Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2021, 12:06   #81
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederland (lees : de Republiek) speelde helemaal geen rol in bij de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd. Particulieren (kooplui) wellicht wel. Uit winstbejag.

Om een aantal redenen probeerde de Nederlandse Staten Generaal neutraal te blijven in het conflict tussen de opstandige Amerikaanse koloniën en Groot-Brittannië. Oorlog met Groot-Brittannië moest worden vermeden omdat de Britse vloot sterker was dan die van de Republiek. Ook Nederlandse kooplieden hadden er alle belang bij dat een conflict met de Britten kon worden vermeden. Zolang Nederland neutraal bleef konden Nederlandse kooplieden op grote schaal goederen leveren aan de Amerikaanse opstandelingen. Nederlands kruit, wapens en andere goederen werden veelal via het eiland St.Eustatius verscheept naar de opstandige provincies. De stadhouder Willem de Vijfde was door familiebanden verbonden met het Britse koningshuis en stond daardoor aan de kant van de Britten. Dat gold echter niet voor groepen burgers die zich Patriotten noemden en die een einde wilden maken aan de stadhouderlijke macht. Zij zagen in de gebeurtenissen in Amerika een lichtend voorbeeld.
(Het Geheugen)

De Fransen daarentegen, die speelden een noemenswaardige rol in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog (La Fayette en Co).
We weten dat België nog steeds een gewest van Frankrijk is.

https://isgeschiedenis.nl/longreads/...rs-van-amerika
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2021, 14:10   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht

Ik zou maar wat voorzichtiger zijn met uitspraken over de zogenaamde ‘Nederlanders’ in de toenmalige Amerikaanse kolonies. Heel wat van die mensen (of hun voorouders) waren naar Amerika getrokken, omdat ze gevlucht waren uit de intolerante calvinistische Republiek. Met ‘Nederland’ of ‘de Republiek’ hadden ze nog maar weinig vandoen of mee te maken. Begrijpelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 februari 2021 om 14:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2021, 14:24   #83
cato

Standaard

Citaat:
Ik zou maar wat voorzichtiger zijn met uitspraken over de zogenaamde ‘Nederlanders’ in de toenmalige Amerikaanse kolonies. Heel wat van die mensen (of hun voorouders) waren naar Amerika getrokken, omdat ze gevlucht waren uit de intolerante calvinistische Republiek. Met ‘Nederland’ of ‘de Republiek’ hadden ze nog maar weinig vandoen of mee te maken. Begrijpelijk.
U bent slecht op de hoogte.

De Nederlanders die in die tijd naar Amerika trokken waren juist van strenge
kerkgenootschappen , zoals naar Holland Michigan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland_(Michigan)

Wanneer worden Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk?
Moet dat nog eeuwen duren?

Laatst gewijzigd door cato : 4 februari 2021 om 14:26.
Oud 4 februari 2021, 15:33   #84
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent slecht op de hoogte.

De Nederlanders die in die tijd naar Amerika trokken waren juist van strenge
kerkgenootschappen , zoals naar Holland Michigan.

Wanneer worden Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk?
Moet dat nog eeuwen duren?
Nooit.
Oud 4 februari 2021, 15:47   #85
cato

Standaard

Citaat:
Nooit.
Dus België zal altijd een rommeltjes land blijven?
Oud 4 februari 2021, 16:08   #86
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus België zal altijd een rommeltjes land blijven?
Waar het goed is te leven. Vele Nederlanders beseffen dat ook. Zij komen hier voor het onderwijs, de geneeskundige verzorging, de pintjes, de gastronomie, de winkels, kopen soms hier een groot huis, enz. Eigenlijk is België een luilekkerland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 februari 2021 om 16:22.
Oud 4 februari 2021, 20:27   #87
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar het goed is te leven. Vele Nederlanders beseffen dat ook. Zij komen hier voor het onderwijs, de geneeskundige verzorging, de pintjes, de gastronomie, de winkels, kopen soms hier een groot huis, enz. Eigenlijk is België een luilekkerland.
Veel Nederlanders zullen ook vertrekken, vluchten kan niet meer in Europa en alles wordt hetzelfde.
Oud 4 februari 2021, 20:29   #88
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit.

Klopt, in tegenstelling tot de UK is België geen unie maar een federaal land.
Oud 5 februari 2021, 00:33   #89
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgae van Caesar woonden in een meer uitgestrekt gebied dan de Belgen van nu. Maar de Belgen van nu wonen in gebieden waar vroeger ook de Belgen van Caesar woonden. En dus kan men in zekere zin zeggen: België is een miniatuur België van dat van Caesar.
Hahaha...ge begeeft u op glad ijs, want wat in uw hilarisch Belgicistisch plaatje niet past, is dat toen de humanisten de term Belgica van onder het stof van de geschiedenis vandaan haalden, ze dat vermolmde begrip toepasten op de ganse Nederlanden. Ook het noorden, waar ge u zo graag tegen af zet, terwijl dat Belgica van Caesar slechts ging tot aan de Rijn.

