Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2017, 13:16   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wie weet vinden ze morgen dank zij verfijndere technieken dan weer bij benzinemotoren een bepaalde stof, voorheen ondetectbaar, die nog gevaarlijker is dan de roetdeeltjes bij diesel.

Luistert hé, met wat ik rij kan me geen bal schelen.
Ik waardeer de mobiliteit die mijn auto en moto mij geven, in hoge mate.
Dat wetenschap en techniek mij adviseren met wat ik best rij, en ik zal het volgen.
Maar begin aub niet te zagen en mij schuldgevoelens te trachten aan te praten, omdat ik gisteren kocht wat mocht en wat behoorlijk leek, maar dat vandaag dus minder is.

.
Schuldgevoel? Er wordt gewoon vastgesteld dat wat vroeger aanvaardbaar en normaal werd geacht dat nu om meerdere reden niet meer is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 13:56   #82
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
- Minder dan 9 maandlonen duur

Op zich is dit geen verkeerd criterium, maar daarmee vergeet je een boel kosten die niet in de aankoop zitten: wegentaks, verzekering, brandstof, ...
Het is mijn criterium. Dat anderen het hele jaar door Aldi brood met een schilfer choco eten en water van de kraan op't werk drinken om een dikke bak te betalen, goed voor hen, maar ik heb andere prioriteiten.
Citaat:
- 600 km rijden op 7 uur:

Dit is zelfs mogelijk met de goedkoopste Model S (75D). Ik geef een voorbeeld: Brussel - Ulm. Volgens de redelijk acurate evvtripplanner geef dit:
- plaats voor 4 volwassenen:
De aankoopprijs zal wellicht het probleem zijn.
De goedkoopste Model S . Cataloogprijs Tesla België € 82 500.
Pakembeet €9000 maandloon. Nope, sorry, dat haal ik niet. Ergo, die valt uit de boot.
Citaat:
Dat is een Model S geen probleem. Plaats voor hobbymateriaal hangt af van de hobby, maar de Model S heeft veel laadruimte.
Maar steek er een soort van stalen doos in, die 110 kg weegt en zo'n 1000*800*300mm groot is. En daar nog eens gereedschap bij. Je moet al een monovolumer, een grote touring of een bestelwagen gebruiken.

Citaat:
Als het echter om een firmawagen gaat is deze wagen zeer goed te vergelijken qua kosten met bv een BMW 520d bij leasing.
BMW 520 , basisprijs €51000+ da's een mooie €30K minder dan de Tesla S.
Nog steeds €5666 per maand als we met het 9 maandlonen criterium blijven werken.
Oud 24 mei 2017, 14:32   #83
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar steek er een soort van stalen doos in, die 110 kg weegt en zo'n 1000*800*300mm groot is. En daar nog eens gereedschap bij. Je moet al een monovolumer, een grote touring of een bestelwagen gebruiken.
Ik heb het even opgezocht. Die stalen doos kan makkelijk in de koffer van een Model S. Deze is immers 1117x977x482mm groot. De hoogte is de minimumhoogte vlak tegen de achterklep. Vergeet niet dat je onder die koffer nog een trunk-well hebt waar nog behoorlijk wat in kwijt kan. Op je stalen doos is dichter bij de zetels zeker nog voldoende plaats en dan is er nog de frunk!

Een Model S heeft dan ook verrassend veel bagageruimte!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 15:04   #84
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wie weet vinden ze morgen dank zij verfijndere technieken dan weer bij benzinemotoren een bepaalde stof, voorheen ondetectbaar, die nog gevaarlijker is dan de roetdeeltjes bij diesel.

snip

.
Hebben ze al gevonden: fijn stof

http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij...an-bij-diesels

Citaat:
Opmerkelijk was dat de uitstoot van fijn stof de wettelijke eisen overschrijden die gelden voor dieselauto's. De metingen werden uitgevoerd door de ADAC in opdracht van de Duitse milieuorganistaie Deutsche Umwelthilfe en Verkehrsclub Deutschlands (VCD).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 15:21   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
natuurlijk fijnstof bij de direct ingespoten benzines, maar het is nog altijd minder-giftiger fijnstof als dat van de diesel. De hoeveelheid - enkel massa - zal in
de regel wel (veel) meer zijn (een benzine heeft nog geen roetfilter), maar massa is nu echt niet hét enige criterium qua schadelijkheid.

