Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2016, 15:32   #81
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ja, gij gaat de brandweerlui ontslaan wanneer er geen oproepen zijn en ze vlug terug aannemen wanneer er veel oproepen zijn?
Das de droom van alle patroons, hun personeel laten afbollen wanneer er weinig te doen is, en vanaf het weer druk is moeten ze allemaal terugkomen.

Een verkoper heeft ook niks te doen als er een periode geen klanten zijn. Dus die moet ontslagen worden wegens het draaien met de vingers?

En zo kan ik nog tal van voorbeelden geven, kameraad van mij is technieker in een fabriek. Als er veel dingen kapot gaan of hersteld moeten worden, heeft die massa's werk, als er een tijd niks kapot gaat, kan die ook patience gaan spelen op zijne pc. Op de RVA ermee! Tot er iets kapot is, dan moet em stante pede terugkomen.
Het verbaast mij niet dat u het concept technische of economische werkloosheid niet kent. Als u lang met uw vingers draait in een prive firma, mag u wel degelijk gaan doppen.

Mijn vader is in volle crisis in 2008 verplicht 4/5 gaan moeten werken, voor die 1 dag per week kreeg hij dop. De arbeiders mochten meerdere dagen doppen per week. Er was geen werk genoeg.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 14:13   #82
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het verbaast mij niet dat u het concept technische of economische werkloosheid niet kent. Als u lang met uw vingers draait in een prive firma, mag u wel degelijk gaan doppen.

Mijn vader is in volle crisis in 2008 verplicht 4/5 gaan moeten werken, voor die 1 dag per week kreeg hij dop. De arbeiders mochten meerdere dagen doppen per week. Er was geen werk genoeg.
Dat heeft niks met technische of economische werkloosheid te maken.
Vele sectoren hebben pieken en dalen, en die pieken en dalen vallen meestal zelfs niet te voorspellen.

Men kan niet op voorhand weten wanneer en hoeveel machines er gaan stuk gaan.
Op de brandweer kunnen ze niet weten wanneer er niks in brand gaat vliegen en wanneer wel.
Bij een servicedesk weten ze niet op voorhand wanneer er veel volk gaat bellen en wanneer niet.
Vlaanderen staat vooral gekend om zijn dienstensector, en daar is het juist geweten dat deze de ene tijd meer nodig zijn dan de andere terwijl technische en economische werkloosheid zich eerder situeren in de industriële sektor. En ja, tot grote spijt van demonen, is dat nu eenmaal een sector die hier op termijn ten dode is opgeschreven, en daar kan het ontslag van een miljard ambtenaren niks aan veranderen op lange termijn.

En werknemers zijn nu eenmaal geen tools die ge wegsmijt wanneer ge ze even niet nodig hebt en vervolgens hun terug moeten haasten wanneer ze terug nodig zijn. Periodes met de vingers draaien is inherent aan veel jobs in de dienstensector, net zoals er een tandje moet worden bijgestoken wanneer het drukker is. Als baasje wilt dat ik nooit met mijn vingers draai, dan moet baasje ook niet verwachten dat ik extra hard ga werken wanneer het druk is.
Oud 19 augustus 2016, 14:32   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de prive sector zijn die extra dagen puur het gevolg van ADV.
Dat schrijf ik ook.
Zonder ADV dagen zullen er weinig bedrijven meer dan 25 dagen verlof geven.
Het extra legaal verlof komt er dan ook meestal nog door anciënniteit.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 14:34   #84
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en door verlofdagen aan te pakken gaat de productiviteit erop vooruit gaan of gaan die plots minder kosten?
In bureaujobs maakt het niet uit hoeveel verlof ge hebt, het werk moet toch gedaan worden, het is niet dat er plots meer werk gaat zijn, vanaf ge minder verlof hebt.

Ken er genoeg die in de privesector geregeld met hun vingers zitten draaien. Feitelijk zouden die gerust meer verlofdagen kunnen hebben op een jaar. De hoeveelheid werk hangt in veel sectoren af van externe factoren. De brandweerlui moeten bijv. ook niks doen als er een tijd geen oproepen komen.
In de privé worden er mensen voorzien om verlof op te vangen.
Iedere dag extra verlof kost de firma geld.
Ik ken weinig firma's waar met de vingers gedraaid mag worden.
Oud 19 augustus 2016, 14:36   #85
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die in de prive sector worden betaald door hun baas. Als die te veel met hun vingers draaien, kunnen ze naar de RVA trekken.

