Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2018, 14:51   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je vergist je trouwens ook wat De Wever en Bourgeois betreft. Bourgeois is nooit een leidersfiguur geweest. Verre van. De Wever wel. Het Vlaamse minister-preisdentschap was zonder De Wever vierkant aan de neus van Bourgeois voorbijgegaan. Zeg dat Knuppel het gezegd heeft.

Dat wil niet zeggen dat De Wever mijn "grote leider" is, maar de feiten zijn wat ze zijn.
Oud 30 juni 2018, 14:55   #82
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Peumans zal wakker geworden zijn, en misschien wat bitter hebben vastgesteld dat ze geen separatisten meer zijn. Het was niet zo lang geleden dat hij "natuurlijk zijn we separatisten" in de krant liet opschrijven.

Het is natuurlijk zo, als je sommigen hoort uitleggen, dat zelfs het confederalisme dat ze willen bereiken, binnen de bestaande structuren in Belgie niet eens vanuit zelfstandige staten vertrekt, je kan dan wat moedeloos worden...
Oud 30 juni 2018, 15:00   #83
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Peumans zal wakker geworden zijn, en misschien wat bitter hebben vastgesteld dat ze geen separatisten meer zijn. Het was niet zo lang geleden dat hij "natuurlijk zijn we separatisten" in de krant liet opschrijven.

Het is natuurlijk zo, als je sommigen hoort uitleggen, dat zelfs het confederalisme dat ze willen bereiken, binnen de bestaande structuren in Belgie niet eens vanuit zelfstandige staten vertrekt, je kan dan wat moedeloos worden...
Ik kan dat heel goed begrijpen want mij stoort die dubbele houding van de N-VA ook. Maar dan had Peumans daar de verantwoordelijken voor moeten opsommen. Dat zijn NIET de "nieuwkomers" Francken en Demir, maar de grote leider himself.
Oud 30 juni 2018, 15:02   #84
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nogmaals. Het ene sluit het andere niet uit. Geen Vlaamse verwezenlijkingen zonder macht, maar zonder Vlaams-nationalisme ook geen macht (meer).

De contradictie in de handelwijze van Peumans is dat hij de "nieuwe garde" verantwoordelijk noemt voor het verloochenen van de Vlaams-nationalistische waarden van de VU. Hij maakte een onvergeeflijke fout door daar Francken en Zuhal voor aansprakelijk te stellen. De Schoofzak bracht enig licht in de zaak waardoor het mij duidelijk wordt waarom Peumans zich op Francken en Zuhal stortte: Hij is de meest linkse lul in de N-VA. Wat van Francken en Zuhal zeker niet kan gezegd worden.

Ik kijk uit naar de reacties van Zuhal, Francken én De Wever.
Maar Peumans had het over Francken als NVA voorzitter. De Wever is (zeker binnen de partij) een compromisfiguur en bovendien is zijn authoriteit onbetwistbaar.

Als Francken partijvoorzitter zou worden is het duidelijk dat de koers zal zijn: hard antimigrantenbeleid.

Waarom Jambon niet? Niemand gaat toch die zijn vlaamsgezindheid in twijfel trekken?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 15:16   #85
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
hebt ge nu al een paar voorbeelden gevonden van die fameuze "populistische straattaal" van Theo Francken, of blijft het zoals gewoonlijk bij loze beweringen ????
niet dus

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 15:31   #86
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar Peumans had het over Francken als NVA voorzitter. De Wever is (zeker binnen de partij) een compromisfiguur en bovendien is zijn authoriteit onbetwistbaar.

Als Francken partijvoorzitter zou worden is het duidelijk dat de koers zal zijn: hard antimigrantenbeleid.

