Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2020, 15:40   #81
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen, de bedoeling is dat je niet naar winkels gaat als het niet nodig is.
Maar waarom open ze dan tuincentra, ... is dat 'echt' nodig?
Je hoort toch zelf al, dat het langs alle kanten rammelt?

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 15:44   #82
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
EN WAT ZOU DAAR OP TEGEN ZIJN? Of gaat dat het virus terug activeren indien je je grondig bezig houd met DIY werken?
Ik snap het niet, behalve indien het een 'lekker gevoel en kik' aan de landelijke dorpsoverheid geeft door gebruik van wat macht om te kunnen verbieden en toelaten.

Apenland.
Het zou wel kunnen natuurlijk dat ze DYI winkels net gesloten hebben om ervoor te zorgen dat de technisch werkelozen niet massaal gingen beginnen te klussen en dat daarmee de vraag naar vakmannen zou verminderen na de lock-down.

Dat ze nu terug open mogen kan passen in de strategie om alles langzaam te gaan opstarten en als we maar 2 weken te gaan meer hebben zal de schade mss nog meevallen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 15:45   #83
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, de bedoeling is dat je niet naar winkels gaat als het niet nodig is.
Is het niet de bedoeling niet naar winkels te gaan waar men geen afstand kan houden?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 16:06   #84
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Voor vele mensen is de moestuin essentieel en het is stilaan de moment.
Er zijn heel wat mensen die er op rekenen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 16:14   #85
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als ik mijn living wil schilderen, dan moet ik verf kopen.
Ik zou, in deze tijden, niet anders willen dan deze te kopen in een veilige winkel, eventueel zo dicht als mogelijk bij mijn kot.

Waarom moet ik verder naar een grote doe-het-zelf? Wat is de virologische meerwaarde?

Hier wat verder is een frituur. Met linten is er een duidelijke toegang naar de voordeur. Je gaat niet binnen als er al een klant aanwezig is. Binnen doe je je bestelling en je betaalt; dan vlieg je buiten, langs een aangeduide uitgang (voor die zaak zijn garagepoort), waar je kan wachten tot de frietjuffrouw je bestelling brengt.

Als die frituur dat kan, als de bakker dat kan, als de brico dat kan, dan kan de verfwinkel, de bloemenwinkel ... dat ook.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 16:21   #86
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou, in deze tijden, niet anders willen dan deze te kopen in een veilige winkel, eventueel zo dicht als mogelijk bij mijn kot.

Waarom moet ik verder naar een grote doe-het-zelf? Wat is de virologische meerwaarde?

Hier wat verder is een frituur. Met linten is er een duidelijke toegang naar de voordeur. Je gaat niet binnen als er al een klant aanwezig is. Binnen doe je je bestelling en je betaalt; dan vlieg je buiten, langs een aangeduide uitgang (voor die zaak zijn garagepoort), waar je kan wachten tot de frietjuffrouw je bestelling brengt.

Als die frituur dat kan, als de bakker dat kan, als de brico dat kan, dan kan de verfwinkel, de bloemenwinkel ... dat ook.

Uw verfwinkel en de bloemenwinkel kunnen natuurlijk een thuisleverservice opzetten. Gewoon via telefoon of mail, of een webshop opzetten. Heel wat bloemenwinkels doen dat trouwens.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 16:42   #87
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me eigenlijk af hoe ver het nu echt zou staan met dat exitplan.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 16:56   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Duitsland is idd voor op ons. Blij dat we daar alletwee het over eens zijn. Alledrie, als we BDW erbij nemen
Zoals ik reeds zei, Duitsland doet het goed. Zonder twijfel. Maar als u nu denkt dat er ook maar één haar op mijn hoofd gelooft dat het aantal corona-doden dat de Duitsers opgeven het ware aantal Duitse doden is, dan bent u abuis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 april 2020 om 16:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 17:23   #89
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

'...Het virus duikt snel weer op, en vier andere lessen uit Azië ....

Op het Japanse eiland Hokkaido moesten scholen opnieuw dicht, zelfs Singapore krijgt een traceerapp niet van de grond. Vijf lessen die landen, op zoek naar een exitstrategie, kunnen leren van Azië....'

https://www.standaard.be/cnt/dmf2020...urce=standaard

Maw, we zijn er nog niet.
Oud 20 april 2020, 17:30   #90
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Eerste regel is nog steeds : "blijf in uw kot" behalve voor essentiële dingen zoals voedsel, apotheek, ….

