Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2019, 13:03   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Eigenlijk moet je een moto dan vergelijken met een old timer.
Dat is ook bijna altijd een recreatie voertuig.

Old timer eigenaars hebben ook meestal een recente auto.

Toch mogen die in tegenstelling tot moto's op veel plaatsen niet meer binnen.
Dat is inderdaad een juist vergelijking.
De reden dat de wetgevingen wel op de old Timers slaagt en niet op de moto's, migt bij het feit dat old timers auto's zijn. Als men dus een wet maakt rond de auto die dagelijks gebruikt word, moet men een uitzonderingsregel gaan maken voor old timers.
En die krijg je dus niet verkocht bij de mensen, of je loopt het gevaar dat iedereen een old timer gaat aanschaffen voor dagelijks gebruik.
Daarom zijn er ook regels ingevoerd voor old timers en mag je die dus niet gebruiken voor dagelijks woon-werk verplaatsingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 13:58   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Moto’s zijn echt de meest vervuilende dingen op de weg, ben zo verwonderd dat ze niet daar eerst optreden en eisen dat die zero moeten worden, dan de voertuigen van de overheid overzetten op Cng en dan taxi’s
Zero Motorcycles zijn alvast veel zuiverder als die knalpotbakken met hun pispotten.

https://www.zeromotorcycles.com/nl/

En fossiele motos hebben ook hun specifieke euronormen, euronorm 5 vanaf 2020 verplicht, is quasi identiek aan euronorm 6d-Temp:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn...d_und_Motorrad

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2019 om 14:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:09   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zero Motorcycles zijn alvast veel zuiverder als die knalpotbakken met hun pispotten.

https://www.zeromotorcycles.com/nl/

En fossiele motos hebben ook hun specifieke euronormen, euronorm 5 vanaf 2020 verplicht, is quasi identiek aan euronorm 6d-Temp:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn...d_und_Motorrad
Die hebben inderdaad hun Euronorm bij nieuw verkoop.
Die zijn echter niet onderhevig aan de normen voor Emissiezone's.
Oud 30 oktober 2019, 14:20   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Die hebben inderdaad hun Euronorm bij nieuw verkoop.
Die zijn echter niet onderhevig aan de normen voor Emissiezone's.
Motos rijden ook maar zelden door steden en zijn quasi allemaal benzines.

In D heet die milieusticker ook niet zomaar fijnstofsticker
(Feinstaubplakkette: https://www.tuev-sued.de/auto_fahrze...staub-plakette )

Vooral oude diesels zonder roetfilters worden geweerd, helaas sjoemelden de nieuwe diesels wel allemaal bij NOx.

De gemeten resultaten waren navenant, 70-75% reductie van kankerverwekkend ultrafijnstof, maar de NOx bleef op peil wegens de sjoemeldiesels euro 4-6c... dieselgate bevestigde dit dan in september 2015...

Citaat:
https://www.dieselnet.com/news/2017/12leipzig.php

The LEZ in Leipzig was established in March 2011, limiting access for diesel vehicles to those certified to Euro 4 and higher emission standards. The ban of older vehicles and subsequent modernization of the car fleet resulted in slightly reduced PM10 and PM2.5 mass concentrations. However, the mass concentration of black carbon (soot particles) emitted mainly from diesel vehicles decreased by 60% in the city center. Furthermore, the number concentration of ultrafine particles, which can penetrate deep into the lungs, decreased by approximately 70%. These particles are believed to be among the most toxic and carcinogenic pollutants from motor vehicles.

Despite modernized diesel vehicles, NOx concentrations did not follow these trends and remained nearly constant. However, the main achievement of the Low Emission Zone was the improvement of air quality by the reduction of the most dangerous particles—according to the authors of the study.

Leipzig’s LEZ covers approximately two thirds of the total city area. At the time of implementation, the City of Leipzig was under heavy criticism, mainly from small and mid-sized enterprises, which were put under pressure to renew their fleet of light duty vehicles to a modern standard. However, the final conclusion of the LfULG/Tropos report Effect of the Low Emission Zone on Air Quality was very positive.

Scientists from both institutes investigated air quality changes over the period of seven years. Thirteen monitoring stations in Saxony provided data. Seven of these 13 stations were equipped for the measurement of black carbon and ultrafine particles.

