![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Europese fotovoltaïsche installaties en batterijcellenfabrieken sluiten tijdelijk of stoppen helemaal vanwege de obsceen hoge elektriciteitsprijzen. Toen de centrales werden gebouwd, verwachtten ze €50/MWh te betalen, maar nu zijn ze €300 – €400/MWh.
https://alethonews.com/2022/10/09/ne...osts-too-much/
![]() |
#82 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2022 om 23:44. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook remstof opvangen voor ICE bij euronorm 7?
Dat maakt ze nog eens duurder. EVs gaan dat niet nodig hebben als de ultrafijnstof uitlaat en remstof tesamen geteld worden, zoals in tekst beweerd wordt. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2022 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een gelul over remstof zeg.
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naarmate de verkoop van elektrische voertuigen toeneemt, krimpen batterijfabrikanten
by Vincent Ledbetter 3 June 2022 https://crast.net/74186/as-sales-of-...are-shrinking/ Dead end.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 13 oktober 2022 om 19:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Accu’s schaarser dan semiconductorsIn een artikel over de dramatische investeringen van Ford in Rivian, een bedrijf dat elektrische trucks ontwikkelt, wordt dieper ingegaan op die plotselinge verliezen. Rivian, een in 2009 opgericht Californisch bedrijf ging november 2021 succesvol naar de beurs en werd toen zelfs 86 miljard dollar waard. Echter onlangs ging de koers van het bedrijf enorm onderuit door de uitspraak van de CEO dat de totale productie van batterijen wereldwijd minder dan 10% vertegenwoordigt dan wat volgens de plannen over tien jaar nodig is. Zijn harde conclusie was: “Dat betekent dat 90% tot 95% van de noodzakelijke supply chain in feite nog niet bestaat.”
Accu’s schaarser dan semiconductors16-05-2022 Deel dit artikel: Accu’s schaarser dan semiconductorsIn een artikel over de dramatische investeringen van Ford in Rivian, een bedrijf dat elektrische trucks ontwikkelt, wordt dieper ingegaan op die plotselinge verliezen. Rivian, een in 2009 opgericht Californisch bedrijf ging november 2021 succesvol naar de beurs en werd toen zelfs 86 miljard dollar waard. Echter onlangs ging de koers van het bedrijf enorm onderuit door de uitspraak van de CEO dat de totale productie van batterijen wereldwijd minder dan 10% vertegenwoordigt dan wat volgens de plannen over tien jaar nodig is. Zijn harde conclusie was: “Dat betekent dat 90% tot 95% van de noodzakelijke supply chain in feite nog niet bestaat.”Batterijen schaarser dan chipsDe aanhoudende wereldwijde chipcrisis voor elektronica maakt het al moeilijk voor de auto-industrie. Maar de elektrische voertuigindustrie vreest een veel groter probleem: een tekort aan materialen om batterijen te maken. Rivian CEO Scaringe voorspelt dat de levering van EV-batterijen de komende jaren het grootste probleem wordt. Zijn stelling is dat accu-schaarste zelfs een vele malen grotere bedreiging voor de moderne auto is, dan de huidige schaarste van semiconductors. De chip-crunch, zei Scaringe, is slechts een “klein voorgerecht voor wat we de komende twee decennia op batterijcellen gaan voelen”. Hij voorziet tekorten in elk onderdeel van het batterij-productieproces: de winning van grondstoffen zoals kobalt, lithium en nikkel, het opwerken van die ruwe materialen en het vervolgens bouwen van batterijcellen. Niet alleen de huidige inflatie drijft de prijs van batterijen op, maar vooral de groeiende schaarste van grondstoffen zoals nikkel en andere bijzondere materialen. Ook Tesla heeft afgelopen maanden zijn prijzen alleen al met 5 – 10 % moeten verhogen door de grondstoffen schaarste. Als de productieschaarste voor batterijen een grotere impact gaat krijgen, is zelfs verdubbeling van de prijs onontkoombaar.Grote, zware accu’s met bijzondere ingrediëntenDe