Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2016, 14:58   #81
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hou er toch maar rekening mee dat het hele volkenrecht is gestoeld op de notie staatssoevereiniteit hoor.

Als dan veel later het begrip 'zelfbeschikkingsrecht' vorm heeft gekregen ( verenigde naties, jaren '60, de dekolonisatie) heeft men dat bijzonder goed omschreven via resolutie 1514, vooral artikel 6 is van groot belang : Artikel 6 stelt dat de nationale eenheid en de territoriale integriteit van het grondgebied van een land nooit verstoord mag worden.
Dat is allemaal zever.
Als straks 80 procent van een Vlamingen een zelfstandige staat willen , dan komt die er.
Alleen is die er niet, dat is waar. Maar voor de rest is dat alles zever in pakskes.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:02   #82
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Ik vraag nochtans ENKEL naar de betekenis van termen, die in Vlaams nationalistische middens gangbaar zijn.
Daarom zei ik:

'Als je ooit gereed bent om te stoppen met die idiote spelletjes roep me dan maar.'
Oud 7 januari 2016, 15:02   #83
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Hoe je het ook draait of keert.
Taal en gemeenschappelijke geschiedenis is overal ter wereld de bindende factor, Joske.
Multicul : dat is zever.
Ik zou daar kunnen over doorbomen maar dat heeft geen zin op dit forum.

PS: als je de posting geschiedenis van Jack analiseert, dan heeft hij 40 springuren per week.
Grote delen van het Waalse gewest hebben een grotere gemeenschappelijke geschiedenis met Vlaanderen dan met andere delen van het Vlaamse gewest en vice versa.
Delen van het Waalse gewest hebben een zelfde geschiedenis en oorspronkelijke taal als delen van het Vlaamse gewest.

De gemeenschappelijke geschiedenis van de regio waar ikzelf mijn roots heb heeft slechts een gemeenschappelijke geschiedenis met de rest van Vlaanderen na de creatie van België.

Zijn alle Schotten Engelsen omdat ze Engels spreken? Omdat ze al meer dan 4 eeuwen door de Engelsen geregeerd worden, en dus een gemeenschappelijke geschiedenis hebben?

Waar blijf je met je argument dat overal ter wereld taal en geschiedenis als bindende factor voor een volk aanvaard wordt?

Op uw argumenten afgaande behoor ik tot het Duitse volk alhoewel die regio nu in het Vlaamse gewest ligt. Dus hebben ik en mijn streekgenoten niks met het Vlaamse volk te maken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:05   #84
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Allez, aangenomen dat Vlamingen een volk zijn en Brusselaars slechts een mengelmoes van Vlamingen en Walen; wat maakt er dan dat Vlaanderen aanspraak zou maken op de grotendeels Franstalige Brusselse gemeenten?

Een min of meer werkzaam begrip van territoriaal zelfbeschikkingsrecht zou inhouden dat er binnen een aanduidbaar gebied een homogene populatie is (één volk). Is dat het geval in het Brusselse?
Ik wilde Xenophon in de val lokken met mijn vraag. Ge hebt begrepen waar ik op aanstuurde. Het Brusselse Franstalige volk heeft dan ook zelfbeschikkingsrecht.

Maar hij durft geen antwoord geven. Hij doet het in zijn broek omdat deze lompe boer uit Limburg zijn 'intellectuele' tegenstander Xenophone dan bij zijn kl*ten zou hebben.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 januari 2016 om 15:07.
Oud 7 januari 2016, 15:10   #85
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/929/TV-Gids...-bestaat.dhtml

Homans wil bevoegdheden overhevelen, maar geen staatshervorming. Was onze trailer park princess een beetje boven haar theewater of heeft ze een magische toverstaf waar wij niet van weten?

