Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2016, 19:21   #81
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor, niet de feesten werden overgenomen, maar het is wel zo dat bepaalde, reeds bestaande christelijke feesten op de dag van de heidense feesten werden gezet.

U schijnt dat onderscheid maar niet te kunnen maken. En werd reeds aangegeven, daar niemand minder dan paus Gregorius die aanbeveling in zijn tijd al maakte.
De feiten bewijzen iets anders als de woorden (gemanipuleerd of niet, je weet nooit met christelijke geschiedschrijvers...) die Paus Gregorius aangeeft. De romeinse zonnecultus was overigens reeds aanwezig in de tijd van de republiek.

De saturnalien, die overgingen in sol invictus in het latere rijk, hebben allemaal eigenschappen die nog steeds aanwezig zijn in onze kerstviering: de banketten (het eten met familie en vrienden), cadeaus geven aan familie,kinderen kregen speelgoed, het versieren van de huizen met groene takken, het feesten....

En de saturnalien bijvoorbeeld zijn ouder dan Christus, met Seneca die er reeds over bericht (rond AD).

PS: Het gebruik van cadeaus werd afgewezen door Christenen tot de 18de eeuw omdat het een heidens gebruik was. De kerstboom is ook pas veel later het christelijk feest binnengedrongen. Waarschijnlijk omwille van dezelfde reden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2016, 19:24   #82
Tavek
Banneling

Standaard

De vroege afbeeldingen van Jezus waren compleet gelijklopend met de afbeeldingen van de zonnegoden (Helios, Sol Invictus, ....).

Dit is een afbeelding gevonden onder het vaticaan:

Oud 9 oktober 2016, 19:31   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen, de zogenaamde ecclesia als 'Unam Sanctam Catholicam' bestond nog niet in die tijd. Dat zeg ik ook in een van mijn posten.
O jawel, maar niet op de wijze die u verkeerdelijk invult. Katholiciteit is niet hetzelfde als uniformiteit in bepaalde gebruiken, wel in de deelname aan hetzelfde geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2016, 19:32   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De feiten bewijzen iets anders als de woorden (gemanipuleerd of niet, je weet nooit met christelijke geschiedschrijvers...) die Paus Gregorius aangeeft. De romeinse zonnecultus was overigens reeds aanwezig in de tijd van de republiek.

De saturnalien, die overgingen in sol invictus in het latere rijk, hebben allemaal eigenschappen die nog steeds aanwezig zijn in onze kerstviering: de banketten (het eten met familie en vrienden), cadeaus geven aan familie,kinderen kregen speelgoed, het versieren van de huizen met groene takken, het feesten....

En de saturnalien bijvoorbeeld zijn ouder dan Christus, met Seneca die er reeds over bericht (rond AD).

PS: Het gebruik van cadeaus werd afgewezen door Christenen tot de 18de eeuw omdat het een heidens gebruik was. De kerstboom is ook pas veel later het christelijk feest binnengedrongen. Waarschijnlijk omwille van dezelfde reden.
Nogmaals, uw blik is te beperkt en laat de Kerk samenvallen met enkel Rome, terwijl de meeste christenen in die tijd zich in het Oosten bevinden alsook in Latijns Afrika.
Oud 9 oktober 2016, 19:33   #85
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O jawel, maar niet op de wijze die u verkeerdelijk invult. Katholiciteit is niet hetzelfde als uniformiteit in bepaalde gebruiken, wel in de deelname aan hetzelfde geloof.
Neen die bestond niet in die tijd. Helemaal niet zelfs. Ook niet in het geloof.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 oktober 2016 om 19:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2016, 19:35   #86
Tavek
Banneling

Standaard

We draaien rond de pot.

Wat vier ik, als atheist, op 25 december ?

Ik heb een kerstboom staan, met kerstkransen.
Ik geef cadeautjes.
Ik nodig familie uit voor een feest met eten en drinken.
Het kerstfeest duur eigenlijk meerdere dagen.
Ik eet een kerststrok.
Het feeest vindt plaats op 25 december.

Ik heb geen kerststalletje staan, ik ga niet naar de mis.

In mijn ogen vier ik de zonnewende met een combinatie tussen heidense germaanse, scandinavische en romeinse gebruiken.
Oud 9 oktober 2016, 19:35   #87
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De eerste zin is fout. Clemens van Alexandrië vermeldt al dat er nagedacht werd over de geboortedatum van Jezus.

De opsteller van deze tekst uit Wiki weet overduidelijk niet over andere bronnen, net alsof Ireneus en Tertullianus de enige christelijke schrijvers zijn van die tijd.
Toevallig de 2 bekendste spindokter van de christusmythe.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2016, 19:36   #88
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, uw blik is te beperkt en laat de Kerk samenvallen met enkel Rome, terwijl de meeste christenen in die tijd zich in het Oosten bevinden alsook in Latijns Afrika.
Allemaal Romeins rijk.
Oud 9 oktober 2016, 19:37   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wees maar zeker dat de kans groot is dat de Syrische kerken -die meer de Joodse geplogenheden volgden- het kerstfeest ook niet kenden in die tijd.
Efraïm de Syriër vermeldt nochtans dat de christelijke gemeenschappen die hij kent al lang het feest vieren (toen nog in combinatie van geboorte en verheerlijking) en meer bepaald begin januari.