Waarom Jambon niet? Niemand gaat toch die zijn vlaamsgezindheid in twijfel trekken?
Het ging Peumans idd over het partijvoorzitterschap. Hij achtte Francken daar wegens zijn taalgebruik niet geschikt voor. Maar hij had eveneens kritiek op Zuhal die geen kans maakt op het partijvoorzitterschap maar die volgens Peumans vanwege haar vreemde afkomst niet geschikt is om een lijst te trekken. Als DAT FDW had laten horen stonden alle linksen hier op hun achsterste poten. Niet dus. Volgens panda mag Peumans dat zeggen omdat hij een democraat is. FDW mag niet krek hetzelfde zeggen omdat hij een fascist is. Zo te zien denken alle linksen op dit forum er hetzelfde over want ik heb er nog niet één kritiek op Peumans horen geven omdat hij zich racistisch uitliet over Demir.

Er is dus een machtsstijd aan de gang over het toekomstige partijleiderschap. Peumans heeft daar publiekelijk zijn gedacht over gezegd:Francken is daar wegens zijn taalgebruik niet voor geschikt. Peumans had dat beter niet gedaan. Het enige dat hij daarmee bereikt is zijn partij beschadigen door tweedracht te zaaien. En belgicisten en andere tegenstanders zoals jij krachtvoer te geven.
Mij kan het niet verdommen wie de volgende voorzitter wordt. Ik heb de laatste keer voor de N-VA gestemd.

Waar het mij in deze discussie om gaat is wat pandareus daarvan maakte. Dat is even onsamenhangend en er met de haren bij gesleurd als de aanval van Peumans op Francken en Zemir. Meer nog. Het raakt kant noch wal.
Oud 30 juni 2018, 15:31   #87
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze doen nochtans heel goed hun best, maar ze krijgen geen beet
Ze gaan nog een weekje stage moeten gaan volgen bij Jan om dat spelletje geloofwaardig te kunnen brengen. Nu is het veel te gekunsteld.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 15:34   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
niet dus
Wel dus. Het zijn en blijven loze beweringen. Maar dat zijn we allang gewend, zeker?
Oud 30 juni 2018, 15:36   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
En wanneer gaat Peumans nu eens die verschrikkelijk hoge parlementaire weddes naar beneden halen. Het was het eerste wat hij ging doen toen hij voorzitter van het Vlaams parlement werd; Nog niet veel van gezien, het zal waarschijnlijk pas in voege gaan als hij met pensioen gaat en de nodige centen zijn binnengerijfd. Dag kabouter Peumans.....
Peumans heeft meer dan 4000 euro per maand ingeleverd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 15:39   #90
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ze gaan nog een weekje stage moeten gaan volgen bij Jan om dat spelletje geloofwaardig te kunnen brengen. Nu is het veel te gekunsteld.
Nogmaals. Jan is weg.
Jan was trouwens niet de enige die halsstarrig hetzelfde spelletje bleef spelen,en die daardoor meer geloofwaardigheid verloor dan er won.
Oud 30 juni 2018, 15:40   #91
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een bron zou welkom zijn anders wordt dat niet geloofd.
Oud 30 juni 2018, 15:41   #92
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan is weg.
Voor altijd?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2018, 15:41   #93
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal ook duidelijker zijn. De kranten koppen: "Theo Francken niet de geknipte man om N-VA te leiden". Waarom is Francken volgens Peumans niet de geknipte man om de N-VA te leiden? Omdat zijn taalgebruik Peumans niet aanstaat.

Wat bedoelt Peumans met de "marsrichting" van zijn partij? DIT:

Wat bedoelt Peumans nog met de marsrichting van zijn partij? DIT:

Jij bent het dus eens met deze "marsrichting"?
Hoe zou jij reageren als FDW krek hetzelfde zou zeggen?

Peumans kraakt Francken én Zemir af. Is dat de "nieuwe" marsrichting die jij bewierookt?
Dit terwijl Demir uit Genk komt.
Ik heb die commentaar niet gehoord toen Frieda naar Bilzen vertrok.

Peumans heeft wel nog gezag binnen de N-VA, maar niet zoals hij het graag zou hebben.
Oud 30 juni 2018, 15:42   #94
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft even geduurd maar het is zover. Panda geeft de aanzet en HO maakt van de gelegenheid gebruik om nog eens op zijn stokpaardje te rijden.
Het was voorspelbaar dat de belgicisten verzamelen zouden blazen na de uitspraak van Peumans, maar wat jij en Panda ervan maken slaat alles.

Wat Peumans uitkraamt heeft niets met een neo-belgicistische marsrichting te maken maar met kritiek op het woordgebruik van Francken en zijn afkeuring voor een vrouw van allochtone afkomst op een verkiezingslijst. Een vrouw die hier al haar levenlang woont en méér dan perfect is aangepast. Ze wil zelfs van haar dubbele nationaliteit af.
Mocht dit uit de mond van een VB-er komen dan stonden alle belgiscisten moord, brand, racisme en fascisme te schreeuwen. Maar neen hoor, "de N-VA heeft een nieuwe marsrichting gekozen". "Het doet me denken aan Joris van Severen".

Kan het nog hypocrieter! BAH!
Hij is inderdaad tegen een allochtone kandidaat burgemeester voor Genk, en ondertussen zegt ie dat het vreemdelingenprobleem alleen maar leeft in de gedachten van de mensen.
Oud 30 juni 2018, 15:43   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het altijd wel interessant als 'oude krokodillen' hun mening zeggen over hun eigen partij. Zij hebben nog weinig te verliezen en kunnen dus onbevangen hun mening zeggen.

Zie ook:
Tobback over SPa
De Gucht over VLD
Mark Eyskens over CD&V

Altijd boeiende literatuur.

En ik heb het hier ook al dikwijls gezegd: ik heb weinig tegen het beleid van Francken. Wat hij DOET doet hij (meestal) goed.

Zijn populistisch en polariserend getwitter (dat trouwens in tegenspraak is met wat hij effektief doet) stoort mij echter ten zeerste (en ik ben blijkbaar niet de enige).
Waar zou Peumans staan zonder Bart De Wever?
Oud 30 juni 2018, 15:45   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet moeilijk te vinden:

12/04/2012 Bron: VRT

Citaat:
Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) schenkt een deel van zijn riante salaris aan de leer van Boeddha. Dat zei Peumans woensdagavond in Terzake.

In afwachting van een verdere loonsverlaging staat de parlementsvoorzitter een deel van zijn salaris af aan een goed doel, zoals de bouw van een boeddhistische tempel in het Waalse Hoei. In totaal schonk Peumans al 6.700 euro aan het boeddhisme. 'Ik vind dat nuttig besteed,' verklaarde Peumans in Terzake.

13.000 euro netto per maand

Parlementsleden verdienen te veel, vindt de N-VA'er, en dus ook de voorzitter van het Vlaams Parlement. Bij zijn aantrede verdiende hij ongeveer 17.000 euro netto per maand, ondertussen is dat bedrag al verlaagd tot 13.000 euro netto.