Link van WHO/IARC niet gelezen? Moet je toch eindelijk eens doen:
Ik geef even de pdf: https://www.iarc.fr/en/media-centre/...fs/pr213_E.pdf

Moest men ooit veel strengere fijnstofnormen maken voor ICE dan kunnen benzines die met veel minder moeite halen dan diesels, di-benzines kunnen nog altijd van een roetfilter voorzien worden, of men gaat terug naar indirecte injecties, die nog altijd bestaan.

Citaat:
Technologie beschikbaar en goedkoper
"De technologie om de uitstoot bij benzinemotoren te verminderen, is ook beschikbaar en goedkoper dan dieselmotoren", zegt Resch van DUH. “De groepen eisen dan ook dat de auto-industrie de gezondheid en milieuproblemen in verband met de uitstoot van deeltjes serieus neemt en zeker bij benzinemotoren. Volgens de huidige stand van de techniek is het alleen mogelijk om te werken rond een effectieve vermindering van fijn stof” zegt Resch. De groepen hopen dan ook dat er met de resultaten rekening wordt gehouden door de Europese Commissie die de Euro 6-norm aan het uitwerken is.
Die link is redelijk oud, want die laatste zin is al feit, vanaf 1 sep 2017 euronorm 6c is de fijnstofgrens PM en PN bij di-benzinemotoren hetzelfde als bij diesels euro 6c. Dit halen ze wslk ook zonder benzineroetfilter, enkel de kleine benzines?
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn..._mit_Ottomotor

Correctie: ook DI-benzines krijgen allemaal een specifieke benzineroetfilter, zou al besloten zijn door de EU, blijkbaar is die 6c toch niet haalbaar zonder filter:

Citaat:
http://www.autobild.de/artikel/russp...r-5775519.html

Aktueller EU-Beschluss: Partikelfilter für Benziner

Um Bürger bald besser vor gesundheitsschädlichem Feinstaub zu schützen, sollen künftig auch Benzinautos mit besonderen Filtern fahren. Darauf einigten sich Experten der EU-Staaten. Die Filter sollen nun nach und nach auch für Benzinmotoren mit Direkteinspritzung eingeführt werden. Die EU setzt dabei auf Feinstaub-Obergrenzen, die sich nur mit Filtern einhalten lassen. Die Vorgaben sollen ab September 2017 für neue Fahrzeugtypen gelten, ein Jahr später für alle Neuwagen in Europa. Der Industrieverband VDA kritisierte die Fristen als "zeitlich nicht zu schaffen", was aber nichts an den Vorgaben ändert. Autokäufer müssen künftig in den Fahrzeugpapieren nachlesen können, wie viel Schadstoffe ein Wagen im normalen Fahrbetrieb ausstößt. Schließlich sollen die Testverfahren realistischer werden und auch Starts mit kaltem Motor besser abbilden. Umweltschützer reagierten erfreut, doch die Autoindustrie hält den Plan für zeitlich nicht machbar.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 15:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 15:46   #86
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Grappige topic waar 99% van de mensen geen bal van aantrekt
E zal nog veel water naar de zee moeten gebracht worden alvorens in-jullie-ogen de stinkbakken verboden zullen worden. Maar ik lees wel verder en geniet van het kronkelen van de linkse geitenwollen sokkendragers
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 15:52   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Grappige topic waar 99% van de mensen geen bal van aantrekt
E zal nog veel water naar de zee moeten gebracht worden alvorens in-jullie-ogen de stinkbakken verboden zullen worden. Maar ik lees wel verder en geniet van het kronkelen van de linkse geitenwollen sokkendragers
Jij gaat het zeker nog meemaken dat nieuwe ICE niet meer gehomologeerd geraken op basis van emissienormen, en dus niet meer ingeschreven kunnen worden, zo poepsimpel as that!

