Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2015, 07:07   #81
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ik heb het enkel over de SBB, niet over de andere maatschappijtjes. En de SBB werkt volgens mij niet meer met onderaannemers dan de NMBS. Dus deze vraag is helemaal niet irrelevant. Ze werken gewoon efficiënter.

Je hoeft zelfs niet naar het buitenland te kijken om te zien dat de NMBS absolut niet efficiënt werkt. Kijk naar NMBS Logistics, de vrachtdochter die een paar jaar terug geprivatiseerd is: daar werkt nu een pak minder volk dan voor de privatisering, maar hun omzet is met zo'n 50(!)% gestegen, en in plaats van jaar na jaar recordverliezen op te stapelen maakt het bedrijf nu winst!
Ik beweer dan ook niet dat de NMBS efficient werkt . Ik vind alleen de vergelijking met Zwitserland niet correct . En wel hierom ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...maatschappijen

Als je nu natuurlijk al het personeel van deze maatschappijen meerekent , dan kan je wel beginnen vergelijken . Let wel het is een lijst van SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN .
Maar als mijnheer Cornu efficienter wil werken heeft hij geen studie nodig , gewoon eens rondkijken in zijn directe omgeving en er de nutte-lozen uitzetten . 100 miljoen in 1 dag en 0 stakingen .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:01   #82
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ik beweer dan ook niet dat de NMBS efficient werkt . Ik vind alleen de vergelijking met Zwitserland niet correct . En wel hierom ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...maatschappijen

Als je nu natuurlijk al het personeel van deze maatschappijen meerekent , dan kan je wel beginnen vergelijken . Let wel het is een lijst van SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN .
Maar als mijnheer Cornu efficienter wil werken heeft hij geen studie nodig , gewoon eens rondkijken in zijn directe omgeving en er de nutte-lozen uitzetten . 100 miljoen in 1 dag en 0 stakingen .
Ik vergelijk helemaal niet met 'Zwitserland', ik vergelijk met de SBB, dat heb ik duidelijk van in het begin gezegd: ZIJ (de SBB) hebben meer kilometers spoor, bedienen meer stations met meer treinen, en zij (de SBB) vervoeren twee keer zoveel volk als de NMBS. HUN (de SBB) treinen rijden op tijd, zijn proper en goed onderhouden. En ZIJ (de SBB) doen dat met minder volk dan de NMBS.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:44   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vergelijk helemaal niet met 'Zwitserland', ik vergelijk met de SBB, dat heb ik duidelijk van in het begin gezegd: ZIJ (de SBB) hebben meer kilometers spoor, bedienen meer stations met meer treinen, en zij (de SBB) vervoeren twee keer zoveel volk als de NMBS. HUN (de SBB) treinen rijden op tijd, zijn proper en goed onderhouden. En ZIJ (de SBB) doen dat met minder volk dan de NMBS.
Het enorme voordeel van de SBB is dat zij nooit een stiefmoeder van een overheid hebben gehad die enorm is gaan snijden in het aanbod van de maatschappij. Hierdoor hebben we nu heel wat losse takken in het net, wat het allemaal niet interessanter op maakt voor heel wat consumenten.

Hiermee verdedig ik natuurlijk niet de warboel bij de NMBS, maar wijs ik er toch eventjes op dat de overheid niet altijd even lief was voor de maatschappij en de consument. Iedereen herinnert zich nog wel de visie van de oude De Croo. Onder De Croo is er flink het mes gezet in allerlei lijnen, iets wat niet gebeurd is in Zwitserland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 08:51   #84
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het enorme voordeel van de SBB is dat zij nooit een stiefmoeder van een overheid hebben gehad die enorm is gaan snijden in het aanbod van de maatschappij. Hierdoor hebben we nu heel wat losse takken in het net, wat het allemaal niet interessanter op maakt voor heel wat consumenten.

Hiermee verdedig ik natuurlijk niet de warboel bij de NMBS, maar wijs ik er toch eventjes op dat de overheid niet altijd even lief was voor de maatschappij en de consument. Iedereen herinnert zich nog wel de visie van de oude De Croo. Onder De Croo is er flink het mes gezet in allerlei lijnen, iets wat niet gebeurd is in Zwitserland.
Ook zijn er stations met nauwelijks passagiers , wat de reiziger per km index naar beneden haalt . Dat er zo een paar onrendabele lijnen lopen door een gewest met een bbp van een oost-blokland zal niet mogen gezegd worden .
Dat is dan weer typisch Belgisch .
Oud 31 augustus 2015, 08:58   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook zijn er stations met nauwelijks passagiers , wat de reiziger per km index naar beneden haalt . Dat er zo een paar onrendabele lijnen lopen door een gewest met een bbp van een oost-blokland zal niet mogen gezegd worden .
Dat is dan weer typisch Belgisch .
Vooral in Wallonië.

