Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2025, 09:23   #81
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Vroeger leerden we schrijven door het alfabet te zingen terwijl de leerkracht de letters aanwees.
In de kleuterschool werden we al geprept met andere liedjes.

Waarom dat allemaal moest veranderen is mij de vraag.

Zing uzelf naar taalkennis.
Oud 10 juli 2025, 10:33   #82
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Het baat al 50 jaar niet. Tientallen miljarden tegenaan gegooid, nutteloos.
Stop het pamperen.
En de nva-pamperaars blijven er nog wat miljoenen (400 miljoen euro om te beginnen) tegenaan gooien, deze keer voor anderstalige nieuwkomers die ze maar blijven invoeren....dweilen met de kraan open en betaald met ons belastinggeld dat ze halen bij pensioenen en SZ waarvoor wij langer moeten werken en blijven betalen om minder en niks meer te krijgen.
En dat noemen arizona-nva-vlaamse-regeringen dan besparingen.
Autochtone ouders zijn verantwoordelijk dat hun kinderen ABN leren maar om kinderen van anderstalige ouders Nederlands te leren moeten dan de autochtonen/ouders de taallessen betalen van de pamperende politiekers want de ouderlijke plicht van anderstaligen hoeft niet.

En daar gaan sommige autochtone dummies dan nog mee akkoord.

Laatst gewijzigd door Oma : 10 juli 2025 om 10:35.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2025, 12:56   #83
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoveel is zeker. De vraag is of dat uiteindelijk netto opbrengt, of ware het gewoon niet kost-effectiever geweest mochten die kinderen van in het begin weggedaan worden ?

Dan zijn er geen kosten om ze doen te integreren. De vraag is: is de aanwezigheid van die kinderen + die investering in hun integratie netto winstgevender voor ons dan gewoon die kinderen niet aanwezig hebben (en als ze aanwezig zijn, ze weg doen) ?
Misschien is die kinderen niet aanwezig hebben kosten efficienter, dat is mogelijk. Maar ministers moeten nu eenmaal binnen een wettelijk kader werken. Die kinderen ergens dumpen is legaal niet mogelijk en voor de meerderheid van de bevolking ook niet wenselijk. Dit is dus op lange termijn de goedkoopste wettelijke optie. En laat ons duidelijk zijn, ze werkt hé. En ze werkt beter dan OKAN want hoe jonger je ze de taal leert hoe gemakkelijker en goedkoper.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 10 juli 2025 om 12:57.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2025, 13:36   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Misschien is die kinderen niet aanwezig hebben kosten efficienter, dat is mogelijk. Maar ministers moeten nu eenmaal binnen een wettelijk kader werken.
Dju toch, gaat daarmee naar den oorlog

Als ge nu zo begint natuurlijk....
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2025, 13:37   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is dus op lange termijn de goedkoopste wettelijke optie. En laat ons duidelijk zijn, ze werkt hé. En ze werkt beter dan OKAN want hoe jonger je ze de taal leert hoe gemakkelijker en goedkoper.
Alle moppen terzijde, inderdaad. Maar met alles wat men doet zou men dan resultaat kunnen eisen, en mensen het land uit zetten waar geen resultaat geboekt werd he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2025, 17:30   #86
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
dompteurs gezocht die bokes kunnen smeren
Liefst met schelletjes spek er tussen.
Oud 10 juli 2025, 17:35   #87
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo een woord resoneert nu eenmaal beter bij onze jeugdige bevolking. De doelgroep van het project. Maar goed, we zijn het er al over eens dat ik GEEN taalfout gemaakt hebt. Ik ga maar niet beginnen met uw taalfouten uit dit nieuwe "pareltje" van een bericht te halen of ik ben morgen nog bezig.

Verder is het me niet geheel duidelijk waar u ooit een alternatief voorstel hebt gedaan voor Demir haar plan. Misschien moet je eens een linkje sturen naar uw alternatief, ik zal erover gelezen hebben. Mijn excuses als dat het geval is.