Ambtenaren worden betaald door u en ik. Als die teveel met hun vingers draaien gaan ze om koffie lopen. En als ze te hard werken worden ze op de vingers getikt om de collegas niet te fel in een slecht daglicht te stellen. True story, mijn vrouw heeft dat meegemaakt.
Ex Ford mensen (onderhoudsmensen) maken dat mee in de werkplaatsen van de NMBS.

De hoeveelheid werk is hetzelfde, alleen moest dat bij Ford op 1 dag en bij de NMBS op 1 week.
Oud 19 augustus 2016, 14:48   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat schrijf ik ook.
Zonder ADV dagen zullen er weinig bedrijven meer dan 25 dagen verlof geven.
Het extra legaal verlof komt er dan ook meestal nog door anciënniteit.
Zonder ADV hebben alle sectoren 20 dagen. Enigste uitzondering zijn ancienniteitsdagen afgesproken in de CAO's.

Petrochemie heeft veel verlofdagen omdat ze langer werken (shiften).
Oud 19 augustus 2016, 14:51   #87
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder ADV hebben alle sectoren 20 dagen. Enigste uitzondering zijn ancienniteitsdagen afgesproken in de CAO's.

Petrochemie heeft veel verlofdagen omdat ze langer werken (shiften).
Ford Genk had dat ook.

20 wettelijke dagen
Enkele anciënniteitsdagen.
ADV dagen.
Oud 19 augustus 2016, 14:51   #88
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Vele sectoren hebben pieken en dalen, en die pieken en dalen vallen meestal zelfs niet te voorspellen.

Op de brandweer kunnen ze niet weten wanneer er niks in brand gaat vliegen en wanneer wel.
Bij een servicedesk weten ze niet op voorhand wanneer er veel volk gaat bellen en wanneer niet.
Vlaanderen staat vooral gekend om zijn dienstensector, en daar is het juist geweten dat deze de ene tijd meer nodig zijn dan de andere terwijl technische en economische werkloosheid zich eerder situeren in de industriële sektor. En ja, tot grote spijt van demonen, is dat nu eenmaal een sector die hier op termijn ten dode is opgeschreven, en daar kan het ontslag van een miljard ambtenaren niks aan veranderen op lange termijn.

En werknemers zijn nu eenmaal geen tools die ge wegsmijt wanneer ge ze even niet nodig hebt en vervolgens hun terug moeten haasten wanneer ze terug nodig zijn. Periodes met de vingers draaien is inherent aan veel jobs in de dienstensector, net zoals er een tandje moet worden bijgestoken wanneer het drukker is. Als baasje wilt dat ik nooit met mijn vingers draai, dan moet baasje ook niet verwachten dat ik extra hard ga werken wanneer het druk is.
Als de industriele sector dood gaat, volgt de dienstensector ook hoor. Maak u daar maar geen illusies over.

Overigens is economische werkloosheid wel degelijk courant. Er zijn genoeg bedrijven waar mensen op regelmatige basis thuis zitten te doppen omdat er niet voldoende werk is. En die mogen terugkomen als er wel weer werk is.

Dus jij mag als overbeschermde ambtenaar wel stellen dat mensen geen tools zijn die weg worden gezet als er geen werk is, de realiteit is, dat het wel zo is. En je hebt niet veel te eisen, de baas betaalt, dus die bepaalt.
Oud 19 augustus 2016, 21:55   #89
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Uit recente berekeningen van de studiedienst van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën blijkt dat de fiscale inkomsten na een half jaar 555 miljoen euro lager liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat melden Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag. Een tegenvaller voor de federale regering, die erop gerekend dat de inkomsten 3,2 miljard euro hoger zouden liggen.

