Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Uw mening over de bub
Ik ben nog iemand die in sprookjes gelooft dus geef mij maar bub 16 22,22%
Ze zijn een bedrijging voor vlaanderen represie enz 5 6,94%
de bub nog nooit van gehoord wat is dat een vissersclubje 7 9,72%
De bub is niet meer dan een goede grap. 49 68,06%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 21:51   #81
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Het maakt ze geen zak uit of het een Frans of ander bedrijf is waar ze aandelen in hebben. Hun eigen belang en inkomen, dat zijn de zaken waar de mensen echt om geven.
Het zal ze een worst wezen of dat onder Belgische of Vlaamse vlag is.
Wil u nu de nutteloosheid van het Vlaams-nationalisme bewijzen?
Hans1 is offline  
Oud 9 januari 2005, 22:02   #82
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wil u nu de nutteloosheid van het Vlaams-nationalisme bewijzen?
Aan u de keuze.
Bobke is offline  
Oud 9 januari 2005, 22:04   #83
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mestkever
We geven de b.u.b. teveel aandacht, zoveel aandacht verdienen ze niet! Negeer ze gewoon.
Ik stel voor dat u dan het goede voorbeeld geeft. Benieuwd hoelang het gaat duren voordat u de drang krijgt om tegen ons in te gaan
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 9 januari 2005, 22:33   #84
de mestkever
Partijlid

de mestkever's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Ik stel voor dat u dan het goede voorbeeld geeft. Benieuwd hoelang het gaat duren voordat u de drang krijgt om tegen ons in te gaan
Dat komt omdat ik nog teveel inga in jullie provocaties. Een gewoonte die ik moet afleren. Trouwens, jullie geloofwaardigheidscijfer staat onder nul.
de mestkever is offline  
Oud 9 januari 2005, 23:08   #85
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Die linkse ''zotten'' hebben anders wel al begrepen dat er in België 3 officiële landstalen zijn wat je niet van alle Belgicistische organisaties kunt zeggen.

http://www.lsp-mas.be/deutsch/

Het is een begin maar we werken er aan.
Wij ook!
Oud 10 januari 2005, 00:05   #86
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Beste linkse,

Marx stelde dat er een polarisatie van de klassentegenstellingen zou optreden, waarbij de middenklasse door opeenvolgende overproductiecrises haar kapitaal zou verliezen en bij het proletariaat zou aansluiten. De levensomstandigheden van de arbeiders zouden alsmaar slechter worden, en uiteindelijk zou er een revolutie komen en een dictatuur van het proletariaat, als en slechts als het klassenbewustzijn bij de arbeiders voldoende sterk was.

Welnu, geen enkel van die voorspellingen kwam uit. Integendeel.
De middenklasse is vandaag de grootste 'klasse', en omvat het grootste deel van de burgers. De arbeiders worden niet meer uitgebuit, en de overheid (volgens Marx onderdeel van de bezittende klasse die de arbeiders onderdrukte) doet er alles aan om de miserie bij de laagste klasse toch binnen de perken te houden.

Het is waar dat in de tijd van Marx de klassentegenstellingen schrijnend waren, en een verdeelde samenleving bewerkstelligden. Vandaag echter zijn deze zo goed als verdwenen, en is de middenklasse de grootste. Vertel mij eens, welk lid van de middenklassen gaat vandaag zijn kapitaal afstaan aan een collectief?

Verder is de samenleving nu enigszins 'een'. De mensen worden niet meer verdeeld door 'klassen'. We moeten dan ook samen onze problemen zien op te lossen. Bepaalde extremisten proberen de samenleving wel weer te verdelen, door bepaalde groepen in de samenleving (Franstaligen, allochtonen) uit te roepen tot externe vijanden waartegen de samenleving zich moet verzetten om haar eenheid te bewaren. Laat ons samen hiertegen strijden.
Beste Patriot,
je maakt om te beginnen een aantal fouten tegen het marxisme. Je gebruikt de termen middenklasse en arbeidersklasse al in een verkeerde betekenis. Met arbeidersklasse bedoelde Marx iedereen die zijn arbeidskracht voor een loon verkoopt, en dit onafhankelijk van de hoogte van dat loon of van de aard van de verrichte arbeid. Dus ook leerkrachten, verplegers, ingenieurs behoren tot de arbeidersklasse. Onder middenklasse verstaan we de mioddenstand: de kleine zelfstandigen en de vrije beroepen. En die hebben het inderdaad alsmaar moelijker. die voelen hoe langer hoe meer de hete adem van het groot-kapitaal inj hun nek. Lees wat dat betreft misschien ook eens le Monde Diplomatique, le double jeu des classes moyennes; december 2002,p 3. Echt geen linkiewinkiekrant. Toch staat ook daarin beschreven hoe de kleine middenstand tussen de twee grote klassen wordt geplet (zie bijvoorbeeld ook de zaak Lernout en Hauspie). dat is alleszins een voorspelling van marx die is uitgekomen. Hoe langer hoe meer mensen behoren tot de arbeidersklasse en hebbne geen beschikking meer over hun eigen productiefactoren. (overigens een trend die zich heeft ingezet met de Enclosure Act van 1726.) Deze trend heeft op zich overigens niets te maken met de opeenvolgende crises van overproductie, waar je naar verwijst.

