Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2019, 15:58   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Pardon?
Dat waren toch verklede Duitsers in Poolse uniformen
Inderdaad. Maar de Vlaams-nationalistische rakkertjes hebben nogal eens de tendens om dingen te verdraaien. Net zoals ze deden met de repressie. Ons dingen op de mouw proberen te spelden en maar blijven herhalen en zo maar hopen dat de mensen deze desinformatie gaan geloven. En vele Vlamingen na de oorlog zijn er inderdaad ook ingetrapt.

Gisteren in de laatste aflevering van 'De kinderen van het Verzet' verklaarde een professor nog maar eens dat de repressie in België eigenlijk mild was geweest. En in ieder geval niet strenger of heviger dan in andere landen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2019 om 16:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2019, 17:58   #82
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Penemunde
Daar waren die toen allang weg.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2019, 18:02   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
t is allemaal verkeerd beginnen lopen toen de Polen Duitsland zijn binnengevallen.
Nee, eigenlijk niet.
Het is fout gelopen toen de Fransen en Engelsen stopte met hun aanvallen in Duitsland.
Oud 27 november 2019, 18:08   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is ook niet verwonderlijk. Diegenen die tot nu nog altijd dachten dat Oostfrontstrijders (zowel de Waalse als de Vlaamse) veredelde misdienaars waren, zijn eraan voor hun moeite. De Walen zowel als de Vlamingen hebben in Rusland beesterijen uitgestoken net als de Wehrmacht en net als de Russen.

Alleen, dat soort Walen en dat soort Vlamingen hadden daar niets te zoeken! Zeker niet als bondgenoot der nazi's. Nazi's die maar een even grote duivel waren als de communisten.

Maar rechtvaardigheid is geschied: Oostfronters hebben goed op hun donder gekregen. Een goed en uiterst pijnlijk pak slaag hebben ze gekregen die Oostfronters in deze afschuwelijke Russische hel. En terecht! Dat komt ervan wanneer men zich verbindt met een nazi-duivel. Altijd verliezer.
't Ja, enkel jaren later zaten we met een koude oorlog.
En laten we niet vergeten, dat de Belgische regering reeds voor de inval van de Duitsers het land hadden verlaten en zich veilig had teruggetrokken in het VK.

De meeste Oostfrontstrijders zijn trouwens pas later vertrokken.
Vele zaten al in werkkampen en hadden de keuze, zich dood werken of naar het Oostfront trekken.

Mijn grootvader was trouwens een verzetstrijder en schaamde zich daarvoor.
Oud 27 november 2019, 18:15   #85
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En laten we niet vergeten, dat de Belgische regering reeds voor de inval van de Duitsers het land hadden verlaten en zich veilig had teruggetrokken in het VK.

Vele zaten al in werkkampen en hadden de keuze, zich dood werken of naar het Oostfront trekken.

In werkkampen? Is mij zo niet bekend. In ieder geval, vele Oostfronters zaten helemaal niet in werkkampen. Integendeel zou ik zo zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2019 om 18:16.
Oud 27 november 2019, 18:19   #86
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Tja, in de afleveringen van 'Kinderen van het Verzet', waren er maar weinig verzetstrijders die zich schaamden, als men hun kinderen mag geloven. Geen enkele. En terecht!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2019 om 18:20.
Oud 27 november 2019, 18:34   #87
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waalse schurken.
2
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2019, 18:44   #88
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
"hadden"...
Flauw.
Het blijft een feit, de winnaar schrijft de geschiedenis en heeft gelijk. Tot de volgende winnaar voorbij komt.
Oud 27 november 2019, 19:39   #89
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen het zou nog steeds Waals crapuul geweest zijn.

En daarom is het ook tijd dat Trump afgezet wordt. Hij probeert Amerikaans crapuul van vervolging vrij te stellen:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191125_04736312
Eddie Gallagher is een held!
Oud 27 november 2019, 19:49   #90
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat was stil in vergelijking met het kicken van de Vlaams Nationalisten toen ze in Breendonk met Duitse approval Joden en Weerstanders konden folteren. Dat vonden die Nationalisten pas leuk. Folteren, afslaan, afbranden, verkrachten, ... dat vonden de Vlaams-Nationalisten in Breendonk leuk.
Ik heb al van alles gehoord over Breendonk,maar verkrachtingen kwamen enkel voor in Breendonk II waar incivieke verdachten zonder proces door het verzet werden opgesloten.
Oud 27 november 2019, 19:52   #91
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In werkkampen? Is mij zo niet bekend. In ieder geval, vele Oostfronters zaten helemaal niet in werkkampen. Integendeel zou ik zo zeggen.
Opnieuw wordt duidelijk dat u blijkbaar een eerder gebrekkige kennis over de materie hebt.

