Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2015, 08:10   #81
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Kijk de belbus mogen ze voor mij gerust afschaffen. het bestaat bij gratie van het sociale kiesvee die er dan gezellig gebruik maakt van deze goedkope taxi...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 08:49   #82
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk de belbus mogen ze voor mij gerust afschaffen. het bestaat bij gratie van het sociale kiesvee die er dan gezellig gebruik maakt van deze goedkope taxi...
De belbus is al in veel gemeenten afgeschaft omdat het teveel kost.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 08:58   #83
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Op de buiten kan je niet zonder wagen vallen of je bent aanzienlijk beperkt.
Ga dan niet op de buiten wonen, hé...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:06   #84
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat voordeel bestaat niet en bestond vroeger ook niet, om de eenvoudige reden dat een dergelijke snelle fiets voor de Belgische wet geen fiets is. Daardoor heb je geen recht op een fietsvergoeding. Sommige werkgevers zien natuurlijk het een en ander door de vingers...

Er bestaan nogal wat verschillen in de afspraken rond een woon-werkvergoeding bij het gebruik van een elektrische fiets (d.i. ondersteuning tot 25 km/u en maximum 250W). Federale ambtenaren die met een elektrische fiets komen, kunnen geen aanspraak maken op een fietsvergoeding, daar waar hun Vlaamse collega's dat wel ontvangen.

Ook de bedragen aan fietsvergoeding zijn niet overal hetzelfde.
Inderdaad, er zijn er die aangeven dat ze met een 'lichte' elektrische fiets komen werken of zelfs met een 'gewone' fiets, terwijl ze in feite met zo'n machine komen.

Punt is dat die kilometervergoeding van de fiets een 'verklaring op eer' is en soms moeilijk te controleren valt. Ik heb een collega gehad die met de auto tot aan de rand van de stad reed en daar z'n vouwfietske uit de koffer nam, maar wel zijn volledige woon-werktraject aan kilometervergoeding opstreek. Ik ken er ook die maar twee of drie keer per maand met de fiets komen, maar die ook integraal aangeven dat ze altijd met de fiets komen werken.

Tja, als de 'pakkans' klein is, zijn velen tot 'fraude' in staat !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 16:09   #85
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik dat geen slechte optie, al zal natuurlijk heel veel afhangen van de aard van het af te leggen traject. Stel dat ik werkzaam zou zijn aan de noordelijke kant van Doornik, dan komt dat op een afstand tussen 40 en 50 km.

Het is evenwel een traject dat heel gemakkelijk rijdt, weinig mogelijke conflicten inhoudt met gemotoriseerde weggebruikers. In Waregem kan ik aantakken op de oude spoorweg richting Anzegem, dan langs enkele landelijke wegen om in Kerkhove het jaagpad langs de Schelde op te gaan. Dan blijft het gewoon de Schelde volgen. Het grootste deel van dit traject is autovrij.

En hoeveel is het eigenlijk slecht weer? Een Nederlander houdt sedert enige tijd bij wanneer het regent tijdens zijn woon-werkverkeer. Dat blijkt uiteindelijk vrij weinig voor te komen.
Niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde goede 'fysiek' als jij (want met een e-bike moet je ook nog wel iets zelf doen).

Het regent ongeveer 5 �* 6 % van de tijd. Ik wil in alle geval niet tien of twintig keer per jaar verzopen en uitgeregend op mijn werk toekomen. Er zijn werkgevers die douches voorzien voor hun fietsers, maar dat is nog maar een minderheid.
Oud 21 december 2015, 16:12   #86
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nergens blijkt dat een speciaal rijbewijs tot de vereisten behoort in de nieuwe wetgeving. Een gewoon rijbewijs AM volstaat.

Een snelle e-fiets is geen "veredelde bromfiets": het is een fundamenteel ander voertuig, waar de eigen lichaamsinspanning een inherent deel van vormt.

Wat valt trouwens te plaatsen onder de noemer "dure categorie"? Je zal voor zo'n fiets inderdaad algauw twee-, drieduizend of misschien nog meer betalen, maar dat is laag in vergelijking met de kostprijs en het onderhoud van een wagen. Naast de voordelen die een wagen ongetwijfeld biedt, kan je dan weer de voordelen van een fiets plaatsen. Je kan routes nemen die niet open staan voor gemotoriseerd verkeer, je hebt geen parkeerproblemen, onderhoud kan je vaak zelf doen of is sowieso goedkoper dan laten sleutelen aan je wagen...

Hiermee is niet gezegd dat een snelle elektrische fiets voor iedereen een alternatief is, maar wel dat de afweging tussen auto en een dergelijke fiets niet zomaar kan worden afgedaan in algemene bewoordingen zoals u doet.
Beste, er zijn ook heel wat mensen die zelfs dat 'laag' bedrag niet kunnen investeren ! De armste categorie mensen kan nu rekenen op een 'Omnio-statuut', waardoor ze voor 50 euro per maand een jaarabonnement van De Lijn hebben. Met wat geluk komt de eigen gemeente daarin nog tussen via 'derdebetalersregeling'. Slechts een fractie van u 2000 �* 3000 euro voor een zeer degelijke e-bike.

