![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.hln.be/regio/leuven/geva...-cel~aad3d375/
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En allicht nog.
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik bevestig wat je voorstelde en je wijst het af? Ik ben tevreden met levenslang zonder parool en met rechters die dat zo kunnen bepalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Spanje wel. Gedeeltelijk, maar ook nog niet geheel. Asesinato con ensañamiento Moord met uitzonderlijke wreedheid als verzwarende omstandigheid en met hogere strafmaat. Voor het gemak een haastige vertaling Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2018 om 15:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Google Translate en ik hadden het wat moeilijk met dat grappige juridische gibberish...
Een tweede haastige poging: Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2018 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Just another early release:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2018 om 16:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() De derde uitspraak 'levenslang, herzienbaar' is gister gevallen in Spanje. De huidige regering ziet ervan af de wet van de PP af te schaffen. Dat is een U bocht waar ik niet ongelukking om ben. Al maakt het allicht niet zo heel veel verschil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan dat de rechter bepaalt wanneer de voorwaardelijke invrijheidstelling kan gevraag worden, wat dan ook de mogelijkheid inhoudt van levenslang zonder parool." In juridische termen is dit een onsamendrukbare straf, een systeem dat in Belgie trouwens bestaat. Het probleem is dat een "levenslange" onsamendrukbare straf nog steeds niet beantwoordt aan de eisen van het Europees Hof. Mijn standpunt (het huidig systeem dus) geeft net dezelfde resultaten, maar is gewoon beter én conform de Rechten van de Mens. JIJ: de strafrechter bepaalt op voorhand dat de veroordeelde écht levenslang krijgt. Hij neemt die beslissing op het ogenblik van zijn vonnis, een beslissing die soms voor decennia geldt (zie Marc Dutroux). IK: de strafrechter bepaalt de maximale strafduur voor de veroordeelde, en minimum dat hij opgesloten moet blijven. Na dat minimum gaat een andere rechter bepalen, op basis van het dossier op dat ogenblik, of de veroordeelde vervroegd vrij kan komen. Indien hij de vrijlating niet beveelt, blijft de veroordeelde in de gevangenis, desnoods tot zijn overlijden (zie Marc Dutroux). in BEIDE gevallen: Marc Dutroux blijft levenslang opgesloten, maar in mijn geval, helemaal conform de Mensenrechten.
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duizend? Tienduizend? Nooit? Prins Laurent for President?
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Begin dit jaar veroordeeld tot 4 jaar, waarvan 2 met uitstel.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180110_...oor-aanranding Ik vermoed dat hij beroep heeft aangetekend.
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bwah, hij zit al jaren in de gevangenis, hij heeft er, dacht ik, zelfs in gewoond in vroegere tijden.
![]() Eventjes serieus, het zal afhangen van de uiteindelijke effectieve straf: - minder dan 3 jaar krijgt hij in principe een enkelband. M?*?*r omdat hij veroordeeld wordt voor seksuele misdrijven, is er veel kans dat hij niet automatisch een enkelband krijgt, maar eerst een maatschappelijk onderzoek moet ondergaan. Tijdens dat onderzoek (en de analyse van het heel dossier) zal hij wel degelijk opgesloten zitten en indien het negatief is, zal hij minstens 8 maanden binnen zitten. Dit is de theorie. Maar omdat mijnheer de directeur geen onbekende is binnen de Katholieke jet-set uit de Kempen, zal hij waarschijnlijk zijn netwerk gebruiken om hieraan te ontsnappen, en vergeet niet uit welke richting onze Minister (en Directeur-generaal van het gevangeniswezen) afkomstig is. Het feit dat Buts blind is, geeft hen al het nodig argument. - meer dan 3 jaar en dan zit hij minstens één jaar vast, wat er ook moge gebeuren.
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar wie of wat garandeert dat ze Dutroux geen voorwaardelijke vrijheid toekennen bij zijn volgende aanvraag? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is veroordeeld, ik herinner me de straf niet, vier jaar of zoiets.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Xenophon : 5 november 2018 om 11:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wie, in jouw systeem, garandeert dat hij effectief levenslang zou hebben gekregen?
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De rechter beslist of hij parool geeft of niet. Ik zie toch dat wat ik de laksheid van het gerecht noem, aanleiding is voor rechtse partijen om levenslang terug in te voeren, zoals in Spanje. Zij het dan herzienbaar. En ik zie dat dat overweldigend gesteund wordt door het volk. De splitsing links rechts is hier nog overduidelijk. Het zijn steevast rechtse partijen die strengere strafwetten invoeren. |
|
![]() |
![]() |