Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2018, 12:35   #81
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Moslim landen en India gaan nooit die kloof tussen arm en rijk kunnen oplossen omdat ze gewoon veel te veel kinderen maken, hier kan alleen een hard chinees systeem helpen en dan nog zal het vele decennia duren.
Een ander probleem is dat in die landen de rijke elite de touwtjes stevig in handen hebben, nog meer dan hier. De foto's zijn trouwens getrokken op de Filippijnen, dus het zijn niet enkel moslimlanden en Indië.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 14:38   #82
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Een ander probleem is dat in die landen de rijke elite de touwtjes stevig in handen hebben, nog meer dan hier. De foto's zijn trouwens getrokken op de Filippijnen, dus het zijn niet enkel moslimlanden en Indië.
Gelijkaardige foto's waren (of zijn) ook te maken in de USSR, DDR, Roemenië, China, Noord-Korea,... en ongeveer alle andere Communistische paradijzen(sic)...
Oud 30 juni 2018, 15:59   #83
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De foto's zijn ook van een hotel, dat is niet gebouwd met geld voor de armen maar van de buitenlandse klanten die zo geld het land binnenbrengen. Die foto's zijn een verkeerde vergelijking.

De Filippijnen zijn trouwens ook overbevolkt, in 1960 waren ze met 25 miljoen, nu meer dan 100 miljoen. Beeld je eens in dat België met 50 miljoen zou zijn, we zouden net hetzelfde meemaken met veel en extreme armoede.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 07:41   #84
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Gelijkaardige foto's waren (of zijn) ook te maken in de USSR, DDR, Roemenië, China, Noord-Korea,... en ongeveer alle andere Communistische paradijzen(sic)...
Dikke zever. In geen enkel land dat U opsomt bestond of bestaat zo iets.
Oud 1 juli 2018, 07:47   #85
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De foto's zijn ook van een hotel, dat is niet gebouwd met geld voor de armen maar van de buitenlandse klanten die zo geld het land binnenbrengen. Die foto's zijn een verkeerde vergelijking.

De Filippijnen zijn trouwens ook overbevolkt, in 1960 waren ze met 25 miljoen, nu meer dan 100 miljoen. Beeld je eens in dat België met 50 miljoen zou zijn, we zouden net hetzelfde meemaken met veel en extreme armoede.
De Filipijnen waren een Amerikaanse kolonie, de Amerikanen hebben er basissen, en het zijn enkele families samen met de Amerikanen die dit land al generaties leiden. De nieuwe president is een uitzondering.
Maar het land blijft hyper kapitalistisch.
Als je vergelijkt met 1960, toen was de Filipijnen welvarender dan China, nu kun je 2 zelfs niet meer vergelijken...

Wat betreft die bevolkingsexplosie, ik herinner mij nog goed hoe China in de westerse pers afgekraakt werd wegens hun "onmenselijke, wrede" één kind politiek.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 juli 2018 om 07:48.
Oud 1 juli 2018, 08:02   #86
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Dikke zever. In geen enkel land dat U opsomt bestond of bestaat zo iets.
Neen hoor. Uw obsessieve aanhang aan het communisme maakt u stekeblind voor de realiteiten aldaar.Ooit beelden gezien van psychiatrische inrichtingen in die landen, waar kinderen in hun eigen stront liggen? Of waar 'andersdenkenden' worden platgedrogeerd omdat ze kritiek hadden op Ceau?escu, Honecker of andere communistische leiders?