Als leerkracht verwacht ik van u toch enige sociaal voelendheid en realiteitszin, er bestaat een categorie mensen die het genoemde bedrag voor een e-bike nog nooit bij elkaar hebben gezien in heel hun leven.
Oud 21 december 2015, 16:13   #87
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Iedereen moet zich natuurlijk wel eens de vraag stellen of de eigen mobiliteitsbehoefte wel overeenkomt met die van anderen. Als ik de enige ben die 's ochtends vroeg van dorp A naar dorp X moet, dan kan een samenleving daar toch geen OV voor inrichten?! OV moet nu eenmaal ook overeenkomen met bepaalde mobiliteitsstromen.

De belbus was op zich een schitterend idee, maar is in de praktijk vaak niet betaalbaar gebleken. Een te grote inzet aan materiaal en personeel voor een veel te klein publiek.
Dus als het traject of de dienstverlening van De Lijn wijzigt, moet die persoon maar zijn job gaan opgeven ?
Oud 21 december 2015, 16:18   #88
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Echt? Alhoewel we een groot gezin hebben, werkt mijn vrouw maar halftijds. Jaren was ik evenwel de enige kostwinner en uiteindelijk kwamen we niets tekort.
U heeft het geluk gehad snel in uw carrière een mooi loon te krijgen en allicht ook voldoende 'bestaanszekerheid' door gauw een totaal voorbijgestreefde napoleontische benoeming in het onderwijs te verkrijgen. De jongere generatie is helaas vaak minder fortuinlijk. 10 of 15 jaar moeten werken zonder vast contract, laat staan benoeming, is in bepaalde sectoren en voor bepaalde profielen helemaal geen uitzondering. Los van het feit dat er mathematisch gezien genoeg 'petoet' moet zijn om de rekeningen te kunnen betalen, dient men met twee te werken om enige zekerheid in te bouwen. Valt een van de twee zonder (vast) inkomen of terug op een uitkering, dan kan de levensstandaard toch nog een beetje behouden worden door het werk van de andere. Tenzij men zo onfortuinlijk is dat men beiden op hetzelfde moment zijn/haar job verliest. Helaas ook geen uitzondering meer.
Oud 21 december 2015, 16:20   #89
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
5 man op den buiten is al een volle bus.
Het gaat over bussen die al te vaak leeg rijden. Met nul passagiers.

De frequentie van die bussen kan dan alleen maar laag zijn, wat ook al voor geen fluit helpt voor de mensen.

Laat ze toch een alternatief uitwerken, en besef dat de vakboungden er alleen maar op uit zijn om hun leden te laten rondrijden zonder één passagier: erg gemakkelijk verdiend, geen last en gsm'men aan het stuur �* volonté.

.
Ik vraag niet liever ! Maar nu gebeurt er weinig of niets !
Oud 21 december 2015, 16:24   #90
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ooit gehoord over TADD?
In feite hier compleet 'off topic', maar toch:

Echt objectief en sluitend is dat fameuze TADD-statuut niet. Waarom ken ik dan mensen die vijf of zelfs tien jaar sukkelen van het ene interimmetje naar het andere in het onderwijs ?

Schaf de vaste benoeming af, totaal voorbijgestreefd en niet flexibel, geef daarentegen eenieder na een proefperiode van één schooljaar een vast contract en een vast inkomen. Dit volgens objectieve criteria. Ongeacht of men nu een volle rooster heeft of niet. Het lijkt me dat er genoeg 'alternatief werk' te doen is in het onderwijs, ook buiten het eigenlijke lesgeven en dus voor de klas staan.

De tijd dat men geen TADD of benoemd kon worden, omdat je gezicht dat van de directeur niet aanstaat, zou toch echt wel achter ons moeten liggen.
Oud 21 december 2015, 16:27   #91
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik zelf ben gewend van alles tot 1,5 km zonder nadenken gewoon te voet te doen.
In CH is het op het platteland gebruikelijk dat er voor het hele dorp een bushalte is. Bussen komen zo redelijk snel vooruit, blijven op de hoofdwegen en hoeven niet allerhande slingers door woonwijken te maken.
Niet alle mensen zijn even 'beweeglijk', beste Zwitser ! Wat ga je zeggen tegen het dametje van 85 jaar met een rollator ? Wat ga je zeggen tegen een hoogzwangere vrouw met nog een klein kind aan de hand ? Wat met gehandicapten? Ga je die ook een aantal kilometers te voet laten lopen ? Mensen hebben het recht om in de nabijheid van hun woning een stopplaats voor OV terug te vinden.
Oud 21 december 2015, 18:03   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
In feite hier compleet 'off topic', maar toch:

Echt objectief en sluitend is dat fameuze TADD-statuut niet. Waarom ken ik dan mensen die vijf of zelfs tien jaar sukkelen van het ene interimmetje naar het andere in het onderwijs ?
TADD is volledig objectief: x-aantal dalen gewerkt te hebben in een bepaalde scholengroep.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 18:04   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schaf de vaste benoeming af, totaal voorbijgestreefd en niet flexibel, geef daarentegen eenieder na een proefperiode van één schooljaar een vast contract en een vast inkomen. Dit volgens objectieve criteria.
Waaraan dacht u bij die "objectieve criteria" die schijnbaar nu niet zouden bestaan?
Oud 21 december 2015, 18:07   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongeacht of men nu een volle rooster heeft of niet. Het lijkt me dat er genoeg 'alternatief werk' te doen is in het onderwijs, ook buiten het eigenlijke lesgeven en dus voor de klas staan.
Dat gaat meestal zomaar niet, omdat de bezetting van het ondersteunend personeel uit de zogenaamde puntenenveloppe van de school wordt georganiseerd. Hierdoor is de kost voor een school niet gelijk als men een regent, opvoeder of iets anders in bijvoorbeeld de functie van studiemeester steekt.

Zoveel is er buiten pedagogische en ondersteunende taken niet te vinden in het onderwijs, hoor.
Oud 21 december 2015, 18:09   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De tijd dat men geen TADD of benoemd kon worden, omdat je gezicht dat van de directeur niet aanstaat, zou toch echt wel achter ons moeten liggen.
Onzin.

http://www.scholengroep25.be/omzendb...sonderwijs.pdf
Oud 21 december 2015, 18:11   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als het traject of de dienstverlening van De Lijn wijzigt, moet die persoon maar zijn job gaan opgeven ?
Ik denk niet dat de werking van De Lijn gegijzeld kan worden door de wensen van een enkele persoon. U moet me onmiddellijk denken aan de eis van sommige Waalse politici om bepaalde NMBS-haltes open te houden, ook al waren er welgeteld drie abonnementen uitgereikt voor die halte.

Dit is ronduit onzinnig en een regelrechte verspilling van overheidsgeld. Lees: gemeenschapsgeld.
Oud 21 december 2015, 18:13   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er zijn er die aangeven dat ze met een 'lichte' elektrische fiets komen werken of zelfs met een 'gewone' fiets, terwijl ze in feite met zo'n machine komen.
Dat is fraude en als dusdanig ook strafbaar. In het onderwijs moeten we bij iedere aanvraag tot fietsvergoeding een clausule ondertekenen die inhoudt dat bij fraude de betrokkene alle ooit uitgekeerde fietsvergoedingen moet terugstorten.
Oud 21 december 2015, 18:14   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Punt is dat die kilometervergoeding van de fiets een 'verklaring op eer' is en soms moeilijk te controleren valt. Ik heb een collega gehad die met de auto tot aan de rand van de stad reed en daar z'n vouwfietske uit de koffer nam, maar wel zijn volledige woon-werktraject aan kilometervergoeding opstreek. Ik ken er ook die maar twee of drie keer per maand met de fiets komen, maar die ook integraal aangeven dat ze altijd met de fiets komen werken.
Fraude bestaat. Wat mij betreft, moeten fraudeurs hard aangepakt worden.
Oud 21 december 2015, 18:16   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde goede 'fysiek' als jij (want met een e-bike moet je ook nog wel iets zelf doen).
Ik fiets met een trike, zonder enige elektrische ondersteuning. En eigenlijk hoef je helemaal geen uitstekende fysiek te hebben om met fietsen te starten. Fysiek bouw je op. Nu kan ik gemakkelijk honderd kilometer op een dag rijden, iets wat ik zoveel jaren geleden niets zou gekund hebben.
Oud 21 december 2015, 18:18   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het regent ongeveer 5 �* 6 % van de tijd. Ik wil in alle geval niet tien of twintig keer per jaar verzopen en uitgeregend op mijn werk toekomen. Er zijn werkgevers die douches voorzien voor hun fietsers, maar dat is nog maar een minderheid.
Verzopen? Uitgeregend?

Ooit gehoord over degelijke regenkledij voor op de fiets? Waterafstotend, maar tegelijkertijd ook ademend. Natuurlijk niet te koop in een supermarkt. Daarvoor moet je in een speciaalzaak zijn.

De arbeidsreglementering stipuleert dat werknemers over een ruimte moeten kunnen beschikken waar ze zich kunnen verfrissen en omkleden. Ik weet trouwens niet waar u het statistisch cijfermateriaal vandaan haalt waaruit u kan besluiten dat douches bijvoorbeeld slechts aangeboden worden door een minderheid onder de werkgevers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be