![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De saturnalien, die overgingen in sol invictus in het latere rijk, hebben allemaal eigenschappen die nog steeds aanwezig zijn in onze kerstviering: de banketten (het eten met familie en vrienden), cadeaus geven aan familie,kinderen kregen speelgoed, het versieren van de huizen met groene takken, het feesten.... En de saturnalien bijvoorbeeld zijn ouder dan Christus, met Seneca die er reeds over bericht (rond AD). PS: Het gebruik van cadeaus werd afgewezen door Christenen tot de 18de eeuw omdat het een heidens gebruik was. De kerstboom is ook pas veel later het christelijk feest binnengedrongen. Waarschijnlijk omwille van dezelfde reden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() De vroege afbeeldingen van Jezus waren compleet gelijklopend met de afbeeldingen van de zonnegoden (Helios, Sol Invictus, ....).
Dit is een afbeelding gevonden onder het vaticaan: |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O jawel, maar niet op de wijze die u verkeerdelijk invult. Katholiciteit is niet hetzelfde als uniformiteit in bepaalde gebruiken, wel in de deelname aan hetzelfde geloof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen die bestond niet in die tijd. Helemaal niet zelfs. Ook niet in het geloof.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2016 om 19:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() We draaien rond de pot.
Wat vier ik, als atheist, op 25 december ? Ik heb een kerstboom staan, met kerstkransen. Ik geef cadeautjes. Ik nodig familie uit voor een feest met eten en drinken. Het kerstfeest duur eigenlijk meerdere dagen. Ik eet een kerststrok. Het feeest vindt plaats op 25 december. Ik heb geen kerststalletje staan, ik ga niet naar de mis. In mijn ogen vier ik de zonnewende met een combinatie tussen heidense germaanse, scandinavische en romeinse gebruiken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nogmaals, er werd nergens beweerd dat de eerste christenen het feest al kenden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs bij de kerkvaders, uw grote religieuze vrienden, was er geen eenheid. Als kerkvader Origines in de reïncarnatie gelooft, lijkt me dat nu niet precies een 'eenheid in geloof' .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omdat dat voor gemeenschappen een belangrijk punt was waarop de dagen langer werden en de lente in zicht kwam. Omdat het een leuk samenzijn met familie en vrienden is. Zoek er geen bovennatuurlijke oorzaken achter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U hebt dat in het verleden al opgedist. En ik antwoordde steeds weer met: "consensus patrum".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() Jan,
Waarom is er bij vroege afbeelding van Christus ook steeds een zonnekuis aanwezig boven zijn hoofd ? Een zonnekruis is een symbool dat reeds 2000 v Chr veelvuldig werd gebruitk. Het is identiek hetzelfde, tot zelfs in de details, als gevonden zonnekruizen in metaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar ja, als er een synode (Alexandrië) aan de pas kwam om Origines te veroordelen, was er dus geen consensus binnen de kerk in de leer. Anders was zulke synode niet nodig geweest. En er was er ook geen in die tijd. Want wat later was het hommeles met de Arianen, de Nestorianen, en noem maar op. En dan zwijg ik maar over de rest. En zelfs nu is er geen eenheid tussen de christenen. Heel het christendom wordt gekenmerkt door verdeeldheid. Vanaf het begin. De heidense auteurs spotten dan daar ook mee. Ook de katholieke kerk kende geen eenheid. Er waren zelfs op een gegeven ogenblik 3 pausen. Met andere worden, er is nooit echt een eenheid geweest in de christelijke diversiteit, geen eenheid in de leer. En dan stelt men zich de vraag: wie is nu de echte 'una (?) sancta katholica'? Ik zou het niet weten. Dat de ware christen moge opstaan.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 oktober 2016 om 07:15. |
![]() |
![]() |