uitdaging van elektrische auto’s is dat er grote en vooral zware accu’s nodig zijn. Een accu weegt al gauw tussen de 400 en 600 kilo. In 2030 wordt verwacht dat er 145 miljoen EV’s de weg opgaan, een enorme sprong van de ’slechts’ 10 miljoen in 2020. Deze tsunami in de vraag legt een enorme druk op de grondstoffenleveranciers en de rest van de toeleveringsketen. Grondstoffen maken 80% uit van de kosten van een lithium-ionbatterij, wat intussen al het dubbele is van wat het was in 2015. Materialen voor de batterijkathode, waaronder lithium, kobalt en nikkel, zijn sinds die tijd 150% duurder geworden. Elon Musk, CEO van Tesla, waarschuwde op 8 april jl voor de torenhoge lithiumprijzen als gevolg van de beperkte mijnbouwcapaciteit: “De prijs van lithium is tot krankzinnige niveaus gestegen. Tesla moet mogelijk zelf direct op grote schaal in de mijnbouw en raffinage stappen, tenzij de kosten verbeteren. Er is geen tekort aan het element zelf, aangezien lithium bijna overal op aarde aanwezig is, maar het tempo van de extractie/verfijning is traag.” Als reactie op de voorspelde tekorten kondigde General Motors vorige week zijn samenwerking aan met Glencore voor een meerjarige inkoopovereenkomst. Glencore bezit grote wereldwijd gediversifieerde bedrijven in natuurlijke hulpbronnen en gaat GM direct vanuit de bron kobalt leveren. Een integratie van de keten zoals we die ook in de fossiele industrie kennen.Zeldzame aardmetalenKobalt is een belangrijk metaal bij de productie van EV-batterijen. Kobalt staat bekend om zijn hittebestendige eigenschappen en wordt toegevoegd aan kathoden van lithium-ion batterijen om energiedichtheid en levensduur van de batterij te verbeteren. GM heeft een reeks acties aangekondigd om een ”nieuwe en veiligere” EV-toeleveringsketen te creëren, vooral gericht op samenwerking in de toelevering van deze bijzondere materialen. De strategie van alle autofabrikanten: diversificatie in de supply chain, intensievere ketensamenwerking, spreiding van leveranciers en vooral co-investeringen in mijnbouw en opwerking. Een beetje zoals de fossiele industrie zijn ketens van mijnen, opwerken, raffinage, transport, opslag tot en met levering en distributie via tankstations heeft opgebouwd. Wordt de autoindustrie de nieuwe fossiele brandstoffen industrie? Met dezelfde begrensde grondstoffenvoorraden? Ook de geopolitiek is een groeiende verstorende factor in het winnen van deze zeldzame aardmetalen. Op zich is er op de wereld, en vooral onder de zeebodem, een enorme hoeveelheid van deze metalen te vinden. Toch verwacht men dat de industrie rond 2025 serieuze problemen krijgt met de levering van batterijen. Dat is een combinatie van schaarste én geo-politieke afhankelijkheid van het beperkte aantal leveranciers van deze grondstoffen. Tenslotte zijn er serieuze vraagtekens over de wereldwijde milieubelasting van zowel winning, opwerking en recycling van deze metalen. Een elektrisch voertuig is daarnaast gemiddeld 500 kilo zwaarder dan traditionele equivalenten met verbrandingsmotoren, hetgeen over de lifecycle van een auto enorm veel extra energieverlies betekent. https://dutchitchannel.nl/697252/acc...onductors.html
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uitstoot productie EV’s: 40% meer CO2-uitstoot!
Auteur: willeme, gepost 4 augustus 2022 om 08:55 https://www.autoblog.nl/nieuws/uitst...tstoot-3377167 Nou dat willen we helemaal niet! Broeikaseffect en zo.
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom hebt u iets tegen die CO2 uitstoot? Indien te veel ga je er aan dood, en na de dood heeft u er geen last meer van.
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tuttut.... Fight de enemy with their own guns.
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vijand wil u uw eigen wapens afnemen. De (r)overheid wil niet dat burgers wapens hebben.
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus moeten ze zelf er ook geen maken.
