Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2020, 16:08   #81
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is dan wel kut als iemand uit een andere provincie toch verkozen geraakt, terwijl jij niet op deze kon stemmen.
Als je het gehele plaatje niet kan zien, dan kan je beter iets anders gaan doen (ik wou hier iets anders zetten, maar dan riskeerde ik een ban).
U heeft het over stemmen, dus over het verkiezen van parlementsleden.

Ik had het over ministers.

Die twee hebben puur theoretisch gezien weinig tot niets met elkaar te maken (zoals in quasi elk ander land). De uitvoerende macht hoeft immers helemaal niet te worden samengesteld uit leden van de wetgevende macht.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik één van de weinigen ben die het gehele plaatje ziet. Ik heb hier in het lang en het breed (zie vooral pagina 3) uitgelegd waarom ik vind dat het helemaal geen probleem is dat een minister niet wordt gekozen uit de parlementsleden (integendeel, ik vind het zelfs nadelig dat een minister wordt gekozen uit de parlementsleden).

U mag het daar mee eens zijn of u mag het daarmee oneens zijn. Zulke discussies houden, daar dient dit forum voor.

Over kieskringen heb ik net nog geschreven in een ander topic:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is niet correct.

Er zijn 11 kieskringen en partijen kunnen in elke kieskring een lijst indienen. De PS kan perfect een lijst indienen in Antwerpen of in Limburg. De Open VLD kan perfect een lijst indienen in Namen.

Het zijn de PARTIJEN die ervoor kiezen dit niet te doen, niet het kiessysteem.

Sommige partijen kiezen er wel voor om in elke kieskring op te komen, zoals PVDA en VB.

Partijen zoals PS zeggen daarentegen op te komen voor heel het Belgische volk maar kiezen er bewust voor zich niet aan te bieden aan de Vlamingen. Eigenlijk zeggen ze daarmee gewoon heel erg duidelijk: Vlaamse kiezers interesseren ons geen bal.

Idem voor Open VLD. Af en toe laten ze een ballonnetje op richting herfederalisering maar terzelfdertijd bieden ze zich enkel aan aan Vlaamse kiezers. Tegen de Waalse kiezers zeggen ze: we willen jullie niet.

En dan durven die partijen pretenderen dat ze pro België zijn. Hoe kan je dat beweren als de een groot deel van de Belgische bevolking u gewoon geen reet interesseert?
Citaat:
Maar ik kan als Antwerpenaar ook niet stemmen op mensen die niet in mijn kieskring opkomen.

Het probleem is niet het SYSTEEM (althans niet op dit vlak, wel op vele andere vlakken) het probleem is de vrijwillige keuze van de partijen.

In realiteit kan men, als Waal in Wallonië, wel degelijk op VB stemmen. Als men het VB niet goed vindt, kan men dus kiezen om er niet langer op te stemmen.

In realiteit kan men, als Belg, overal in België op PVDA stemmen. Als je vindt dat ze het niet goed doen, kan je dus kiezen om er niet langer op te stemmen.

Het kan dus wel maar enkel voor bepaalde partijen. Omdat die partijen er zelf voor kiezen.

Maar deze reactie vind ik gewoon degoutant:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je het gehele plaatje niet kan zien, dan kan je beter iets anders gaan doen (ik wou hier iets anders zetten, maar dan riskeerde ik een ban).
U hoeft het helemaal niet met me eens te zijn (dat vraag ik absoluut niet) maar hier schijnt u te insinueren dat ik er niets van zou snappen en dat u me daarvoor blijkbaar wou beledigen.

U kan me van veel beschuldigen, maar niet van het feit dat mijn mening ongefundeerd zou zijn.

Als u geen zin heeft om zulke dingen te bediscussiëren, geen probleem. Niemand dwingt u op dit forum te posten.

Maar insinueren dat ik 'beter iets anders kan gaan doen' omdat ik er niets van zou begrijpen, pik ik niet.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 oktober 2020 om 16:21.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 16:21   #82
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft het over stemmen, dus over het verkiezen van parlementsleden.

Ik had het over ministers.

Die twee hebben puur theoretisch gezien weinig tot niets met elkaar te maken (zoals in quasi elk ander land). De uitvoerende macht hoeft immers helemaal niet te worden samengesteld uit leden van de wetgevende macht.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik één van de weinigen ben die het gehele plaatje ziet. Ik heb hier in het lang en het breed (zie vooral pagina 3) uitgelegd waarom ik vind dat het helemaal geen probleem is dat een minister niet wordt gekozen uit de parlementsleden (integendeel, ik vind het zelfs nadelig dat een minister wordt gekozen uit de parlementsleden).

U mag het daar mee eens zijn of u mag het daarmee oneens zijn. Zulke discussies houden, daar dient dit forum voor.

Over kieskringen heb ik trouwens net nog geschreven in een ander topic:

Maar deze reactie vind ik gewoon degoutant:

U hoeft het helemaal niet met me eens te zijn (dat vraag ik absoluut niet) maar hier schijnt u te insinueren dat ik er niets van zou snappen en dat u me daarvoor blijkbaar wou beledigen.

U kan me van veel beschuldigen, maar niet van het feit dat mijn mening ongefundeerd zou zijn.

Als u geen zin heeft om zulke dingen te bediscussiëren, geen probleem. Niemand dwingt u op dit forum te posten.

Maar insinueren dat ik 'beter iets anders kan gaan doen' omdat ik er niets van zou begrijpen, pik ik niet.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be