Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2016, 08:08   #81
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het elimineren van pril menselijk leven kan ook niet ongedaan gemaakt worden.
Tja, het ongedaan maken van één zaak kan soms inderdaad niet ongedaan gemaakt worden. Maar zoals eerder gezegd, men mag dit niet lichtzinnig beslissen en daarvoor is deze bedenk periode ingelast.

Citaat:
Onbedoeld herhaalt u trouwens dat de mens bij bepaalde handelingen zijn verantwoordelijkheid niet hoeft op te nemen.
Waar zou ik dit gesteld hebben? Dit is eerder een verkeerde interpretatie uwentwege.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 08:12   #82
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U slaat hier de bal volkomen mis. Dit gaat helemaal niet over het katholiek geloof.
Niet de schoof laar u slaat de bal volkomen mis. De waarde die een gemeenschap aan een foetus hecht is compleet religieus geïnspireerd.
Oud 31 juli 2016, 10:03   #83
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U slaat hier de bal volkomen mis. Dit gaat helemaal niet over het katholiek geloof.
Daar hebt u gelijk in. Ik vind het, op zijn zachtst uitgedrukt, nogal eenzijdig dat een strikte mening t.a.v. abortus uitsluitend wordt geassocieerd met het Katholicisme. Er zijn heel wat niet-Katholieken en heel wat atheïsten die negatief staan tegenover een meer ongeremde keuze t.a.v. abortus. Men mag het draaien of keren hoe men wil, maar een foetus van 20 weken is geen "ding" meer maar wel degelijk een persoon.
Oud 31 juli 2016, 10:40   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar hebt u gelijk in. Ik vind het, op zijn zachtst uitgedrukt, nogal eenzijdig dat een strikte mening t.a.v. abortus uitsluitend wordt geassocieerd met het Katholicisme. Er zijn heel wat niet-Katholieken en heel wat atheïsten die negatief staan tegenover een meer ongeremde keuze t.a.v. abortus. Men mag het draaien of keren hoe men wil, maar een foetus van 20 weken is geen "ding" meer maar wel degelijk een persoon.
Zever.
Een en ander inzake abortus komt regelrecht uit het geloof.

En ook: niemand is aanhanger van een volledig ongeremde keuze voor abortus. Iedereen erkent dat het een zware en ingrijpende beslissing is voor de aanstaande moeder.
De meeste mensen zijn voorstander om voorzieningen te treffen dat aanstaande moeders in nood toch betrekkelijk vrij kunnen kiezen.
Het enige verschil in visie is:
de ene vindt dat god en paus (iemand anders dus) beslissen dat het nooit mag;
de andere vindt dat de vrouw zelf beslist,
met de nodige mogelijke tussenoplossingen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 11:11   #85
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zever.
Een en ander inzake abortus komt regelrecht uit het geloof.

En ook: niemand is aanhanger van een volledig ongeremde keuze voor abortus. Iedereen erkent dat het een zware en ingrijpende beslissing is voor de aanstaande moeder.
De meeste mensen zijn voorstander om voorzieningen te treffen dat aanstaande moeders in nood toch betrekkelijk vrij kunnen kiezen.
Het enige verschil in visie is:
de ene vindt dat god en paus (iemand anders dus) beslissen dat het nooit mag;
de andere vindt dat de vrouw zelf beslist,
met de nodige mogelijke tussenoplossingen.
Je bestempelt mijn posting als "zever", maar toch ben je het eens dat t.a.v. abortus er, op zijn minst, een groot voorbehoud hoort gemaakt te worden. Je hoeft volstrekt niet gelovig te zijn om dergelijke visie er op na te houden. Dan zie ik niet in wat er daar zo "zeverachtig" aan is. Ik vind twintig weken (wat neerkomt op bijna vier maand) ruimschoots te veel. En bij die mening hoeft zelfs God of de Paus niet betrokken te worden. Ik ben nog steeds van mening dat het neerkomt op het liquideren van een persoon.
Oud 31 juli 2016, 11:57   #86
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

zieke wereld
Oud 31 juli 2016, 12:46   #87
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Niet de schoof laar u slaat de bal volkomen mis. De waarde die een gemeenschap aan een foetus hecht is compleet religieus geïnspireerd.
Dat is eigenlijk niet waar.

Een tijd geleden was er in Frankrijk een discussie of men zwangere vrouwen kon verplichten te stoppen met roken. Dit net ter bescherming van de foetus. Ongeveer iedereen was voor die verplichting.

Tot de Franse RvS een zeer 'raar' vonnis uitsprak: als de foetus geen wettelijke bescherming geniet tegen abortus, kan het ook geen bescherming genieten tegen tabaksinname van de moeder. De verplichting voor zwangere vrouwen om niet te roken is er dus niet gekomen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 14:24   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Een tijd geleden was er in Frankrijk een discussie of men zwangere vrouwen kon verplichten te stoppen met roken. Dit net ter bescherming van de foetus. Ongeveer iedereen was voor die verplichting.

Tot de Franse RvS een zeer 'raar' vonnis uitsprak: als de foetus geen wettelijke bescherming geniet tegen abortus, kan het ook geen bescherming genieten tegen tabaksinname van de moeder. De verplichting voor zwangere vrouwen om niet te roken is er dus niet gekomen.
Schoofken geniet van de grondwettelijke bescherming van vrijheid en leven. Niemand mag mij doden.
Maar mocht ik ooit moslim-zot worden en jou proberen dood te schieten, dan mag jij toch proberen mij voor te zijn.

