Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2024, 21:25   #81
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ter info, ook voor de slecht lezenden en die niet willen horen:

Dit is al minstens 10 jaar geweten.
Citaat:
Juridisch / Nieuwe Europese geluidsnormen voor auto's

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-04-2014

Het Europees parlement heeft een nieuwe maatregel aangenomen die nieuwe geluidsnormen oplegt aan auto's. Alle modellen moeten stiller worden, met uitzondering van hybrides, elektrische auto's en sportwagens.

Tegen 2024 moeten auto's flink stiller worden. Het Europees parlement heeft een nieuwe wetgeving opgesteld die tegen die deadline een plafond oplegt van 68 dB. Vandaag mag een auto nog 74 dB uitstoten. Gezien de specifieke manier waarop decibels worden gemeten, is dat een ingrijpende maatregel (een reductie van 3 dB betekent een vermindering met de helft van het geluidsniveau). Die gebeurt in drie fases: 72 dB in 2016, 70 dB in 2020 en 68 dB in 2024. De limiet geldt enkel voor nieuwe modelgeneraties, maar vanaf 2026 wordt ze veralgemeend voor alle nieuw gebouwde auto's. Voor zware vrachtwagens van meer dan 12 ton gaat de limiet van 81 dB vandaag naar 79 dB.

Toch zijn er een paar auto's die meer geluid mogen blijven produceren: sportievelingen. De meest krachtige modellen krijgen een marge van 1 tot 9 dB extra. Zo zullen auto's met meer dan 250 kW (340 pk) mogen brullen aan 77 dB. Een andere uitzondering gaat op voor hybrides en elektrische modellen. Als remedie voor het gevaar dat hun stille werking vormt voor zwakke weggebruikers, moeten ze vanaf 1 juli 2019 een geluidssignaal uitstoten. En ten slotte zullen voor auto's ook kwaliteitslabels worden ontwikkeld die aangeven hoeveel geluid ze produceren.
Auto's met een standaarduitlaat zijn helemaal geen probleem. Zelfs dat "brullen" aan 77dB is bijna fluisteren.

Overdreven motorgeluid is een probleem bij vooral motorfietsen die met niet-reglementaire uitlaten rijden, ook recente modellen rijden rond zelfs zonder kat, sommige met een volledig open uitlaat.

Die EU regels of nationale normen gaan daar niets aan veranderen. Ook het plan om motorfietsen te verplichten tot een jaarlijkse technische controle gaat daar niets aan veranderen.
Voor een handige jongen, of één die een handige vriend heeft, is zo een open uitlaat op 1-2-3 vervangen door de standaarduitlaat, en na de keuring vice-versa.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2024, 21:33   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het soort wegdek is allesbepalend voor het geluidsniveau.
En bij identiek wegdek en identieke auto spelen de banden een minieme rol.

ADAC test overigens sinds 2023 de banden op geluid, dat doen ze niet zomaar, maakt wel maar 3 % uit op het algemene puntentotaal, wel 10% van milieu, maar milieu telt maar voor 30% mee. Veiligheid 70%.
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...e-umweltbilanz

Het eindcijfer wordt nu gevormd uit de twee afzonderlijke cijfers voor de belangrijkste criteria rijveiligheid en milieuprestaties.

Het belangrijkste element blijft de rijveiligheid op droge en natte wegen met een weging van 70 procent volgens de gebruikelijke testcriteria. Slijtage, brandstofverbruik en geluid zijn opgenomen in het nieuwe hoofdcriterium van de milieubalans (30 procent), aangevuld met het gewicht en de slijtage van de banden en duurzame aspecten zoals certificering van de productie of productieresiduen.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 september 2024 om 21:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2024, 14:23   #83
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Doe eerst de test die ik je heb voorgesteld, en kom dan terug met je vaststellingen.
Ik hoef geen test te doen want rijdende auto's/moto's storen mij geenszins en rubberen banden op de weg hoort men boven al het verkeer zelfs niet eens.
Oud 15 september 2024, 22:58   #84
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Voor mijn part elke bebouwde kom zone 30 maken. Alle wegen buiten bebouwde kom 50 km/uur maken. De wegen waar je vandaag 90 mag naar 70 zetten. En autosnelwegen naar 100. Vrachtwagens totaal inhaalverbod en max. nog 80. Alles onder LV ook begrenzen en tachograaf in (adieu dodge ram, ford ranger maar ook audi rs6 consoorten). En niet meer op linkse baanvak mogen rijden. Idem met after-market zaken. Alles gewoon verbieden! Van andere lichten, andere velgen tot uitlaat. Kun je het niet als optie kiezen dan mag het niet. Toch simpel. Boetes maal tien of meer en wagens sneller in beslag nemen of verbeurd verklaren.