1e versoepeling , je mag wandelen, joggen, fietsen, onbeperkt zolang je maar in beweging blijft.
Ik was hier toen zowat de enige die zich afvroeg waarom je heel het land kon rondfietsen, maar dat alleen in de wagen niet mocht. Was dat virologisch verantwoord, bijlange niet. Het was een toegeving aan de meer sportieven onder ons om in beweging te blijven. Die "echte" worden zot als ze zich niet kunnen uitleven. Was dit doordacht qua type van sport, en type transportmiddel, bijlange niet.

Dus nu met die tuincentra en doe-het-zelf zaken, is dat net zo. Gewoon een ietsje lossen, zonder alles direct vrij te geven en qua aantal controleerbaar te houden voor de politie. Bovendien zullen de aankopen daar er voorzorgen dat de eerste regel weer wat verzekerd is qua thuisblijven.

Dus allemaal niet zo veel achter zoeken, gewoon zachtjes en controleerbaar lossen, zonder te veel ineens vrij te geven.

Deze middag was er een grafiek op TV van een geleerde kerel en die toonde wat er zou gebeuren als we nu alles lossen. Terug steil exponentieel de hoogte in.
Oud 20 april 2020, 17:41   #91
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen kloten ter zake.
net wel
Dan hoeft ge maar 1 winkel op 10 en 't zijn tevens grote winkels

Citaat:
Feit is: er waart een virus rond, er zijn beperkende maatregelen nodig
ja en ?
Dat doet nu juist niks kloten ter zaken se...of beter just wel..
OMDAT dit een soort eerste probeerseltje is om enige nood te leningen.
't Blijft dus een lockdown
Gij pleit al voor een heuse opening met als drogargument : "jamaar mijn naaiwinkeltje dan", "het is geen eerlijke concurentie"

Citaat:
Feit is: veel is stil gelegd, iedereen is akkoord daarvoor, maar nu hebben we even tijd om rustig te bekijken. We hebben al veel geleerd uit de voedingswinkels. Ik beweer dat elke winkel zich nu kan organiseren zodat het voldoende besmettingsvrij mogelijk is er te winkelen.
Dan moet je niet afkomen met een paar bevoorrechte winkels.
Feit is dat gij er ook nog geen ballen van begrijpt hé

Die maatregelen an sich zijn blijkbaar niet voldoende om een serieuze daling in te zetten...het is het minste dat ge kunt nemen ALS ge dan toch buiten moet.
We moeten dus blijvende die ALS tot het minimum houden

Ge blijft maar je mantra herhalen van 'niet eerlijk tov andere winkels'

Citaat:
Feit is: op veel plaatsen heeft men tijd gehad om na te denken hoe fatsoenlijk en veilig opnieuw aan het werk te gaan. Wel, vooruit met de geit.
Feit is gij wilt het opengooien en dit gaat over niet opengooien

Citaat:
En ook: geen probleem om strenger op te treden tegen echt gevaarlijke en risico-volle activiteiten.
Snapt ge nu nog niet ?
Elk bezoek, elk uitje houdt een risico in
Ge dient het verkeer dus te beperken....en gij pleit voor het opengooien

Laatst gewijzigd door praha : 20 april 2020 om 17:43.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 17:47   #92
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
EN WAT ZOU DAAR OP TEGEN ZIJN? Of gaat dat het virus terug activeren indien je je grondig bezig houd met DIY werken?
Ik snap het niet, behalve indien het een 'lekker gevoel en kik' aan de landelijke dorpsoverheid geeft door gebruik van wat macht om te kunnen verbieden en toelaten.

Apenland.
manman context hé

Ik denk niet dat daar iets tegen is noch dat men dat gaat verbieden als blijkt dat we plots met z'n allen gaan verbouwen...tenzij dat weer overlast gaat geven
(denk ook aan de niet noodzakelijke werken door een derde hé...want verbouwen houdt in dat ge soms toch nen loodgieter of zo moet laten komen)

Het gaat erover dat men die DIY-winkels niet heeft opengesteld met het oog op dat iedereen nu graag wilt gaan verbouwen.
Oud 20 april 2020, 17:50   #93
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
oooh neeje man

Wat snapt ge niet aan een eerste probeersel om maximaal het nuttige met het aangename te kunnen verzoenen met zo weinig mogelijk extra winkels waar ge ook niet elke dag gaat staan voor een nieuw penseeltje
Men moet toch ergens beginnen iets te proberen.

Geef misschien een alternatief Travis dat voldoet aan dezelfde criteria
Oud 20 april 2020, 17:53   #94
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor vele mensen is de moestuin essentieel en het is stilaan de moment.
Er zijn heel wat mensen die er op rekenen.
Voor evenveel mensen is net die andere bezigheid iets essentieel.
Ik erken wel de nuance, dat een moestuin levensmiddelen (groene en/of fruit) verschaft. Maar in hoeverre kan je dit gezien de toestand waarin wij allemaal verkeren (en waarin iedereen zijn deel van de ellende ervaart) boven een andere bezigheid zetten? Toch van die orde, dat aldus die tuincentra wel open mogen; en winkels die voorzien in die andere bezigheid dat niet mogen?

