Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2004, 21:25   #81
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
een verhaaltje dat spontaan bij me opkwam is dat van Hendrik II van Engeland en Thomas Beckett toen hij een ijlbode moest sturen naar Canterbury omdat 4 ridders de aartsbisschop wilden vermoorden na een verzuchting van Hendrik, de ijlbode was te laat, en de rest van het verhaal is wel bekend denk ik

moraal van't verhaal: de communicatie in de middeleeuwen was niet bepaald optimaal
Maar Graaf Philippe d'Alsace zal zeker al weet gehad hebben van de befaamde kruistochten die reeds voor zijn geboorte plaatsvonden. Denkt u niet?
Oud 20 december 2004, 23:20   #82
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik had niet links gekeken, maar het maakt de reactie van Sethmon begrijpelijk: hij spreekt voor het eigen belang...
Waarom verbaast dat me niet ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 00:15   #83
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dus de Vlaamse Leeuw is volgens u gebaseerd op orale volkse verhalen en schavuitenstreken?
Nee. Hoe komt u daarbij?

De Vos Reynaerde is een collage volksverzamelingen, en dit soort verhalen heeft vaak een satirische anti-adellijke toon. Daarom wordt hier de leeuw aangehaald als summum van adeldom en eer, en belachelijk gemaakt als hebberige en onrechtvaardige schavuit.

Je springt van de hak op de tak. Eerst moet die leeuw van adeldom zijn, dan moet hij volks zijn...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 00:23   #84
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Nee. Hoe komt u daarbij?

De Vos Reynaerde is een collage volksverzamelingen, en dit soort verhalen heeft vaak een satirische anti-adellijke toon. Daarom wordt hier de leeuw aangehaald als summum van adeldom en eer, en belachelijk gemaakt als hebberige en onrechtvaardige schavuit.

Je springt van de hak op de tak. Eerst moet die leeuw van adeldom zijn, dan moet hij volks zijn...
Nee, jij springt van de hak op de tak. Eerst is de leeuw een herhaldisch symbool, en dan weer de beeltenis van de hebberige adel. Maar een duidelijk antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gekregen. Waar komt die leeuw vandaan?

Juist. Van de kruistochten. En dan nog. Wat zou daar mis mee zijn???? Eigenlijk niets. Enkel voor de flaminganten die het als hun eigenste symbool beschouwen, en het gebruiken (misbruiken) om de Vlaamse onafhankelijkheid te promoten, doch zonder resultaat.
Oud 21 december 2004, 00:47   #85
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, jij springt van de hak op de tak. Eerst is de leeuw een herhaldisch symbool, en dan weer de beeltenis van de hebberige adel. Maar een duidelijk antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gekregen. Waar komt die leeuw vandaan?

Juist. Van de kruistochten. En dan nog. Wat zou daar mis mee zijn???? Eigenlijk niets. Enkel voor de flaminganten die het als hun eigenste symbool beschouwen, en het gebruiken (misbruiken) om de Vlaamse onafhankelijkheid te promoten, doch zonder resultaat.
Excuseer, de Vlaamse leeuw is een symbool, MINSTENS even legitiem als de Belgische driekleur en zoals mag blijken met een veel langere voorgeschiedenis. Geen van de hier aanwezige vlaam-nationalisten heeft ooit beslist dat de Leeuw het symbool van Vlaanderen zou zijn; Natuurlijk is de Leeuw het symbool van de flaminganten - het is immers het symbool van Vlaanderen!?! Ik kan Uw discours totaal niet volgen. Vertoont het misschien sporen van een lichte leeuwennijd?

Laatst gewijzigd door Koning Pinteman : 21 december 2004 om 00:48.
Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 00:51   #86
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Excuseer, de Vlaamse leeuw is een symbool, MINSTENS even legitiem als de Belgische driekleur
sterker nog: de Belgische tricolor is gewoon een vermenging van de vlaggen van beide deelstaten: de Vlaamse Leeuw (zwart-geel) en de Waalse haan (geel-rood), verder heeft de tricolor geen enkele betekenis
Oud 21 december 2004, 00:55   #87
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
sterker nog: de Belgische tricolor is gewoon een vermenging van de vlaggen van beide deelstaten: de Vlaamse Leeuw (zwart-geel) en de Waalse haan (geel-rood), verder heeft de tricolor geen enkele betekenis
Inderdaad, de vlag van Belgiekske is in 1830 hals-over-kop opgeduikeld, gerecupereerd uit de Brabantse omwenteling, om de 'revolutie' een vlagske te geven. Verder totaal geen achterliggende gedachte of niks. Knappe voorgeschiedenis voor de zwartgeelrood...