The reduction in black carbon and ultrafine particles was most significant at the measuring station ‘Leipzig Mitte’ (Leipzig Central). This measuring station is located at the congested inner city ring road. There, the mass concentration of black carbon particles dropped by approximately 60% and the number concentration of ultrafine particles by about 70%.

The modernization of the vehicle fleet accelerated the effect of the low emission zone. However, the proportion of diesel vehicles registered in Leipzig increased from 19% to 26% between 2010 and 2016—with negative consequences. While black carbon and the number concentration of ultrafine particles decreased, the concentration of NOx is stagnant and remains too high.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2019 om 14:39.
Oud 30 oktober 2019, 14:23   #85
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allee gij ? Ik dacht net dat tegenwoordig veel mensen de moto gebruiken om het verkeer te omzeilen in de steden.
Je moet eens zien wat er tegenwoordig tijdens de zomermaanden van scooters en moto's door Brussel raast.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 oktober 2019 om 14:25.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 14:42   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allee gij ? Ik dacht net dat tegenwoordig veel mensen de moto gebruiken om het verkeer te omzeilen in de steden.
Je moet eens zien wat er tegenwoordig tijdens de zomermaanden van scooters en moto's door Brussel raast.
Raast?
Bewijs dit eens met betrouwbare cijfers.

Waarom zouden motos door oertrage steden rijden -met vele rode lichten- als ze *wettelijk mogen "filefilteren" op de snelweg en autoweg?
* https://wegcode.be/wetteksten/sectie...-art16#16.2bis
* https://wegcode.be/actueel/1703-veil...-motorrijders2

Heeft een motorijder rijplezier in een stikkige stad met veel stop and go aan de verkeerslichten? Leg me dat toch eens uit.

(ik heb het niet over stadsscootertjes of bromfietsen e.d.)

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2019 om 14:48.
Oud 30 oktober 2019, 14:48   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raast?

Waarom zouden motos door oertrage steden rijden -met vele rode lichten- als ze *wettelijk mogen "filefilteren" op de snelweg?

Heeft een motorijder rijplezier in een stikkige stad met veel stop and go aan de verkeerslichten? Leg me dat toch eens uit.
Met de auto 60 minuten om 30km te overbruggen, met de moto 20 minuten.
Oud 30 oktober 2019, 14:51   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In D heet die milieusticker ook niet zomaar fijnstofsticker
(Feinstaubplakkette: https://www.tuev-sued.de/auto_fahrze...staub-plakette )

Vooral oude diesels zonder roetfilters worden geweerd, helaas sjoemelden de nieuwe diesels wel allemaal bij NOx.

De gemeten resultaten waren navenant, 70-75% reductie van kankerverwekkend ultrafijnstof, maar de NOx bleef op peil wegens de sjoemeldiesels euro 4-6c... dieselgate bevestigde dit dan in september 2015...
Klopt en dat is de reden waarom de moto's niet onder de regel van de emissiezone's valt.
Moto's worden beschouwd als recratievoertuigen en veroorzaken weinig tot geen last, in tegenstelling tot veel quadrijders.
Oud 30 oktober 2019, 14:52   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de auto 60 minuten om 30km te overbruggen, met de moto 20 minuten.
Je moet er nog bijzetten wanneer en waar en in welke omstandigheden.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2019 om 14:52.
Oud 30 oktober 2019, 14:59   #90
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raast?

Waarom zouden motos door oertrage steden rijden -met vele rode lichten- als ze *wettelijk mogen "filefilteren" op de snelweg?

(ik heb het niet over stadsscootertjes of bromfietsen e.d.)
Wat moet ik uitleggen ? Dat er meer en meer mensen met de moto of de scooter gaan werken of is dat ook al weer niet waar ? En volgens mij werken er nog altijd veel mensen in de steden. Ik zie alleszins meer en meer moto's in de stad.
Volgens mij gebruiken mensen hun moto net omwille van het oertrage verkeer in de stad. Kunnen ze bij een file voor een rood licht nog eens langsheen de auto's rijden en staan ze altijd eerste aan het rode licht.
Bent U al ooit in een grote stad als Parijs geweest ? Staan daar geen files op de lanen ? Al eens gezien hoeveel mensen daar met moto's door laveren ?