Serieus, hoe doe je dat, een nieuwe bevoegdheidsverdeling zonder staatshervorming?
Zij is een echte exponent van de NVA : onbetrouwbaar. Erger nog zoals haar baas BDW zevert zij er maar op los.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:11   #86
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal zever.
Als straks 80 procent van een Vlamingen een zelfstandige staat willen , dan komt die er.
Alleen is die er niet, dat is waar. Maar voor de rest is dat alles zever in pakskes.
Ik gaf antwoord op iemand die schermt met het begrip "zelfbeschikkingsrecht der volkeren" en dat binnen de internationaal aanvaarde definiëring daarvan.
Die is er, ik gaf ze je net. Maar je hebt natuurlijk het recht om dat te negeren hoor.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:12   #87
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom noem je haar een 'trailer park princess'?

Het wordt een moeilijke tweespalt, daar in 2019. Enerzijds willen ze hun rechts-liberale beleid doorzetten, anderzijds een staatshervorming. Het ene kan niet met dezelfde partijen als het andere, behoudens grote electorale verschuivingen in Wallonië. Het wordt dus net als in 2014: men trekt met beide doelstellingen naar de kiezer en laat er uiteindelijk eentje vallen. Iene miene mutte...
Dwaas kiesvee dat nog voor zo een onbetrouwbare partij stemt.
Oud 7 januari 2016, 15:13   #88
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Grote delen van het Waalse gewest hebben een grotere gemeenschappelijke geschiedenis met Vlaanderen dan met andere delen van het Vlaamse gewest en vice versa.
Delen van het Waalse gewest hebben een zelfde geschiedenis en oorspronkelijke taal als delen van het Vlaamse gewest.

De gemeenschappelijke geschiedenis van de regio waar ikzelf mijn roots heb heeft slechts een gemeenschappelijke geschiedenis met de rest van Vlaanderen na de creatie van België.

Zijn alle Schotten Engelsen omdat ze Engels spreken? Omdat ze al meer dan 4 eeuwen door de Engelsen geregeerd worden, en dus een gemeenschappelijke geschiedenis hebben?

Waar blijf je met je argument dat overal ter wereld taal en geschiedenis als bindende factor voor een volk aanvaard wordt?

Op uw argumenten afgaande behoor ik tot het Duitse volk alhoewel die regio nu in het Vlaamse gewest ligt. Dus hebben ik en mijn streekgenoten niks met het Vlaamse volk te maken.
Landsgrenzen zijn praktisch overal ter wereld ook taalgrenzen.
En wat die gemeenschappelijke geschiedenis betreft : los van het feit dat deze louter door overerving van gezag is ontstaan, kijk eens na wie er koos voor de unie van Utrecht en wie er koos voor de unie van Atrecht.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:13   #89
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Luister jongens, ik ken haar een beetje.
Ik stel voor dat we haar niet kwaad maken, want dat wilt ge niet meemaken.

We gaan dus in 2019 voor exact hetgeen ze vraagt.
't Zal voor iedereen 't beste zijn.

.
Neen, wat kan ze ons doen als wij haar kwaad krijgen?
Oud 7 januari 2016, 15:14   #90
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Een Onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen in het Vlaams Parlement,
natuurlijk
En dan?
Oud 7 januari 2016, 15:16   #91
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bron ?
Schoof natuurlijk want hij kent haar.
Oud 7 januari 2016, 15:19   #92
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat het in 2019 vanzelf tot een splitsing zal komen. Immers de enige soort staatshervorming die nog aanvaardbaar is zal er een zijn die het hedendaags kluwen van heterogene beleidsbevoegdheid tussen deelstaten en federaal niveau uit elkaar haalt. Homogene en maximale beleidsbevoegdheden voor de deelstaten is de enige zinvolle soort staatshervorming die nog kan. Daar zal tussen WalloBrux en Vlaanderen een fikse ruzie over losbarsten. Want die homogene beleidsbevoegdheden voor de deelstaten zullen dan ook moeten gepaard gaan met een even grote financiële beleidsverantwoordelijkheid. Iets waar onze francofonen een dodelijke schrik voor hebben. Zolang een deel van de beleidsbevoegdheden ook nog op federaal niveau liggen profiteren zij lekker van Vlaams geld. Er zal dus heibel van komen. En dat zal automatisch leiden tot een scheuring.
Hopelijk heb je gelijk.
Oud 7 januari 2016, 15:24   #93
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik wilde Xenophon in de val lokken met mijn vraag. Ge hebt begrepen waar ik op aanstuurde. Het Brusselse Franstalige volk heeft dan ook zelfbeschikkingsrecht.

