Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2021, 00:51   #81
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het rijk der vrijheid Gods rijk na het Laatste Oordeel.

Het ancien regime bedoelen ze. Kijk, men dient gewoon te beseffen dat we in een nieuwe maatschappij zijn beland, onder groot gejuich, waar sociale contacten verboden zijn. Dat is niet 'tot aan ditte of datte'. Dat is nu gewoon zo. Men zal nu opgesloten blijven in zijn woning, en - hoe langer hoe minder trouwens - nog in de openbare ruimte mogen komen om zich - alleen uiteraard - te verplaatsen naar zijn werk of om inkopen te doen. Maar dat laatste gaat ook meer en meer afgebouwd worden.

Op een zeker ogenblik gaan ze zelfs samenwonenden uiteen halen. Iedereen gaat apart en alleen moeten zijn, voor de rest van zijn bestaan, en grotendeels enkel nog maar - gecensureerde en gecontroleerde - virtuele interacties mogen hebben. Dat gaat dan ook uitdoven, en die interacties gaan hoe langer hoe minder met "echte mensen" en hoe langer hoe meer met virtuele "mens instanties" gebeuren, en je gaat daar hoe langer hoe minder het verschil tussen zien.

Dit is nu gewoon de nieuwe maatschappij, en we hebben nog maar de eerste stapjes gezet. Men kan ook niet te snel gaan. Sociale contacten en menselijke interacties moeten beetje bij beetje afgebouwd worden, anders neemt de weerstand ertegen te hard toe. Men moet het telkens weer wat meer gewoon worden, alvorens men de volgende stap kan zetten.

Dit heeft niks met een ziekte te maken. Dit is gewoon het verstolpen van de maatschappij. Het recht op vrije vereniging is altijd het gevaarlijkste geweest voor een regime.

Je denkt dat dat fantasie is, en niet mogelijk is. Denk even wat je had gedacht dat niet mogelijk was, exact 1 jaar geleden. Stel dat iemand van vandaag een jaar terug was gegaan in de tijd, en U zou verteld hebben wat er dit jaar allemaal gebeurd is, en wat allemaal verboden is. Je zou die gast voor zot verklaard hebben.

We zullen zien wat we binnen exact een jaar zullen zeggen. Als dit forum nog bestaat tenminste. Wat wij totaal voor onmogelijk achten vandaag, zal gewoon de bittere normaliteit zijn binnen 1 jaar. En dat gaat dan nog "feest" zijn in vergelijking met het jaar daarop. En zo voort. Wij zitten in de kookpot, en het water warmt op. Men belooft ons in de verre toekomst een frisse vijver. Terwijl we kikkers in de gaarkeuken van het nieuwe regime zijn.
Nu kom je toch erg dicht bij de Great Reset. Opvallend is trouwens dat Maggie De Block in mei al vertelde dat we misschien ons normale leven nooit meer terug geen krijgen... Overigens was die, ongeacht een aantal blunders, misschien degene onder de betrokken politici die het minst hysterisch deed en doet. Zag Maggie de bui al hangen?

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 19 februari 2021 om 00:52.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2021, 00:54   #82
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik voelde dat aankomen vorig jaar in maart: dat zag er grotesk aan te komen. Maar ik dacht dat na de zomer, men wakker geworden was, en niet meer in de val zou trappen. Toen de lockdowns in het najaar werkelijkheid werden, besefte ik dat het voorgoed om zeep was. Dat wij toen onze virologen en politici niet afgemaakt hebben in een bloedige revolutie, is het laten glippen van onze laatste kans op sociale contacten.

Ik dacht dat de tweede golf in het najaar, en de onmogelijkheid om terug als onnozelaars "te maatregelen" dit definitief zou oplossen. Vandaar mijn idee: met kerstmis is het gedaan. Maar nee. Men is erin getrapt.

Vanaf nu kan het enkel nog maar verslechteren. De val is dichtgeklapt, en we hebben onze tweede kans verkeken om eraan te ontsnappen. Nu is dat niet meer mogelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=KFXOKxqZT5c

