Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2023, 14:45   #81
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Oei,

Sinds wanneer werkt m'n gasvuur niet meer zonder enetrik?
wel uw ontsteker heeft wat stroom nodig, maar als ge nen aansteker of stekske pakt gaat dat wel marcheren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2023, 14:47   #82
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Herr Flick kent de chill mode of ... mode(s) nog niet van krachtige BEVs / ook bepaalde ICEs. Het zij hem vergeven.
ik koop nen auto met loads of torque, en dan ga ik dat afzetten, ....

ja ok

chill mode, ... noemt dat dan sukkel modus of zo.
Oud 3 februari 2023, 14:53   #83
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Software update voor Micele zijn hersens.

Het grote accupakket van een elektrische auto werkt meestal op een spanning van 400 of 800 volt, veel te hoog voor de verlichting en systemen aan boord. Net als in een brandstofauto werken die daarom op 12 volt via de bekende accu. Normaal gesproken wordt deze kleine accu opgeladen met het grote accupakket als het contact is ingeschakeld. En daar wringt hem de schoen. De auto heeft de 12V-accu nodig om het contact in te schakelen en de systemen op te starten vóór hij geladen kan worden. Als de 12V-accu door lang stil staan leeg of defect raakt, dan kan de auto niet meer gestart worden, ook al zit het grote accupakket helemaal vol stroom. Dit geldt ook als je de laadkabel weken aangesloten laat, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Het laden stopt zodra de grote accu vol is, maar er blijft communicatie actief tussen auto en laadpaal en dat trekt stroom uit de normale accu.

......

Got it?
Nu saven om te onthouden.

En misschien nog een tip algemeen.
Een volledig lege startbatterij kan je niet opladen met een automatische oplader.

Je moet eerst wat stroom opladen met een ouderwetse lader en nadien kan je de automatische lader gebruiken.
Dat verklaart meteen waarom mijne vorigen baas zijn tesla niet meer open kreeg en bijgevolg ook niet gestart. (ja dat was zo een moment waarop ge niet moogt lachen, en denkt, had nu gewoon nen Toyota gekocht. )

Als ik dat tegenkom met een splinternieuwe bak van +50 K is die meteen geklasseerd, als rommel om nooit meer van de lijst te verdwijnen.

Dat is een designfout of gewoon gepruts.
Oud 3 februari 2023, 16:37   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat begrijp ik dus niet.
Al meer dan twintig jaar kun je met een Ford niet meer verkeerd tanken.
Zoals jullie weten, hebben de tankpistolen een verschillende diameter.
Een dieselpistool is dunner dan een benzinepistool.

Ford heeft (blijkbaar als enige) een tankopening die aangepast is aan die diameter.

"O", hoor ik jullie al zeggen, "je kan dus wel diesel tanken in een benzine".

Nee, ook dat kan niet. De tank gaat pas open als de juiste diameter van het pistool aangeboden wordt. met een te klein pistool gaat de tank dus niet open.

Om die reden heeft een Fordwagen al jaren geen tankdop meer, wegens overbodig.
Juist gvd,
ik reed eens met een Fordje huurwagen voor één dag in de Ardennen. Ik wou dat wagentje tanken 's avonds laat en in de pikkedonkeren om hem dan voor de verhuur-garage te zetten, maar ... ik zag dat er een klepje aan de brandstofopening zat. Ik dacht, dat zal ik eerst moeten openen ... maar gene moyen natuurlijk.
Dan dacht ik, ik zal hem maar voorzichtig en traag tanken langs dat klepje, maar ... het tankpistool kwam nog maar in de buurt en ... het klepje sprong open.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2023, 16:44   #85
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik koop nen auto met loads of torque, en dan ga ik dat afzetten, ....

ja ok

chill mode, ... noemt dat dan sukkel modus of zo.
Gij moet dat niet afzetten.
Maar misschien zijn je oude buurvrouw of haar zeer jonge kleindochter daar wel gediend mee. Die zeggen misschien: "mijne mini moet niet optrekken lijk een Porche, maar toch bijna".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 februari 2023, 16:47   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sidder en beef...

Dus dan kun je ook niet tanken, zonder stroom sluiten ook tankstations, ...
Wij hebben blijkbaar een ander idee over comfort van gegarandeerde mobiliteit.

Dat is niet erg. Koop jij wat jij wil, wanneer je het wilt. Ik ga dat ook doen.

Oud 3 februari 2023, 19:44   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik begrijp je uitleg wel niet, als er plots geen electriciteit is kan je toch ook geen brandstof tanken?