Om de begroting in evenwicht te krijgen, heeft de regering-Michel de opracht tegen 2018 voor ruim 8 miljard euro te besparen.

http://trends.knack.be/economie/bele...al-740587.html

Eerst was het 1,1 miljard.
Dan 2 miljard.
Nu 8 miljard.
Waar gaat dat eindigen?
ps : de rente staat historisch laag, de belastingsdruk was nooit zo hoog en de pensioenen voor werknemers en zelfstandigen liggen onder de Europese armoedegrens.
Zou het heel misschien liggen aan het waanzinnige overheidsbeslag, toch?
http://www.retaildetail.be/nl/news/a...den-versoepeld

Nog wat fiscale inkomsten minder. Tegen de minister van begroting in, slaat Van Overtveldt weer een rechts gat in de balans. 't Zal wel druppelen naar elders ... .
Niet dat het veel uitmaakt.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...r-jullie.dhtml

en luisteren dat ze doen als hij dat zegt ...
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2016, 22:16   #90
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Noem eens enkele privé bedrijven op waar ze meer dan 25 dagen verlof hebben?

PS: ADV dagen tellen niet mee!

Noem eens privé bedrijven op waar ze meer dan 10 wettelijke feestdagen hebben?

Juist ja, er zijn er geen!
De banksector telt 4 bijkomende wettelijke feestdagen (oa 11 juli) (bovenop hun 35 urenweek)
Oud 19 augustus 2016, 22:23   #91
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Die in de prive sector worden betaald door hun baas. Als die te veel met hun vingers draaien, kunnen ze naar de RVA trekken.

Ambtenaren worden betaald door u en ik. Als die teveel met hun vingers draaien gaan ze om koffie lopen. En als ze te hard werken worden ze op de vingers getikt om de collegas niet te fel in een slecht daglicht te stellen. True story, mijn vrouw heeft dat meegemaakt.
't Moet zijn dat ge ne luilak zijt want ik heb in de privé ook dikwijls genoeg in de clinch gelegen of met de nek aangekeken geweest door collega's omdat ik te veel werk verzette. 't Werk in de wereld houden heette dat of de overuurkes niet weg geven ...
Oud 19 augustus 2016, 22:42   #92
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer Bekijk bericht
De banksector telt 4 bijkomende wettelijke feestdagen (oa 11 juli) (bovenop hun 35 urenweek)
Er zijn 70.000 afdankingen aangekondigd in deze sector.
Welke statutair wenst te ruilen met deze mensen?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 05:54   #93
strijkijzer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Er zijn 70.000 afdankingen aangekondigd in deze sector.
Welke statutair wenst te ruilen met deze mensen?
Allemaal swt zeker of op pensioen op 56 gelijk bij Belfius
Oud 20 augustus 2016, 06:31   #94
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We zullen toch moeten zorgen dat we nog iet of wat maakindustrie overhouden. Alleen de centen die hiermee gegenereerd worden, zorgen ervoor dat we in het buitenland kunnen aankopen.

Demonen heeft gelijk, de vele ambtenaren zorgden ervoor dat onze lonen veel te hoog werden.

Bedrijven zoals het onze voelen dit ook steeds meer en meer. Moest ons bedrijf niet de goede naam hebben die het nu heeft, we konden de boeken toegooien. Gelukkig is er in onze branche nog marge omdat:
  1. Er niet veel bedrijven zijn in onze branche
  2. Er (nog) geen concurrentie is van lage lonen landen.

Maar ook voor ons wordt het hoog tijd dat de loonkost omlaag gaat!
Oud 20 augustus 2016, 06:43   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Moest er geen technische of economische werkloosheid bestaan in België, dan hadden we nu nog veel minder bedrijven.
Wij stellen regelmatig vast dat er mensen op den dop geplaatst worden als wij aanpassingen doen aan installaties of als er minder werk is.

In die zin was het voorstel Peeters voor de overheid het geschikte instrument om het aantal dagen tijdelijke werkloosheid te doen verminderen. Iets meer uren werken bij hoge vraag naar de producten. Uren terugnemen bij minder hoge vraag van de producten.
  1. Voor de overheid maakt dit dat er minder tijdelijke werkeloosheid is.
  2. Voor het bedrijf maakt dit dat er geen beroep gedaan moet worden op onervaren interimmers.
  3. Voor de werkman maakt dit dat hij een vaster loon heeft (tijdelijke werkeloosheid is gene vette).

Het enige nadeel voor de werknemer is, dat hij geen of minder bijbetaling krijgt bij meer uren werken, maar dat compenseert zich als er tijdelijke werkloosheid is.

Natuurlijk moeten er goede afspraken gemaakt worden en moet er op toegezien worden dat er een bepaalde tijd zit tussen de aankondiging en het maken van de overuren.