Citaat:
Te meer dat nu nog altijd het Belgische volk een verzameling is van Kelten en Germanen. Net als in Caesar's tijd.
Wie zijn dan wel de Kelten in België ...?
Ik ontwaar alleen "authentieke Franken" in zoverre dat ze dan "Nieuwfrankisch" spreken en geromaniseerde Franken....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 00:36   #90
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wie zijn dan wel de Kelten in België ...?
Ik ontwaar alleen "authentieke Franken" in zoverre dat ze dan "Nieuwfrankisch" spreken en geromaniseerde Franken....
Met een Keltisch substraat, neem ik aan.

Hier zijn voorbeelden van Gallische woorden in het Waals. Geringe invloed, maar ze is er wel.

https://wa.wikipedia.org/wiki/G%C3%A...8s_(lingaedje)

Het Frans heeft die ook.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 februari 2021 om 00:41.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 00:37   #91
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar de Scandinavische 'fond' ofte 'roots' is onderhuids blijven bestaan in wat men 'Holland' noemt.
Prietpraat van de bovenste plank & woorden in de wind. Dat kunt ge onmogelijk aantonen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 februari 2021 om 00:37.
Oud 5 februari 2021, 00:40   #92
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Maar Belgica, dat is er al van in de tijd van Jules César & C°, dus dat kan nog wel een paar extra eeuwen erbij nemen.
De werkelijkheid is dat de bestuurlijke indeling ten tijde van de Romeinen voorgoed verdween mét die Romeinen.
Oud 5 februari 2021, 00:47   #93
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Indien we de Fransen met hun revolutionaire ideeën niet hadden gehad, dan was, gezien de grote morele en feitelijke macht van een zeer conservatieve katholieke kerk in onze gewesten, de Verlichting nog lang uitgebleven. Neem dat maar van me aan.
Neen, dat neem ik niet van u aan. Want na de Franse diktatuur volgde de Restauratie. Die demokratisch omwenteling moest gewoon zijn tijd hebben.

Citaat:
Idem dito voor Nederland. Meer nog, zonder de Fransen in dit land waren de Generaliteitslanden nog lang verstoken geweest van politieke vertegenwoordiging in het toenmalig Nederlandse parlement (Staten-Generaal). Neem dat ook maar van me aan.
Dat is hetzelfde als zeggen dat als de Opstand niet was uitgebroken, de Spaanse koning nog altijd onze vorst zou zijn.....
Oud 5 februari 2021, 08:05   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je ooit verder gewest dan 10 km boven de Nederlandse grens?
Ja, dinsdag nog in Kaatsheuvel (30 minuten rijden banuit mijn woonplaats), woensdag in Almere en gisteren in Rotterdam (45 minuten rijden vanuit mijn woonplaats).
Tijdens mijn beroepsleven heb ik zelfs lange tijd op Nederlanders schepen gevaren.
Verschillende van mijn vrienden zijn Nederlanders en ik neem nog steeds regelmatig deel aan oefeningen voor oud-commando's die de Nederlandse krijgsmacht inricht.
Ga regelmatig varen met ribs en zeilboten in Nederland, daar zijn nu eenmaal meer mogelijkheden dan in België en de Nederlandse kust ligt op slechts 1 uur rijden van mijn woonplaats, de Belgische kust op 2u rijden.
Rotsklimmen doen wij vooral in Wallonië en Frankrijk, valschermspringen over heel Europa.
Overlevingstochten in Oost-Europa.
Ha ja, winkelen doe ik ook in Nederland, want daar kan je de PET-flessen terug inleveren en dus met je geen PMD zakken kopen. Blik verkoop ik in Nederland als oud ijzer en brengt dus geld op in plaats van geld te kosten om er vanaf te geraken.
Daarnaast liggen de prijzen lager in Nederland door de lagere loonkost en de lagere BTW op heel veel producten tegenover in België.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 08:07   #95
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Cato heeft dit gezegd. En het is meer dan logisch dat er reactie na zo' onzin komt.
Hoeveel keer moet ik dit nog herhalen?

Er werd gezegd dat het probleem bij post nummer 4 lag. Post nummer 4 was een reactie op post nummer 3 waarin werd gezegd dat Nederlanders zich niet moesten bemoeien met België.

Als dat zo is, stel ik mij de vraag waarom wij een subforum buitenland hebben. Waarom mogen Belgen zich wel uitspreken over buitenlandse zaken?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 5 februari 2021 om 08:08.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2021, 08:30   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
België is nooit een gewest geweest van Frankrijk, tijdens WWI en WWII waren de Fransen zelfs boos op België, omdat die weigerde Frankrijk te beschermen.
De Franse waren ook boos omdat België niet toeliet de Maginotlinie door te trekken tot aan de kust langst de Belgische grens.
Hoewel weinig bekend weigerde België ook de Franse troepen doorgang naar Duitsland te verlenen in 1939 na de Duitse inval in Polen.
En hoewel het VK ook de oorlog had verklaard aan Duitsland, kregen de Fransen vanuit het VK te horen dat als ze zonder toelating door België trokken, die als een oorlogsdaad tegenover het VK zou beschouwd worden.
Hierdoor kreeg men eind 1939 en begin 1940 de schijnoorlog met slechts kleine grensconflicten tussen Frankrijk en Duitsland.

