![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() spets kent die ook nog: http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Ik heb niets tegen Duits, maar zo'n handboek is gewoon Scheisse. Dergelijke conversaties zijn goed voor een handboek om een taal aan te leren als je 10 bent, of zo.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Burger
|
![]() Het enige wat ik mij daar nog van herinner is dat mijn eerste tekst Der Unfall was. En dat ik moest leren een verzekeringsformulier in te vullen. Daar eindigt het ongeveer.
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Een slimme leerkracht, blijkbaar
![]() Maar hij heeft gelijk, Latijn is geen blokvak. Wat heb je eraan, als je alles gewoon vanbuiten leert? Een vertaling kan een goed hulpmiddel zijn, maar uiteindelijk is het toch de bedoeling een tekst te doorzien, en te kunnen bespreken. (Tja, ik studeer voor regent Latijn ![]()
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Overigens : logisch toch dat je dan geflest bent ? (ik heb het hem in ieder geval nooit kwalijk genomen ...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
en er zijn er nog hoor, de moderne talen hebben ook maar drie uur wat latijn en grieks betreft: op onze examens staan slechts zéér zelden vertaaloefeningen en dan nog meestal ongeziene teksten wat je wél krijgt is zo van: "luoi (r.15) : bepaal en verklaar" en dan moet gij zeggen zo van actief optatief presens derde enkelvoud van luein, optativus obliquus in indirecte vraag na verleden regerend werkwoord en zo verder de meesten blokken dat ook van buiten (meestal wordt dat in de les wel gezegd namelijk) maar op ongeziene tekst-examens sta je daar dan te blinken overigens bij ons is de filosofische betekenis van de tekst dikwijls ook een belangrijk deel van t examen, bijv. de Antigone van Sofokles dan moesten we ook de Griekse opvatting over noodlot, fout en zuivering kennen en zelfs de opvatting van Aristoteles over de wetten. Interessante vakken, alletwee; maar ook wiskunde ligt me wel en dat ik maar drie uur heb hangt serieus mijn voeten uit
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() Tja, dan heb ik me vergist. Ik dacht wel dat er plannen waren die die richting uitgingen.
Latijn en Grieks zijn vakken waar je vanalles uit kunt halen. Wij hadden een leerkracht, die ervan hield, om ons stijlfiguren te vragen, en vooral te peilen naar hun betekenis. Antigone, betekent dat dat je in de rhetorica zit? Dan herinner je je misschien nog de Homerische vergelijking in een van de laatste boeken van de Ilias, waarin de aanstormende Hector wordt vergeleken met een roofvogel die op zijn prooi toevliegt, waarna Hector wordt gedood door Achilles. Of hoe Homeros kon spelen met stijlfiguren, op zo'n manier, dat ze ook een betekenis kregen. Ondertussen heb ik al twee jaar geen Grieks meer gezien ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zit als enige niet latinist in WA, en ik kan tenminste mijn moderne talen, wat ge van die andere nie kunt zeggen... (en qua filosofie waren die eerste 4 jaar blijkbaar ook nie echt inspirerend... ![]() Ik haat trouwens elke vorm van van buiten blokken!!!
![]() Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 3 januari 2005 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Alleszins, in mijn geval kon ik zelfs niet anders meer. Het was van het derde jaar geleden dat ik mijn voc lijsten had geleerd, daarbij kwam dat ik de grammatica van het vierde totaal niet meer onder de knie had... het lag dus wel degelijk aan mij, maar als je je er op die manier uit kunt redden, waarom niet? achteraf gezien zijn die jaren Latijn een maat voor niets geweest (in tegenstelling tot velen, die dit een verrijking vinden voor hun talen, en algemene denkpatronen). Behalve het feit dat ik minder Frans en geen Duits heb gekregen, heeft het voor mij geen positief resultaat gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En 't was alle jaren hetzelfde scenario: de sidderende en bevende massa blokkertjes die hun hersentjes pijnigden met het memoriseren van wetteksten, namen en data ... op het eind oververmoeide wrakken die met moeite een voldoening haalden (of even vaak ook net niet). En dan die flierefluiter van een de Vexille, die net op tijd het kantoor van prof Huppeldepup binnenwipte en tien minuutjes later alweer mocht uitkijken naar een volgende onderscheiding. En was dat stuk ongeluk dan zoveel slimmer? Nope, verre van zelfs. Het geheim zit in de methode, de aanpak en in een halsstarrig weigeren om dezelfde mantra's op te dreunen die 90% van de studenten de hele nacht wakker houden.
![]() |
![]() |
#96 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Informatica zou ik niet mooi noemen, maar nuttig. Ik ben waarschijnlijk geconditioneerd door de vele uren Latijn, maar de meeste toegepaste vakken vond ik niets 'mooi' aan. Ze waren wel nuttig, en in veel gevallen ook leuk, maar mooi?
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
![]() |