Anderzijds maakt de NMBS het ook niet echt aantrekkelijk als het om kleine stations en stopplaatsen gaat. Vaak weinig infrastructuur. Geen toiletten. Geen echte beschutting tijdens koude winterdagen. Dat moet je dan eens vergelijken met de kleine stations in Nederland.
Oud 31 augustus 2015, 09:58   #86
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:

O, maar ik beschouw de overheid als dé hoofdschuldige voor de mesthoop die de NMBS is hoor. Een compleet gebrek aan politieke wil om dat bedrijf fatsoenlijk te reorganiseren, een hoop bemoeienissen die het bedrijf niet ten goede komen, en een compleet gebrek aan eender welke visie op openbaar vervoer. En dat al decennia lang. En dan krijg je natuurlijk een gedrocht als de NMBS...
Oud 31 augustus 2015, 11:07   #87
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat ze in het onderwijs ook nog kunnen saneren. De leraars en leraressen zijn te weinig uren aanwezig in de scholen.
Meer uren aanwezig in de scholen en ze hebben zoveel onderwijspersoneel niet nodig.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 11:21   #88
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik vind dat ze in het onderwijs ook nog kunnen saneren. De leraars en leraressen zijn te weinig uren aanwezig in de scholen.
Meer uren aanwezig in de scholen en ze hebben zoveel onderwijspersoneel niet nodig.
Beetje zielige poging om op de man te spelen en het onderwerp te veranderen, vind je zelf niet? Je bericht toont trouwens prachtig aan dat je werkelijk geen letter begrepen hebt van wat ik hier geschreven heb. Ik heb nergens gezegd dat werknemers van de NMBS te weinig of niet hard genoeg werken. De NMBS draait vierkant omwille van een zeer slechte organisatie, een gigantisch waterhoofd, en een archaïsche regelgeving waardoor veel personeel werk zit te doen dat eigenlijk overbodig is. Het wordt gewoon totaal niet efficiënt gerund.
Oud 31 augustus 2015, 12:45   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart lesuren met werkuren, iets wat voor een NMBS-vakbondslid ongetwijfeld iets te veel gevraagd is.
Oud 31 augustus 2015, 12:57   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart lesuren met werkuren, iets wat voor een NMBS-vakbondslid ongetwijfeld iets te veel gevraagd is.
Oud 31 augustus 2015, 13:53   #91
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Beetje zielige poging om op de man te spelen en het onderwerp te veranderen, vind je zelf niet? Je bericht toont trouwens prachtig aan dat je werkelijk geen letter begrepen hebt van wat ik hier geschreven heb. Ik heb nergens gezegd dat werknemers van de NMBS te weinig of niet hard genoeg werken. De NMBS draait vierkant omwille van een zeer slechte organisatie, een gigantisch waterhoofd, en een archaïsche regelgeving waardoor veel personeel werk zit te doen dat eigenlijk overbodig is. Het wordt gewoon totaal niet efficiënt gerund.
In dat geval zijn we het eens , en kan mijnheer Cornu zich bezighouden met zijn echte taak . Regelgeving , organisatie en het waterhoofd bevinden zich allen in de kantoren waar ook hij zich bevind .
Eens daar orde op zaken is gesteld zal de efficientie stijgen .
Oud 31 augustus 2015, 13:58   #92
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarnet in het nieuws 1 miljoen leerlingen en 150 000 leerkrachten .
Die 7 taakjes verbeteren kan nu toch ook geen uren duren hé .
En anders kan u beter niet meepraten over efficientie op een forum .
Oud 31 augustus 2015, 14:06   #93
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daarnet in het nieuws 1 miljoen leerlingen en 150 000 leerkrachten .
Die 7 taakjes verbeteren kan nu toch ook geen uren duren hé .
Leg de logica eens uit die je die tweede zin als besluit te doen nemen na het lezen van die eerste.