Citaat:
Dat is niet erg. Koop jij wat jij wil, wanneer je het wilt. Ik ga dat ook doen.
Idd dat is helemaal niet erg dat jij overdreven en heel raar reageert op een waarschuwing of eerder proefballlontje van Elia.
Wat dat met een nadeel voor EVs tov ICEs te maken heeft is me echt een raadsel. (Patrickve heeft dat trouwens al uitgelegd in een andere draad, iets met zonnepanelen die EVs kunnen bijladen)

En dit kan er ook nog bij windturbines die direct gekopppeld worden met snellaadpunten in Gent (via x-megabatterijcontainer voor opslag en loadbalancing neem ik aan):
Citaat:
https://www.spie.com/en/news/belgium...d-energy-engie

Belgium: SPIE installs the first charging station powered by wind energy for ENGIE

PUBLISHED ON 02 FEBRUARY 2022

Electric cars remain one of the most environmentally friendly options – of this, there is little doubt in 2022. But they are only truly environmentally friendly if they are powered entirely by renewable energy, such as wind energy. According to a study by the VUB, an electric vehicle emits 15 times less CO2 when its driver uses only green energy. With a view to accelerating this more sustainable offer, the ENGIE and SPIE Belgium groups have joined forces on a wind energy development project.

In this vein, in autumn 2021, SPIE Belgium connected three new wind turbines on the Rodenhuize Ghent electric power station site to the grid for ENGIE and built a pre-fabricated cabin, on difficult terrain, alongside the Elia high-voltage overhead lines. The new wind turbines are part of a unique pilot project in which the high-voltage installation has been equipped with rapid charging stations enabling electric vehicle owners to charge their vehicles in 10 to 20 minutes (from 10% to 80% of maximum capacity).

SPIE Belgium also installed two 175 kW charging stations on the Rodenhuize site in Ghent. These are directly connected to the wind turbines, bypassing the need to use a transport network.

The official opening of the Rodenhuize Ghent site took place on 17 January 2022 and was attended by Zuhal Demir, Flemish Minister of Justice, the Environment, Energy and Tourism.

Nederlandstalige link: https://spie.be/nl/nieuws/spie-belgi...or-windenergie
Hoe werken windturbines:
Citaat:
https://www.dgem.nl/nl/windenergie/w...es-de-techniek

Een windturbine levert AC stroom, wisselspanning, maar deze fluctueert in frequentie met het toerental van de windturbine. Daarom wordt gebruikt gemaakt van een inverter die de wisselspanning omzet in gelijkspanning. Deze gelijkspanning, DC stroom, kan worden gebruikt voor het laden van accu's (12 of 24 Volt) of kan worden omgezet naar 'schone' wisselspanning (AC) gelijk aan de netspanning (bijvoorbeeld 230V, 50Hz).
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Untitled design (7).jpg‎ (808,5 KB, 275x gelezen)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2023 om 20:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2023, 20:37   #88
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Micele:
De meeste gaan zelfs geen openbaar laadstation gebruiken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat gaan die dan gebruiken?

Er staat precies ene met zijn mond vol tanden.
Ook niet de eerste keer.
Oud 3 februari 2023, 20:39   #89
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je uitleg wel niet, als er plots geen electriciteit is kan je toch ook geen brandstof tanken?
Hu? Ik zie niet veel electriciteit. Jij ?

Oud 3 februari 2023, 20:54   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Hu? Ik zie niet veel electriciteit. Jij ?

De jerrycans vullen.... als je dat doet aan een benzinepomp is dat echt wel elektriciteits-afhankelijk.

Maar je vult die jerrycans wel als er elektriciteit is.

Maar, als je zelf je brandstof maakt, (alcohol dus), waarom moeilijk doen, je kan die alcohol met een thermosifon in een tank krijgen, een tank die hoger ligt dan de vuldop van die "gedaelemanste" R5
Oud 3 februari 2023, 20:56   #91
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik ben en blijf wel realistisch.

(noot: die outlander hybride is veeleer een elektische auto met een plofmotor, dan omgekeerd. Zolang je beneden de 45 km u reedt, reed je automatisch uitsluitend elektrisch. Desnoods direct elektriciteit geleverd via de plofmotor. Voordeel: geen vitessenbak. Maar mitsubishi trok zich terug uit Europa ..)

(noot: een stekkerhybride is duur want je betaalt en onderhoudt zowel het elektrisch aspect als het plof-aspect ..... maar je geniet dan ook van de voordelen van beiden !!!)
Volgens ADAC en hun gemeten cijfers combineer je in de regel de nadelen van beiden, zeker bij SUVs...

