![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zoals ik al zei, ik heb geen exemplaar van die geschriften thuis liggen...zowat niemand trouwens. Dat ik niet kan refereren lijkt me dan ook nogal wiedes.
En wat is het verschil tussen evengelies 'bewaren' in de vaticaanse bibliotheek waar praktisch geen mens toegang tot heeft, en het verborgen houden. In de praktijk komt dit op hetzelfde neer en dat weet u evengoed als ik |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik heb nooit gezegd wat waar is en niet waar is. Stop eens met me dingen in de mond te leggen aub?
Ik zeg enkel dat ik persoonlijk aan sommige geschriften meer waarde hecht dan aan andere. Zou het trouwens niet eerlijker geweest zijn om de mensen zelf te laten beslissen wat volgens het 'rechtgelovig' is. Maar nee, de Kerk besliste dat ipv hen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar kgeloof u wel als u zegt dat dat op deze blz zou staan. Ma kben weg, kheb nog beter dingen te doen. Ik twijfel er niet aan met u in andere threads in discusse te zullen treden later.. Laatst gewijzigd door Meia noite : 28 december 2004 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar meent u dus dat u beter kunt oordelen over de geschriften dan de kerkvaders die leerlingen zijn geweest van de apostelen. Indien u werkelijk geschiedenis heeft gestudeerd (zoals u min of meer suggereert), dan zou u weten dat diegenen die in tijd het dichtst staan bij de beschreven feiten bijna steeds het grootste krediet krijgen in de geschiedschrijving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het feit dat dit geschrift kan dienen al een fundering waarop men een gnostische christologie kan uitbouwen impliceert niet noodzakelijk dat dit geschrift naderhand bijgewerkt is door gnostici. Wat wel bewezen is, is dat de proto-orthodoxe christenen (die slechts 1 van de vele christelijke sectes waren) er niet vies van waren om de evangelies een beetje bij te werken in het licht van hun opvattingen. (bijvoorbeeld bij het doopsel van Jezus in het evangelie van Lu cas) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, in de alinea ervoor stelt u dat bepaalde zaken in dat geschrift niet "in hun theologisch denkkraam" pasten. Mag ik van u dan vernemen over welke zaken het precies gaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In zijn brieven trekt de heilige apostel Paulus van leer tegen het docetisme. Voor zover ik mij herinner dateren van de ebionieten van later en werden door de kerkvaders al bestreden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat dat niet in de evangelies staat (ik heb zelfs letterlijk gezegd dat een bijbelcitaat mij zou overtuigen), waarom zou ik u anders vragen een citaat te geven denkt u? Ik betwijfel enkel of hetgene wat in die evangelies staat wel waar is. Wat een wezenlijk verschil is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ireneüs (een apostelleerling!!!) merkt trouwens onmiddellijk op dat hun geloof in strijd is met de overgeleverde leer die door de apostelen werd verkondigd en wel op twee bepaalde punten: het afwijzen van Jezus' goddelijkheid alsook het ontkennen van Jezus' maagdelijke geboorte. Daarenboven menen ze dat de joodse rituele wetten moeten onderhouden, in weerwil van de beslissing genomen door de apostelen dat dit niet langer hoeft. Uiteindelijk gingen deze ebionieten op in de gnostische stroming. De ebionieten waren, volgens wat Ireneüs schrijft, niet talrijk in aantal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen heb ik u de opeenvolgende referenties geven: met verwijzing naar het desbetreffende evangelie, hoofdstuk en vers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |