Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2015, 20:50   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jammer genoeg is die discrepantie tussen rijbaan en fietspad maar al te vaak het geval. Enige tijd geleden weer eens zo'n typisch situatie meegemaakt die eigenlijk in de grond van de zaak onbegrijpelijk is: de weg tussen Vosselare en Leerne. Nieuw asfalt op de rijbaan, maar het oude, totaal geërodeerde fietspad in scheef liggende betonplaten werd dan weer niet aangepakt.
Ken ik ook. In Limburg gaan die beton-voeg-fietspaden eeuwig mee, aanliggende asfaltrijbanen worden daarentegen wel soms eens volledig vernieuwd (meestal voor verkiezingen). Is er weinig geld worden ze slecht opgelapt.

Maar evenzo is het andersom, de oude betonrijbanen gaan eeuwig mee en moeten al serieus verzakt en gebroken zijn eer dat ze zo´n betonplaat hernieuwen. Het gescheiden asfalt fietspad ligt er nog als nieuw bij.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 september 2015 om 20:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 04:07   #82
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg is die discrepantie tussen rijbaan en fietspad maar al te vaak het geval. Enige tijd geleden weer eens zo'n typisch situatie meegemaakt die eigenlijk in de grond van de zaak onbegrijpelijk is: de weg tussen Vosselare en Leerne. Nieuw asfalt op de rijbaan, maar het oude, totaal geërodeerde fietspad in scheef liggende betonplaten werd dan weer niet aangepakt.
Die oude betonplaten zijn eigenlijk de meest duurzame. Asfalt is bij winterweer heel wat rapper een glijbaan dan die betonplaten. Van asfalt vriest ook veel rapper brokken uit.
Blijkbaar is de huidige betonplaat van minder kwaliteit, of slechter uitgevoerd, dan de oude, want overal waar Staat nu een betonplaat uitbrak en hergoot, wordt die na enkele jaren al heel ruw.
Dat veel van die oude betonplaten scheef liggen, gebroken zijn, komt meestal door bomen die de staatsidioten in het kader van hun milieudoctrine toen beslisten te planten (zelfs maar op een halve meter van het beton). Ze werden groter en hun wortels duwden de platen omhoog en deden ze dan breken. Ook die "erosie" komt eigenlijk door bomen. Nooit opgevallen hoe het enkel is onder bomen of waar bomen hebben gestaan? Ik denk dat dat komt door bevriezen van condensatiewater dat van de bomen druppelt.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2015, 19:56   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Die oude betonplaten zijn eigenlijk de meest duurzame. Asfalt is bij winterweer heel wat rapper een glijbaan dan die betonplaten. Van asfalt vriest ook veel rapper brokken uit.
Blijkbaar is de huidige betonplaat van minder kwaliteit, of slechter uitgevoerd, dan de oude, want overal waar Staat nu een betonplaat uitbrak en hergoot, wordt die na enkele jaren al heel ruw.
Dat veel van die oude betonplaten scheef liggen, gebroken zijn, komt meestal door bomen die de staatsidioten in het kader van hun milieudoctrine toen beslisten te planten (zelfs maar op een halve meter van het beton). Ze werden groter en hun wortels duwden de platen omhoog en deden ze dan breken. Ook die "erosie" komt eigenlijk door bomen. Nooit opgevallen hoe het enkel is onder bomen of waar bomen hebben gestaan? Ik denk dat dat komt door bevriezen van condensatiewater dat van de bomen druppelt.
Weinig of geen fietsers verkiezen beton. Asfalt kan biljartglad worden platgewalst. Bij beton zijn er altijd oneffenheden.

Daarnaast komen er vaak al barsten in het beton kort na het storten ervan. En dus heus niet alleen door de werking van de boomwortels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2015, 10:04   #84
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weinig of geen fietsers verkiezen beton. Asfalt kan biljartglad worden platgewalst. Bij beton zijn er altijd oneffenheden.
Beton is veel duurzamer (kan tot 40 jaar lang meegaan) en indien goed aangelegd, biedt dit evengoed rijcomfort als asfalt. Trowens, het 'beste' fietspad van Vlaanderen, althans volgens de Fietsersbond en het Nieuwsblad is... een betonplaten fietspad (in Poperinge).

Citaat:
Daarnaast komen er vaak al barsten in het beton kort na het storten ervan. En dus heus niet alleen door de werking van de boomwortels.
Betonplaten, hoewel redelijk onderhoudsvriendelijk, moeten wel hun voegen gedicht hebben en zo nodig, heropgevuld worden want anders krijg je vorstschade ter hoogte van de voegen.

