Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2022, 15:11   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wat is er versleten aan de bestaande oude kerncentrales? Is het het reactor-gedeelte of het turbine-gedeelte? Naar wat ik zo her en der lees lijkt het turbine-gedeelte veel meer sleet ondervonden te hebben dan het reactor-gedeelte. Ik vermoed dat voor een verdere exploitatie een voldoende lang tijdraam nodig is om de te maken herstellingen en vervangingen financieel mogelijk te maken. Politiek heeft men zich zelf de das omgedaan door het voor deze materie ongepaste korte termijn denken in een wet te gieten en de regelneverij vrije loop te laten.

Ik vermoed dat de oude centrales zeker nog 10 tot 30 jaar meekunnen als ze waar nodig opgeknapt worden en tijdens deze tijd kunnen dan nieuwe gebouwd worden. Individueel kan per eenheid bekeken worden wanneer de definitief verouderde of onrendabele eenheid uitgeschakeld wordt. Een tijdslimiet zou ik er niet op plakken maar dat eerder overlaten aan de exploitant, die met kennis van zaken het meest gunstige moment kan uitkiezen binnen het vervangingsplan.
Inderdaad, geen enkele centrale is nucleair "versleten". Dat concept bestaat zelfs niet echt, behalve dan eventueel het metaal van het reactorvat dat door bestraling brozer wordt ; maar daar zijn ondertussen behandelingen voor gevonden.

Een kerncentrale verslijt eigenlijk evenveel als een stuwdam. Natuurlijk, als men de installatie verwaarloost, komen er problemen en wordt het riskant, maar een goed onderhouden centrale heeft eigenlijk geen eindige levensduur.

Het enige wat men kan stellen is dat de oudere reactoren ook minder krachtige reactoren waren ; maar ik zou zeggen: alle beetjes helpen he

Beter een kleine werkende reactor in de hand, dan 10 in de droomlucht, niewaar.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 augustus 2022 om 15:13.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 16:19   #82
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waar is die koude periode?
Als dat koud is, wil ik geen warme periode meemaken.
Ga volgende winter eens op bezoek bij mensen die niet in een fatsoenlijk-geïsoleerd huis wonen, en die minder dan 1500 euro netto schrapen.
Kijk eens naar hun thermostaat, en vraag eens naar de facturen van hun elektriciteit, gas, hout voor hun houtstoof en benzine voor hun brommerke.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 16:24   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...

Duitsland probeerde het, op een eerbare manier, om via doorgedreven handel met Rusland een werkzame coexistentie en langdurige vrede in europa te bewerkstelligen.

We kunnen enkel vaststellen dat het mislukt is... Bij het uitbreken van het conflict is Rusland direct begonnen met haar chantage politiek inzake bevoorrading mat gas. Nu capituleren is géén optie, europa moet dit nu volledig ondergaan en andere oplossingen zoeken. Rusland is géén handelspartner meer van de EU, en zal het in de komende decennia wellicht nooit meer zijn.
Met je zwarte tekst kan ik voor 100 procent akkoord gaan.
Maar toch zal Rusland terug een handelspartner (moeten) worden.
En vlugger dan "decennia".

Wat wel voor langer dan "decennia" mag (moet) gelden: we mogen nooit meer afhankelijk worden van Rusland (en soortgelijken).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 augustus 2022, 16:28   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van extreem-rechts moet je nu eenmaal niet teveel intellectuele prestaties verwachten hee patrick.

Je kunt geen Bordeaux tappen uit een olievat.
Dikke zever.
Niet alleen zeveraar De Winter en co hebben zich laten vangen door Putin, maar wel degelijk iedereen. Merckel op kop.
Iedereen dacht: met wie je wederkerig-lucratief handel drijft, die zal je geen oorlog aandoen.

Extreem-rechts, voor zover dit bestaat in Vlaanderen (want het is nogal soft) is vuil op vele vlakken, maar als je ze zomaar loos van alles beschuldigt, dan werk je contraproductief.

