Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2021, 07:31   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik had toen al andere plannen dan boefer of officier te gaan spelen. Wat ik daar zag was vooral alcoholisme zelfs bij de hogere officieren.
Die mannen hadden dan ook niks maar dan ook niks te doen. In Duitsland was al die mannen hun bureau een lege tafel met een telefoon op.
Al het vuile werk gebeurde door de miliciens. Er werd inderdaad gezopen dat het een lieve lust was.
Maar bon dat was op veel plaatsen toen zo. Zelfs in het onderwijs werd gezopen net als bij de Rijkswacht de politie de post het ministerie en de bouw. Zelfs politici zaten van in de ochtend al aan de sterke drank.
Eigenlijk overal net zoals er overal gerookt werd dat het niet mooi was.
Het waren andere tijden.
Waarschijnlijk veel plezantere

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 december 2021 om 07:38.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 07:48   #82
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je had ook als tijdelijke vrijwilliger kunnen binnen gaan, kreeg je in 1977-1982 zo'n 25 000Bfr per maand.
Voor een onderofficier kwam daar nog eens 5 000Bfr bij en als je dan nog eens een attest van heli-piloot, duiker, ontmijner en/of para ging halen, kreeg je nog eens 5 000Bfr extra.
Als onderofficier para kon je dus meer dan 50 000Bfr per maand verdienen.
Als onderofficier heli-piloot 40 000Bfr
Als onderofficier duiker-ontmijner 45 000 Bfr.
Plus al je vergoedingen voor maneuvers, wachtdiensten, weekendwerk, en in Duitsland kwamen daar nog eens je marken bij.

Mijn schuld niet dat jij te lomp was om te zorgen dat je betaald werd om je dienstplicht te vervullen.

Het grappig is, dat het gemiddelde loon voor een 18 jarige toen slechts 23 000Bfr per maand was.
En er een economische crisis was, waardoor er veel jongeren werkloosheid was en in die tijd trok je nog geen dop als schoolverlater.
Je moest toen nog eerst 75 dagen gewerkt hebben en je kreeg dan 15 000Bfr de eerste 6 maanden, daarna nog 6 000Bfr en je moest 2 keer per dag naar het doplokaal.
Ik ben in 1978 binnengegaan.
Ik had vast werk, vast werk dat ik kwijt was indien ik tekende voor beroepsvrijwilliger.
Ik verdiende toen, als arbeider (machinewerker zoals draaien, frezen, ...) +/- 30.000 - 35.000 fr / maand, zonder de premies om in het buitenland te werken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 07:49   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Je klinkt precies als een oud-strijder

Ik was gewoon 10 maanden PT er eerste klas als dienstplichtige.
Oud 4 december 2021, 07:55   #84
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij konden die dienstplicht omzeilen, door beroeps te worden of door betaalde burgerdienst te doen (civile bescherming, brandweer, 900diensten) of zeevarende bij de koopvaardij te worden.

Wij leefde onder de constante bedreiging van een atoomaanval en/of een Russische inval.
Wij behaalde vaak geen diploma en vele onder ons konden zelfs amper lezen en schrijven.
Wij kende hoge werkloosheidscijfers.
Wij zagen veel van onze vrienden vroegtijdig sterven door ongevallen of ziektes.
Wij mochten vrij naar de kantine of naar café.
Wij bedreven de liefde zonder grenzen en zonder gevaren op soa's.
Wij konden vrij beroep doen op artsen en verpleegkundigen.
Wij kregen geen gas-boetes.
Wij konden maar onze lieven in de weekends.

Je moest als 18 jarige enkele maanden dienen voor de vrijheid en veiligheid van andere, dat klopt, maar stop met te verkondingen dat het een verloren jaar van opsluiting, omgangsbeperking en opleidingsperking was.

Moesten wij in onze jeugd dergelijke beperkingen hebben opgelegd gekregen hebben, dan hadden we heel de boel kort en klein geslagen.
Waarom zou ik stoppen?
Is dat een bevel?

Waarom gold dat niet voor iedereen?
Waarom moesten vrouwen geen dienstplicht of gemeenschapsdienst doen?
Oud 4 december 2021, 07:58   #85
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat klopt nogal zeg.
Toen ik boefer af was ging ik bij Peugeot werken.... 23000bfr.