Wat nog beter is dan betonplaten, is doorgaand gewapend beton op een bitumen fundering. Dergelijk beton heeft zelfs geen uitzettingsvoegen meer nodig en scoort beter qua kwaliteit (link), het is alleen ook een pak duurder.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2015, 17:32   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Er zijn prachtige betonnen fietspaden (met fijne voegen) die zelfs breder zijn als een rijstrook (2,5 tot 3 m, tweerichting):

https://www.google.be/maps/@51.20864...2!8i6656?hl=de

Enkel-richting fietspaden en kp met dubbele fietsoversteek:

https://www.google.be/maps/@51.23715...!6m1!1e1?hl=de

Laatst gewijzigd door Micele : 11 september 2015 om 17:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2015, 20:11   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Beton is veel duurzamer (kan tot 40 jaar lang meegaan) en indien goed aangelegd, biedt dit evengoed rijcomfort als asfalt. Trowens, het 'beste' fietspad van Vlaanderen, althans volgens de Fietsersbond en het Nieuwsblad is... een betonplaten fietspad (in Poperinge).
Als geroutineerd fietser deel ik alvast die opvatting niet. Uit ervaring. Ook nieuwe betonfietspaden blijken steeds weer onder te doen tegenover goed aangelegde fietspaden in asfalt.

Terecht concludeert onze Fietsersbond dan ook, en ik citeer:

Citaat:
Asfalt is de beste keuze

Uit alle metingen blijkt dat asfalt absoluut hoger scoort dan alle andere materiaaltypes. Ook bij nieuwe fietspaden is dat duidelijk het geval.
http://www.fietsersbond.be/infrastru...materiaalkeuze

Neem ook even de tijd de rest te lezen. Heel interessant.

In een andere tekst van de Vlaamse Fietsersbond staat hetzelfde te lezen:

Citaat:
Asfalt scoort bij nieuwe fietspaden absoluut hoger dan alle andere opties. Het scoort opnieuw gemiddeld bijna 2 volle punten hoger op 10 (7,8/10) dan het gemiddelde van nieuwe fietspaden aangelegd in cementbeton (5,98/10)
http://www.vsv.be/sites/default/file...c_location=ufi
Oud 11 september 2015, 20:12   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Betonplaten, hoewel redelijk onderhoudsvriendelijk, moeten wel hun voegen gedicht hebben en zo nodig, heropgevuld worden want anders krijg je vorstschade ter hoogte van de voegen.
En die opgevulde voegen vormen oneffenheden, net in het minst omdat er bij ons soms bitterweinig zorg wordt besteed aan het netjes opvullen.
Oud 11 september 2015, 20:18   #88
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik weet niet wat fietsers verkiezen.
Ik deed geen enquete. U wel?
IK, verkies die betonplaten. Vooral in de winter. Uw "oneffenheden" zijn prul vergeleken met asfalt dat zo biljartglad kan zijn gewalst als het wil, als enkele vorstdagen er al een kraterlandschap van maken. Ik wil ook geen biljartgladde fietspaden, in de winter zijn dat ijsspiegels waar amper op te rijden valt. Vooral als ze zo zijwaarts aflopend zijn gegoten.
Ik moet ook lachen met uw term "biljartglad". Fietspaden zijn dezer jaren stampparcours geworden. Almaar zijwaarts moeten uitwijken (voor busstopplaatsen, en al gewoon om er "gescheiden" van te maken, bvb zo van die rot S bochtjes die als snelheidsremmer bedoeld zijn en maken dat de tegenligger moet stoppen om de andere te kunnen laten passeren, waarbij je als fietser zo een extreem kort apart bochtstukje krijgt langsheen drempels en palen.
En die kasseien waarmee ze vroeger beton/asfalt vervingen, zo om de "oude" (lees: 100 jaar of zo) uitstraling terug te brengen.
En die gescheiden fietspaden, overal worden daar stukjes van uitgebroken voor nutsleidingen naar huizen. En hergoten, en steevast een laagte met 2 keer stampen in en uit.
Vroeger, reed je als fietser op de baan. Links van stroken scheidingen met huizen. Er moest niks uitgebroken worden voor nutsleidingen af te takken.
Dat er barsten in beton zouden komen na gieten, is gewoon een job die slecht werd uitgevoerd. Barsten zijn geen "kenmerk" van beton. Er is hier een betonplaten traject midden door bossen, en er is niks gebarsten. De datums van aanleg zijn gestampt in het beton. Jaren zestig. 3 rijen kasseien aan zijkant en bomen voldoende ver. Het is veruit de beste baan in mijn omgeving.
Als je ze ergens bezig ziet met boel te wijzigen, is het steevast dikke achteruitgang. Op quasi alle vlakken, ook voor de autochauffeurs, die ooit 1 keer konden kijken en de baan oprijden, en nu een keer moeten kijken voor de fietsers, vooruit om voorbij de hagen en bazar te kunnen kijken, nog 1 keer kijken voor de auto's, en bij wachten het fietspad die tijd versperren.
Ik zeg dit: BAH.
Oud 11 september 2015, 20:19   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beton is veel duurzamer (kan tot 40 jaar lang meegaan) en indien goed aangelegd, biedt dit evengoed rijcomfort als asfalt.
Ook het rapport van Fietsberaad Nederland plaatst asfalt bovenaan als het om comfort gaat. Dan komt beton.