En overal trajectcontrole maar dat is moeilijk dus zwarte doos erin. Bij een ongeval en overdreven snelheid = levenslang rijverbod. Zeker voor professioneel gebruik zoals vrachtwagens.

Wie eens snel wil rijden = circuit. genoeg mogelijkheden om je daar eens uit te leven. Maar dat kost weer iets en dan is het weer gezever.
Wat een onzin, u heeft vast geen auto. Doorgaande wegen binnen de bebouwde kom kunnen het best 50km/u blijven, andere wegen binnen de bebouwde kom is een ander verhaal.
Buiten de bebouwde kom, hoofdwegen gewoon 90 (80 in NL) houden, 70 (60 in NL) vind ik prima voor secundaire wegen. Snelwegen moeten gewoon allemaal naar 130.
Verder vind ik ook snelheidsbeperkingen voor vrachtwagens onverstandig, zeker met maar 2 rijstroken (dus 4 in totaal), leidt dit tot veel te grote snelheidsverschillen op de linkerrijstrook en veel mensen komen naar links zonder te kijken en vaak met gebrek aan inzicht dat men op de linkerrijstrook gewoon vlotter rijdt. Een trage blinde slak is zeker zo gevaarlijk.

Maar u bent ook wel erg zuur tegenover bepaalde autobezitters, ik ben bij onze Oosterburen, de auto is vrijheid, daar moet de overheid zoveel mogelijk met hun tengels van af blijven. Ik zou bijna voorstellen, dat u bijna beter met het OV kan gaan....
Oud 17 september 2024, 09:27   #85
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Wat een onzin, u heeft vast geen auto. Doorgaande wegen binnen de bebouwde kom kunnen het best 50km/u blijven, andere wegen binnen de bebouwde kom is een ander verhaal.
Buiten de bebouwde kom, hoofdwegen gewoon 90 (80 in NL) houden, 70 (60 in NL) vind ik prima voor secundaire wegen. Snelwegen moeten gewoon allemaal naar 130.
Verder vind ik ook snelheidsbeperkingen voor vrachtwagens onverstandig, zeker met maar 2 rijstroken (dus 4 in totaal), leidt dit tot veel te grote snelheidsverschillen op de linkerrijstrook en veel mensen komen naar links zonder te kijken en vaak met gebrek aan inzicht dat men op de linkerrijstrook gewoon vlotter rijdt. Een trage blinde slak is zeker zo gevaarlijk.

Maar u bent ook wel erg zuur tegenover bepaalde autobezitters, ik ben bij onze Oosterburen, de auto is vrijheid, daar moet de overheid zoveel mogelijk met hun tengels van af blijven. Ik zou bijna voorstellen, dat u bijna beter met het OV kan gaan....
2!!!
Oud 17 september 2024, 10:29   #86
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Sommige gemeenten hebben de snelheidscontroles uitbesteed aan particuliere bedrijven. Deze controleren liefst op plaatsen waar er veel boetes te schrijven zijn die niks met verkeerveiligheid te maken hebben, maar wel met winstbejag. Zoals mijn huisgenote recent nog kon ondervinden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2024, 08:14   #87
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jean Marie Dedecker

Ik verzet mij tegen elke jackpot v/h Vlaams Gewest. Verkeersveiligheid kan ook zonder in de zakken v/d mensen te grabbelen. Dat bewijzen de cijfers. In Middelkerke daalde sinds 2018 het aantal verkeersongevallen met 28% en het aantal verkeersslachtoffers met 29% (bron Statbel). pic.x.com/wue9rl4gcj

17/09/2024, 05:42
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be