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 juli 2018 om 08:08.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 08:08   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen hoor. Uw obsessieve aanhang aan het communisme maakt u stekeblind voor de rea
Goed, toon mij dan eens gelijkaardige foto's van krottenwijken in de landen die U opsomt. (in Roemenië zijn enkele krottenwijken met zigeuners ontstaan NA de val van Ceausescu)

Ik ben in een groot deel van de wereld geweest, en U kunt zich de moeite besparen, u zult het niet vinden. Ja, troosteloze flatgebouwen, dat wel. Maar in die flatgebouwen hebben mensen wel stromend water, elektriciteit, voldoende te eten, en andere basisvoorzieningen. In een groot deel van de wereld zijn dit voorzieningen die de meerderheid van de bevolking niet heeft.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 juli 2018 om 08:11.
Oud 1 juli 2018, 08:13   #88
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Goed, toon mij dan eens gelijkaardige foto's van krottenwijken in de landen die U opsomt. (in Roemenië zijn enkele krottenwijken met zigeuners ontstaan NA de val van Ceausescu)
Dikke zever: Inderdaad, de informatie is pas na de val naar buiten gekomen, tijdens hun bestuur zorgden ze er wel voor dat alles koek en ei leek in hun land. Zoals de communistische leugenachtigheid in Noord-Korea ook alleen mooie beelden laat zien.
En dan spreek ik nog niet over de Goelags.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 juli 2018 om 08:23.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 08:20   #89
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Filipijnen waren een Amerikaanse kolonie, de Amerikanen hebben er basissen, en het zijn enkele families samen met de Amerikanen die dit land al generaties leiden. De nieuwe president is een uitzondering.
Als je vergelijkt met 1960, toen was de Filipijnen welvarender dan China, nu kun je 2 zelfs niet meer vergelijken...

Wat betreft die bevolkingsexplosie, ik herinner mij nog goed hoe China in de westerse pers afgekraakt werd wegens hun "onmenselijke, wrede" één kind politiek.
Het werd gezien als erg wreed al was het wel hun redding, China zal de volgende decennia nog enorme stappen vooruit nemen.

Geen enkel systeem kan een dergelijke bevolkingsgroei aan, x4 in 50 jaar is gewoon ondoenbaar of het nu kapitalisme, communisme, moslim, boedha of democratie is. Er is een directe corrolatie tussen rijkdom en bevolkingsaangroei. Rusland is misschien een soort uitzondering maar ze waren economisch sterk aan het groeien tot de sancties er kwamen, die gaan binnenkort ook een inhaalbeweging doen.
Oud 1 juli 2018, 11:47   #90
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikke zever: Inderdaad, de informatie is pas na de val naar buiten gekomen, tijdens hun bestuur zorgden ze er wel voor dat alles koek en ei leek in hun land. Zoals de communistische leugenachtigheid in Noord-Korea ook alleen mooie beelden laat zien.
En dan spreek ik nog niet over de Goelags.
Ik heb GEWOOND in de Sovjet-Unie als kind, en mijn oordeel is dat de westerse media daar een leugenachtig beeld over scheppen.
Er waren toen geen krottenwijken, zoals nu nog steeds niet in Rusland.

Baku, een stad in de Sovjet-Unie waar ik als kind geweest ben. Zo was het toen. Op enkele 100's kilometers van landen als Iran en Irak maar een wereld van verschil.

https://www.youtube.com/watch?v=-r67lNV09K8

Moskou in de jaren 70, geen krottenwijken, alleen verzorgde gebouwen en weldoorvoede mensen.

https://www.youtube.com/watch?v=SHysNy2xiyY

Dushanbe is 1989. Op 100 km. van Afghanistan...

https://www.youtube.com/watch?v=bFDADo2u-0o
https://www.youtube.com/watch?v=gOvDheIPBgI

Aan de commentaren onder die filmpjes, maar ook aan de hand van opiniepeilingen kun je zien welke gigantische nostalgie er bestaat naar die periode. In bijna elke ex-Sovjetrepubliek. (misschien met uitzondering van de Baltische)

En om terug te keren naar deze draad, Poetin is overduidelijk meer rechts dan links, toch zei hij ook dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie de grootste ramp was van de 20ste eeuw. Alle Sovjet monumenten werden behouden, omdat hij weet dat de overgrote meerderheid van de bevolking daaraan houdt. In Oekraïne werden ze weggedaan door Poroshenko, die heeft nu nog een populariteit van rond de 6%.