Ttz een PHEV is meestal de meest verbruikende EV in de e-modus (kWh) en een van de meest verbruikende ICE/EV in de gecombineerde modus (kWh + liter/100 km) en wanneer de batterij bijna niets meer bijdraagt of verbrandingsmodus (x liter/100 km). (alvast 9 op de 10 PHEVs of 45 van 50 haalden (veel) minder dan 4 sterren op 5)

En hoe zwaarder of groter de wagen (SUVs) hoe erger het was.

Maar uiteraard zijn ADAC allemaal oenen en heeft uw brave garagist altijd gelijk met zijn verkoopspraatjes om die zware PHEVs toch kwijt te geraken.
"En iedereen koopt sowieso wat hij/zij graag wilt"

Die verbruikscijfers kan men ook zwart op wit googlen (via ADAC-pdfs gewoon een benzine-SUV vergelijken met eenzelfde model in PHEV-uitvoering, uiteraard ook de prijs...)

Van de 50 geteste PHEV haalden maar 5 PHEVs 4 sterren, en een hele hoop haalden amper 2 sterren en zelfs enkele met 1 ster: (stukje ggl-vertaald)
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...lug-in-hybrid/

Resultaat van de metingen: Van de 50 geteste plug-in hybrides behaalde geen van de modellen de volledige vijfsterrenbeoordeling in de ADAC Ecotest (let op: puur batterij-elektrische auto's halen dit regelmatig).

Vijf van de geteste PHEV-modellen kreeg in ieder geval nog altijd een viersterren resultaat en kan daarom als een aanbeveling worden beschouwd: naast de inmiddels uit productie genomen Hyundai Ioniq zijn er de Opel Astra, Renault Captur, Renault Mégane en de Volvo V60 T6. In gecombineerd gebruik verbruikt de Opel Astra 3,3 liter Super plus 10,8 kWh elektriciteit per 100 kilometer.

De geteste Mercedes GLE en de Porsche Cayenne presteerden erbarmelijk – met slechts één ster. Zelfs de vele modellen met een tweesterren resultaat bedekken zich niet met glorie. Het is te verwachten en zeer merkbaar in de metingen dat met name grote en zware voertuigen inefficiënt blijken te zijn. Compacte en minder zware auto's daarentegen verbruiken nu eenmaal minder energie.

Helaas is de keuze aan zuinige en schone plug-in hybrides op dit moment opvallend beperkt. Een deel van de kandidaten met drie sterren in de ADAC Ecotest is namelijk momenteel niet te bestellen. Deze omvatten de VW Golf, de Passat en de Tiguan evenals de Audi A6.

- - - - -
Ergebnis der Messungen: Von den 50 getesteten Plug-in-Hybriden erreicht kein Modell die volle Bewertung von fünf Sternen im ADAC Ecotest (Anmerkung: Rein batterieelektrischen Autos gelingt das regelmäßig.) Fünf der getesteten PHEV-Modelle erhalten aber immerhin ein Vier-Sterne-Ergebnis und können daher als Empfehlung gelten: Neben dem Hyundai Ioniq, der inzwischen eingestellt worden ist, sind das Opel Astra, Renault Captur, Renault Mégane sowie der Volvo V60 T6. Der Opel Astra verbraucht im kombinierten Betrieb 3,3 Liter Super plus 10,8 kWh Strom auf 100 Kilometer.

Miserabel – mit nur einem Stern – schneiden der getestete Mercedes GLE und der Porsche Cayenne ab. Auch die vielen Modelle mit einem Zwei-Sterne-Ergebnis bekleckern sich nicht mit Ruhm. Erwartbar und bei den Messungen sehr auffällig ist, dass insbesondere große und schwere Fahrzeuge sich als ineffizient herausstellen. Kompakte und weniger schwere Autos dagegen verlangen schlicht weniger Energieaufwand.

Leider ist die Auswahl an effizienten und sauberen Plug-in-Hybriden im Moment merklich eingeschränkt. Und zwar dadurch, dass einige der Kandidaten mit drei Sternen im ADAC Ecotest derzeit nicht bestellbar sind. Dazu gehören der VW Golf, der Passat und der Tiguan sowie der Audi A6.
Hoe ADAC die wagens test staat er ook in.
Citaat:
Verbruik volgens ADAC meting

Voor plug-in hybrides worden drie scenario's getest. Het belangrijkste scenario is het verbruik per 100 kilometer in gecombineerd gebruik: de auto start dus met een volledig opgeladen accu en rijdt soms puur elektrisch en soms met ondersteuning van de verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor schakelt altijd in wanneer de belastingsbehoefte voor de elektrische aandrijving te hoog is - d.w.z. bij krachtig accelereren, steil bergopwaarts rijden of hoge snelheid op de snelweg.