Is het duidelijk ? Een foetus is wel iets meer dan een bevrucht kippenei. Daar moet dus "iets" wettelijks tegenover staan.
Bijvoorbeeld dat wetenschappers er niet onbeperkt en naar believen mee mogen experimenteren. Bijvoorbeeld dat in het proces van ki er regels zijn ivm de "overschot".
Maar die wettelijke bescherming is dus niet onbeperkt.

In mijn visie is er één opperrechter omtrent de foetus in een baarmoeder, en dat is de mens die die baarmoeder draagt.
De grenzen van die opperrechter zijn de beruchte aantal weken die niet overschreden mogen worden (maar wel ruim genoeg moeten zijn ... bla bla ... zie de argumentatie van de artsen en de sossen die het voorstel doen nu), alsook bijvoorbeeld eventueel een zorgplicht die inhoudt dat men niet zou mogen roken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 19:56   #89
geertvdb

Standaard

Citaat:
Schoofken geniet van de grondwettelijke bescherming van vrijheid en leven. Niemand mag mij doden.
Maar mocht ik ooit moslim-zot worden en jou proberen dood te schieten, dan mag jij toch proberen mij voor te zijn.

Is het duidelijk ? Een foetus is wel iets meer dan een bevrucht kippenei. Daar moet dus "iets" wettelijks tegenover staan.
Bijvoorbeeld dat wetenschappers er niet onbeperkt en naar believen mee mogen experimenteren. Bijvoorbeeld dat in het proces van ki er regels zijn ivm de "overschot".
Maar die wettelijke bescherming is dus niet onbeperkt.

In mijn visie is er één opperrechter omtrent de foetus in een baarmoeder, en dat is de mens die die baarmoeder draagt.
De grenzen van die opperrechter zijn de beruchte aantal weken die niet overschreden mogen worden (maar wel ruim genoeg moeten zijn ... bla bla ... zie de argumentatie van de artsen en de sossen die het voorstel doen nu), alsook bijvoorbeeld eventueel een zorgplicht die inhoudt dat men niet zou mogen roken.

.
Sorry Schoof, ik snap er niet veel van. Te lange zinnen zonder een werkwoord en een duidelijk lijdend voorwerp.
Oud 31 juli 2016, 20:40   #90
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Ik denk niet dat dit relevant is voor hetgeen ik stel. Dit echter terzijde, dergelijk verbod is eigenlijk niet ter bescherming van de foetus maar wel van het individu dat er potentieel uit groeit.
Oud 31 juli 2016, 21:33   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, u bevestigt wat ik eerder stelde: dit gaat helemaal niet over het katholicisme. Dit gaat veel verder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 21:35   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zou ik dit gesteld hebben? Dit is eerder een verkeerde interpretatie uwentwege.
Ja, dat stelt u: voor lichtzinnige daden (als wat rollebollen in dronken toestand) hoeft geen verantwoordelijkheid worden opgenomen.
Oud 31 juli 2016, 21:36   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ook: niemand is aanhanger van een volledig ongeremde keuze voor abortus.
Waarom niet? Als het toch maar gaat om een "klompje cellen", waarom dan gewichtig doen?
Oud 31 juli 2016, 21:37   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het duidelijk ? Een foetus is wel iets meer dan een bevrucht kippenei.
Wat is een foetus dan wel volgens u? Blijkbaar toch meer dan "een klompje cellen"...
Oud 31 juli 2016, 21:38   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dit relevant is voor hetgeen ik stel. Dit echter terzijde, dergelijk verbod is eigenlijk niet ter bescherming van de foetus maar wel van het individu dat er potentieel uit groeit.
Wanneer komt "het invididu" dan wel uit "de foetus"?
Oud 31 juli 2016, 22:23   #96
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, dat stelt u: voor lichtzinnige daden (als wat rollebollen in dronken toestand) hoeft geen verantwoordelijkheid worden opgenomen.
Er dienen altijd wel ergens verantwoordelijkheden te worden opgenomen. Op zich, naar een abortuscentrum om de vrucht te laten verwijderen is ook een vorm van het opnemen van verantwoordelijkheid.

De op te nemen verantwoordelijkheid hoeft echter niet groter te zijn dan noodzakelijk.
Oud 31 juli 2016, 22:29   #97
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer komt "het invididu" dan wel uit "de foetus"?
Dat is natuurlijk de vraag. Wel, ik moet je het antwoord schuldig blijven maar het is niet voor de geboorte en het is niet na 18 jaar, het zal er dus ergens tussenin liggen.
Oud 31 juli 2016, 22:53   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er dienen altijd wel ergens verantwoordelijkheden te worden opgenomen. Op zich, naar een abortuscentrum om de vrucht te laten verwijderen is ook een vorm van het opnemen van verantwoordelijkheid.
Juist het omgekeerde: het staat gelijk aan een vader die zijn vrouw zwanger achterlaat. Je vlucht voor de verantwoordelijkheid die nieuw leven met zich meebrengt. Abortus is een laffe daad.
Oud 31 juli 2016, 22:54   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk de vraag. Wel, ik moet je het antwoord schuldig blijven maar het is niet voor de geboorte en het is niet na 18 jaar, het zal er dus ergens tussenin liggen.
Hoe verhoudt zich individu hier dan tegenover de notie mens?
Oud 31 juli 2016, 23:14   #100
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dit relevant is voor hetgeen ik stel.
Ik denk het wel.
Citaat:
Dit echter terzijde, dergelijk verbod is eigenlijk niet ter bescherming van de foetus maar wel van het individu dat er potentieel uit groeit.
Tja...

tja ....

Daarmee stelt u impliciet individu en foetus gelijk. Want de schade aan de foetus heeft gevolgen voor maar 1 individu.

Bovendien... abortus heeft ook gevolgen voor het individu dat eruit groeit. Namelijk dat het nooit de kans heeft om te bestaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be