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat doe je met nazi's: verzet he. Eerst uit Afrika, dan uit Frankrijk, dan uit NL en BE, en tenslotte in Berlijn de kopstukken die zichzelf nog niet om zeep hebben geholpen, oppakken en fusilleren. Vrijheid is nooit goedkoop geweest. Diegenen die niks willen betalen, eindigen met niks he. Loon naar prestatie. Dat is zo ongeveer wat ermee aan te vangen.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Vreemdeling
|
![]() Met de huidige modernste (Euro 6d) benzine- en dieselwagens mag je vanaf 2035 niet meer in Brussel rijden. Nu een auto voor licht gebruik (voor ons ong. 9000km/y) moeten kopen valt ons moeilijk: elektrisch is heel erg duur, en benzine is voor hoogstens 12 jaar (mits snelle levering).
https://www.lez.brussels/mytax/nl/practical?tab=Agenda# Een LEZ van een andere stad leek te vermelden dat je in bv 2028 enz wel nog binnen mag, maar niet vanaf wanneer het verboden zal worden voor Euro-6d. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De benzine/hybride euro 6d mag vanaf 2035 niet meer binnen, of 5 jaar langer respijt. Toch volgens die link die je gaf. Kijk nog eens goed. Of kijk hieronder: https://www.autogids.be/auto-advies/...ussel-lez.html ![]() De volgende Euronorm 7 (benzine, diesel?) wordt tegen 2025 verwacht voor nieuwe wagens, dus met die mag je Brussel zolang binnen tot het daar ooit een Zero Emissie Zone wordt, mogelijk helemaal niet, of in de jaren stilletjes 2050, of volgens glazen bol XYZ? Koop je nog in 2034 een nieuwe euronorm 7 (want in 2035 zal dat niet meer gaan) zit je met 10.000 km per jaar en-of 26 jaar rijden nog tot 2060 safe. Is dat genoeg? ![]() Want jij bent blijkbaar rotsvast van overtuigd dat een electrische wagen heel erg duur blijft, ook duurder dan een euronorm 7 benzine? Ook in 2034? Welke glazen bol heeft jou dat eigenlijk wijsgemaakt? Heb je daar een orakel-bron van? ![]() Hier het orakel autogids: Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2023 om 16:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Vreemdeling
|
![]() Inderdaad de diesels mogen al eerder niet meer in Brussel rijden.
We rijden nu nog met een diesel Euro 4 (15jaar), en betalen nu om de drie maanden die boete/retributie. We zouden liefst nu een auto kopen, maar we rijden relatief weinig. Een Sandero zouden we na hoogstens 12 jaar al moeten wegdoen, een Dacia Spring kost ongeveer het dubbele. Er is sinds kort een Cambio standplaats vlakbij, maar dat is voor regelmatige korte afstandjes (avond academie, colruyt) een gedoe. Op de drie keer gebruikt was er al een probleem met een auto (niet kunnen vertrekken). |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoiets van die LEZ Brussel wist je toch jaren op voorhand? Je gaf zelf de link. Een diesel blijven rijden (om welke reden?) om weinig te rijden en dan nog in stedelijk gebied korte afstandjes, ergens klopt hier iets niet. Zeker nu al ~4 jaren de dieselbrandstof ook nog duurder is dan de benzine. Een diesel is echt totaal ongeschikt voor korte afstanden (dat weet je toch), verwondert me dus helemaal niet dat je problemen hebt. KLIK
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 maart 2023 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
EV's doorbreken ? zal afvloeien zijn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maakt niet uit voor mij.
Ik zie een toekomst waar een "gewone" burger toch een eigen wagen heeft, dat die voor elke rit die de burger wil maken, een vergunning zal moeten aanvragen, inclusief bijhorende kosten.
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elektrische auto's: de waarheid achter de batterijen.
Of het einde van Koning Auto er zit aan te komen daar twijfel ik aan. ![]() Wat zou er dan niet allemaal mee wegvallen? Hoeveel jobs zouden daarbij verloren gaan? Een tijdje geleden wist men te vertellen dat autobouwers moeilijk aan bepaalde grondstoffen geraakten. De laatste tijden moet dat probleem van de 'baan' zijn want je ziet de éne na de andere nieuwe wagen geproduceerd worden.
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 9 maart 2023 om 21:04. |
![]() |
![]() |