In een tweede meting is de ADAC geïnteresseerd in hoeveel elektriciteit de plug-in auto zou verbruiken als deze 100 kilometer uitsluitend op elektriciteit zou rijden: de elektrische modus (EV-modus). Het stroomverbruik wordt bepaald voor een haalbaar traject en geëxtrapoleerd naar 100 kilometer. Het geeft dus zeer goede informatie over de basisenergie-efficiëntie van een voertuig, die wordt bepaald door de aerodynamica, het voertuiggewicht en de rijweerstand.

Het derde scenario is de hybride verbrandingsmodus. Hier wordt een ongeladen batterij gebruikt in de hybride modus. De elektrische aandrijving is beperkt tot de tijdens het rijden gewonnen recuperatie-energie. Deze waarde geeft het werkelijke verbruik aan van een PHEV-klant die zijn voertuig niet of slechts zelden oplaadt via het elektriciteitsnet - de doodzonde bij het gebruik van een PHEV. De klant heeft extra betaald voor een elektrische aandrijving die hij helemaal niet gebruikt.
Is gewoon maar info van de pianist.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2023 om 21:18.
Oud 3 februari 2023, 21:14   #92
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Gegarandeerde mobiliteit noem ik niet echt comfort, ik noem dat noodzaak. Ik zeg niet dat er hier geen E-wagen zal
worden aangekocht/gebouwd maar het zal er ééntje zijn om rond de kerktoren te rijden.
Als het ding geen stap meer verder wil of duurder aan 'brandstof' wordt dan zijn broer dan gaat hij op stal.

Dit zou al een goed begin kunnen zijn. De essentie dus - alle onnozele en onnodige prullen mogen ze houden.

https://aglomerado.digital/en/renaul...iginal-twingo/
Oud 3 februari 2023, 21:32   #93
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De jerrycans vullen.... als je dat doet aan een benzinepomp is dat echt wel elektriciteits-afhankelijk.
Lege jerrycans zijn redelijk waardeloos. Te vermijden dus.
Oud 3 februari 2023, 21:39   #94
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mijn meest plezante "persoonlijke" all-round praktische mobiliteit was Fiat 128 3P coupe.

Niks elektronica, uitgezonderd de after market ontsteking en de Visaton geluidsinstallatie (experimenteel, Visaton heeft totaal niks met auto-audio hedentendage).

Comfort, betrekkelijk slecht in verhouding tot de andere ervaringen. Schreeuwende motor, keiharde vering, iele bandjes, Recaro kuipzetels en 5punts gordels vooraan.

Maar de volledig neerklapbare achterbank gaf goed laadvolume. En gewoon het rijplezier....

Ja, een EV zou het perfect kunnen na-apen, maar met 1 detail.... gewicht. 730 kg leeg gewicht met een moderne wagen, laat staan een EV.....
Oud 3 februari 2023, 21:59   #95
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
maar met 1 detail.... gewicht. 730 kg leeg gewicht met een moderne wagen, laat staan een EV.....
Kleine correctie: leeg gewicht voor zowel de 128 coupé als de 3P - 820 kg.
730 kg is het gewicht van een Renault Super5.

Recente kleine wagen zoals de Volkswagen Polo 1.4 (2020) 1100 kg.

De 63pk sterke Renault Super5 van 30 jaar oud is dus vinniger dan de nagenoeg nieuwe Polo met zijn 85 pk.
Oud 3 februari 2023, 22:16   #96
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Als je niet begrijpt welke mijn bezorgdheden zijn (en wat je hierboven al besluit, klopt helemaal niet), dan zal ik zeker te dom zijn om het zo uit te leggen dat je het wel zult begrijpen.

Ik doe rustig voort met het in het oog houden van de elektrificatie, die ik wel genegen ben. En pas overstag gaan als ik voor mijn situatie het gunstiger oordeel dan bij het oude te houden.

Oud 3 februari 2023, 22:25   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens ADAC en hun gemeten cijfers combineer je in de regel de nadelen van beiden, zeker bij SUVs...
...
De nadelen zijn enkel financieel. Die kunnen me weinig schelen.
Wat moet ik anders doen met mijn centen? Een dure horloge kopen?