'Boeddhisme is een levenshouding, niets extravagants.' Jan Peumans bewondert vooral de tolerantie en menslievendheid van de godsdienst. Volgens hem moet je zeker geen boeddhist zijn om sympathie te hebben voor het boeddhisme. 'Maar mijn vader zou dat misschien niet begrijpen,' gaf hij toe.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20120412_001
Oud 30 juni 2018, 15:49   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zou Peumans staan zonder Bart De Wever?
Nergens. Daarom vind ik hem een ondankbare klootzak.
Op de valreep tweedracht zaaien in de partij die hem aan een dikke pree én een dik pensioen hielp. Ik hoop dat hij daar een veel pijnlijker prijs voor betaalt dan er met geld te verliezen is.
Oud 30 juni 2018, 15:50   #98
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner panda bij deze aan een recente uitspraak, namelijk dat wie iets wil bereiken aan de macht moet zien te geraken. Aan de zijlijn kan niemand iets bereiken. DAAROM heeft de N-VA het communautaire losgelaten. Omdat geen énkele andere PARTIJ het daarover wilde hebben. NIET omdat ze haar Vlaams-nationalisme verloochende. Het communautaire loslaten was/is niet meer dan een pragmatische keuze om aan de macht te kunnen geraken, en blijven. Dat de N-VA meer tegenstand dan bijstand zou krijgen was te voorzien. .
Om het doel te bereiken (= macht) moest n-va de hinderpaal daartoe opofferen (= communautair programma is de no passaran op federaal vlak) en heeft daarin perfect pragmatisch een keuze gemaakt. Eigenlijk een zeer eenvoudige keuze, die zever opzij zetten en in ruil mee in het rode pluche van de macht kunnen zetelen.
De keuze tussen vlaams-nationalisme aan de zijkant, of mee in de cockpit van de macht zitten is bijzonder gemakkelijk te nemen door echte politici zoals BDW er 1 is.

Citaat:
Macht zorgt voor meer macht. Is die macht niet zichtbaar in de regering, dan gaat ze via onzichtbare kanalen. Of hoe denk je dat de PS zoveel macht heeft kunnen vergaren, en nog steeds heeft ook al maakt ze geen deel meer uit van de federale regering?
Waarom denk je dat de N-VA tegen de afschaffing van de cumuls is? Omdat via die weg macht wordt ontplooid die niet direct zichtbaar is, maar die een niet te onderschatten rol speelt in machtsverwerving. Ik heb daarstraks opgesomd waar de rooien in Hasselt allemaal in betrokken zijn. Hoeveel kiezers hebben de traditionele partijen, vooral de PS maar ook de SP.a, op die manier aan zich gebonden?
Zeer juist ! En vergeet het belangrijkste niet : wie de macht veroverde, heeft als volgende objectief om die ten koste van alles en van iedereen te behouden. Dat is de fase waarin we nu zijn.

Citaat:
In de federale regering kan de N-VA hoogstens wat dwars liggen, zoals met de geplande sluiting van de kerncentrales en de keuze voor de nieuwe legervliegtuigen.
Dat is gezever. N-VA heeft 2 van de drie machtsdepartementen, bepaalt de fiscale politiek en domineert het hele migratie vraagstuk. Geen enkele partij bepaalt momenteel meer de politieke en maatschappelijke agenda als n-va nu doet.

Maar jij probeert dat weg te rationaliseren met wat geneuzel over dwars liggen, over de onvermijdelijke achterhoede gevechten over de kerncentrales en de legerjets.

Je ziet het centrale punt niet : BDW wist zijn partij in enkele jaren zover te krijgen dat zij België niet langer bekampen, maar België besturen. En wees er maar zeker van dat zij geen enkele zin hebben om dat platform terug te verlaten.

Meer nog : iedereen die tegen dat platform ageert is vanaf nu hun objectieve tegenstander, want betwist hun plaats in de stuurhut van de macht.

Citaat:
Wat niemand ziet is het "mollenwerk" dat elders wordt verricht. Al die mensen die dankzij de partijpolitiek aan een postje worden geholpen. Dat zijn niet alleen Vlaams-nationalisten, maar ze zullen wel terwille van het behoud van hun job voor de partij stemmen die hen aan hun job hielp.
Het mooiste is dat de N-VA dik betaald wordt vanuit de Belgische ruif terwijl ze in stilte haar mollenwerk doet.
Wat is er nieuw ? Ik zeg hier al jaren dat n-va het puur voor de macht doet, en voor de benoemingstrein mee te kunnen stofferen met hun leden. Alleen zie jij weer spoken en noem je dat "mollenwerk" terwijl die mensen gewoon hun deel van het territorium van de belgische macht naar zich toetrekken.