In Nederland, waar de tijdelijke werkeloosheid niet bestaat, wordt er gewerkt in zo'n systeem.
Oud 20 augustus 2016, 06:50   #96
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de industriele sector dood gaat, volgt de dienstensector ook hoor. Maak u daar maar geen illusies over.

Overigens is economische werkloosheid wel degelijk courant. Er zijn genoeg bedrijven waar mensen op regelmatige basis thuis zitten te doppen omdat er niet voldoende werk is. En die mogen terugkomen als er wel weer werk is.

Dus jij mag als overbeschermde ambtenaar wel stellen dat mensen geen tools zijn die weg worden gezet als er geen werk is, de realiteit is, dat het wel zo is. En je hebt niet veel te eisen, de baas betaalt, dus die bepaalt.
Voor een bedrijfsleider zijn mensen inderdaad tools.

(Fictief voorbeeld):
De berekening is heel eenvoudig, om 100 producten te maken, heb je 10 mensen nodig.
Om 90 producten te maken heb je 9,3 mensen nodig
Om 80 producten te maken heb je 8,7 mensen nodig
enz...

Een bedrijfsleider weet dat zijn productieproces het meest optimaal werkt als ie op volle kracht kan werken. Hij zal er dus voor zorgen dat hij steeds 100 producten kan maken, hierdoor moet hij soms de productie volledig stilleggen en economische werkloosheid inroepen.

De mensen worden dan inderdaad (tijdelijk) op een schap gezet.
Oud 20 augustus 2016, 06:55   #97
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Uit recente berekeningen van de studiedienst van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën blijkt dat de fiscale inkomsten na een half jaar 555 miljoen euro lager liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat melden Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag. Een tegenvaller voor de federale regering, die erop gerekend dat de inkomsten 3,2 miljard euro hoger zouden liggen.

Om de begroting in evenwicht te krijgen, heeft de regering-Michel de opracht tegen 2018 voor ruim 8 miljard euro te besparen.

http://trends.knack.be/economie/bele...al-740587.html

Eerst was het 1,1 miljard.
Dan 2 miljard.
Nu 8 miljard.
Waar gaat dat eindigen?
ps : de rente staat historisch laag, de belastingsdruk was nooit zo hoog en de pensioenen voor werknemers en zelfstandigen liggen onder de Europese armoedegrens.
Zou het heel misschien liggen aan het waanzinnige overheidsbeslag, toch?
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...edrijven.dhtml

Ook de NVA lacht de belastingbetaler schijnbaar gewoon uit en zijn in hun hart duidelijk "gewone poenpakkers" zoals de anderen.
Dat plafond is er gekomen omdat die jobkes eerder voor vriendjes politiek werden gebruikt gepaard aan een niet realistische vergoeding boven alle redelijkheid en limieten en niet gekoppeld aan het bedrijfsresultaat.
Ik zou echt niet meer weten op wie te gaan stemmen als ik dergelijke dingen weer lees. Dit is toch niet meer ernstig, als die jongens op post blijven is het toch omdat ze schijnbaar niet beter kunnen krijgen?
Die zijn nuchter genoeg om te weten wat ze waard zijn en gaan wel als ze beter kunnen krijgen.
Oud 20 augustus 2016, 07:00   #98
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik tel er toch maar 12.
Extra: Goede vrijdag en 11 juli.

https://www.febelfin.be/nl/banksluitingsdagen-2016

De banksector is ook wel een heel speciale sector en komt voor een deel uit de overheidssector.
Oud 20 augustus 2016, 07:03   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Moet zijn dat ge ne luilak zijt want ik heb in de privé ook dikwijls genoeg in de clinch gelegen of met de nek aangekeken geweest door collega's omdat ik te veel werk verzette. 't Werk in de wereld houden heette dat of de overuurkes niet weg geven ...
Er is privé en er is privé.

Ik ken ook voorbeelden waarop er gezinspeeld werd op overuren maken, dit is echter steeds een heel klein groepke in een groot bedrijf.
Hoe korter de baas bij de werknemers staat, hoe minder hierop gespeeld kan worden.

Bij ons krijgen we bijvoorbeeld premies als het werk sneller klaar is.
Oud 20 augustus 2016, 07:56   #100
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Alle gekheid op een 'stokje' maar ik zoek eigenlijk ook 8 miljard, u ook waarschijnlijk beste forumleden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be