En dan mogen uw goedkope nylonsokken nog stinken zoveel ze willen, het gaat niets helpen.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 15:54.
Oud 24 mei 2017, 15:53   #88
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
- 600 km rijden op 7 uur:

Dit is zelfs mogelijk met de goedkoopste Model S (75D). Ik geef een voorbeeld: Brussel - Ulm. Volgens de redelijk acurate evvtripplanner geef dit:

Afstand: 613.1 km
Rijtijd: 5:29
Laadtijd: 1:16
Totale reistijd: 6:45
Energie: 116.8 kWh

Hierbij worden twee stops ingepland, ééntje in Aarlen en één in Leonberg.
Ja maar ik wil niet naar Ulm. Ik heb andere afstanden en bestemmingen waar ik wel in de shit kom met jullie electro wagen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 15:58   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ja maar ik wil niet naar Ulm. Ik heb andere afstanden en bestemmingen waar ik wel in de shit kom met jullie electro wagen.
Geef eens andere afstanden en bestemmingen.
Araneus zal het voor je uitrekenen, met de huidige snellaadpalen van Tesla.

Op verre afstanden kan met plusminus zeggen - dat de totale reistijd tot 10 % langer kan duren - indien men foert zegt tegen rusttijden en al rijdend zijn boterhammen in de auto eet ofzo...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 16:04.
Oud 24 mei 2017, 16:06   #90
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij gaat het zeker nog meemaken dat nieuwe ICE niet meer gehomologeerd geraken op basis van emissienormen, en dus niet meer ingeschreven kunnen worden, zo poepsimpel as that!

En dan mogen uw goedkope nylonsokken nog stinken zoveel ze willen, het gaat niets helpen.
Nieuwe wagen misschien. HEEL misschien. Maar het zal niet zo snel gaan als de politici nu aan het verkondigen zijn. En dan nog. Het klimaatakkoord was ook door Obama getekend. En Trump steekt er zijn sigaar mee aan. Anderen aan de macht en het kan terug volledig de andere richting uit gaan. En wat met oudere wagens? En wat in zandbak landen? In de VAE kennen ze het woord CO uitstoot zelfs nog niet. In Amerika zal het ook niet snel veranderen. Maar je moet het zelfs zover niet gaan zoeken. Ga eens richting Spanje en dan het zuiden aan de straat van Gibraltar. Denk je dat ze daar al die fossiele wagens gaan verbieden? Droom maar verder. Europa gaat dan wel veel verbieden maar wat is vandaag nog Europa waard?

Maar droom gerust verder. En droom vooral maar van een mooiere wereld. Die gaat er nooit komen. Goedgelovige mensen denken van wel. Maar wat kunnen we eraan doen? We kunnen ze toch niet allemaal deporteren.
Oud 24 mei 2017, 16:13   #91
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Nieuwe wagen misschien. HEEL misschien. Maar het zal niet zo snel gaan als de politici nu aan het verkondigen zijn. En dan nog. Het klimaatakkoord was ook door Obama getekend. En Trump steekt er zijn sigaar mee aan. Anderen aan de macht en het kan terug volledig de andere richting uit gaan. En wat met oudere wagens? En wat in zandbak landen? In de VAE kennen ze het woord CO uitstoot zelfs nog niet. In Amerika zal het ook niet snel veranderen. Maar je moet het zelfs zover niet gaan zoeken. Ga eens richting Spanje en dan het zuiden aan de straat van Gibraltar. Denk je dat ze daar al die fossiele wagens gaan verbieden? Droom maar verder. Europa gaat dan wel veel verbieden maar wat is vandaag nog Europa waard?

Maar droom gerust verder. En droom vooral maar van een mooiere wereld. Die gaat er nooit komen. Goedgelovige mensen denken van wel. Maar wat kunnen we eraan doen? We kunnen ze toch niet allemaal deporteren.
Het gaat enkel over nieuwe wagens.

Oudere wagens zijn niet gebonden aan nieuwe wetten, anders zouden er ook geen very oldtimers meer mogen rijden.