Polls reveal that up to 70 percent of the Tajikistan population longs for the Soviet Union era.

https://www.csmonitor.com/World/Glob...Union-strength

Laatst gewijzigd door tomm : 1 juli 2018 om 12:04.
Oud 1 juli 2018, 11:58   #91
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer en meer begin ik mij te storen aan deze tweedeling in de westerse politiek. Een tweedeling die partijen dwingt bepaalde standpunten in te nemen en die weinig ruimte laat. In de niet-westerse wereld bestaat deze niet, daar kan een partij net zo goed voor een herverdeling van de welvaart zijn als tegen immigratie.

Ik bekijk het vanuit het standpunt van de Belgische werknemer. Wat is voor hen voordelig? Een herverdeling van de welvaart, einde aan de steeds groeiende kloof tussen arm en rijk, aan de ondermijning van de verzorgingsstaat, en het feit dat aandeelhouders een steeds groter deel van de koek krijgen en de rechten van werknemers op de schop moeten wegens zogenaamde "besparingen". Duidelijk een links standpunt dus.

MAAR ik vind ook niet dat we onder de voet moeten gelopen worden door economische vluchtelingen, dat we "vol" zijn, en dat een grote toevloed van goedkope arbeidskrachten uit arme landen de rechten van onze werknemers ondermijnt. Daarbij wil ik wel opmerken dat ik niet vind dat die culturen minderwaardig zijn, dat het christendom beter zou zijn dan de Islam, etc. Maar elk land ontwikkelt zich op eigen tempo, door iedereen naar hier te halen zul je de problemen in die landen niet oplossen. Ik vind wel dat het ontstaan van islamistische getto's in onze reeds lang seculiere steden geen gezond fenomeen is, en dat nieuwkomers zit moeten integreren in onze cultuur, niet omgekeerd.

Wat betreft homoseksualiteit, leven en laat leven zou ik zeggen, maar waarom moeten ze perse trouwen? Doorheen heel de geschiedenis van de mensheid was trouwen een zaak tussen mensen van het tegengestelde geslacht. Transgenders hebben altijd bestaan, ook hier, leef en laat leven, maar dat men niet langer "dames en heren" mag zeggen, en dat men transgenders beschouwt als "derde sekse" gaat er zwaar over.

Ben ik nu links of rechts? Of behoor ik dan ook tot de "derde sekse", politiek gezien dan?
Klassiek populistisch? (Een term die nu een scheldwoord is, maar over een geschiedenis van duizenden jaren lang niet altijd besmet is geweest. Julius Caesar was een populist. Oké, en hij beëindigde de Romeinse republiek, misschien is hij niet het beste voorbeeld. Maar toch..)

Links en rechts is een economische kwalificatie, dus jij lijkt in de bovenstaande beschrijving vooral links. Zorgen om immigratie zijn ook helemaal niet vreemd onder linkse mensen, ze zijn vaak alleen wel gekoppeld aan zorgen om de migranten, in plaats van enkel naar het perspectief van hier te kijken. En dat lijk jij ook niet te doen. (Al is dat misschien meer een progressief-conservatief dingetje, vrij slechte termen overigens, objectief bekeken.)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 1 juli 2018 om 12:00.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 12:09   #92
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het werd gezien als erg wreed al was het wel hun redding, China zal de volgende decennia nog enorme stappen vooruit nemen.

