Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2017, 16:36   #81
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tis daarom dat ik zeg: begint in bijberoep, begint met klussen voor ANDERE klanten.
Mag ik niet op dit moment. Bovendien is bijberoep bij mijn huidig loon absoluut niet interessant, behalve voor de fiscus
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 16:39   #82
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat als je ziek wordt of arbeidsonbekwaam?
ja wat dan. Polis gewaarborgd inkomen hé, net zoals als werknemer bij een ander vennootschap (dat niet het uwe is) Plus je bent als werknemers in je vennootschap ingeschreven => sociale bescherming.

Of denk je dat je als werknemer nu nog sterk beschermd bent tegen zware ziekte?
Oud 19 december 2017, 17:09   #83
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je denkt dat het interessant is moet je het doen hé.

Veel zal afhangen van het kontrakt dat je sluit met de werkgever. Die loopt het gevaar dat hij van organisatie van schijnzelfstandigheid beschuldigd wordt.

Verder als je jezelf meermaals 22,000 euro loon en 40,000 euro dividenden gaat uitkeren met ingecalculeerde 10% boete, reken je erop dat de fiscus dom is.

http://www.bakertillybelgium.be/enew...2013-01_nl.cms

In ieder geval: Godspeed
Zoals gezegd. Die laat u gewoon factureren over verschillende vennootschappen in zijn groep en tis opgelost. Dan nog hier en daar enkele kleine klantjes en de fiscus doet er juist niks aan. Dit is gewoon schering en inslag en aangezien de heren politici zelf lustig managementvennootschapjes zitten op te richten, moet je je niet direct zorgen gaan maken.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 18:17   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Mag ik niet op dit moment. Bovendien is bijberoep bij mijn huidig loon absoluut niet interessant, behalve voor de fiscus
Geld in de vennootschap houden eh.

En u een pc, fotocamera, enz...van kopen.

Collega zonder bedrijfswagen least zijn wagen via zijn vennootschap die hij voorziet van geld uit zijn bijberoep.

De netto onkostenvergoeding van zijn hoofdberoep krijgt hij prive. Ook een manier van belastingen te vermijden/ontduiken
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 18:18   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
geen minimumloon. Dat wordt bestraft met hogere vennootschapsbelastingstarieven.
24000 bruto per jaar beschouw ik als minimumloon voor een zelfstandige.
Oud 19 december 2017, 18:19   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ja wat dan. Polis gewaarborgd inkomen hé, net zoals als werknemer bij een ander vennootschap (dat niet het uwe is) Plus je bent als werknemers in je vennootschap ingeschreven => sociale bescherming.

Als zaakvoeder van een vennootschap ben je zelfstandige.

Ziek = pech

Of je moet je een (dure) verzekering nemen.
Oud 19 december 2017, 18:21   #87
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Wil je werknemer zijn van je eigen vennootschap zal het een NV moeten zijn.

64k volstorten en verplicht met vennoten werken.

Ook zware last kwa boekhouding.

Bij een BVBA ben je sowieso zelfstandige.
Oud 19 december 2017, 18:32   #88
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil je werknemer zijn van je eigen vennootschap zal het een NV moeten zijn.

64k volstorten en verplicht met vennoten werken.

Ook zware last kwa boekhouding.

Bij een BVBA ben je sowieso zelfstandige.
wetgeving op vennootschappen verandert volgend jaar. BV wordt de norm, en die kan zelfs beursgenoteerd worden. Geens is in alle stilte bezig hiermee
Oud 19 december 2017, 20:58   #89
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
wetgeving op vennootschappen verandert volgend jaar. BV wordt de norm, en die kan zelfs beursgenoteerd worden. Geens is in alle stilte bezig hiermee
Zo stil ook weer niet hoor

Maar inderdaad, BV wordt de norm.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 22:16   #90
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
24000 bruto per jaar beschouw ik als minimumloon voor een zelfstandige.
Je moet wel kijken naar het verschil dat je meer moet verdienen en je afdrachten om dat verschil te maken.

En dan oordelen of dat verschil zich vertaald heeft in prestaties die lonend of nutteloos zijn
Oud 20 december 2017, 00:16   #91
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja dat is een feit. Als je een bepaald bedrag over meer mensen verdeelt (wat eerlijker is), dan krijgen ze elk apart minder dan de happy few van voordien
Ga er voor werken,juist zoals iedereen die over een bedrijfswagen en een tankkaart beschikt....

Niemand houdt u tegen mijn beste....

Het sossen principe werkt alléén maar met ezels...