En nogmaals, er werd nergens beweerd dat de eerste christenen het feest al kenden.
Oud 9 oktober 2016, 19:37   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal Romeins rijk.
Wat weet u dan over de christelijke schrijvers en vroege kerkvaders uit het Oosten?
Oud 9 oktober 2016, 19:38   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen die bestond niet in die tijd. Helemaal niet zelfs. Ook niet in het geloof.
Lees toch maar eens de Handelingen en de geschriften van de apostolische vaders.
Oud 9 oktober 2016, 19:40   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We draaien rond de pot.

Wat vier ik, als atheist, op 25 december ?

Ik heb een kerstboom staan, met kerstkransen.
Ik geef cadeautjes.
Ik nodig familie uit voor een feest met eten en drinken.
Het kerstfeest duur eigenlijk meerdere dagen.
Ik eet een kerststrok.
Het feeest vindt plaats op 25 december.

Ik heb geen kerststalletje staan, ik ga niet naar de mis.

In mijn ogen vier ik de zonnewende met een combinatie tussen heidense germaanse, scandinavische en romeinse gebruiken.
Waarom zou u, als atheïst, gebruiken aannemen die uit heidense religies komen?
Oud 9 oktober 2016, 20:01   #93
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees toch maar eens de Handelingen en de geschriften van de apostolische vaders.
Zelfs bij de kerkvaders, uw grote religieuze vrienden, was er geen eenheid. Als kerkvader Origines in de reïncarnatie gelooft, lijkt me dat nu niet precies een 'eenheid in geloof' .
Oud 9 oktober 2016, 20:06   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou u, als atheïst, gebruiken aannemen die uit heidense religies komen?
Omdat ik wel begrijp waarom men de zonnewende vierde in vroegere tijden.

Omdat dat voor gemeenschappen een belangrijk punt was waarop de dagen langer werden en de lente in zicht kwam.

Omdat het een leuk samenzijn met familie en vrienden is.

Zoek er geen bovennatuurlijke oorzaken achter.
Oud 9 oktober 2016, 21:39   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs bij de kerkvaders, uw grote religieuze vrienden, was er geen eenheid. Als kerkvader Origines in de reïncarnatie gelooft, lijkt me dat nu niet precies een 'eenheid in geloof' .
U hebt dat in het verleden al opgedist. En ik antwoordde steeds weer met: "consensus patrum".
Oud 9 oktober 2016, 22:05   #96
Tavek
Banneling

Standaard

Jan,

Waarom is er bij vroege afbeelding van Christus ook steeds een zonnekuis aanwezig boven zijn hoofd ?

Een zonnekruis is een symbool dat reeds 2000 v Chr veelvuldig werd gebruitk. Het is identiek hetzelfde, tot zelfs in de details, als gevonden zonnekruizen in metaal.
Oud 9 oktober 2016, 22:24   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is er bij vroege afbeelding van Christus ook steeds een zonnekuis aanwezig boven zijn hoofd ?

Een zonnekruis is een symbool dat reeds 2000 v Chr veelvuldig werd gebruitk. Het is identiek hetzelfde, tot zelfs in de details, als gevonden zonnekruizen in metaal.
Inculturatie. De jezuïeten gebruikten indertijd bij hun missie in China ook de vormentaal die de mensen daar gewoon waren.
Oud 9 oktober 2016, 23:33   #98
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inculturatie. De jezuïeten gebruikten indertijd bij hun missie in China ook de vormentaal die de mensen daar gewoon waren.
En de orde van de jezuïeten gebruikte die vormentaal ongetwijfeld ook al in de heidense tijden rond het jaar nul?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2016, 03:49   #99
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jan,

The nimbus in Christian art first appeared in the 5th century, but practically the same motif was known from several centuries earlier, in pre-Christian Hellenistic art. It is found in some Persian representations of kings and gods, and appears on coins of the Kushan kings Kanishka, Huvishka and Vasudeva, as well as on most representations of the Buddha in Greco-Buddhist art from the 1st century AD. Its use has also been traced through the Egyptians to the ancient Greeks and Romans, representations of Trajan (arch of Constantine) and Antoninus Pius (reverse of a medal) being found with it. Roman emperors were sometimes depicted wearing a radiant crown, with pointed rays intended to represent the rays of the sun.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2016, 07:12   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt dat in het verleden al opgedist. En ik antwoordde steeds weer met: "consensus patrum".
Ja maar ja, als er een synode (Alexandrië) aan de pas kwam om Origines te veroordelen, was er dus geen consensus binnen de kerk in de leer. Anders was zulke synode niet nodig geweest. En er was er ook geen in die tijd. Want wat later was het hommeles met de Arianen, de Nestorianen, en noem maar op. En dan zwijg ik maar over de rest. En zelfs nu is er geen eenheid tussen de christenen. Heel het christendom wordt gekenmerkt door verdeeldheid. Vanaf het begin. De heidense auteurs spotten dan daar ook mee. Ook de katholieke kerk kende geen eenheid. Er waren zelfs op een gegeven ogenblik 3 pausen. Met andere worden, er is nooit echt een eenheid geweest in de christelijke diversiteit, geen eenheid in de leer. En dan stelt men zich de vraag: wie is nu de echte 'una (?) sancta katholica'? Ik zou het niet weten. Dat de ware christen moge opstaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 oktober 2016 om 07:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be