Toch laat u zich daar niet door tegenhouden om links en rechts meningen te berde te brengen die geen enkele waarheidsbasis hebben.
Oud 27 november 2019, 20:03   #92
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Ik heb al van alles gehoord over Breendonk,maar verkrachtingen kwamen enkel voor in Breendonk II waar incivieke verdachten zonder proces door het verzet werden opgesloten.
²
Seriële groepsverkrachtingen ...

De helden van het verzet.

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 november 2019 om 20:04.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2019, 20:20   #93
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opnieuw wordt duidelijk dat u blijkbaar een eerder gebrekkige kennis over de materie hebt.

Toch laat u zich daar niet door tegenhouden om links en rechts meningen te berde te brengen die geen enkele waarheidsbasis hebben.
Helemaal niet. Ik lees er tenminste boeken over. U ook? Waarschijnlijk die van Arthur De Bruyne en Co. Maar we zitten nu met een andere kaliber historici dan pamfletschrijver Arthur De Bruyne.

Als we de boeken raadplegen -en, zonder pretentie, ik heb er heel wat gelezen over dit onderwerp en nog steeds- die het hebben over het waarom men is gaan vechten gaan vechten aan het Oostfront, dan komen altijd dezelfde motieven terug. Diegenen die gingen vechten omdat ze in werkkampen zaten en daar weg wilden zijn een slechts een minderheid.

En boter bij de vis: enige dagen geleden las ik een vrij recent boekje over Oostfrontstrijder SS-er Hubert Borremans. Een zogenaamde Vlaamse 'idealist' en vurig katholiek. Die in 1944 sneuvelde nabij Leningrad.

Als men uittreksels van de brieven naar zijn ouders leest, dan is men verbaasd hoe eenzijdig die brieven zijn. Hij heeft het over het pak slaag dat hij gaat geven aan de Russen, en dat hij elke dag naar de mis blijft gaan, dat het zeer koud is, enz, enz.

Maar geen woord natuurlijk over de miserie en de verwoestingen die hij en zijn kompanen aanricht bij de Russische bevolking door mee te doen met de nazi's. Dan is hij minder katholiek en is hij selectief blind. En die mishandelingen van de Russische bevolking door de SS moet hij zeker hebben meegemaakt.

Wat heel dat gedoe in Rusland met de belangen van Vlaanderen te maken had, mag Joost weten. Hoe men het ook keert, het was uiteindelijk goed fout.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2019 om 20:27.
Oud 27 november 2019, 20:26   #94
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Ik lees er tenminste boeken over. U ook? Waarschijnlijk die van Arthur De Bruyne en Co. Maar we zitten nu met een andere kaliber historici dan pamfletschrijver Arthur De Bruyne.

Als we de boeken raadplegen -en, zonder pretentie, ik heb er heel wat gelezen over dit onderwerp en nog steeds- die het hebben over het waarom men is gaan vechten gaan vechten aan het Oostfront, dan komen altijd dezelfde motieven terug. Diegenen die gingen vechten omdat ze in werkkampen zaten en daar weg wilden zijn een slechts een minderheid.

En boter bij de vis: enige dagen geleden las ik een vrij recent boekje over Oostfrontstrijder Hubert Borremans. Een zogenaamde Vlaamse 'idealist' en vurig katholiek. Die in 1944 sneuvelde nabij Leningrad.

Als men uittreksels van de brieven naar zijn ouders leest, dan is men verbaasd hoe eenzijdig die brieven zijn. Hij heeft het over het pak slaag dat hij gaat geven aan de Russen, en dat hij elke dag naar de mis blijft gaan, dat het zeer koud is, enz, enz.

Maar geen woord natuurlijk over de miserie en de verwoestingen die hij en zijn kompanen aanricht bij de Russische bevolking door mee te doen met de nazi's. Dan is hij minder katholiek en is hij selectief blind.

Wat heel dat gedoe in Rusland met de belangen van Vlaanderen te maken had, mag Joost weten. Hoe men het ook keert, het was uiteindelijk goed fout.
Het was dan ook geïnspireerd door - je hamert er regelmatig op - de Belgische kerk.
Oud 27 november 2019, 20:30   #95
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was dan ook geïnspireerd door - je hamert er regelmatig op - de Belgische kerk.
Dat is ten dele zo. Maar ook geïnspireerd door de Staf De Clercq, Jef Van de Wiele, en Co. Deze ronselden effectief voor het Oostfront.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2019 om 20:32.
Oud 27 november 2019, 20:31   #96
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar de Vlaams-nationalistische rakkertjes hebben nogal eens de tendens om dingen te verdraaien. Net zoals ze deden met de repressie. Ons dingen op de mouw proberen te spelden en maar blijven herhalen en zo maar hopen dat de mensen deze desinformatie gaan geloven. En vele Vlamingen na de oorlog zijn er inderdaad ook ingetrapt.