Bedankt trouwens om zo in te zitten met mijn professionele situatie. Het is niet nodig, ik boer vrij goed waardoor ik elke zomer een week of 6 de riem eraf gooi. Nu nog even gewoon thuis.
vosje vosje toch, als er taalfouten staan moet ge ze als een echte schoolmeester rechtzetten, dan kan ik microsoft verwittigen dat hun Spelcorrectie op geen kloten trekt maar dat er hier in de West Vlaanderen een zeer goeie maxi woord en zinscorrector zit.
Van die zinsopbouw trek ik mij geen kloten aan, ik heb geen ambitie om schrijver te worden.
Blijkbaar kunt ge ook zeer selectief lezen want ik heb al verschillende x mijn gedacht erover gegeven,maar ja selectief lezen hé vosje.

En uw professionele situatie, weet ge er zijn er opgesloten die beweerden napoleon te zijn,op het forum kan iedereen beweren wat ze niet zijn maar willen zijn.
Die zes weken zoals ge hier beweerd zou ik toch wel wat nuttiger invullen hoor.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2025, 17:37   #88
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we het zien als een soort van schild en vriend maatregel. Als na 6 maanden of zo, iemand niet vlot nederlands praat, wordt die vogelvrij verklaard, en mag men zich daarop botvieren zoals men wil. (dat is in de lijn van mijn open grenzen, open blaffers credo ook he)

alst makkelijk kan waarom moeilijk maken, en op de koop toe geldverspilling.
Oud 10 juli 2025, 17:38   #89
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bij mij staat die held op de negeerlijst.
Goed zo, teken van grote zwakte van de reserve.
Oud 10 juli 2025, 17:39   #90
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dat is dus helemaal niet waar.

Als taalverwerving gelukt zou zijn, dan waren er ook geen aparte taallessen en taal maatregelen nodig om anderstaligen te dwingen om onze taal te leren.
De verdienste is van elke migrant die zelf de moeite doet en onze taal WIL leren.
Er zijn nog heel wat anderstaligen die hier al jaren wonen maar nog steeds geen letter Nederlands kennen, zelfs bij de eerste generatie gastarbeiders.
En veel (conservatieve) moslima's mogen geen sociaal contact hebben, sporten of taallessen volgen, die groep valt al uit de boot.

Moslima bruiden uit moslimlanden mogen geen taallessen gaan volgen, die belanden niet in het onderwijs en sturen zelfs hun kleuters niet naar school.
En de groep analfabeten wordt ongemoeid gelaten, daar kunnen ze bij inburgeringscursussen zelfs niks mee aanvangen.

Tiens, experten en zelfs demir kakelen nochtans dat een taalachterstand niet meer kan worden ingehaald en dat daarom extra taallessen moeten gegeven worden.
Maar gij beweert dus dat demir haar aparte taallessen overbodig en geldverspilling zijn want anderstalige jongeren leren toch allemaal uitstekend nederlands op school?
(Allez, toch degenen die niet vroegtijdig en zonder diploma afhaken...)
100%Juist.
Oud 10 juli 2025, 17:41   #91
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waar haalt ge dat?

Ik heb er ook geen probleem mee dat men soms tussentaal of een dialect gebruikt. Alleen is het een feit dat tussentaal begint te overheersen. Een anderstalige die in Limburg AN leert is in de privé niks met die tussentaal.
Er is nog weinig AN te horen. Altijd maar die afschuwelijk lelijke Brabantse tussentaal.

