Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2020, 11:28   #81
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er moet daar simpelweg een billijke spreiding komen en dat kan uiteraard enkel op federaal niveau.
Ik ben er niet van overtuigd dat het probleem daar aan de structuren ligt, maar gewoon aan het egoïsme van een groep die zichzelf bevoordeligt.
1 minister op federaal vlak garandeert geen eensgezindheid.
Oud 8 februari 2020, 11:31   #82
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik ben er niet van overtuigd dat het probleem daar aan de structuren ligt, maar gewoon aan het egoïsme van een groep die zichzelf bevoordeligt.
In tegendeel... Vele federale wetten zijn goed maar worden gewoon totaal anders geinterpreteerd in de gewesten en geen federale hond die daar toezicht op houdt... Grote voorbeeld de SZ...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 11:35   #83
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wablief? Het staat al niet meer om een Vlaming te benoemen in de Vlaamse noodrand??? Maar met de hardcore francofonie in Bruxelles die de Vlamingen de, door hen zelfs mee goedgekeurde taalwetten, niet gunnen, geen probleem.

En dan verwonderd zijn dat Vlaanderen voortdurend belaagd wordt in la Belgique...

Beter lezen : ik sprak over een streekgenoot. Ik ga ervan uit dat de premier intelligent genoeg is om (federaal) op die te her-federaliseren bevoegdheid iemand te benoemen die zelf bv uit Oostende of uit Arlon komt. (die moeten hun eigen stemmen niet in vlaams-brabant of brussel gaan halen)
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 11:43   #84
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Beter lezen : ik sprak over een streekgenoot. Ik ga ervan uit dat de premier intelligent genoeg is om (federaal) op die te her-federaliseren bevoegdheid iemand te benoemen die zelf bv uit Oostende of uit Arlon komt. (die moeten hun eigen stemmen niet in vlaams-brabant of brussel gaan halen)
Dat gaat niets oplossen, een Vlaamse federale minister uit Oostende zal gauw de wind van voren krijgen als hij aan de Brusselse privileges raakt.
Oud 8 februari 2020, 11:49   #85
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs als die Vlaming in De Panne woont en minister wordt, dan kun je er nog donder opzeggen dat ze hem gaan van beschuldigen dat hij zijn gemeenschap voortrekt, en hetzelfde zal gelden voor een Waal of een Brusselaar.

Nog eens, andere structuren lossen het feit van onenigheid niet op.
1 milieuminister lijkt logisch, maar de belangen van Vlaanderen zijn niet dezelfde als die van Wallonië of Brussel.

Ik blijf erbij: je kunt die structuren maken zoals je wilt, uiteindelijk zijn het mensen die moeten samenwerken.
Ik spreek hier enkel over 2 specifieke bevoegdheden, en zeker niet in algemene termen.
Voor de dossiers rond geografische spreiding van vluchten en het probleem van stralingsnormen is de grootste hinderpaal wel degelijk de disproportionele macht die één gewest kreeg en die ze misbruiken.

Je kunt géén nationaal netwerk uitrollen als een gebied van 0,5% van de oppervlakte maar met het administratieve brein van het land in zijn eentje beslist van als 'eiland' te willen/mogen beslissen om alles tegen te houden.
Dat blokkeert uiteindelijk het hele land, en zo raken we achterop.

En als hun 'eigen' geluidsnormen misbruikt worden om een evenwichtige spreiding van vluchten de facto onmogelijk te maken, dan is dat ook iets dat men wel degelijk met een structurele ingreep kan oplossen : herfederaliseer deze bevoegdheid. (voor alle duidelijheid : ik pleit helemaal niet om de rest van milieubeleid te herfederaliseren)
Oud 8 februari 2020, 11:50   #86
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat gaat niets oplossen, een Vlaamse federale minister uit Oostende zal gauw de wind van voren krijgen als hij aan de Brusselse privileges raakt.
2

Brusselse, en/of franstalige...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 8 februari 2020 om 11:51.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 11:53   #87
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Vlaamse federale minister uit Oostende of een Waalse federale minister uit Arlon zullen veel gemakkelijker de druk kunnen weerstaan van de actiegroepen en de sabotage vanuit Brussel zou onmogelijk worden net doordat die bevoegdheid hen zou worden ontnomen.
Brussel redeneert puur vanuit een NIMBY positie, en ze kunnen dat doen, net door de structuren & de wettelijke verankering van die bevoegdheid bij hen.