— Jeremy Clarkson
Oud 20 april 2020, 17:55   #95
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het zou wel kunnen natuurlijk dat ze DYI winkels net gesloten hebben om ervoor te zorgen dat de technisch werkelozen niet massaal gingen beginnen te klussen en dat daarmee de vraag naar vakmannen zou verminderen na de lock-down.

Dat ze nu terug open mogen kan passen in de strategie om alles langzaam te gaan opstarten en als we maar 2 weken te gaan meer hebben zal de schade mss nog meevallen.
?????

Als ik het goed voor heb dan was een van de maatregelen (of was het aanbeveling) dat er geen derden over de vloer mochten komen voor werken die niet dringend en noodzakelijk waren.
Dus die vakmannen hadden normaliter toch al veel minder te doen.

Praktijk bewijst wel het tegendeel...hier in 't straat stonden zelden zoveel bestelwagens van diverse kleinere firma's als weleer.
Men is hier volop keukens, badkamers, etc aan 't plaatsen...geen haan die ernaar kraait
Oud 20 april 2020, 17:55   #96
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik erken wel de nuance, dat een moestuin levensmiddelen (groene en/of fruit) verschaft. Maar in hoeverre kan je dit gezien de toestand waarin wij allemaal verkeren (en waarin iedereen zijn deel van de ellende ervaart) boven een andere bezigheid zetten? Toch van die orde, dat aldus die tuincentra wel open mogen; en winkels die voorzien in die andere bezigheid dat niet mogen?
Eten is essentieel, vandaar ook dat de supermarkten openbleven.

Het alternatief is het Chinamodel: het leger brengt eten aan huis.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2020, 17:58   #97
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Is het niet de bedoeling niet naar winkels te gaan waar men geen afstand kan houden?
Die mogen zelfs niet eens open als ze dat niet kunnen garanderen.

Allez 't is toch echt moeilijk hé
1ste en belangrijkste maatregel : BLIJF IN UW KOT

Dus ge dient ten alle tijden te vermijden dat ge zomaar wat gaat winkelen.
Ook daar is een DIY net iets beter in.
'Normale' mensen maken daar geen daguitstap van
Oud 20 april 2020, 18:00   #98
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
oooh neeje man

Wat snapt ge niet aan een eerste probeersel om maximaal het nuttige met het aangename te kunnen verzoenen met zo weinig mogelijk extra winkels waar ge ook niet elke dag gaat staan voor een nieuw penseeltje
Men moet toch ergens beginnen iets te proberen.

Geef misschien een alternatief Travis dat voldoet aan dezelfde criteria
Het gaat erom, dat de iemand terug aan de slag kan met zijn/haar bezigheid; en de andere dat niet kan. En u verwoordt het goed. Het is een 'probeersel'. Nu een 'probeersel' dat is niet wat ik van een overheid wil zien. Ik verwacht doordachte voorstellen; en niet iets als dit, waarbij een ideetje al meteen (en terecht) ter discussie staat.

Het alternatief? ...

Wel, zoals ik al zei, ik zou alvast niet op basis van de verkoopswaar mijn besluit gemaakt hebben; echter wel op basis van de mogelijkheden die een winkel heeft om aan enkele nader te bepalen voorwaarden te voldoen.

Ik las in een post (van Schoof dacht ik?) dat een frituur zich aan regelgevingen kan houden; alsook een bakker. Dat ervaar ik ook. Dus waarom inderdaad die verfwinkel niet? Wat is het verschil, tussen grote winkel waar 15 klanten binnen zijn; en een kleinere winkel waar 2 klanten binnen zijn? U mag het me echt toelichten.

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 20 april 2020 om 18:05.
Oud 20 april 2020, 18:03   #99
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

pppffffff ge zijt serieus rond de pot aan 't draaien en gooit alles op één hoop

Voeding viel er al buiten wegens : noodzakelijk...frituur hoort daar dus ook bij

Dit zeer beperkt experiment komt erbij wegens beperkt en max nut voor velen

Ge moet iets kiezen

We hadden ook de breiwinkels kunnen openen die voldeden aan de voorwaarden en de DIY dicht laten
Was dat dan beter ?
Oud 20 april 2020, 18:06   #100
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erken dan ook de nuance dat ge met een DIY veel meer mensen hun bezigheid geeft dan met een boekenwinkel
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be