Ik dacht dat dit mijn voorschot was
Welk jaar was dat?
Ik weet dat ik, toen ik begon te werken, veel in de Fordfabrieken van Genk kwam, een gewone beginnende productiearbeider verdiende toen (1978) 27.000 bef netto.
Oud 4 december 2021, 07:59   #86
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dan ook gemakkelijk om met de juiste cijfers te werken als je wat opzoek werk doet en veel kan terugvinden in de papieren van je familie.
Kijk gewoon op my pension, daar staan al de jaarbedragen op.
Niet veel speurwerk nodig, alleen itsmi of je paspoort.
Oud 4 december 2021, 07:59   #87
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Nu ben ik al zolang dit draadje bestaat aan het uitzoeken hoe de (reeds in de vorige eeuw afgeschafte-) dienstplicht weer juist past in het kader van de gaande Covids-aangelegenheden.....
Verloren tijd.
Oud 4 december 2021, 09:15   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Lantaarnpaal dienst ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 09:26   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Nu ben ik al zolang dit draadje bestaat aan het uitzoeken hoe de (reeds in de vorige eeuw afgeschafte-) dienstplicht weer juist past in het kader van de gaande Covids-aangelegenheden.....
Ik denk dat het argument was: vroeger was het ook de gewoonte dat men de jeugd een jaar deed verliezen, dus daar moeten ze nu niet over janken, de jeugd een jaar doen verliezen is normaal.

Ten eerste was de legerdienst inderdaad een schandaal, exact omdat het een jaar slavernij was. Het is dus maar goed dat dat afgeschaft werd.

Maar ten tweede was het jaar verloren door legerdienst niet zo pervers als het eerste van de vele jaren die we de jeugd nu doen verliezen, en dat om verschillende redenen. Let op, dat praat legerdienst niet goed. Het WAS inderdaad schandalig. Maar kom, het was "minder schandalig" dan wat men nu doet:

1) tijdens uw legerdienst kon je sociale contacten hebben, en soms zelfs plezante dingen doen, zoals leren zuipen of leren auto rijden. Het was geen perverse sociale isolatie als dusdanig.

2) uw legerdienst maakte deel uit van een systeem, en hielp uw studies niet omzeep. Het was niet zo dat je van de schoolbanken gehaald werd om geregeld eens wat lessen te missen, slechter onderwijs te krijgen en dergelijke omdat je nu en dan eens soldaatje moest spelen. Het schoolniveau werd niet verder kapot gemaakt door legerdienst. Terwijl men nu gewoon het onderwijs kapot maakt en dwangmatig doet vervangen door erzatz, precies op een ogenblik dat het onderwijs al in slechtere toestand was dan destijds.

Nog eens, dat praat het schandaal van legerdienst niet goed, maar wat men nu doet is veel perverser. Bovendien is het maar het begin. We gaan dit nu systematisch doen.

Je moet goed begrijpen dat er nu bijvoorbeeld een generatie is die de drie laaatste jaren van de humaniora verknoeid zal hebben: 2 jaar geleden het einde van het schooljaar gewoon afgeschaft ; vorig jaar speelgoed onderwijs met zottigheden op afstand en zo, en dus een half programma ; en nu in hun laatste jaar begon het goed, en bam, we gaan weer vervallen in halve programma's en binnen een paar maanden waarschijnlijk weer paniek en alles dicht.

Ga U eens indenken wat dat is om uw 4de, 5de en 6je leerjaar van de humaniora speelgoed onderwijs te hebben gehad dat bovendien systematisch gedesorganiseerd werd, want wat men doet is nooit "voorzien en georganiseerd". Het zijn altijd paniek beslissingen die de normale werking kapot maken. Ga eens denken wat dat doet aan uw wiskunde vaardigheden bijvoorbeeld, van 3 jaar half gezever gehad te hebben.