http://www.fietsberaad.nl/library/re...licatie_21.pdf
Oud 11 september 2015, 20:21   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wat fietsers verkiezen.
Ik deed geen enquete. U wel?
Wel, als fietser die ook lid is van een club en ook aan meerdere fietsevenementen en -tochten deelneem, heb ik al heel wat horen waaien.
Oud 11 september 2015, 20:24   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IK, verkies die betonplaten. Vooral in de winter. Uw "oneffenheden" zijn prul vergeleken met asfalt dat zo biljartglad kan zijn gewalst als het wil, als enkele vorstdagen er al een kraterlandschap van maken.
Onlangs fietste ik over het fietspad langs de N37, dat er al meerdere jaren ligt. Aan West-Vlaamse kant is het uitgevoerd in betonplaten; aan Oost-Vlaamse in asfalt. Kwalitatief is dat in Oost-Vlaanderen vele malen beter en, in tegenstelling tot uw bewering, is er nog geen spoor van enige afgebrokkeld asfalt.

Indien trouwens uw bewering enige grond zou hebben, werden alle wegen in beton uitgevoerd. Asfalt goed heel degelijk uitgevoerd worden, wat meerdere wagen toch aantonen. Ik denk dat een specifieke soort asfalt wel gevoelig is aan vorst, nl. fluiterasfalt. Alleen wordt dat niet voor fietspad aangewend.
Oud 11 september 2015, 20:26   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger, reed je als fietser op de baan.
Ja, en wie fietste, wou het zeker anders. Daarom dat er vanaf de jaren zeventig zo werd geijverd voor fietspaden.

Door wie denkt u?

Juist, door fietsers.
Oud 11 september 2015, 20:32   #93
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, als fietser die ook lid is van een club en ook aan meerdere fietsevenementen en -tochten deelneem, heb ik al heel wat horen waaien.
Horen waaien is enquete noch statistiek.
Oud 11 september 2015, 20:45   #94
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onlangs fietste ik over het fietspad langs de N37, dat er al meerdere jaren ligt. Aan West-Vlaamse kant is het uitgevoerd in betonplaten; aan Oost-Vlaamse in asfalt. Kwalitatief is dat in Oost-Vlaanderen vele malen beter en, in tegenstelling tot uw bewering, is er nog geen spoor van enige afgebrokkeld asfalt.

Indien trouwens uw bewering enige grond zou hebben, werden alle wegen in beton uitgevoerd. Asfalt goed heel degelijk uitgevoerd worden, wat meerdere wagen toch aantonen. Ik denk dat een specifieke soort asfalt wel gevoelig is aan vorst, nl. fluiterasfalt. Alleen wordt dat niet voor fietspad aangewend.
Ik maak geen beweringen. Ik voer ook geen enquetes. Ik stel vast.
En evenmin gaat het over uw 'fluisterasfalt', maar over asfalt zo gewoon en ongewoon als het genoemd mag worden. Asfalt dat er uitziet als pokdalige ribbels. Als verzakte schelpen onderling van elkaar gebroken, als soort lagunes. Zijkanten waar de stukken van uitbreken, zelfs al na enkele jaren. De overgang weg>berm die oogt als een golf die breekt op het strand. Ik zie dat niet bij betonplaten. ALS ze er geen groot geworden bomen vlak naast hebben geplant, tenminste.
Oude betonwegen, zonder bomen zo dichtbij, zijn quasi in net zo goede staat als ze waren bij de aanleg. Er zijn er zo enkele in mijn onmiddelijke buurt. Ze zijn alleen wat minder hagelwit dan zoveel jaar terug. De asfaltwegen daarentegen, talloze malen hersteld. Putten opvullen met nieuwe asfalt, eerste vorst nadien is het alweer uitgebroken. Dan eens een nieuwe toplaag en de jaren nadien zie je hetzelfde aftakelingsproces zich herhalen.
Oud 11 september 2015, 21:00   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Horen waaien is enquete noch statistiek.
In 2002 heeft de Nederlandse Fietsersbond een bevraging gehouden onder haar leden. Toen bleek een overgrote meerderheid asfalt te verkiezen boven iedere andere vorm van verharding.
Oud 11 september 2015, 21:01   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik maak geen beweringen. Ik voer ook geen enquetes. Ik stel vast.
U stelt niets vast. U beweert.