Citaat:
Nieuwkomer Vuye werd opgeofferd op het altaar van de macht. Vreemd dat Peumans de nieuwkomer die WEL deed wat een "vendelzwaaier" van hem verwacht niet vernoemd werd door Peumans, maar wel Francken en Zuhal.
Vuye had het niet zo goed begrepen dat vlaams-nationalisme iets is voor tijdens de verkiezingen. Hij bleef tegen beter weten maar door memmen over communautaire zaken en begon dus een liability te worden voor de partij. ==> exit dus.

Citaat:
We zullen zien hoeveel belgicisten zich zullen laten verleiden door de belgicistische koers die de N-VA lijkt te varen. Ik heb alleszins niet de indruk dat de belgicisten op dit forum gelukkig, tevreden én gerust zijn met hun kersverse Belzieke soortgenossen. Ik ben er wel vrij zeker van dat de N-VA voor elke niet-Vlaams-nationalist die voor de partij kiest MINSTENS een Vlaams-nationalist verliest.

We zien wel. Ik blijf bij mijn eerdere prognose voor 2019 : 27 tot 28% halen ze zeker met hun thema van veiligheid, identiteit en welvaart. En ze zullen dat halen zonder grote communautaire eisen, hoogstens hier en daar een klein accentje om wat ouwe VU'ers content te stellen.

Nadien kan dat terug de kast in, uiteraard.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 30 juni 2018 om 15:50.
Oud 30 juni 2018, 15:57   #99
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging Peumans idd over het partijvoorzitterschap. Hij achtte Francken daar wegens zijn taalgebruik niet geschikt voor. Maar hij had eveneens kritiek op Zuhal die geen kans maakt op het partijvoorzitterschap maar die volgens Peumans vanwege haar vreemde afkomst niet geschikt is om een lijst te trekken. Als DAT FDW had laten horen stonden alle linksen hier op hun achsterste poten. Niet dus. Volgens panda mag Peumans dat zeggen omdat hij een democraat is. FDW mag niet krek hetzelfde zeggen omdat hij een fascist is. Zo te zien denken alle linksen op dit forum er hetzelfde over want ik heb er nog niet één kritiek op Peumans horen geven omdat hij zich racistisch uitliet over Demir.

Er is dus een machtsstijd aan de gang over het toekomstige partijleiderschap. Peumans heeft daar publiekelijk zijn gedacht over gezegd:Francken is daar wegens zijn taalgebruik niet voor geschikt. Peumans had dat beter niet gedaan. Het enige dat hij daarmee bereikt is zijn partij beschadigen door tweedracht te zaaien. En belgicisten en andere tegenstanders zoals jij krachtvoer te geven.
Mij kan het niet verdommen wie de volgende voorzitter wordt. Ik heb de laatste keer voor de N-VA gestemd.

Waar het mij in deze discussie om gaat is wat pandareus daarvan maakte. Dat is even onsamenhangend en er met de haren bij gesleurd als de aanval van Peumans op Francken en Zemir. Meer nog. Het raakt kant noch wal.
Leg die man aub geen woorden in de mond die niet de zijne waren, en vertel dus geen leugens...

Hij heeft geen enkele raciale opmerking gemaakt, tenzij je denkt dat antwerpenaren een "ras" zijn ? Hij sprak van een nieuwkomer vanuit antwerpen. Suggereren dat hij doelde op de koerdische achtergrond van haar ouders is meer dan vilein.
Oud 30 juni 2018, 16:04   #100
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als er 1 politicus is in België die mag zeggen dat hij niet alleen decibels produceerde over dat onderwerp, maar ook resultaten dan toch wel Peumans.

Hij was de locomotief voor de herziening van het parlementair pensioen, regels op absenteïsme, heeft zelf een loonsvermindering voor zijn eigen persoontje doorgedrukt en was de ambassadeur naar de andere parlementen om hetzelfde te doen.

Ondanks het feit dat het een VU'er is, heb ik veel sympathie voor die dwarsliggende kabouter die overigens een uitmuntende parlementsvoorzitter is.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be