Ik zie het al voor mij (in de hypothese dat mijn actuele oude diesel het geen vijf jaar meer uithoudt):
ik rij gans het jaar door max. 50 km per dag of per rit, ik kan overal laden.
Maar op langere reizen: ik kom toe op een laadstation waar wagens staan aan te schuiven ... ik gooi hem vol benzine, neem een koffie en wat tijd, en vlam door.
Ik kom tijdig aan in het hotel en maak nog wat van mijn late namiddag en avond.

Oud 3 februari 2023, 22:44   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je niet begrijpt welke mijn bezorgdheden zijn (en wat je hierboven al besluit, klopt helemaal niet), dan zal ik zeker te dom zijn om het zo uit te leggen dat je het wel zult begrijpen.
Dat zijn uw woorden.

Eenvoudig uitleggen hoe klassieke tankstations toch kunnen werken zonder electriciteit is al teveel gevraagd?

(tenzij die tankstations een noodgenerator hebben met een grote brandstofvoorraad, maar dan kunnen EVs ook opgeladen worden met een noodgenerator)

Kijk voor mij is het poepsimpel te googelen in alle talen:

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221109_96658793

Groot deel van bedrijventerrein in Bilzen bijna hele dag zonder stroom: verlies loopt in de duizenden euro’s

“Honderden auto’s en vrachtwagens konden niet tanken omdat de stroom op de bedrijvenzone in Bilzen uitviel”, zegt zaakvoerder van het Texaco tankstation, Steve Plusquin. — © Johnny Geurts

BILZEN - In Bilzen op de kmo-zone Spelver II ging woensdagmiddag bij een zestal bedrijven het licht uit. Een ondergrondse stroomstoring zorgde dat er bijna de hele dag geen telefoon, internet of bedrijvigheid mogelijk was. Voor het tankstation Texaco-Plusquin was het een zwarte dag. “We hebben geen brandstoffen kunnen verkopen, de koeling voor onze broodjes, diepvriezers en betaalautomaten lagen allemaal plat”, zucht zaakvoerder Steve Plusquin.

Woensdag 9 november 2022
Citaat:
https://laval.maville.com/actu/actud...m_campaign=RSS
Mardi 12 novembre 2019 18:23 - Laval

La station-service du Leclerc de Saint-Berthevin (Mayenne) a dû fermer mardi 12 novembre 2019 pour un problème qui serait d’origine électrique. Il n’était plus possible de s’y approvisionner en carburant. Elle a rouvert quelques heures plus tard.

En arrivant devant la station-service du centre commercial Leclerc a Saint-Berthevin, les automobilistes désireux de faire le plein de carburant ont été obligés de faire demi-tour, mardi 12 novembre 2019.

Un problème électrique

« Il s’agit d’un problème électrique au niveau de certaines des machines de la station-service », indiquait le centre commercial. Ce qui a entraîné sa fermeture.
Citaat:
https://www.stroompanne-tips.be/generator/

Hou er rekening mee dat een generator wel wat lawaai maakt wanneer deze aanslaat. Als dit in jouw geval storend kan zijn, overweeg dan zeker een stille generator. Denk ook aan de zuinigheid van jouw generator. Als je denkt dat je de generator vaak zal nodig hebben, is het zeker belangrijk dat je niet elke dag naar het tankstation moet om extra brandstof voor je generator te halen. Denk er ook aan dat tankstations tijdens een elektriciteitspanne ook buiten werking zijn.
Je moogt dat allemaal proberen te weerleggen.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2023 om 22:57.
Oud 3 februari 2023, 22:54   #99
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel.
Ik weet niet hoe het nu gaat maar ik heb de tijd nog gekend dat men bromfietsen tankte met een hand bediende pomp.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2023, 23:06   #100
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Toch wel.
Ik weet niet hoe het nu gaat maar ik heb de tijd nog gekend dat men bromfietsen tankte met een hand bediende pomp.
Deze.

Ik heb zo dikwijls mijn bromfiets (49 cc) en moto (125 cc) getankt, beide waren tweetakters die een bepaalde mengeling nodig hadden (2 takt olie en toen nog loodhoudende benzine)

De viertakters tankten gewoon zoals de autos.

Citaat:
Toch wel.
Ik heb het over het heden. En niet over oldtimers die nieuw niet meer gehomologeerd/verkocht kunnen worden. (sinds euronorm 2 voor motorfietsen) De allerlaatste tweetakter op de weg 2002: https://de.wikipedia.org/wiki/Aprilia_RS_250

Een collega van toen had overigens een oude tweetakt DKW (3 cilinder denk ik), regelmatig als passagier meegereden. Dit model: https://amklassiek.nl/dkw-36-zo-ongeveer/2020/05/28/

Laatst gewijzigd door Micele : 3 februari 2023 om 23:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be