Maar hij durft geen antwoord geven. Hij doet het in zijn broek omdat deze lompe boer uit Limburg zijn 'intellectuele' tegenstander Xenophone dan bij zijn kl*ten zou hebben.
- lol -

Oud 7 januari 2016, 15:26   #94
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
- lol -

Zijn Walen een volk volgens u?
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:27   #95
pajoske

Standaard

Citaat:
Landsgrenzen zijn praktisch overal ter wereld ook taalgrenzen.
En wat die gemeenschappelijke geschiedenis betreft : los van het feit dat deze louter door overerving van gezag is ontstaan, kijk eens na wie er koos voor de unie van Utrecht en wie er koos voor de unie van Atrecht.
Unie van Utrecht en Atrecht heeft een groot deel van oostelijk België niks mee te maken zoals uit bijgevoegde kaart blijkt. EN dat kleine deel tat er toch mee te maken leunde aan bij de unie van Atrecht, samen met merendeel van de Franstalige gebieden.

PS Mijn geboorteregio is bij de vorming van het verenigd koninkrijk door de grote mogendheden bij dit land gevoegd, zonder rekening te houden met de wens van de plaatselijke bevolking of de oorspronkelijke overheden. Evenals er met de wens van NED Limburgse bevolking geen rekening gehouden werd bij de vorming van België.

Mag ik er op wijzen dat wat betreft taal in het Zuid-Westen van NED-Limburg sommige gemeenten tot na de eerste wereldoorlog enkel Duits gesproken werd. Dat in Maastricht tot begin vorige eeuw Franstalige kranten uitgegeven werden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 januari 2016 om 15:32.
Oud 7 januari 2016, 15:28   #96
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Heel eenvoudig , het staat zelfs in het artikel; maar Homans nuanceerde het een beetje.

Je schaft de Belgische staat af , en je creert 2, 3 4 5...nieuwe staten. Voor de N-VA wordt dat dan 2 nieuwe staten die deel uitmaken van een democratisch Europa.

Dus samenvatting, als een staat niet meer bestaat dan moet je die ook niet meer hervormen. Om dat te beseffen hoef je niet boven je theewtater te zijn, gewoon logisch denken, yup het kerstverlof is voorbij, terug naar school om
bij te leren voor de kinderen.
Maar om die 2,3 of 4 staten te creëren moet er wel aan tafel gezeten worden en juist daar, knelt het schoentje.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 7 januari 2016 om 15:28.
Oud 7 januari 2016, 15:30   #97
Anitta
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Neen, wat kan ze ons doen als wij haar kwaad krijgen?
bij Schoofzak gaan uithuilen.
Anitta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:32   #98
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn Walen een volk volgens u?
Voor ik u kan antwoorden moet ge eerst eens aangeven wat de internationaal aanvaarde term 'volk' inhoudt. Met bronvermelding natuurlijk.
Oud 7 januari 2016, 15:32   #99
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Graag of niet, maar Brussel zal in die omstandigheden gedwongen worden om te kiezen. Ofwel een soort stadsstaat op zichzelf blijven, ofwel mee stappen met Vlaanderen ofwel de consequenties ondergaan van hun WalloBrux-droom. De eerste en de laatste keuze zouden dan wel eens pijnlijke financiële consequenties kunnen hebben.
Een stadsstaat op zichzelf worden vraagt wel onderhandelen met Vlaanderen over de bescherming van de Vlaamse Brusselaars.
Oud 7 januari 2016, 15:35   #100
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Het maakt niets uit, er is toch geen andere optie dan de N-VA.
Nu neem je je wensen voor werkelijkheid. Het VB is aan een heropgang bezig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be