Ga ook eens kijken aan de andere kant van de pijplijn, de eerste drie studiejaren, waar je leert lezen en rekenen. Wat zou dat zijn mochten de eerste drie jaren in de lagere school zwaar in de war gestuurd zijn. Wat voor een impakt heeft dat niet op uw fundamentele leesvaardigheden, uw schrijfkunst en dergelijke meer als uw eerste drie jaren lagere school verknoeid werden op een chaotische manier ?

En de mop is: er is geen einde in zicht.
Oud 4 december 2021, 09:44   #90
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De grote corona besmetter nu is het onderwijs. Simpele oplossing, verplichte vaccinatie vanaf de kakschool, liefst vanaf de geboorte.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 09:46   #91
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
De grote corona besmetter nu is het onderwijs. Simpele oplossing, verplichte vaccinatie vanaf de kakschool, liefst vanaf de geboorte.
De rede waarom er nieuwe maatregelen zijn is omdat de ICs vol met oude peekes ligt. Oplossing verplichte spuit vanaf 75.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 09:54   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom ? Ten eerste, waarom zouden kinderen die zelf niet zwaar ziek worden, een behandeling moeten krijgen tegen zware ziekte ? Er is niks mis met kinderen die aan elkaar ziektes doorgeven waar ze niet zwaar ziek voor worden he.

Maar ten tweede, we weten nu toch dat vaccinatie besmettingen niet tegenhoudt. Het is wel waar dat het inderdaad bij jongeren de enige groep is waar dat wel een beetje het geval is, maar niet enorm, en waarschijnlijk komt dat gewoon omdat die recenter gevaccineerd waren.

Ten derde: het is gewoon niet waar dat het onderwijs "de grote motor" is. Er zijn meer niet-kinderen die besmet zijn en dus ook anderen besmetten, dan kinderen. En er zijn veel meer gevaccineerden die anderen besmetten, dan niet gevaccineerden.

Kortom, er is totaal geen reden, noch om die kinderen een behandeling te geven tegen zware ziekte (vaccin) noch om ergens iets willen te doen aan het gegeven dat die besmettingen opdoen en doorgeven waar zij zelf geen probleem mee hebben.

Wat is uw probleem met "de enige bevolkingsgroep die voor problemen zorgt, zijn de gepensioneerden, die zouden afgezonderd moeten worden als men dat probleem storend vindt" ?

Behalve dat het dan iets te maken heeft men uw eigen comfort, en niet met het ambeteren van anderen als surrogaat ?

Ge zult in uw oren mogen knopen dat we dit nu elk jaar twee keer gaan meemaken, zo een golf, en dat het de laatste keer is dat er "vaccins" zullen gereed liggen waarschijnlijk. Als we omicron achtige toestandjes krijgen waar de vaccins niet of weinig op werken, dan gaan er geen vaccins meer komen die "op tijd" gaan zijn. De omicron golf is voor binnen een maand, of 2 maanden. Als de huidige vaccins daar niet of weinig tegen doen, dan zijn er geen vaccins meer. De enige manier van doen zal dan zijn van oftewel de maatschappij systematisch op slot te doen voor onafzienbare tijd, oftewel het ons niet aan te trekken, oftewel de ouw peekes systematisch op te sluiten he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 december 2021 om 09:57.
Oud 4 december 2021, 09:55   #93
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen , geen IC meer voor 80+ (of lagere leeftijd indien nodig), maar wel palliatieve.
Let op , ook voor ouderen is covid een 'relatief' ongevaarlijke ziekte.
Een 80+ die men erdoor haalt na en dank zij IC , hoelang gaat die het nog trekken?
Iemand die een long transplantatie nodig heeft en 65+ is , mag het vergeten.
Daar wordt triage dus toegepast.
(Hij of zij kunnen zo gezond zijn als een hoentje, op hun longen na, dan)
Een andere oplossing : een strikte stay-at-home, in overlevingsmodus als het ware voor 70+, of evtl lager of hoger.

En zo kunnen we de overgrote meerderheid vd bevolking met rust laten, eh.
En vooral de kinderen, die niet geconcerneerd zijn.
Als die later mijn pensioen blijven betalen, doen die genoeg voor mij.