De Nederlanders die naar de Nieuwe wereld trokken, hielden zelfs heel veel contact met hun thuisland en bleven vansthouden aan hun Nederlandse gewoontes.
Ze hoopte zelfs gebieden voor Nederland te veroveren en onder Nederlands bestuur te brengen.
Oud 5 februari 2021, 08:40   #97
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
België is nooit een gewest geweest van Frankrijk, tijdens WWI en WWII waren de Fransen zelfs boos op België, omdat die weigerde Frankrijk te beschermen.
De Franse waren ook boos omdat België niet toeliet de Maginotlinie door te trekken tot aan de kust langst de Belgische grens.
Hoewel weinig bekend weigerde België ook de Franse troepen doorgang naar Duitsland te verlenen in 1939 na de Duitse inval in Polen.
En hoewel het VK ook de oorlog had verklaard aan Duitsland, kregen de Fransen vanuit het VK te horen dat als ze zonder toelating door België trokken, die als een oorlogsdaad tegenover het VK zou beschouwd worden.
Hierdoor kreeg men eind 1939 en begin 1940 de schijnoorlog met slechts kleine grensconflicten tussen Frankrijk en Duitsland.

De Nederlanders die naar de Nieuwe wereld trokken, hielden zelfs heel veel contact met hun thuisland en bleven vansthouden aan hun Nederlandse gewoontes.
Ze hoopte zelfs gebieden voor Nederland te veroveren en onder Nederlands bestuur te brengen.
Jammer dat dat laatste niet is gelukt.

https://hurray-usa.nl/holland-michigan/

Laatst gewijzigd door cato : 5 februari 2021 om 08:43.
Oud 5 februari 2021, 08:47   #98
cato

Standaard

Citaat:
Ja, dinsdag nog in Kaatsheuvel (30 minuten rijden banuit mijn woonplaats), woensdag in Almere en gisteren in Rotterdam (45 minuten rijden vanuit mijn woonplaats).
Tijdens mijn beroepsleven heb ik zelfs lange tijd op Nederlanders schepen gevaren.
Verschillende van mijn vrienden zijn Nederlanders en ik neem nog steeds regelmatig deel aan oefeningen voor oud-commando's die de Nederlandse krijgsmacht inricht.
Ga regelmatig varen met ribs en zeilboten in Nederland, daar zijn nu eenmaal meer mogelijkheden dan in België en de Nederlandse kust ligt op slechts 1 uur rijden van mijn woonplaats, de Belgische kust op 2u rijden.
Rotsklimmen doen wij vooral in Wallonië en Frankrijk, valschermspringen over heel Europa.
Overlevingstochten in Oost-Europa.
Ha ja, winkelen doe ik ook in Nederland, want daar kan je de PET-flessen terug inleveren en dus met je geen PMD zakken kopen. Blik verkoop ik in Nederland als oud ijzer en brengt dus geld op in plaats van geld te kosten om er vanaf te geraken.
Daarnaast liggen de prijzen lager in Nederland door de lagere loonkost en de lagere BTW op heel veel producten tegenover in België.
Je bent een echte wereldreiziger.
Kom je ook wel eens in de zusterstaat van België?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Guyana
Oud 5 februari 2021, 09:02   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bent een echte wereldreiziger.
Kom je ook wel eens in de zusterstaat van België?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Guyana
Ik ben in Frans Guyana geweest ja, ergens in de jaren 80 van vorige eeuw.
Maar een zusterstaat van België kan je dat zeker niet noemen.
Vooral omdat Franse militairen in België geen wapens mogen dragen en geen kazerne mogen hebben.
En zonder speciale toelating zelfs niet op Belgisch grondgebied mogen komen, ondanks de samenwerking tussen de twee krijgsmachten.
Oud 5 februari 2021, 09:06   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is ook zo. Maar er waren ook mensen uit de Republiek die emigreerden naar de Amerikaanse kolonies omdat ze daar meer godsdienstige verdraagzaamheid hoopten te vinden dan in de Calvinistische republiek. Zeker ook verlieten een hoop mensen in de 19de eeuw Nederland wegens de nog steeds aanwezige religieuze intolerantie van de Nederlandse staat.

De redenen voor emigratie waren veelvuldig: hongersnoden door mislukte oogsten, doffe armoede, aantrekkelijke vooruitzichten die voorgespiegeld werden door reders zoals bijvoorbeeld door de VOC en/of de WIC, religieuze vervolging, zin voor avontuur, enz.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 februari 2021 om 09:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be