderwijs niet uitsluitend over klassieke muziek ging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 22:20   #96
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaan uitstekende muzikanten die geen noot op papier kunnen zetten of iets van muziekpapier kunnen lezen.
Dat klopt!
Ikzelf ken maar één noot, maar dat volstaat om als de beste de bastriangel te bespelen tot vreugde van mijn huisgenoten en vrienden op zaterdagavond, en tot vermaak van de buren op het wijkfeest!

Een vermaard componist heeft zelfs ooit een stuk speciaal voor mij gecomponeerd.
Ik druk het hier volgaarne af.
Alle rechten voorbehouden.

Oud 27 augustus 2015, 09:16   #97
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Haha, zo als dat optreden jaren geleden in een klein boerendorp (ZZB).
Er was één professionele zanger (had ooit een hit over grasmaaien) die zich naar het publiek richtte, zonder pupiter. Toen hij ondersteboven in het standbeeld hing met zijne micro op 1 meter van zijn mond hoorde je hem nog altijd zeer duidelijk en zonder fout zingen. Ttz op zijn cd.....
Muzikaal: dat trok op gene orgel.
Die bigband (amateurs met een klassieke opleiding) die het voorprogramma speelden, met pupiters voor hun neus, dat was nogal wat anders.

BTW een kennis gitarist die jaren bij een coverband gespeeld heeft, zonder pupiter, vertelde mij dat bij rock en roll het aantal akkoorden zéér beperkt is. Met kennis van een paar akkoorden kunt ge een ganse avond vullen. Maar toen hij bij een bigband aansloot heeft hij toch ferm mogen studeren, en speelt en zingt hij altijd met pupiter. Sammy Nestico spelen is nog wat anders dan een radiohitje naspelen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 09:24   #98
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat klopt!
Ikzelf ken maar één noot, maar dat volstaat om als de beste de bastriangel te bespelen tot vreugde van mijn huisgenoten en vrienden op zaterdagavond, en tot vermaak van de buren op het wijkfeest!

Een vermaard componist heeft zelfs ooit een stuk speciaal voor mij gecomponeerd.
Ik druk het hier volgaarne af.
Alle rechten voorbehouden.

Wedden dat ge er niks van terechtbrengt in de plaatselijke fanfare als ge geen noot kunt lezen. Ge moet namelijk weten wanneer ge juist op die triangel moet kloppen. Zonder partituur is dat moeilijk hé. Vergeet niet dat uwe triangel heel goed te horen is. En voor elke fout die ge maakt moet ge uw collega's een pint betaalt.
Dat gaat u veel geld kosten zonder notenleer.

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 augustus 2015 om 09:27.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2015, 09:45   #99
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Haha, zo als dat optreden jaren geleden in een klein boerendorp (ZZB).
Er was één professionele zanger (had ooit een hit over grasmaaien) die zich naar het publiek richtte, zonder pupiter. Toen hij ondersteboven in het standbeeld hing met zijne micro op 1 meter van zijn mond hoorde je hem nog altijd zeer duidelijk en zonder fout zingen. Ttz op zijn cd.....
Muzikaal: dat trok op gene orgel.
Die bigband (amateurs met een klassieke opleiding) die het voorprogramma speelden, met pupiters voor hun neus, dat was nogal wat anders.

BTW een kennis gitarist die jaren bij een coverband gespeeld heeft, zonder pupiter, vertelde mij dat bij rock en roll het aantal akkoorden zéér beperkt is. Met kennis van een paar akkoorden kunt ge een ganse avond vullen. Maar toen hij bij een bigband aansloot heeft hij toch ferm mogen studeren, en speelt en zingt hij altijd met pupiter. Sammy Nestico spelen is nog wat anders dan een radiohitje naspelen.
Ja, dat bevestigt wat ik zeg he. Rock en pop leent zich uitstekend om als band op het podium te bewegen, een "show" neer te zetten. Net omdat het al bij al vrij makkelijk te spelen is. En net daarom vind ik het er enorm knullig uitzien als een bandje wel op het podium staat met akkoordenschema's of zangteksten voor hun neus. Als je de muziek niet kan spelen zonder sta je simpelweg te vroeg op het podium.

Bij een klassiek orkest, een harmonie of big band ligt dat uiteraard heel anders.
Oud 27 augustus 2015, 10:54   #100
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een volledige revisie? Dat kan maanden duren.
Maar als ik het goed begrijp is het dus mogelijk dat iemand die sax wil leren en zelf een instrument heeft, daar geweigerd wordt omdat de lesuren (3 leerlingen per uur) volzet zijn.
Als er maar drie leraren sax zijn, dan kunnen die niet zoveel kinderen onderwijzen dan dat ze met zes leraren zouden zijn.

Citaat:
Dat zal ook heel moeilijk te berekenen zijn. Er zijn veel verschillende tarieven. Volwassenen volgen ook muziekschool. Sommigen betalen daar meer dan 300 euro voor per schooljaar.
En het gaat hier toch dikwijls over veel meer dan 'kindjes iets van muziek' bijbrengen. Hebt gij de laatste tijd nog een goede amateurmaatschappij bezig gehoord? Jongeren die 10 jaar muziekschool achter de rug hebben kunnen meestal iets meer dan een liedje van K3 naspelen hoor.
Het is heel gemakkelijk te berekenen hoeveel de kost is van alle muziekleraren van Vlaanderen die in de gewone muziekacademies les geven aan kindjes en volwassenen;
plus hoeveel de kost is van gebouw en wat er aan vast hangt (verwarming).

En in hun boekhouding zal wel heel gemakkelijk te vinden zijn hoeveel ze binnen krijgen aan lesgeld.

Het aantal kindjes tellen dat er langs komt, zal ook niet zo moeilijk zijn.

Verder kan ik je meedelen dat twee van mijn drie kinderen de volledige opleiding notenleer/instrument/samenspel/... van amateur in de gemeentelijke academie met graagte volbracht hebben. Mijn tweede deed dit niet, alhoewel deze ... meer muzikaal talent in zich had dan die twee andere. Maar geen goesting ...

Ik ben dus helemaal niet anti. Maar ben wel bereid om rekening te houden met wat de belastingbetaler er in moet pompen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be