Oud 28 augustus 2022, 16:41   #85
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dikke zever.
Niet alleen zeveraar De Winter en co hebben zich laten vangen door Putin, maar wel degelijk iedereen. Merckel op kop.
Iedereen dacht: met wie je wederkerig-lucratief handel drijft, die zal je geen oorlog aandoen.

Extreem-rechts, voor zover dit bestaat in Vlaanderen (want het is nogal soft) is vuil op vele vlakken, maar als je ze zomaar loos van alles beschuldigt, dan werk je contraproductief.
zijn wereld wankelt al bij het zien van een zwartgele Leeuwenvlag en mensen met een spandoek met "Stop islamisering" vindt hij para-militaire milities.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 28 augustus 2022 om 16:45.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 18:07   #86
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dikke zever.

Extreem-rechts, voor zover dit bestaat in Vlaanderen
(want het is nogal soft) is vuil op vele vlakken, maar als je ze zomaar loos van alles beschuldigt, dan werk je contraproductief.
Ik vind je negationisme daarover revolterend...

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 18:11   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind je negationisme daarover revolterend...

Dat is nochtans waar he. De hoeveelheid kruisbranden van negers en zo is op een totaal verwaarloosbaar peil, en de meeste mensen die jij van extreem-rechts verdenkt hebben daar zelfs nog nooit aan deelgenomen.
Oud 28 augustus 2022, 18:13   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat wel voor langer dan "decennia" mag (moet) gelden: we mogen nooit meer afhankelijk worden van Rusland (en soortgelijken).
Kijk, wat je daar schrijft is een tegenstelling. Van een handelspartner word je afhankelijk. Ik ben het eens met Panda hoor: de bruggen met Rusland zijn voor decennia verbroken. Wat niet wil zeggen dat er nu en dan geen fles wodka kan verhandeld worden, maar het zal zich tot zulke details moeten beperken.

Trouwens de nog veel hardere noot die we moeten kraken is alle banden verbreken met China ook. Maar dat kunnen we nu niet aan, dat is voor volgend jaar.
Oud 28 augustus 2022, 18:47   #89
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan een land met kuststreek alsnog water tekorten hebben voor de landbouw?
Ligt het nu aan mij? Zie ik het te simpel of hebben wij echt volslagen idioten die ons land besturen?

EN ge moet niet zeggen dat het klimaat het hier niet toestaat, want tijdens hittegolven zou zoiets dus vollen bak produceren he, zonder 1 gram co2 uit te stoten. Wees wel zo ecologisch het residu niet terug in zee te dumpen, maar te zuiveren en verkopen voor zee-aquaria en meer.

In de middeleeuwen destilleerde men al zeewater om te overleven op zee, maar de moderne mens kan niet eens meer de landbouw van water voorzien?
Dat gaat er bij mij dus echt niet in he! Terwijl ik klaag steeg de zeespiegel enkele nanometers.

Laatst gewijzigd door CUFI : 28 augustus 2022 om 19:10.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 19:37   #90
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
We betalen de prijs voor groen en links wanbeleid uit het verleden.

Offshore gaswinning altijd tegenwerken in de noordzee in Nederland en Duitsland.
Olie en gas winning in Europa tegenwerken.
Kerncentrales dicht in Duitsland en dan heeft ons Gazprom Tinne de fetisj om hetzelfde te doen hier en vervangen door Gas. Dit is nog de grootste bijdrage aan afhankelijkheid van Rusland.
Nooit overwogen om meer leidingen uit bv Algarije tot hier te krijgen, de Russen waren toch zo braaf, laat Rusland maar macht over ons krijgen dankzij energie.

Amper investeringen in Groene waterstof en te weinig in warmtenetten.
Enkel wat investeringen in zon en wind wat geen stabiele stroom geeft.
Inderdaad zo zie ik het ook. (gecamoufleerd Extreem links) Groen, zelfs de Duitse versie heeft zich over gans EU samen geschaard achter de Russische PC trollen die jaren stelselmatig heel bewust en militair strategisch bezig geweest zijn om kernenergie in het westen te vergruizen. Face nieuws dat Groen gebruikten om hun ding te bereiken, zelfs schoolkinderen hebben ze in hun streven misbruikt ook al via dat zelfde sociaal netwerk opgehitst!!!!!.