Geen enkel systeem kan een dergelijke bevolkingsgroei aan, x4 in 50 jaar is gewoon ondoenbaar of het nu kapitalisme, communisme, moslim, boedha of democratie is. Er is een directe corrolatie tussen rijkdom en bevolkingsaangroei. Rusland is misschien een soort uitzondering maar ze waren economisch sterk aan het groeien tot de sancties er kwamen, die gaan binnenkort ook een inhaalbeweging doen.
Rusland is al aan het groeien. Die sancties wakkeren alleen de haat tegen het Westen aan en versterken de positie van Poetin. Poetin is een soort leider die rechtse en linkse elementen verenigt, hoewel er ook negatieve dingen kunnen gezegd worden over zijn beleid. Persoonlijk heb ik meer bewondering voor het Chinese beleid, en voor de president van Belarus. Wat mij stoort aan Poetin zijn vooral de rechtse elementen, met maffia elite die haar gang mag gaan, het opgeklopt nationalisme, en de "orthodoxe" waarden. Anti-homo wetten zijn niet meer van deze tijd.

De bevolkingsexplosie is een vooral een bedreiging voor Zwart-Afrika, en dus ook voor ons want er zullen er meer naar hier willen komen. Binnen 40 jaar zou alleen al de stad Kinshasa 100 miljoen bewoners hebben als de huidige evolutie zich doorzet. Daar zou de EU moeten op inzetten.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 juli 2018 om 12:11.
Oud 1 juli 2018, 12:21   #93
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Klassiek populistisch? (Een term die nu een scheldwoord is, maar over een geschiedenis van duizenden jaren lang niet altijd besmet is geweest. Julius Caesar was een populist. Oké, en hij beëindigde de Romeinse republiek, misschien is hij niet het beste voorbeeld. Maar toch..)

Links en rechts is een economische kwalificatie, dus jij lijkt in de bovenstaande beschrijving vooral links. Zorgen om immigratie zijn ook helemaal niet vreemd onder linkse mensen, ze zijn vaak alleen wel gekoppeld aan zorgen om de migranten, in plaats van enkel naar het perspectief van hier te kijken. En dat lijk jij ook niet te doen. (Al is dat misschien meer een progressief-conservatief dingetje, vrij slechte termen overigens, objectief bekeken.)
Interessante bijdrage. Toevallig gisteren heel de nacht op café gezeten met een politicus die ik al lang tot m'n vrienden kan rekenen en al enkele jaren parlementair, van een linkse partij.
De discussie ging over van alles. Waarom bvb. z'n partij de sancties tegen Rusland steunt, over Turkije, maar ook over de perceptie die leeft dat z'n partij de moslim stem wil en daarom Erdogan zacht aanpakt, en voor open grenzen zou zijn. Hij zegt dat z'n partij niet hard en onmenselijk wil overkomen, en dat de perceptie verkeerd is. Ik zei dat de partij meer moet doen om die perceptie te ontkrachten.
Hij zegt dat Rusland de mensenrechten schendt en het internationaal recht in Oekraïne. Ik werp op dat wat in Oekraïne gebeurde niet enkel de schuld van de Russen was daarmee was hij akkoord. Hij gaf af op Israël, ik vroeg hem waarom wel sancties tegen Rusland en niet tegen Israël. Waarom Assad aanpakken omdat hij een dictator is en niet Saudi-Arabië. Hij zei dat z'n partij ook pleit voor sancties tegen Saudi-Arabië. Ik wierp op dat België wapens bleef verkopen ook toen z'n partij in de regering zat.
Hij zei dat je idealistisch moet blijven, en dat je niet alle mistoestanden in de wereld kunt oplossen, maar wel in sommige gevallen het verschil kunt maken. Ik wierp tegen dat het in de praktijk neerkomt op dubbele standaard, en dat er geopolitieke belangen mee gemoeid zijn, dat het idealisme maar een excuus is. Hij gaf een politiek antwoord "?* la politicienne" en we schoten beide in de lach.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 juli 2018 om 12:22.
Oud 1 juli 2018, 13:13   #94
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Ik heb GEWOOND in de Sovjet-Unie als kind, en mijn oordeel is dat de westerse media daar een leugenachtig beeld over scheppen.