Oud 21 december 2004, 00:56   #88
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Jaja manneke, de Waalse haan die in 1913 werd uitgevonden als onderdeel van de Belgische vlag in 1830 . Flaminganten kennen niks van geschiedenis.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 00:58   #89
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Jaja manneke, de Waalse haan die in 1913 werd uitgevonden als onderdeel van de Belgische vlag in 1830 . Flaminganten kennen niks van geschiedenis.
U bent nogal vrij selectief met uw quotes, me dunkt. Wat is uw mening over mijn bewering dat de Belgische tricolore gerecycleerd is uit de Brabantse omwenteling?

Oud 21 december 2004, 01:13   #90
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat het zo is. Allez ge moogt ook ne keer gelijk hebben.
Oud 21 december 2004, 01:16   #91
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Vlaamse onafhankelijkheid kan gerust zonder leeuw hoor. De leeuw is er ook geen reden voor. Maar het is nu eenmaal ons bekende symbool geworden, dus houden we het marketing gewijze maar aan...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 01:25   #92
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Waar komt die leeuw vandaan?

Waarom moet die leeuw van de kruistochten afkomstig zijn? Tot nu nog toe heb je daarvoor maar bitter weinig bewijs voor weten te leveren, dus waarom zouden wij dat moeten aannemen? Om je onmacht zelf iets aan te halen te verbergen maak je er dan maar snel een racistisch gebeuren van: De leeuw komt van de kruistochten, en wie het daar niet mee eens is doet dat blijkbaar per definitie vanuit een ideologisch vertrekpunt.
Oud 21 december 2004, 01:42   #93
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Al die zever. Met uwe linkse anti-Belgische bataklang. Laten we liever de Belgische vlag hoog houden.
Oud 21 december 2004, 03:01   #94
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Al die zever. Met uwe linkse anti-Belgische bataklang. Laten we liever de Belgische vlag hoog houden.
U mag dat doen van mij. Met vlaggen staan zwaaien vind ik 19e-eeuws en folkloristisch, kortom op en top Belgisch...
Oud 21 december 2004, 10:30   #95
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeg dat tegen uw Ijzerbedevaart-vriendjes, waaronder uw meester dikken Bart.
Oud 21 december 2004, 10:37   #96
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U mag dat doen van mij. Met vlaggen staan zwaaien vind ik 19e-eeuws en folkloristisch, kortom op en top Belgisch...
Vlaggen laten zwaaien. De favoriete hobby van de Vlaamsgezinden tijdens de Ijzerbedevaart, Ijzerwake, Ronde van Frankrijk, Ronde van Vlaanderen, enz.......... Inderdaad, zeer 19-eeuws en folklorisitisch. Typisch Vlaemsch phenomeen misschien.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 10:38   #97
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg dat tegen uw Ijzerbedevaart-vriendjes, waaronder uw meester dikken Bart.
Bedoelt u Bart De Zever?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2004, 10:44   #98
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Vlaggen laten zwaaien. De favoriete hobby van de Vlaamsgezinden tijdens de Ijzerbedevaart, Ijzerwake, Ronde van Frankrijk, Ronde van Vlaanderen, enz.......... Inderdaad, zeer 19-eeuws en folklorisitisch. Typisch Vlaemsch phenomeen misschien.8)
Vertelt U er wel bij dat deze vorm van Vlaamse manifestaties pas dateert uit het interbellum? Dat België er een veel langere traditie in heeft en dat de Vlaamse Beweging dit, uiteraard ook vanuit het tijdskader, heeft overgenomen omdat het een medium was dat de Belgen zeker verstonden?

Oud 21 december 2004, 14:09   #99
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Waarom verbaast dat me niet ?
Omdat er meestal nog grotere zever staat dan rechts
Oud 21 december 2004, 14:56   #100
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou u eens niet aan mijmerende Bourgeois en spekbuikige Dewever vragen om onverwijld werk te maken van B-H-V, ipv ons de les te spellen over wat folkloristisch is en wat niet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be