Parijs achterna?
Net als in grote steden als Milaan en Parijs, waar het verkeer al langer vast zit, duiken ook in ons land steeds meer zogenaamde ‘nutsmotoren’ op. Motorfietsen die niet meteen om hun design of prestaties gekocht worden, maar eerder om hun functionaliteit. Daar hoort een betaalbare prijs bij en steeds vaker ook elektronica. Heel wat belangrijke nieuwe modellen staan voor veiligheid en functionaliteit. Als het weer nu opnieuw wat meezit, kan het ook in 2019 niet fout lopen.

En wat heeft dit allemaal te maken met rijplezier ?

Ik heb aan jou hier nog nooit iemand weten gelijk geven. Als je van een betweter spreekt amaai ni.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 oktober 2019 om 15:01.
Oud 30 oktober 2019, 15:02   #91
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet er nog bijzetten wanneer en waar en in welke omstandigheden.

In de stad. Toch niet moeilijk. Ik heb het U net uitgelegd. Maar ja waarschijnlijk zal dat niet kloppen wegens te weinig rijplezier.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 oktober 2019 om 15:04.
Oud 30 oktober 2019, 15:13   #92
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat moet ik uitleggen ? Dat er meer en meer mensen met de moto of de scooter gaan werken of is dat ook al weer niet waar ?
Dat is waar, maar dat leesde ik niet uit jouw zinnen.
Ik heb een buurman tegenover die pendelt naar Brussel met de moto (vanuit Noord-Limburg)

Citaat:
Geen woord van werkpendelaars (ver van Brussel) of via welke wegen ze naar die stad rijden.

Citaat:
En volgens mij werken er nog altijd veel mensen in de steden. Ik zie alleszins meer en meer moto's in de stad.
Die er ook moeten zijn.

Citaat:
Volgens mij gebruiken mensen hun moto net omwille van het oertrage verkeer in de stad. Kunnen ze bij een file voor een rood licht nog eens langsheen de auto's rijden en staan ze altijd eerste aan het rode licht.
Wat ze eigenlijk niet mogen.

Citaat:
Bent U al ooit in een grote stad als Parijs geweest ? Staan daar geen files op de lanen ? Al eens gezien hoeveel mensen daar met moto's door laveren ?
Als het veilig gaat ja.

Citaat:
En wat heeft dit allemaal te maken met rijplezier ?
Ach in de file aanschuiven met de auto is plezant?

Citaat:
Ik heb aan jou hier nog nooit iemand weten gelijk geven. Als je van een betweter spreekt amaai ni.
Blijkbaar leg je jouw punt ook niet begrijpelijk uit.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2019 om 15:18.
Oud 30 oktober 2019, 15:16   #93
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is waar, maar dat leesde ik niet uit jouw zinnen.

Die er ook moeten zijn.

Wat ze eigenlijk niet mogen.

Als het veilig gaat ja.

Ach in de file aanschuiven met de auto is plezant?

Blijkbaar leg je jouw punt ook niet begrijpelijk uit.

http://www.moto.be/nl/news-articles/...naar-het-werk/
Oud 30 oktober 2019, 15:16   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de stad. Toch niet moeilijk. Ik heb het U net uitgelegd. Maar ja waarschijnlijk zal dat niet kloppen wegens te weinig rijplezier.
Nee, nee, in de stad lukt het niet om binnen de 60 minuten 30km te overbruggen met een auto.
Enkel de leien afrijden duurt overdag langer dan 2 uur tegenwoordig.
En dan moet je nog parkeerplaats zoeken.
Met de moto doe ik dat op minder dan 30 minuten en kan ik voor de deur parkeren.
Oud 30 oktober 2019, 15:22   #95
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, nee, in de stad lukt het niet om binnen de 60 minuten 30km te overbruggen met een auto.
Enkel de leien afrijden duurt overdag langer dan 2 uur tegenwoordig.
En dan moet je nog parkeerplaats zoeken.
Met de moto doe ik dat op minder dan 30 minuten en kan ik voor de deur parkeren.
Meer en meer mensen denken er zo over. 2 vrienden van mij hebben net een 125 en een 250 gekocht voor de stad Antwerpen. Net om de reden die jij aanhaalt.
Voordeel van die licthe motoren is dat ze ook eventjes de ring op mogen rijden wat met een e-bike niet kan
Oud 30 oktober 2019, 15:43   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer en meer mensen denken er zo over. 2 vrienden van mij hebben net een 125 en een 250 gekocht voor de stad Antwerpen. Net om de reden die jij aanhaalt.
Voordeel van die licthe motoren is dat ze ook eventjes de ring op mogen rijden wat met een e-bike niet kan
Rij zelf al vanaf 1978 met de moto eerste een Yamaha XS 650 en vanaf 1998 met een suzuki 800 marauder.