Moest je het niet weten oldtimers vanaf 40 jaar oud mogen de LEZ van Antwerpen binnen aan verlaagd tarief:
Citaat:
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez/oldtimers
Een oldtimer die ouder is dan 40 jaar, komt in aanmerking voor een tijdelijke toelating tegen betaling. Omdat een oldtimer niet zo maar vervangen kan worden door een andere wagen, komen voertuigen ouder dan 40 jaar in aanmerking voor een verlaagd tarief. Het bedrag wordt bepaald door de voertuigcategorie en de duur van de toelating.

Oldtimers die jonger zijn dan 40 jaar, zijn niet toegelaten tot de lage-emissiezone. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen wagens met of zonder O-plaat. Het is de leeftijd van het voertuig dat bepaalt of het binnen mag of niet. Oude wagens die niet meer binnen mogen, kunnen tot 8 keer per 12 maanden nog gebruik maken van een LEZ-dagpas.
In Duitsland vanaf 30 jaar oud, gratis....
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Verord...tung#Ausnahmen
Ausnahmen
...
Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden
In BE vrezen ze dat de vindingrijke Belgen zich allemaal een oldie aanschaffen... haha... bij 40 jaar mmmh wordt het al moeilijker...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 16:21.
Oud 24 mei 2017, 16:15   #92
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
natuurlijk fijnstof bij de direct ingespoten benzines, maar het is nog altijd
veel minder giftiger fijnstof als dat van de diesel. De hoeveelheid - enkel massa - zal in
de regel wel (veel) meer zijn (een benzine heeft nog geen roetfilter), maar massa is nu echt niet hét enige criterium qua schadelijkheid.
Beter niet de samenvatting, maar het hele rapport (IARC monograph vol 105) doornemen:

"At present, PM emissions from GDI engines are higher than those from PFI gasoline engines and diesel engines with a DPF" (p.60).

En ook: "The bulk composition of PM emitted by GDI engines was similar to that of diesel engine without DPF" (p.60). Studies lijken dit te bevestigen gezien de PAK-inhoud in benzineroet van gestratificeerde GDI's vergelijkbaar is met die van dieselroet.

Als hoeveelheden en samenstellingen vergelijkbaar zijn, waarom dan klasse-1 indicatie voor diesel en slecht klasse-2B risico voor benzine ? Zelfs indien in-vitro en in-vivo dierenproeven voor beide een duidelijk verband leggen met carcinogeniciteit ?

De reden is nochtans simpel: voor blootstelling aan dieseluitstoot baseren ze zich op studies van werkgerelateerde blootstelling bij mijnwerkers, treinonderhoudspersoneel, dokwerkers, etc... echter die blootstelling is altijd aan dieseluitstoot of een combinatie van diesel- en benzine-uitstoot. Blootstelling aan benzine-uitstoot alleen, daar zijn geen studies van.... en dus (nog) geen duidelijke conclusie.

Oh ja, met het zonnig verlengd weekeinde in zicht, opgepast - want ook volgende zaken zijn klasse-1 IARC carcinogenen: een pint bier, een braadworst en zonlicht... de rook van de bbq inhaleren is veiliger, die is maar klasse 2A.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 16:23   #93
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zeg me nu eens 1 goede reden waarom je absoluut met een diesel wil (blijven) rijden ?
Veel betrouwbaarder dan een benzine motor.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 16:25   #94
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het gaat enkel over nieuwe wagens. Oudere wagens zijn niet gebonden aan nieuwe wetten, anders zouden er ook geen very oldtimers meer mogen rijden. Moest je het niet weten oldtimers vanaf 40 jaar oud mogen de LEZ van Antwerpen binnen aan verlaagd tarief.
Voila einde discussie. Enkel nieuwe wagens. En dan nog niet vandaag! Dus vandaag een nieuwe wagen kopen en morgen wet wijzigen = niet van toepassing. En ook vandaag in Vlaanderen blijft een wagen van 25 jaar en die al op een O-plaat staat een oldtimer. Nog maar pas zijn ze naar 30 jaar gegaan. Over LEZ zondes in steden discussieer ik niet want ik kom daar toch niet. Dus als die groene Burgemeesters LEZ zones willen invoeren dan doen ze dat maar.
Oud 24 mei 2017, 16:27   #95
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Een andere goede reden is dat een volle tank 20 euro verschil is en dat dus op minder dan twee jaar tijd de meerprijs van mijn diesel = het verschil met een benzine tot zo goed als niets geslonken is.