Laatst gewijzigd door stab : 4 december 2021 om 09:57.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 10:56   #94
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Welk jaar was dat?
Ik weet dat ik, toen ik begon te werken, veel in de Fordfabrieken van Genk kwam, een gewone beginnende productiearbeider verdiende toen (1978) 27.000 bef netto.
Beginjaren 80. In het leger had ik wat meer, ik dacht ook 27000bfr toen omdat ik intussen gehuwd was.

Peugeot waren gierig, ik ben toen naar carglas gegaan als directeur en kreeg 41000bfr startloon.

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 december 2021 om 10:57.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 11:32   #95
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk gewoon op my pension, daar staan al de jaarbedragen op.
Niet veel speurwerk nodig, alleen itsmi of je paspoort.
Dan werk je met je eigen gegevens.
Ik gebruikte een gemiddelde.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 11:58   #96
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Neen , geen IC meer voor 80+ (of lagere leeftijd indien nodig), maar wel palliatieve.
Let op , ook voor ouderen is covid een 'relatief' ongevaarlijke ziekte.
Een 80+ die men erdoor haalt na en dank zij IC , hoelang gaat die het nog trekken?
Iemand die een long transplantatie nodig heeft en 65+ is , mag het vergeten.
Daar wordt triage dus toegepast.
(Hij of zij kunnen zo gezond zijn als een hoentje, op hun longen na, dan)
Een andere oplossing : een strikte stay-at-home, in overlevingsmodus als het ware voor 70+, of evtl lager of hoger.

En zo kunnen we de overgrote meerderheid vd bevolking met rust laten, eh.
En vooral de kinderen, die niet geconcerneerd zijn.
Als die later mijn pensioen blijven betalen, doen die genoeg voor mij.
Ik betaal nog altijd belastingen voor die kinderen. Ze kosten mij dus niet alleen geld maar met hen loop ik het grootste besmetting risico op.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 12:01   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
De rede waarom er nieuwe maatregelen zijn is omdat de ICs vol met oude peekes ligt. Oplossing verplichte spuit vanaf 75.
Spuit voor wat? Endlösung?
Oud 4 december 2021, 12:08   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben in 1978 binnengegaan.
Ik had vast werk, vast werk dat ik kwijt was indien ik tekende voor beroepsvrijwilliger.
Ik verdiende toen, als arbeider (machinewerker zoals draaien, frezen, ...) +/- 30.000 - 35.000 fr / maand, zonder de premies om in het buitenland te werken.
Ja en. Ik ben binnen gegaan mei 1977.
Ik had als 17/21 jarige +/- 900 000Bfr per jaar als beroeps.
Werd betaald op diploma's te gaan behalen, mocht reizen door Europa, Amerika en Afrika maken, kreeg onderdak, eten en drinken, had een eigen voertuig en deed mijn eigen ding.
Zat niet opgesloten tussen 4 muren waar machines een hels lawaai maakt, werd betaald om te sporten en avontuur te beleven.
Ben daarna als 21/27 jarige op de wilde vaart gegaan, waar ik +/-1 200 000Bfr per jaar had.
Mocht ik reizen maken naar China, Rusland, Japan, Australie, Afrika, Amerika, Azië en werd dan nog eens betaald om bij te studeren.
Ben in 1986 overgestapt op de bouw, waar ik +/-600 000Bfr per jaar had + een eigen voertuig en betaald werd om opleidingen te volgen en diploma's te behalen. .

Ben uiteindelijk oktober 2018 gestopt als technicus in de haven met +/-72 000€ per jaar.

En alle cijfers die ik geef, zijn netto cijfers.
Daar jou cijfers van My carreer komen, zijn dat bruto cijfers.
Je 35 000 Bfr bruto is dus +/-23 00Bfr netto.

En zie je, als militair mocht je opleidingen gaan volgen.
Je mocht dus naar school.
Je mocht uitgaan.
Je mocht reizen.
Je mocht met vrienden samen komen.
Je mocht gaan sporten.
Je mocht zelfs met 30 op 1 kamer komen.
En dat allemaal zonder afstand te moeten houden en zonder een hele dag een smoelvod te moeten dragen.
Oud 4 december 2021, 12:27   #99
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

900000bfr in 77 als beroeps?