Collectieve hysterie is wel angstaanjagend, maar ik denk zelf niet dat we er zitten nu. De samenleving is daar niet ontwricht genoeg voor. Nu ja, het is niet dat een land als België hierin dé voortrekkersrol zal nemen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 februari 2021 om 01:00.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2021, 00:56   #83
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nu kom je toch erg dicht bij de Great Reset. Opvallend is trouwens dat Maggie De Block in mei al vertelde dat we misschien ons normale leven nooit meer terug geen krijgen... Overigens was die, ongeacht een aantal blunders, misschien degene onder de betrokken politici die het minst hysterisch deed en doet. Zag Maggie de bui al hangen?
Dat hoorden we heel vaak in het begin van de pandemie. Nu durven ze dat minder, omdat ze beseffen dat het weerzin wekt.
Oud 19 februari 2021, 06:56   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog eens, ik denk niet dat dat (in het Westen) gepland was. Het is gewoon een dynamiek. Omdat onze maatschappij er rijp voor was, met onze totaal dolgedraaide veiligheidsmentaliteit. Ik sluit niet uit dat de Chinezen die potentiele dynamiek begrepen hadden en de vonk gegeven hebben.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 februari 2021 om 06:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2021, 07:40   #85
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nog eens, ik denk niet dat dat (in het Westen) gepland was. Het is gewoon een dynamiek. Omdat onze maatschappij er rijp voor was, met onze totaal dolgedraaide veiligheidsmentaliteit. Ik sluit niet uit dat de Chinezen die potentiele dynamiek begrepen hadden en de vonk gegeven hebben.
Tja, dat hangt af van de definitie van het woord 'plannen'. Om de vergelijking met 9/11 te maken: zelfs als je niet in de betrokkenheid van de CIA of de Mossad gelooft, dan nog stond in een artikel van Foreign Affairs, geschreven door degene die later de 9/11-commissie zou voorzitten, hoe van een aanval die een 'new Pearl Harbour' zou zijn (waarbij de geschiedenis van Pearl Harbour een vraagstuk an sich is: liet men daar ook niet iets gebeuren etc.), gebruik kon worden gemaakt om een veiligheidsregime drastisch op te schroeven. Ook bij corona staat die 'veiligheidsmentaliteit' die je noemt op het niveau van de echte machthebbers natuurlijk relatief los van het gezondheidsmanagement dat een zaak is van de 'groupthink' op mezoniveau. Het volstaat voor de machthebbers gewoon dat een crisistoestand kan worden geperpetueerd die een transformatie mogelijk maakt, legitimeert en zelfs noodzakelijk maakt (door de vernietiging van de status-quo die sowieso zou gebeuren en die men dan zelf maar zoveel mogelijk tracht te organiseren in plaats van een revolutie van onderuit te riskeren) die in wezen echter niet door corona maar door de in 2007/2008 geinitieerde finale crisis van het 'westerse' kapitalisme wordt aangedreven, als een manier om 'het kapitalisme te redden' kortom, of in feite veeleer de belangen van de oligarchie veilig te stellen door een overgang naar technofeodalisme. "Het klimaat" was een eerste aanzet tot een transformatieve noodtoestand. Als 'corona' echter ook niet zou werken, dan kan je volgens mij gewoon iets anders 'verwachten': een wereldwijze aanval op het internet en de energievoorziening, een grootschalige oorlog... Het is regime-change in eigen huis.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 19 februari 2021 om 07:46.
Oud 19 februari 2021, 07:46   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dat hangt af van de definitie van het woord 'plannen'. Om de vergelijking met 9/11 te maken: zelfs als je niet in de betrokkenheid van de CIA of de Mossad gelooft, dan nog stond in een artikel van Foreign Affairs, geschreven door degene die later de 9/11-commissie zou voorzitten, hoe van een aanval die een 'new Pearl Harbour' zou zijn (waarbij de geschiedenis van Pearl Harbour een vraagstuk an sich is: liet men daar ook niet iets gebeuren etc.), gebruik kon worden gemaakt om een veiligheidsregime drastisch op te schroeven.
Haha, nee, natuurlijk geloof ik niet in de betrokkenheid van de CIA en Mossad bij 9/11.

Dat men in die diensten soms wat inzicht heeft in wat allemaal kan gebeuren, is iets helemaal anders dan het plannen, natuurlijk.

Als ik zie dat mijn buurman als een oen aan de remmen van zijn auto werkt, en ik denk dat als die mens zo voort doet, hij in een ravijn zal rijden met een auto met niet-werkende remmen, en dat het dan voor mij een kans is om met mijn heel sexy buurvrouw eens in bed te duiken om haar te "troosten", dan ben ik nog altijd geen moordenaar als die vent inderdaad in de ravijn rijdt, en ik de dag daarop zijn weduwe wip he

Ja, ik heb niet alles gedaan om hem te weerhouden zijn remmen naar de vaantjes te helpen, natuurlijk

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 februari 2021 om 07:46.
Oud 19 februari 2021, 07:53   #87
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Haha, nee, natuurlijk geloof ik niet in de betrokkenheid van de CIA en Mossad bij 9/11.

Dat men in die diensten soms wat inzicht heeft in wat allemaal kan gebeuren, is iets helemaal anders dan het plannen, natuurlijk.