Lokale taal bij gelegenheid gebruiken kan. Maar dan moet dat voor elke regionale taal gebeuren. Het aantal zinnen Limburgs dat op TV te horen was denk ik dat ik op één hand kan tellen. Ter info: met een zaagstem AN spreken is geen Limburgs. Zelfs in de serie 'beau Séjour' werd geen plaatselijke taal gesproken.
Mij is het altijd opgevallen dat wanneer Limburgers Algemeen Nederlands spreken dat omzeggens steeds zeer keurig is. Dat verhaal over Limburgers die altijd traag spreken wordt door andere Vlamingen fel overdreven.
Oud 10 juli 2025, 17:42   #92
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het VB heeft dat voorgesteld Xeno. Demir pakt dat voorstel eigenlijk gewoon over. Ze geeft het gewoon een andere naam, maar inhoudelijk is het een VB idee onder de naam Conscienceklassen. Het enige verschil is dat het VB ermee wou beginnen in het eerste leerjaar. Demir wil al ingrijpen in de kleuterklas.
Dus zuhaleke heeft ideeën gestolen, nu van een nva'er verwonderd mij dat niet.
Staan daar geen zware straffen op, bv. uit een hoge venster kieperen......
Oud 10 juli 2025, 17:44   #93
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het gebruik van nieuw verzonnen woorden is misleiding om te kunnen framen, om de semantiek van woorden te kunnen veranderen en twijfel te kunnen zaaien om communicatie te verstoren.
De medeplichtige leugenmedia pikt maar al te graag dat vage en nep woordgebruik op om te verspreiden en de verwarring te vergroten om nog meer verdeeldheid te zaaien.
Het is al bedroevend genoeg gesteld met de kennis van onze taal bij jongeren zonder nog eens nieuwe termen te verzinnen die kant noch wal raken, die onze taal verkloten waardoor mensen elkaar niet meer verstaan en niet meer kunnen communiceren omdat de betekenissen van die verbasterde woorden bedrieglijk veranderd werden.
Leg uit: wat zijn "taalheldklassen"???
Klassen waar helden zitten die de taal niet kennen?!
Komaan, zeg, wat een onnozele prietpraat, doe eens normaal.
Prachtig

:thumbsup

Oud 10 juli 2025, 17:46   #94
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
"taalheldklassen" is geen bestaand nederlands woord maar een verzonnen koeterwaals van een politieker....een blaam en beschamend.
Tot zover de kennis van de Nederlandse taal van "minister van onderwijs" demir.....
Oud 10 juli 2025, 17:48   #95
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat baten kaars en bril, als de uil niet zienen wil.

Al zorgen "we" voor een leerkracht per gehersenspoelde kleuter, dan gaan we niet veel vooruit komen.
Voor nen nva'er en linkse woker zal dat moeilijk te begrijpen zijn.
Oud 10 juli 2025, 17:49   #96
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Het baat al 50 jaar niet. Tientallen miljarden tegenaan gegooid, nutteloos.
Stop het pamperen.
Oud 10 juli 2025, 17:50   #97
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dju toch, gaat daarmee naar den oorlog

Als ge nu zo begint natuurlijk....
Dat brengt een hele grote glimlach op mijn oude gezicht.....
Oud 10 juli 2025, 17:52   #98
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Liefst met schelletjes spek er tussen.

zwijnevlees voor de kansenparels.
Oud 10 juli 2025, 17:56   #99
wagner.666
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, ik ga al geruime tijd niet meer naar die regio. Je zal mij daar inderdaad niet zien. Er zijn genoeg bedrijven dichter bij huis die mijn diensten vragen.

Maar als ik uw berichtje hier zo lees dan moet Demir misschien ook eens beginnen ijveren om die taalheldklassen te introduceren voor gepensioneerden. 7 fouten tegen taal en spelling lees ik op 1 bijdrage van 2 zinnen. Je moet het maar doen.
Om hier te eindigen vandaag wegens gebrek aan tijd die ik nuttig wil besteden op mijne oude dag,.

Waarschijnlijk wegjaagt in diene regio.

Waarschijnlijk nog nooit gehoord van deslectie vosje, dat zou mij niet verwonderen van dat maxi wonder.
Oud 10 juli 2025, 18:56   #100
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we het zien als een soort van schild en vriend maatregel. Als na 6 maanden of zo, iemand niet vlot nederlands praat, wordt die vogelvrij verklaard, en mag men zich daarop botvieren zoals men wil. (dat is in de lijn van mijn open grenzen, open blaffers credo ook he)
Een evolutie van taalheld naar revolverheld, met als gevolg milieuheld? Zo een beetje these, antithese, synthese.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be