Gisteren in de laatste aflevering van 'De kinderen van het Verzet' verklaarde een professor nog maar eens dat de repressie in België eigenlijk mild was geweest. En in ieder geval niet strenger of heviger dan in andere landen.

Dat is juist. Maar ik vraag mij af of er in andere landen nog zo graag wordt gebruik gemaakt op te treden met woorden tegen de repressie. Daar heeft het niet zoveel belang meer om nog zogezegd repressief op te treden tegen de doden.
Maar hier wordt dat wel gedaan omdat het kan gebruikt worden om andere doeleinden te bereiken. Mogelijk beseffen meer en meer Vlamingen dat.
En als je absoluut wil vergelijken met andere landen; doe dan hetzelfde als die andere landen. Zelfs in die landen waar onnoemelijk veel meer doden zijn gevallen; ook wegens collaboratie met de Duitsers; maakt men er niet meer zo'n drama van. Zelfs met gedwongen volksverhuizingen na de oorlog er bovenop.
Wat ik wel goedkeur is dat men repressief op treedt tegen de nieuwe Hitler-jugend. Maar dat zijn wel niet uitsluitend Vlamingen meer maar wel divers uitschot.
Natuurlijk zitten er ook Vlamingen tussen. Wat denkt U zelf? Uitschot komt meer en meer voor in gans Europa.
Aanpakken dus en niet valselijk blijven gebruiken. En het ene verschilt nogal wat met het andere. Maar ik krijg wel de indruk dat jij uw vlaggetje graag blijft gebruiken. Sorry; maar dat is mijnprobleem niet dan maar wel het uwe als het vroeg of laat van zijn stokje waait. Met wat ga je dan zwaaien?

Laatst gewijzigd door werkman : 27 november 2019 om 20:34.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2019, 20:38   #97
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Daarnet een historicus gehoord op Radio 1 over de zaak.

Blijkbaar gaat het niet om SS-ers, maar om een dertigtal Walen en Vlamingen die actief waren bij Organisation Todt als Schutzkommando.
Voorlopers van de Belgische IS strijders dan?
Oud 27 november 2019, 20:41   #98
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Voorlopers van de Belgische IS strijders dan?
Nee, exemplaren die niet door de selectieprocedure geraakten voor de SS.

Of arme dutsen die deze betaalde job konden kiezen ipv de onbetaalde werkkampen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 november 2019 om 20:42.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2019, 20:47   #99
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Dat is juist. Maar ik vraag mij af of er in andere landen nog zo graag wordt gebruik gemaakt op te treden met woorden tegen de repressie. Daar heeft het niet zoveel belang meer om nog zogezegd repressief op te treden tegen de doden.
Maar hier wordt dat wel gedaan omdat het kan gebruikt worden om andere doeleinden te bereiken. Mogelijk beseffen meer en meer Vlamingen dat.
En als je absoluut wil vergelijken met andere landen; doe dan hetzelfde als die andere landen. Zelfs in die landen waar onnoemelijk veel meer doden zijn gevallen; ook wegens collaboratie met de Duitsers; maakt men er niet meer zo'n drama van. Zelfs met gedwongen volksverhuizingen na de oorlog er bovenop.
Wat ik wel goedkeur is dat men repressief op treedt tegen de nieuwe Hitler-jugend. Maar dat zijn wel niet uitsluitend Vlamingen meer maar wel divers uitschot.
Natuurlijk zitten er ook Vlamingen tussen. Wat denkt U zelf? Uitschot komt meer en meer voor in gans Europa.
Aanpakken dus en niet valselijk blijven gebruiken. En het ene verschilt nogal wat met het andere. Maar ik krijg wel de indruk dat jij uw vlaggetje graag blijft gebruiken. Sorry; maar dat is mijnprobleem niet dan maar wel het uwe als het vroeg of laat van zijn stokje waait. Met wat ga je dan zwaaien?
Ik zeg maar wat is op basis van informatie die ik verkreeg door mij te informeren. Da's alles. En wanneer hier posters dingen vooropstellen die historisch niet kloppen -volgens mij- dan zeg ik dit. Meer moet u daar niet achter zoeken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 november 2019 om 20:48.
Oud 27 november 2019, 21:01   #100
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Nee, exemplaren die niet door de selectieprocedure geraakten voor de SS.

Of arme dutsen die deze betaalde job konden kiezen ipv de onbetaalde werkkampen.
In het eezrste geval waren het wel "vrijwilligers" maar ze kwamen niet in aanmerking voor het reguliere leger.
In het 2de geval lijkt een onbetaald werkkamp me toch nog vrolijker dan onschuldige mensen meedogeloos afschieten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be