Naast het feit dat de benzine versie met hetzelfde vermogen niet toekomt met hetzelfde aantal liters verbruik per 100 Km.
Inderdaad!
Een benzine motor gebruikt altijd meer dan een diesel motor.
En meer verbruiken = meer vervuilen.
Oud 24 mei 2017, 16:28   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als hoeveelheden en samenstellingen vergelijkbaar zijn, waarom dan klasse-1 indicatie voor diesel en slecht klasse-2B risico voor benzine ? Zelfs indien in-vitro en in-vivo dierenproeven voor beide een duidelijk verband leggen met carcinogeniciteit ?

De reden is nochtans simpel: voor blootstelling aan dieseluitstoot baseren ze zich op studies van werkgerelateerde blootstelling bij mijnwerkers, treinonderhoudspersoneel, dokwerkers, etc... echter die blootstelling is altijd aan dieseluitstoot of een combinatie van diesel- en benzine-uitstoot. Blootstelling aan benzine-uitstoot alleen, daar zijn geen studies van.... en dus (nog) geen duidelijke conclusie.
Dat zou me sterk verwonderen dat daar helemaal geen studies van zijn ik lees heel duidelijk dat benzineuitlaatgassen 2B gebleven is.

Citaat:
Blootstelling aan benzine-uitstoot alleen, daar zijn geen studies van.... en dus (nog) geen duidelijke conclusie.
Dan verklaar me eens waarom alleen dieselwagens een verplichte roetfilter moesten hebben vanaf euronorm 4 en di-benzines helemaal niet, wslk pas in 2018. Ik heb eens een Franse studie gelezen - maar ik vind die online niet meer - die aangaf dat dieselroetdeeltjes bij dzelfde massa en fijnheid ongeveer tienmaal giftiger zijn dan benzineroetdeeltjes. Diesel is nu eenmaal de zwaardere en minder vluchtigere brandstof die minder goed verbrand.

Citaat:
Oh ja, met het zonnig verlengd weekeinde in zicht, opgepast - want ook ..... knip
Dieseluitlaatgassen is gelijkgeschakeld met asbeststof.
Dieseluitlaatgassen zijn meestal niet vermijdbaar, dus uw scheve vergelijkingen hoef ik dan niet te lezen hé no offence

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2017 om 16:37.
Oud 24 mei 2017, 16:30   #97
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alternatieven zijn er ruim voldoende voor die stinkbakken.

.
Dat De Lijn daar niet aan dacht toen ze 131 bussen bestelden mét dieselmotors.
Oud 24 mei 2017, 16:31   #98
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En toch rij ik met diesel, tot mijn grote tevredenheid
2 !
Oud 24 mei 2017, 16:37   #99
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef eens andere afstanden en bestemmingen.
Araneus zal het voor je uitrekenen, met de huidige snellaadpalen van Tesla.

Op verre afstanden kan met plusminus zeggen - dat de totale reistijd tot 10 % langer kan duren - indien men foert zegt tegen rusttijden en al rijdend zijn boterhammen in de auto eet ofzo...
Bijvoorbeeld Croissy Beaubourg ten zuiden van Parijs. Heb je pech wat zowel voor het heengaan als het terugkeren haal je de range niet. Mijn klanten zijn ook geen lokale bollenwinkels. Die afspraak moet op de minuut gerespecteerd worden of je loopt het risico dat je op zijn minst een seizoen mist dat kan cijferen in de miljoenen €. Moet je niet kommen lullen dat je de auto even aan de prise moest hangen.

Of bv naar St Aubin du Cormier tegen Rennes +- 6u30' rijden (twee chauffeurs) afspraak 14u tot +- 15u30' onderweg nog eens eten en terug thuis rond 23u. Ik zie het u niet doen met uw elektrische trottinette dat zal u 2 volle dagen kosten plus hotel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 16:39   #100
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat De Lijn daar niet aan dacht toen ze 131 bussen bestelden mét dieselmotors.
Relevantie nul, de NMBS rijdt nochtans met electrische treinen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be