De vraag is.......
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 13:07   #92
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef mij toch maar een commanditaire vennootschap hoor. Vrouw als stille vennoot en tis opgelost.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 20 december 2017, 14:00   #93
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Geef mij toch maar een commanditaire vennootschap hoor. Vrouw als stille vennoot en tis opgelost.
Hoofdelijk aansprakelijk.

Ik raad het af. Of je moet aansprakelijkheid goed omschrijven in je contracten en de correcte verzekeringen nemen.
Oud 20 december 2017, 14:01   #94
Tavek
Banneling

Standaard

(Ik ben al door dit heel proces gegaan en heb me laten adviseren door een notaris).
Oud 20 december 2017, 15:54   #95
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoofdelijk aansprakelijk.

Ik raad het af. Of je moet aansprakelijkheid goed omschrijven in je contracten en de correcte verzekeringen nemen.
Hoofdelijke aansprakelijkheid is geen enkel probleem als het om een managementvennootschap gaat hé. Je hebt niet te maken met handelsgoederen, leveranciers en investeringen hé. Het enige wat je daar in onder brengt zijn wat vaste activa en zoveel mogelijk kosten.
Oud 20 december 2017, 15:59   #96
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoofdelijke aansprakelijkheid is geen enkel probleem als het om een managementvennootschap gaat hé. Je hebt niet te maken met handelsgoederen, leveranciers en investeringen hé. Het enige wat je daar in onder brengt zijn wat vaste activa en zoveel mogelijk kosten.
Als je een beroepsfout maakt ?

Allez ja, ik zeg het maar....als werknemer kan u dan vrijwel niets overkomen. Als zelfstandige kunnen ze uw vennootschap aanklagen.
Oud 20 december 2017, 16:04   #97
Tavek
Banneling

Standaard

Mijn advies blijft hetzelfde. Als je werk van die aard is dat een vennootschap is aangewezen, neem dan een vennootschap.

Als het louter om fiscale redenen is, laat u goed adviseren door de boekhouder, sociaal secretariaat en notaris.

Het werknemer statuut heeft ook nog behoorlijk wat voordelen naar sociale zekerheid, aansprakelijkheid en ontslagrecht.

Ik kies er niet voor in de huidige omstandigheden. Als ze mijn belastingen fors zouden verhogen misschien wel. Maar op dit moment zie ik de voordelen niet. Ik heb een royale groepsverzkering die mijn pensioen op ambtenarenniveau brengt en mij een levenslange rente geeft bij werkonbekwaamheid. Mijn netto loon bij werkonbekwaamheid zou hoger zijn dan nu....dat zijn zaken waar je dik voor betaalt als zelfstandige.
Oud 20 december 2017, 16:09   #98
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je een beroepsfout maakt ?

Allez ja, ik zeg het maar....als werknemer kan u dan vrijwel niets overkomen. Als zelfstandige kunnen ze uw vennootschap aanklagen.
Ik kan geen beroepsfouten maken die van een aard zijn waarbij ze mij gaan aanklagen hoor. Tenzij ik fraude beginnen te plegen natuurlijk, maar dan zal een vennootschap mij toch niet redden.
Oud 20 december 2017, 16:10   #99
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn advies blijft hetzelfde. Als je werk van die aard is dat een vennootschap is aangewezen, neem dan een vennootschap.

Als het louter om fiscale redenen is, laat u goed adviseren door de boekhouder, sociaal secretariaat en notaris.

Het werknemer statuut heeft ook nog behoorlijk wat voordelen naar sociale zekerheid, aansprakelijkheid en ontslagrecht.

Ik kies er niet voor in de huidige omstandigheden. Als ze mijn belastingen fors zouden verhogen misschien wel. Maar op dit moment zie ik de voordelen niet. Ik heb een royale groepsverzkering die mijn pensioen op ambtenarenniveau brengt en mij een levenslange rente geeft bij werkonbekwaamheid. Mijn netto loon bij werkonbekwaamheid zou hoger zijn dan nu....dat zijn zaken waar je dik voor betaalt als zelfstandige.
Ik sta op het punt om CFO te worden. Geloof mij, ik zou gek moeten zijn het niet via een vennootschap te doen.
Oud 20 december 2017, 16:15   #100
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sta op het punt om CFO te worden. Geloof mij, ik zou gek moeten zijn het niet via een vennootschap te doen.
Dat is een ander verhaal, uw loon is dan ook van die aard dat de fiscale voordelen immens worden. Het wordt zelfs een beetje verwacht dat dat soort posities ingevuld worden door vennootschappen.

Voor gewone werknemers en middenkader zie ik het nut niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be