![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Haal jij bij negatieve rente op het spaarkboekje: | |||
al je geld af. Alles. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 58,33% |
het merendeel van mijn centen. Veel dus. (procentueel van mijn bezit) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 25,00% |
een deelke van mijn centen toch. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 8,33% |
niks geld af. Ik beschouw het als de kosten van een diefstalverzekering. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 8,33% |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Daar hebben we het inderdaad al eens over gehad. Het gegeven wordt door velen misbegrepen, ook wetenschappers. Dat natuurwetten vast zouden liggen, bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Derivaten zijn totaal iets anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stel, je hebt 100.000 euro en je wilt investeren. Je maakt een schatting en je weet dat je 30.000 euro kunt missen als het investeringen zijn met faalkans 5% of kleiner. De rest van je geld heb je nodig om de schuur in je hof te renoveren als die kapot is, als appeltje voor de dorst, en om je kind op kot te laten gaan. Wat het ECB doet, is eigenlijk jou verplichten om meer dan 30.000 euro te investeren, met als argument dat het goed zou zijn voor "den economie". Maar als je meer investeert, loop je meer risico op dat je geld ontploft als een investering faalt, en dan heb je geen appeltje voor de dorst meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral KMO's ervaren hier problemen. Er is ook geen enkele bank die ooit aan een klant zal zeggen : "sorry mijnheer, maar ik geef U een absurd duur tarief omdat ik moet van mijn directie. En die doen dat om het volume uitgeschreven kredieten te beperken. Ziet U, wij zitten nu al praktisch aan de limiet van onze enveloppe en het is nog maar eind augustus". Terwijl dat dit in verschillende banken wel de realiteit is, los van de boutade. Er is maar één kredietbranche waar banken geen enveloppe op hanteren, en dat zijn LOA's. Daar kunnen ze er niet genoeg van verkopen... Voor hypotheken werkt men met een gesloten enveloppe. Voor professionele kredieten is die enveloppe quasi heilig. En net daar wringt het schoentje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Funding is in de markt van vandaag uiteraard geen enkel probleem. Geld is goedkoop voor een bank. De marges die ze halen op de transformatie tot kredieten zijn trouwens hoog te noemen. Lees maar eens het kwartaalrapport van KBC, kijk naar hun rente gerelateerde inkomsten. Maar : banken managen een portefeuille in het licht van het onderliggende risico (zeg maar : het risico zo laag mogelijk houden op wanbetaling). Niet alleen in percentage, maar ook in totaal volume. En die laatste parameter is de limiet op het plots sterk opdrijven van de toegelaten kredietenveloppe. Fictief voorbeeld : Bank leent in 2014 bv 1 mld uit, weet uit ervaring dat zij daarop bv 1% contentieux zal halen in de komende jaren . Deze bank beslist om in 2015 plots 2 mld kredieten te verkopen. Dan kan zij de volgende jaren dus 1% maar op een dubbel bedrag verwachten aan contentieux. Stel dat zij in 2016 de kredietproductie sterk terugschroeft tot 500 mio, dan gaan zij nog steeds contentieux moeten incasseren op de vroeger gerealiseerde omzet. Die negatieve resultaten moeten zij boekjaar per boekjaar in het resultaat van hun afdeling kredieten opnemen. Dat maakt dat een verantwoordelijke van de kredieten meestal maar een zeer koele minnaar is van vragen uit de markt om het totale volume plots sterk op te drijven. Dus omwille van het risico, niet omwille van de funding. Dit fenomeen is overigens veel tastbaarder bij de kleinere banken die daar echt conservatief in zijn, dan de grootbanken die dat risico beter kunnen managen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De ECB werkt vanuit die premisse. Het model dat zij volgen gaat uit dat de economie zal stijgen als er een groter kredietvolume beschikbaar is. je kunt het daarmee eens zijn, of niet. Maar dat is wel het monetaire beleid van de EU en daar ontsnapt niemand aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 24 augustus 2016 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Is dat echt ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() dieven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() It's a conspiracy!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ach ja, de credit default swap die over de cdo wordt afgesloten is de derivaat natuurlijk. Men kan die ook afsluiten als men zelf geen cdo's heeft. Laatst gewijzigd door strijkijzer : 24 augustus 2016 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() Sommige CDOs zijn het wel, andere CDOs zijn het niet. Strict gezien is een CDO die leningen verpakt een bundel aan obligaties en dus geen derivaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() Daar durf ik dus niet op te antwoorden, daar ik die domeinen slechts zijdelings ken. Ik ben meer een persoon van marktmicrostructuur en automated trading.
|
![]() |
![]() |