Baku, een stad in de Sovjet-Unie waar ik als kind geweest ben. Zo was het toen. Op enkele 100's kilometers van landen als Iran en Irak maar een wereld van verschil.

https://www.youtube.com/watch?v=-r67lNV09K8

Moskou in de jaren 70, geen krottenwijken, alleen verzorgde gebouwen en weldoorvoede mensen.

https://www.youtube.com/watch?v=SHysNy2xiyY

Dushanbe is 1989. Op 100 km. van Afghanistan...

https://www.youtube.com/watch?v=bFDADo2u-0o
https://www.youtube.com/watch?v=gOvDheIPBgI

Aan de commentaren onder die filmpjes, maar ook aan de hand van opiniepeilingen kun je zien welke gigantische nostalgie er bestaat naar die periode. In bijna elke ex-Sovjetrepubliek. (misschien met uitzondering van de Baltische)

En om terug te keren naar deze draad, Poetin is overduidelijk meer rechts dan links, toch zei hij ook dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie de grootste ramp was van de 20ste eeuw. Alle Sovjet monumenten werden behouden, omdat hij weet dat de overgrote meerderheid van de bevolking daaraan houdt. In Oekraïne werden ze weggedaan door Poroshenko, die heeft nu nog een populariteit van rond de 6%.

Polls reveal that up to 70 percent of the Tajikistan population longs for the Soviet Union era.

https://www.csmonitor.com/World/Glob...Union-strength
Ja, u hebt overal gewoond en gewerkt.
Oud 1 juli 2018, 14:12   #95
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, u hebt overal gewoond en gewerkt.
Ik zal exact zijn, in 1989 in Froenze, het huidige Bishkek in Kyrgyzstan, en kortstondig in Sverdlovsk, het huidige Ekaterinburg. Ik ga nog bijna jaarlijks terug, maar heb ook de andere ex-Sovjetrepublieken ondertussen bezocht.

Als U over iets een mening wil hebben kan dat, maar dan moet het wel gebaseerd zijn op feiten en niet op leugens, zoals "Oost-Europa was vol met krottenwijken zoals op de Filippijnen"...
Oud 1 juli 2018, 19:29   #96
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rusland is al aan het groeien. Die sancties wakkeren alleen de haat tegen het Westen aan en versterken de positie van Poetin. Poetin is een soort leider die rechtse en linkse elementen verenigt, hoewel er ook negatieve dingen kunnen gezegd worden over zijn beleid. Persoonlijk heb ik meer bewondering voor het Chinese beleid, en voor de president van Belarus. Wat mij stoort aan Poetin zijn vooral de rechtse elementen, met maffia elite die haar gang mag gaan, het opgeklopt nationalisme, en de "orthodoxe" waarden. Anti-homo wetten zijn niet meer van deze tijd.

De bevolkingsexplosie is een vooral een bedreiging voor Zwart-Afrika, en dus ook voor ons want er zullen er meer naar hier willen komen. Binnen 40 jaar zou alleen al de stad Kinshasa 100 miljoen bewoners hebben als de huidige evolutie zich doorzet. Daar zou de EU moeten op inzetten.
Kan ik me volledig mee aansluiten.
Oud 1 juli 2018, 21:19   #97
geertvdb

Standaard

Citaat:

Geef eens een voorbeeld.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 21:23   #98
geertvdb

Standaard

Citaat:

Bl]
Het is daarom dat gij hier leeft! Het was ginder zo goed dat ge de hoge welvaart niet kon verdragen. Het leugenachtige westen was dan ook een vanzelfsprekende optie!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2018, 22:00   #99
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Geef eens een voorbeeld.
Typ "one child policy" in op google en je krijgt een hele reeks vooral Amerikaanse artikels over hoe slecht, onmenselijk en/of mislukt deze politiek is of was.
Oud 1 juli 2018, 22:01   #100
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het is daarom dat gij hier leeft! Het was ginder zo goed dat ge de hoge welvaart niet kon verdragen. Het leugenachtige westen was dan ook een vanzelfsprekende optie!
Het is veel ingewikkelder dan dat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be