Als ik zie dat mijn buurman als een oen aan de remmen van zijn auto werkt, en ik denk dat als die mens zo voort doet, hij in een ravijn zal rijden met een auto met niet-werkende remmen, en dat het dan voor mij een kans is om met mijn heel sexy buurvrouw eens in bed te duiken om haar te "troosten", dan ben ik nog altijd geen moordenaar als die vent inderdaad in de ravijn rijdt, en ik de dag daarop zijn weduwe wip he

Ja, ik heb niet alles gedaan om hem te weerhouden zijn remmen naar de vaantjes te helpen, natuurlijk
Vanuit ethisch oogpunt kan je je wel degelijk afvragen of het verschil zo groot is. Er bestaat niet zoiets als een 'neutrale' houding, noem het schuldig verzuim of zelfs meer dan verzuim, cynische berekening. Een moordenaar zal zelf ook wel willen vermijden dat hij een moordenaar lijkt he. En inlichtingendiensten kunnen bij uitstek dingen 'laten passeren' of zelfs onder de dekmantel van geheimhouding en infiltratie aanwakkeren en provoceren.

Los daarvan is de betrokkenheid van de CIA en de Mossad (wat zou zodanig 'natuurlijk' zijn aan het onmogelijk verklaren daarvan in het licht van de hele geschiedenis van zulke diensten?) m.i. een feitenkwestie en geen zaak van 'geloof'. En er zijn toch indicaties die serieus onderzoek in dat verband rechtvaardigen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 19 februari 2021 om 07:55.
Oud 19 februari 2021, 08:19   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanuit ethisch oogpunt kan je je wel degelijk afvragen of het verschil zo groot is. Er bestaat niet zoiets als een 'neutrale' houding, noem het schuldig verzuim of zelfs meer dan verzuim, cynische berekening.
Ah,. maar dat zou willen zeggen dat de wereld niet begrijpen en de onnozelaar uithangen een ethisch voordeel zou geven om voordelen op te doen die "in uw schoot vallen".

In mijn voorbeeldje: als ik te dom zou zijn om te zien dat mijn buurman zijn remmen kapot maakt, dan zou ik blij en tevreden mijn buurvrouw mogen wippen. Als ik de situatie zou begrijpen, dan zou ik dat moeten vermijden en haar niet wippen. Dan is het beter van idioot te zijn. Die wippen meer buurvrouwen.

Het zou een nadeel betekenen van dat te begrijpen, want dan had je het zogezegd moeten vermijden en het voordeel missen. Als je te onnozel bent, dan mag je ervan profiteren. Zou te gek zijn he. Zalig de armen van geest.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 februari 2021 om 08:22.
Oud 19 februari 2021, 09:52   #89
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah,. maar dat zou willen zeggen dat de wereld niet begrijpen en de onnozelaar uithangen een ethisch voordeel zou geven om voordelen op te doen die "in uw schoot vallen".

In mijn voorbeeldje: als ik te dom zou zijn om te zien dat mijn buurman zijn remmen kapot maakt, dan zou ik blij en tevreden mijn buurvrouw mogen wippen. Als ik de situatie zou begrijpen, dan zou ik dat moeten vermijden en haar niet wippen. Dan is het beter van idioot te zijn. Die wippen meer buurvrouwen.

Het zou een nadeel betekenen van dat te begrijpen, want dan had je het zogezegd moeten vermijden en het voordeel missen. Als je te onnozel bent, dan mag je ervan profiteren. Zou te gek zijn he. Zalig de armen van geest.
Met kennis komt inderdaad verantwoordelijkheid (die ook cruciaal is want lokale 'idiotieen' worden voor iedereen gevaarlijk als op den duur de idiotie niet eens meer als zodanig gekend wordt of wanneer de kennis ervan de praktische idiotie niet zou belemmeren, zoals nu bij corona, althans wat het gezondheidsmanagement op maatschappelijk mesoniveau betreft). Daarom zullen mensen niet per se staan te springen voor een hoge positie in een échte ethische aristocratie. Hoe hoger je groeit, hoe groter de ethisch-rationele vrijheid en dus de plicht als de verantwoordelijkheid die volgt uit de bevrijdende kennis van het goede.