Terwijl de russen (China enz.) zelf ingezet hebben op kernenergie, zelf op vlot voor in het Hooge noorden!!!! kernenergie centrales waar de russen in Oekraïense naar op zoek gingen om in te lijven, zelfs deze van Tsjernobyl hebben ze als nog bekeken, pfffff. >>>>> Energie is al gans de geschiedenis strategisch !!!!<<<<<

En hier sluiten ze de kerncentrales op het moment dat ze het meest kunnen opbrengen, het meest rendabel zijn.

kernenergie centrales die bij de bouw voor zien waren om van af nu nog zeker veilig nog 20 jaar te kunnen produceren! het volk word gegijzeld hier in het macht spel van groen, dat is heel zeker,

Poetin is zich heel bewust van onze EU zwakte aan de inval in Oekraïne begonnen. De zwakte van EU waar Trump naar verwees.

Bovendien hebben de EU staten enorme schulden opgebouwd door op zeer veel geld verslindende "humane" zaken geld in Maffia toestand de te pompen!
Nederland levert openlijk wapens aan Oekraïense en toevallig is plots er nu het enorme vluchtelingen probleem in Nederland..... T'ja de Russische pc trollen hebben ook hier weer en steeds weer naar verwezen en links en extreem links Groen springt er op .......... geld of geen geld het "westen" moet kapot!!!!!!
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 28 augustus 2022 om 19:40.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 19:51   #91
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben een vreselijke optimist.
Wij gaan nu door een zeer dure en koude periode.

Zo worden wij gedwongen om vlugger af te geraken van fossiele brandstoffen.
En eens we daar vanaf zijn, moeten we geen eurocent meer afdragen aan zandbaklanden of gelijkaardige zoals Rusland.
Ze gaan hun flatgebouwen in Dubai zelfs niet meer kunnen onderhouden, behalve die waar toeristen een beetje komen all in verpozen.
Heb daar echt niets op tegen. De Zwitsers doen het ook! Alleen zorgen ze allang voor energie zekerheid . Waar de Zwitserse bevolking gekozen heeft VIA REFERENDUM voor geleidelijk afbouw van hun kernenergie centrales mits zekerheid van energie. Zwitserlands Waar geen politiek een richting afdwingt!!!

Waardoor de Zwitsers nu maar met een inflatie van 2% zitten terwijl de rest van het westen rond de 10% inflatie zit!!!!! geen face nieuws >>> juiste feiten!!!!!
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 20:33   #92
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar nooit meer voor energie. Ik denk dat de Duitsers hun lesje nu wel geleerd hebben. Ik begrijp trouwens niet hoe ze het zo ver hebben laten komen dat ze inzake gas zich voor zomaar eventjes 55% van de Russen lieten afhankelijk worden. Het was Duitse naïviteit de zogezegde Putinversteher.
Oud 28 augustus 2022, 21:35   #93
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zijn wereld wankelt al bij het zien van een zwartgele Leeuwenvlag en mensen met een spandoek met "Stop islamisering" vindt hij para-militaire milities.
Ach collega, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen!

Oud 28 augustus 2022, 21:41   #94
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Heb daar echt niets op tegen. De Zwitsers doen het ook! Alleen zorgen ze allang voor energie zekerheid . Waar de Zwitserse bevolking gekozen heeft VIA REFERENDUM voor geleidelijk afbouw van hun kernenergie centrales mits zekerheid van energie. Zwitserlands Waar geen politiek een richting afdwingt!!!

Waardoor de Zwitsers nu maar met een inflatie van 2% zitten terwijl de rest van het westen rond de 10% inflatie zit!!!!! geen face nieuws >>> juiste feiten!!!!!
De nva gaf destijds voorwaardelijke steun voor de afbouw van kernenergie.
Er waren drie voorwaarden:
- bevoorradingszekerheid
- betaalbaarheid
- ecologisch beter dan het alternatief.

Vandaag blijkt dat aan hoeveel voorwaarden voldaan is?