Wendbaar genoeg om tussen het verkeer te kunnen laveren, word niet aanzien als een tragere 50cc en heeft op snelwegen weinig last van zijwind als je een vrachtwagen inhaalt.
Oud 30 oktober 2019, 15:46   #97
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rij zelf al vanaf 1978 met de moto eerste een Yamaha XS 650 en vanaf 1998 met een suzuki 800 marauder.

Wendbaar genoeg om tussen het verkeer te kunnen laveren, word niet aanzien als een tragere 50cc en heeft op snelwegen weinig last van zijwind als je een vrachtwagen inhaalt.
Enorm voordeel is dat je overal kan en mag parkeren. Zelfs op het voetpad als je genoeg marge laat dacht ik.
Oud 30 oktober 2019, 16:45   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enorm voordeel is dat je overal kan en mag parkeren. Zelfs op het voetpad als je genoeg marge laat dacht ik.
Het word vaak getollereerd dat je op het voetpad parkeerd, het word dan als een 2 wieler gezien, maar je mag wel geen hinder veroorzaken klopt en moet er niet met 20 gaan staan. Bij winkelcentra zijn er zo zelfs vaak voorbehouden stelplaatsen voor moto's, net als voor fietsen of mag je bij de fietsen je moto stallen. En moet je niet betalen, terwijl auto's dat vaak wel moeten.
Oud 30 oktober 2019, 16:54   #99
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het word vaak getollereerd dat je op het voetpad parkeerd, het word dan als een 2 wieler gezien, maar je mag wel geen hinder veroorzaken klopt en moet er niet met 20 gaan staan. Bij winkelcentra zijn er zo zelfs vaak voorbehouden stelplaatsen voor moto's, net als voor fietsen of mag je bij de fietsen je moto stallen. En moet je niet betalen, terwijl auto's dat vaak wel moeten.
Eigenlijk zouden veel meer mensen met de motor moeten rijden. De oplossing voor parkeerproblemen en files.Weinig verbruik....minder kosten. Ook waarschijnlijk nog eens veiliger voor de zwakkere weggebruikers als daar zijn voetgangers en fietsers.
En als constructeurs zich toespitsen op het fenomeen kunnen ze er de milieuvriendelijkste voertuigen van maken die er zijn ( wat ze tot nu toe hebben nagelaten om te doen)
Zelfs een elektrische moto moet makkelijker te fabriceren zijn dan een auto

Maar ja...meeste mensen zijn nu niet direct avontuurlijke en sportieve wezens.....en als de madammen dan nog eens een helm op moeten

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 oktober 2019 om 16:58.
Oud 30 oktober 2019, 17:07   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zouden veel meer mensen met de motor moeten rijden. De oplossing voor parkeerproblemen en files.Weinig verbruik....minder kosten. Ook waarschijnlijk nog eens veiliger voor de zwakkere weggebruikers als daar zijn voetgangers en fietsers.
En als constructeurs zich toespitsen op het fenomeen kunnen ze er de milieuvriendelijkste voertuigen van maken die er zijn ( wat ze tot nu toe hebben nagelaten om te doen)
Zelfs een elektrische moto moet makkelijker te fabriceren zijn dan een auto

Maar ja...meeste mensen zijn nu niet direct avontuurlijke en sportieve wezens.....en als de madammen dan nog eens een helm op moeten
Er zijn elektrische moto's,
Het probleem met een moto's is in de eerste plaats dat je er slechts met 2 kan op zitten en het bij wet niet toegelaten is om jonge kinderen mee te nemen op de moto.
Je kan er ook geen wekelijkse boodschappen mee doe, of je moet er grote koffers aan hangen en dan verlies je het voordeel aan wendbaarheid en tussen de aanschuivende voertuigen te kunnen laveren.
En dat veiliger voor zwakke weggebruikers, een motaar is een zwakke wegbebruiker.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be