Verder definieer je 'voordeel' natuurlijk weer in je gekende stijl, dat heeft dan weer te maken met de bredere beschouwing van de ethiek als zodanig die net de doelen van het handelen herdefinieert omdat het principe van het mimetische conflict ('willen wat de ander heeft/is') anders tot culturele erosie en individuele mentale ontregeling zou leiden. Herdefinieert in de richting van vreugde aan de vruchtbare synergie en opbouw van een levende, werkzame structuur, waaronder de politiek als stuurkunst van het sociale.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 19 februari 2021 om 09:58.
Oud 19 februari 2021, 10:31   #90
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Overigens zijn "het klimaat" en "corona" in zekere zin ook erg verwant. Denken dat je een 'beter klimaat' krijgt door af te zien van citytrips lijkt al een beetje op 'het virus tegenhouden' door allerlei activiteiten niet te doen. De essentie is niet 'het probleem' of 'de oplossing' maar de controle op de bevolking bij een regime-change.
Oud 20 februari 2021, 08:39   #91
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zullen mensen niet per se staan te springen voor een hoge positie in een échte ethische aristocratie. Hoe hoger je groeit, hoe groter de ethisch-rationele vrijheid en dus de plicht als de verantwoordelijkheid die volgt uit de bevrijdende kennis van het goede.
Je kan dus aannemen dat dat een sterk filter is voor iedereen met enig realiteitsbesef. De enigen die je zo recruteert, zullen uiteraard oftewel waanzinnige ideologen zijn die hun eigen idiotie niet begrijpen, of uiteraard prefecte komedianten die goed weten hoe te veinzen. Het allergevaarlijkste zijn natuurlijk de ideologen-waanzinnigen. Die zijn er absoluut van overtuigd dat ze "ethisch" hun missie volbrengen.

Met andere woorden, de huidige recrutering van machtshebbers.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 februari 2021 om 08:40.
Oud 20 februari 2021, 10:12   #92
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je kan dus aannemen dat dat een sterk filter is voor iedereen met enig realiteitsbesef. De enigen die je zo recruteert, zullen uiteraard oftewel waanzinnige ideologen zijn die hun eigen idiotie niet begrijpen, of uiteraard prefecte komedianten die goed weten hoe te veinzen. Het allergevaarlijkste zijn natuurlijk de ideologen-waanzinnigen. Die zijn er absoluut van overtuigd dat ze "ethisch" hun missie volbrengen.

Met andere woorden, de huidige recrutering van machtshebbers.
Dat is geen kwestie van recruteren, die komen bovendrijven in een kring van andere ethisch-rationeel gevormden (en worden door hen herkend, ondersteund en van feedback voorzien). Verder stel je de 'realiteit' zoals gewoonlijk gelijk aan je dogmatiek.
Oud 20 februari 2021, 12:39   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen kwestie van recruteren, die komen bovendrijven in een kring van andere ethisch-rationeel gevormden
Ja, kijk...
Oud 22 februari 2021, 08:15   #94
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En zo gaan we er toch stilaan komen.....in mijn 2027

https://www.hln.be/buitenland/topexp...agen~a4d179af/
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 09:18   #95
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

De Wever zegt: "Nog even volhouden"! Komaan mensen.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nat...cid=spartandhp
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 09:26   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht

Die onnozelaar heeft dus ook het kamp der virodespoten gekozen.
Oud 22 februari 2021, 10:17   #97
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht

Dat nog even volhouden wordt wel wat belachelijk. Dat zeggen ze al sinds April 2020.
Alles is relatief...dus dat 'even' kan natuurlijk tot in 2027 zijn.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 februari 2021 om 10:18.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 14:17   #98
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat nog even volhouden wordt wel wat belachelijk. Dat zeggen ze al sinds April 2020.
Alles is relatief...dus dat 'even' kan natuurlijk tot in 2027 zijn.
Van Gucht heeft het weeral verraden: 100 jaar !

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 februari 2021 om 14:17.
Oud 22 februari 2021, 14:31   #99
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

de mensen in mijn omgeving zijn het strontmoe. Als de overheid niet ontmaatregelt, dan doen de mensen dat zelf wel

Dit weekend 4 bbq's in de buurt met iets meer dan 4 personen. Eens de lente echt van start gaat is het hek van de dam. Dan kunnen al die "nog even volhouden" "experten" hun advies steken daar waar de zon niet schijnt
Oud 22 februari 2021, 14:36   #100
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
de mensen in mijn omgeving zijn het strontmoe. Als de overheid niet ontmaatregelt, dan doen de mensen dat zelf wel

Dit weekend 4 bbq's in de buurt met iets meer dan 4 personen. Eens de lente echt van start gaat is het hek van de dam. Dan kunnen al die "nog even volhouden" "experten" hun advies steken daar waar de zon niet schijnt
Dat denk ik ook. Mensen zijn enkel gehoorzaam omdat het winter is en omdat het algemeen geweten is van Influenza dat die verspreidt tot de lente een maand gevorderd is. Eens april er is, dan denk ik dat het maatschappelijk geduld een zware deuk zou krijgen.

Nu zie je al veel breuklijnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be