Oud 4 december 2021, 12:28   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat het argument was: vroeger was het ook de gewoonte dat men de jeugd een jaar deed verliezen, dus daar moeten ze nu niet over janken, de jeugd een jaar doen verliezen is normaal.

Ten eerste was de legerdienst inderdaad een schandaal, exact omdat het een jaar slavernij was. Het is dus maar goed dat dat afgeschaft werd.

Maar ten tweede was het jaar verloren door legerdienst niet zo pervers als het eerste van de vele jaren die we de jeugd nu doen verliezen, en dat om verschillende redenen. Let op, dat praat legerdienst niet goed. Het WAS inderdaad schandalig. Maar kom, het was "minder schandalig" dan wat men nu doet:
Het is nog erger.
Wie nog bezig was met een schoolse opleiding, kreeg uitstel om zijn dienstplicht te volbrengen.
Wie na zijn schoolse opleiding een vrij beroep uitoefende kon KRO worden en kreeg tijdens zijn dienst nog de mogelijkheden om zijn beroep in de burgerij uit te voeren.

Citaat:
1) tijdens uw legerdienst kon je sociale contacten hebben, en soms zelfs plezante dingen doen, zoals leren zuipen of leren auto rijden. Het was geen perverse sociale isolatie als dusdanig.

2) uw legerdienst maakte deel uit van een systeem, en hielp uw studies niet omzeep. Het was niet zo dat je van de schoolbanken gehaald werd om geregeld eens wat lessen te missen, slechter onderwijs te krijgen en dergelijke omdat je nu en dan eens soldaatje moest spelen. Het schoolniveau werd niet verder kapot gemaakt door legerdienst. Terwijl men nu gewoon het onderwijs kapot maakt en dwangmatig doet vervangen door erzatz, precies op een ogenblik dat het onderwijs al in slechtere toestand was dan destijds.

Nog eens, dat praat het schandaal van legerdienst niet goed, maar wat men nu doet is veel perverser. Bovendien is het maar het begin. We gaan dit nu systematisch doen.

Je moet goed begrijpen dat er nu bijvoorbeeld een generatie is die de drie laaatste jaren van de humaniora verknoeid zal hebben: 2 jaar geleden het einde van het schooljaar gewoon afgeschaft ; vorig jaar speelgoed onderwijs met zottigheden op afstand en zo, en dus een half programma ; en nu in hun laatste jaar begon het goed, en bam, we gaan weer vervallen in halve programma's en binnen een paar maanden waarschijnlijk weer paniek en alles dicht.

Ga U eens indenken wat dat is om uw 4de, 5de en 6je leerjaar van de humaniora speelgoed onderwijs te hebben gehad dat bovendien systematisch gedesorganiseerd werd, want wat men doet is nooit "voorzien en georganiseerd". Het zijn altijd paniek beslissingen die de normale werking kapot maken. Ga eens denken wat dat doet aan uw wiskunde vaardigheden bijvoorbeeld, van 3 jaar half gezever gehad te hebben.

Ga ook eens kijken aan de andere kant van de pijplijn, de eerste drie studiejaren, waar je leert lezen en rekenen. Wat zou dat zijn mochten de eerste drie jaren in de lagere school zwaar in de war gestuurd zijn. Wat voor een impakt heeft dat niet op uw fundamentele leesvaardigheden, uw schrijfkunst en dergelijke meer als uw eerste drie jaren lagere school verknoeid werden op een chaotische manier ?

Je moet je eens inbeelden dat je nu bezig bent aan je laatste jaren TSO of BSO.
Praktijk via afstandsonderwijs en stage mag je vergeten.
Of je bent bezig aan een HBO opleiding.

Of je bent een anderstalige leerling lager onderwijs.

We nemen de jeugd een jaar af. Wat met de vroegere dienstplicht?

Is geen juiste uitdrukking.
We nemen de jeugd hun toekomst af. Deden ze dat ook met de vroegere dienstplicht?

In sommige landen is er nog steeds een dienstplicht, in sommige landen zelfs een dienstplicht van 2 jaar en zelfs tot 5 jaar.

En het einde van de ellende is nog niet in zicht voor de jeugd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be