Geef mij één fietspad in asfalt dat, naar uw bewering, na één winter herschapen werd tot een kraterlandschap.
Oud 11 september 2015, 21:05   #97
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en wie fietste, wou het zeker anders. Daarom dat er vanaf de jaren zeventig zo werd geijverd voor fietspaden.

Door wie denkt u?

Juist, door fietsers.
De enige ijveraars die ik heb gezien waren dicterende politici.
De vraag werd nooit gesteld.
De beslissing werd genomen.
Het resultaat werd ondergaan.
Ik zie stroken voor fietsers op een weg als fietspaden. Zo afgezonderd door struiken en andere rommel, en almaar slalommen omheen en overheen drempels en palen en andere rommel, en spookfietsers, definieert voor mij geen "fietspad". Bij een weg moet functionaliteit primeren. Functionaliteit is het uitgangspunt van veiligheid. Ik heb geen last van vrachtwagens die op brede rijstroken langsheen me razen. Ze hebben ruimte om me voor de zekerheid wat meer ruimte te geven. Om plaats te maken voor hun struiken, hebben ze de breedte van de rijstroken geminderd. In die mate dat kamions / bussen elkaar bij kruisen haast raken. In die mate dat dat onderling uitwijken elke dag struiken en paaltjes en ertussen gespannen draad ruineert, waarbij de rommel en modder dan op het zogenaamde "fietspad" komt. Kijk naar Deinze langsheen het afleidingskanaal van de Leie (Schipdonk). Daar hebben ze jaren terug zo een gescheiden fietspad aangelegd. Je ziet daar bij tijden de woon-werk-sportieve fietsers op de baan rijden, met een sliert auto's achter hen. Omdat de struiken en rommel en modder het risicovol maakt om in te halen, zodanig risicovol dat de baan minder risicovol wordt. Ik doe dat zelf niet, maar ik moet me bij enige recreatieve / gezapige fietsers soms erg inhouden om het niet te doen. Vlakbij het centrum van Deinze hebben ze zo van die ronde houten afsluitingen gezet tussen fietspad en kanaal. Blijkbaar rijden er daar al eens fietsers in, gebroken en scheef. Haaks dus. Hoe kan dat? Rara: niet moeilijk, want als je daar bvb vanuit de Slachthuisstraat dat fietspad wilt oprijden, dan belemmeren de struiken je zicht op het verkeer op het fietspad, en eerst kijken is vaak geen optie (je staat immers op de autobaan), dus is het voor sommigen "op goed geluk", en bij geen goed geluk is dat sjit er komt 1 aan, niet meer tijdig kunnen draaien, en patat in die afsluitingen.
Ahja, en de struiken mogen niet gesnoeid worden. Allez, alleen vanaf de maand augustus of zoiets.1 of andere bizarre staatsregel waarvan ik het motief nog eens moet pogen op te zoeken.
Oud 11 september 2015, 21:07   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oude betonwegen, zonder bomen zo dichtbij, zijn quasi in net zo goede staat als ze waren bij de aanleg. Er zijn er zo enkele in mijn onmiddelijke buurt. Ze zijn alleen wat minder hagelwit dan zoveel jaar terug. De asfaltwegen daarentegen, talloze malen hersteld. Putten opvullen met nieuwe asfalt, eerste vorst nadien is het alweer uitgebroken. Dan eens een nieuwe toplaag en de jaren nadien zie je hetzelfde aftakelingsproces zich herhalen.
Dat blijkt alvast niet op te gaan voor fietspaden in betonplaten. Vorig jaar fietste ik van Kortemark naar Koekelare. Langs die weg ligt er een fietspad in beton. Een regelrechte ellende: het ligt volledig scheefgezakt, betonplaten waren omhooggestoken, gebroken, geërodeerd, verkruimeld en door landbouwverkeer kapot gereden. Niet echt verwonderlijk dat de provincie besloten heeft heel het fietspad uit te breken. Het nieuwe pad zal uitgevoerd worden in asfalt. En terecht.
Oud 11 september 2015, 21:09   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige ijveraars die ik heb gezien waren dicterende politici.
De vraag werd nooit gesteld.
De beslissing werd genomen.
Het resultaat werd ondergaan.
Ik begin zo stilaan te denken dat u helemaal geen fietser ben. De grote ijveraars voor fietspaden zijn immers in die jaren te vinden bij de Groene Beweging en bij de Fietsersbond.
Oud 11 september 2015, 21:10   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie stroken voor fietsers op een weg als fietspaden. Zo afgezonderd door struiken en andere rommel, en almaar slalommen omheen en overheen drempels en palen en andere rommel, en spookfietsers, definieert voor mij geen "fietspad".
Er zijn inderdaad een aantal fietspaden uit de jaren zeventig en tachtig die al lang niet meer beantwoorden aan onze huidige normen. Daarnaast kan ik fietspaden aangeven die recent werden aangelegd en heel kwalitatief zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be