Oud 28 augustus 2022, 21:59   #95
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar nooit meer voor energie. Ik denk dat de Duitsers hun lesje nu wel geleerd hebben. Ik begrijp trouwens niet hoe ze het zo ver hebben laten komen dat ze inzake gas zich voor zomaar eventjes 55% van de Russen lieten afhankelijk worden. Het was Duitse naïviteit de zogezegde Putinversteher.
Ze waren zeker niet alleen. Italië hangt nog voor een groter deel af van Russisch gas...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 22:14   #96
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Stop beste mensen.
Ze willen dit. Ze willen dat wij het ons beklagen en smeken naar het enige alternatief daarnaast.
Terwijl we beter zeggen: steekt die gas EN kernenergie in ulder reet en help ons off grid gaan, zorg dat onze boeren voldoende water hebben. Ze worden verdorie dik genoeg betaald, moeten ze daarbovenop nog lobbyen?
Volstrekt niet!
Oud 29 augustus 2022, 01:36   #97
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Rik Torfs
??@torfsrik??

Het is nog niet duidelijk wie de oorlog tussen Rusland en Oekraïne wint. Maar de verliezer is Europa.

26/08/2022 09:10

Rik heeft overschot van gelijk met z'n tweet.
De Europese bevolking kreunt onder de hoge energieprijzen en "onze" leiders kloppen fier op hun borst, want ze doen Rusland pijn.

"Onze" wereldvreemde leiders beseffen blijkbaar niet waar ze mee bezig zijn.
Ze zouden beter de sancties tegen Rusland opheffen, zodat de wereldeconomie een beetje genormaliseerd kan worden.
Ze zijn niet wereldvreemd, ooit gehoord van Machtspolitiek. Tja zonder echt militair pressiemiddel, want die hebben al onze politiekers wegbezuinigd mét onze goedkeuring.
Dan eindigen we weer met een 'Neville Chamberlain' met een 'Peace for our Time'
Nee, we moeten Rusland straffen en in de tussentijd Europa, dusdanig herbewapenen, dat we niet meer afhankelijk zijn voor onze defensie van de VS, maar dat wij als loyale bondgenoot dat zelf kunnen. Liefst met de militaire capaciteit om de belangen van Europa ook buiten Europa te kunnen verdedigen...
Oud 29 augustus 2022, 03:20   #98
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ze zijn niet wereldvreemd, ooit gehoord van Machtspolitiek. Tja zonder echt militair pressiemiddel, want die hebben al onze politiekers wegbezuinigd mét onze goedkeuring.
Dan eindigen we weer met een 'Neville Chamberlain' met een 'Peace for our Time'
Nee, we moeten Rusland straffen en in de tussentijd Europa, dusdanig herbewapenen, dat we niet meer afhankelijk zijn voor onze defensie van de VS, maar dat wij als loyale bondgenoot dat zelf kunnen. Liefst met de militaire capaciteit om de belangen van Europa ook buiten Europa te kunnen verdedigen...
Opnieuw onzin. Nord Stream 2 ligt maar mag niet in gebruik genomen worden, van wie? Wie dicteert de Duitsers wat er mag en wat er niet mag?
Oud 29 augustus 2022, 07:45   #99
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Homelander Bekijk bericht
De Duitsers zelf hebben dat beslist toen eenmaal duidelijk was dat hun gasleverancier een terrorist was die openlijk terroristische daden stelt.

Niet te verantwoorden dus om daar ooit nog opnieuw zaken mee te doen en een dwingende reden om bestaande afhankelijkheden af te bouwen.
Asap.

De prijs die ze (en wij) nu gaan betalen is die voor decennia naieviteit en Poetin-geknuffel. Uiteraard is daar een prijs voor, wat dacht je?
Dus ook geen olie meer invoeren dan? Want politieker x vindt dat vrouwenrechten daar geschonden worden?
Oud 29 augustus 2022, 08:25   #100
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Homelander Bekijk bericht
Vanaf januari wordt er inderdaad ook geen olie meer ingevoerd uit Rusland.
Weinig consequent allemaal en vooral ongevraagd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be