Een herfederalisering zou hen nu net die mogelijkheid ontnemen.
Oud 8 februari 2020, 12:00   #88
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Een Vlaamse federale minister uit Oostende of een Waalse federale minister uit Arlon zullen veel gemakkelijker de druk kunnen weerstaan...
Het gaat er niet over of die druk er echt is, en of hij er echt voor bezweken is.
Het gaat om perceptie, en hoe de pers dan de bevolking opjut.
Oud 8 februari 2020, 12:04   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het begrip "1 minister" bestaat zelfs niet.
De regering is een collectief orgaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 12:08   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af of er, ongeacht tot welke partij ze behoren, een verschil is tussen communautaire gevoeligheid van enerzijds politiekers die geproefd hebben van het Vlaams parlement, en anderzijds politiekers die uitsluitend in het federale hun ervaring opgedaan hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 12:58   #91
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zolang 't maar niet onder Pontifex zijn schokkedijzen is

Kan er mij iemand zeggen wie zowel Pontifex als de kosten van onderhoud van dit forum betaalt? Ik heb interesse om het te weten te komen.
Mogelijk beroepsmisvorming van mijnentwege?
Er wordt te weinig gesproken over dit facet.
Het zal toch geen schimmige VZW zijn die dit forum organiseert?
Omwille van edelmoedigheid of opvoeding van de kiezer zal het niet zijn want in alle dagbladen weren ze de gedachten van de kiezer via lezersbrieven.
Soms wel terecht maar als apen schreeuwen weet je dat het dag is
Daarom zijn meningen van wie ook niet altijd waardeloos.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 13:04   #92
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Kan er mij iemand zeggen wie zowel Pontifex als de kosten van onderhoud van dit forum betaalt? Ik heb interesse om het te
Pontifex wordt niet betaalt. De man die de kosten en het onderhoud van dit forum betaalt is Maarten Malaise. Je kan hem bereiken via dit forum.
Oud 8 februari 2020, 13:47   #93
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1 milieuminister lijkt logisch, maar de belangen van Vlaanderen zijn niet dezelfde als die van Wallonië of Brussel.
Hoezo ? Wat is het verschil volgens jouw tussen de milieubelangen van regio's en van pakweg Europa ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 13:51   #94
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Vlaamse federale minister uit Oostende of een Waalse federale minister uit Arlon zullen veel gemakkelijker de druk kunnen weerstaan van de actiegroepen en de sabotage vanuit Brussel zou onmogelijk worden net doordat die bevoegdheid hen zou worden ontnomen.
Brussel redeneert puur vanuit een NIMBY positie, en ze kunnen dat doen, net door de structuren & de wettelijke verankering van die bevoegdheid bij hen.

Een herfederalisering zou hen nu net die mogelijkheid ontnemen.
Uiteindelijk komen de milieudictaten van de EU. De invulling is slechts pro forma voor de regio's en de deelstaten. Het is absurd dat uberhaupt nog wegwerpplastic en verpakkingsplastic toegelaten is in de EU, en dat het verbod hierop regionaal in beleid gegoten wordt.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 8 februari 2020, 14:17   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele partij behalve de fascisten van het Blok en de Stalinisten van PTB heeft daar interesse in.
De Wever heeft nochtans duidelijk laten horen dat er nieuwe verkiezingen moeten komen als er in mei nog geen regering is. Ik heb niet de indruk dat het toeval is dat De Wever uitgerekend voor de maand mei koos.
Oud 8 februari 2020, 14:39   #96
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De Wever heeft nochtans duidelijk laten horen dat er nieuwe verkiezingen moeten komen als er in mei nog geen regering is. Ik heb niet de indruk dat het toeval is dat De Wever uitgerekend voor de maand mei koos.
Hoe bedoel je?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 14:54   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoe bedoel je?
Mei is maar drie maanden meer, en er zit na 9 maanden minder schot in de regeringsvorming dan ooit.
Oud 8 februari 2020, 15:52   #98
cato

Standaard

Citaat:
Mei is maar drie maanden meer, en er zit na 9 maanden minder schot in de regeringsvorming dan ooit.
Duidelijk
Het gaan dus verkiezingen worden in mei.

Voor die tijd zal toch iedere partij moeten aangeven hoe ze de toekomst zien voor België.
Het VB kiest voor een splitsing en N-VA voor een confederatie.
Wat bedoelen O-VLD en CD&V en SP-A met een noodzakelijke staatshervorming?
Wat kan een compromis worden tussen VB en N-VA ,
of gaat N-VA mee met het VB voor een Vlexit?

De mensen willen wel weten waarvoor ze kiezen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 15:56   #99
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij was wel weer zeer wollig.

Hij zei zoiets: ‘dat het logisch is dat er nieuwe verkiezingen kunnen komen’.

Een echte kerel zou zeggen: ‘in mei eisen wij nieuwe verkiezingen’.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2020, 17:22   #100
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat Bart De Wever zich opnieuw kandidaat premier stellen ? Ik heb niet de indruk dat N-VA in verkiezingsmodus zit, in tegenstelling tot het Vlaams Belang. Het Vlaams Belang hoeft maar de uitlatingen van hun politieke concurrentie op sociale media te herhalen als verkiezingscampagne.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be