Ik kan je op voorhand al zeggen dat hij fout is.
Oud 31 augustus 2015, 14:17   #94
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg de logica eens uit die je die tweede zin als besluit te doen nemen na het lezen van die eerste.

Ik kan je op voorhand al zeggen dat hij fout is.
1 000 000 gedeeld door 150 000 = 6,666
Aimabel als ik ben gaf ik dus 7 leerlingen per leraar aan .

Dat dat nu een golf van protest gaat veroorzaken bij die leraars neemt niet weg dat het de waarheid is .
Oud 31 augustus 2015, 14:40   #95
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
1 000 000 gedeeld door 150 000 = 6,666
Aimabel als ik ben gaf ik dus 7 leerlingen per leraar aan .

Dat dat nu een golf van protest gaat veroorzaken bij die leraars neemt niet weg dat het de waarheid is .
Zoals ik al zei: slaat inderdaad nergens op.

Ik heb 150 leerlingen. Leg uit.
Oud 31 augustus 2015, 15:42   #96
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei: slaat inderdaad nergens op.

Ik heb 150 leerlingen. Leg uit.
In een eerlijke verdeling van de werklast zou u 7 leerlingen hebben die ongeveer 30 uur per week les krijgen . Als u echter maar 2 uur lesgeeft zal u meer leerlingen hebben . 7 x 15 = 105 .
Als uw werkdruk nog hoger ligt , dan vervangt u NMBS door onderwijs in het volgende citaat ." De NMBS draait vierkant omwille van een zeer slechte organisatie, een gigantisch waterhoofd, en een archaïsche regelgeving waardoor veel personeel werk zit te doen dat eigenlijk overbodig is. Het wordt gewoon totaal niet efficiënt gerund."
Oud 31 augustus 2015, 16:04   #97
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op welke cijfers baseert u zich hiervoor?
Op geen cijfers.
Als een bedrijf met vrachtwagens, de chauffeurs naast het rijden ook het onderhoud, het reinigen het laden enzovoort van hun vrachtwagens laat doen, dat zal die firma meer chauffeurs nodig hebben dan een bedrijf waar die bijkomende taken door anderen wordt gedaan.
Dan stellen dat die ene firma met hetzelfde aantal chauffeurs meer kilometers kan rijden dan de andere is het beeldje vertekenen.
Zo verschillen de taken van treinbestuurders van land tot land, van firma tot firma.
Ook de graad van opleiding, technische kennis complexheid van de reglementering bepaalt mee het rendement van de functie van de treinbestuurder. En die verschilt ook van land tot land.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 31 augustus 2015 om 16:08.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 16:30   #98
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
In een eerlijke verdeling van de werklast zou u 7 leerlingen hebben die ongeveer 30 uur per week les krijgen . Als u echter maar 2 uur lesgeeft zal u meer leerlingen hebben . 7 x 15 = 105 .
Als uw werkdruk nog hoger ligt , dan vervangt u NMBS door onderwijs in het volgende citaat ." De NMBS draait vierkant omwille van een zeer slechte organisatie, een gigantisch waterhoofd, en een archaïsche regelgeving waardoor veel personeel werk zit te doen dat eigenlijk overbodig is. Het wordt gewoon totaal niet efficiënt gerund."
Het is duidelijk dat je niet wenst te praten over de problemen bij de NMBS, en dus maar probeert het onderwerp te veranderen. Ik ga stoppen met daar op in te gaan.
Oud 31 augustus 2015, 21:37   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Op geen cijfers.
Als een bedrijf met vrachtwagens, de chauffeurs naast het rijden ook het onderhoud, het reinigen het laden enzovoort van hun vrachtwagens laat doen, dat zal die firma meer chauffeurs nodig hebben dan een bedrijf waar die bijkomende taken door anderen wordt gedaan.
Dan stellen dat die ene firma met hetzelfde aantal chauffeurs meer kilometers kan rijden dan de andere is het beeldje vertekenen.
Zo verschillen de taken van treinbestuurders van land tot land, van firma tot firma.
Ook de graad van opleiding, technische kennis complexheid van de reglementering bepaalt mee het rendement van de functie van de treinbestuurder. En die verschilt ook van land tot land.
Werk dat eens uit voor SBB en NMBS. Anders produceert u slechts gebakken lucht.
Oud 1 september 2015, 05:32   #100
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Maar als in het bedrijf waar meer taken door de chauffeurs gedaan worden toch minder chauffeurs werken, wat betekent dat dan?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be