Wat de revolutie betreft. Wel, in 1918 heeft er zich een gigantische revolutionaire golf over Europa gestort. Rusland is hiervan uiteraard het bekendste voorbeeld, maar ook in Duitsland (Spartacusopstand), in hongarije (radenrepubliek), in Italië (waar Antonio Gramsci Milaan onder controle had) hebben er zich belangrijke revolutionaire be<wegingen voorgedaan. Marx had echter niet de degeneratie voorzien die de sociaaldemocratische leiding (Eduard Bernstein, Karl Kautsky in Duitsland, Adler in Oostenrijk) In Engeland vreesde ook de toenmalige premier, Lloyd George voor zijn plaats.

Volgend punt. de arbeiders worden volgens jou niet meer uitgebuit. Nu wat zou dan de winst zijn van de kapitalist? Elke vorm van winst die een kapitalist boekt is onuitbetaalde arbeid, en dus uitbuiting. Dit is zelfs de enige vorm van winst die een kapitalist kan boeken. Dit is ook de enige manier waarop de kapitalistische klasse in haar geheel zich kan verrijken. Indien een kapitalist dit op de kap van een andere kapitalist zou doe zou hiermee alleen maar kapitaal binnen de klasse verschoven zijn. Maar de uitbuiting van de arbeidersklasse houdt een transfer van kapitaal van de arbeidersklasse naar het patronaat in.

Dat de overheid er nu op aanstuurt om de regste miserie te lenigen is momenteel waar. Maar hoe langer hoe minder. De verschillende stedelijke ocmw's zijn structureel ondergefinnancierd, waardoor ze meer en meer mensen moeten afstoten.

Over de eenheid binnen de samenleving: ik ijver voor de eenheid onder de arbeiders (Vlamingen, Walen, migranten, interimmers en vasten); maar ik blijf verzet voeren tegen het patronaat. Ik ben tegen de splitsing van de sociale zekerheid, omsdat dit een van de solidariteitsmechanisme tussen Vlamingen en Walen ondermijnt. Niet omdat ik Belgie wil behouden, wel omdat ik voor een grotere eenheid onder de arbeiders ben.

Elders op dit forum beantwoorde ik een vraag van een ander forumlid als volgt
" Wij zijn overtuigd van de aanwezigheid van de klassenstrijd. Dwz dat de krachtsverhouding tussen arbeid en kapitaal voortdurend een verschuiving ondergaat, en dat elke klasse voortdurend tracht de balans in haar voordeel te doen hellen. Sinds de val van de Muur is er een wereldwijd offensief van het patronaat bezig op de arbeidersklasse. Dit uit zich in vele zaken: uitverkoop van winstgevende openbare diensten aan de privé: zij nemen de goede brokken voor zich en laten de verlieslatende delen over aan de staat. Tevens houdt dit een uitholling in van het ambtenarenstatuut. Denk maar aan de zogenaamde zelfafhandeling van de dokwerkers. Daar zie je de klassenstrijd in al zijn volheid: voor de reders is het goedkoper om goedkope matrozen de schepen te laten lossen. Die matrozen zijn tevens slechter sociaal beschermd. Voor de dokwerkers is daar een reëel gevaar van jobverlies. Kijk ook naar de invoering van georoute: de postbodes langere en zwaardere routes laten afleggen voor identiek hetzelfde loon; waarbij ze ook nog 's meer risisco's in het verkeer moetren nemen. Voor Mechelen alleen heeft georoute 14 voltijdse jobs gekost. Tel uit over gans Belgie.

De val van de Muur heeft een enorme terugval in de traditionele instrumenten van de arbeidersklasse gezorgd: de sociaaldemocraten zijn (SP.a) zijnvolledig meegestapt in het liberale denken, en verdedigen dus niet meer de arbeidersklasse, en de vakbonden zijn dermate gebureaucratiseerd dat de doorsnee militant zich ervan afkeert. Tevens zijn die vakbonden mee een deel van het systeem geworden (zie Mia Devits).

Samen met de val van de Muur zien we de groei van het Vlaams Blok (nu Vlaams behang). De traditionenle arbeider ziet ook dat de SP.a zijn belangen niet meer verdedigt, maar die van de patroon, en uit degout gaat op zoek naar een alternatief. Dat alternatief is echter nog veel erger dan de uitverkoop van de SP.a. Er moet dringend terug een linkse brede arbeiderspartij worden opgebouwd, die de belangen van de werkende klasse werkeleijk verdedigt, en die de mensen zelf organiseert om voor hun belangen op te komen. De LSP is die brede partij absoluut niet maar brengt wel systematisch de noodzaak van zo'n partij naar voor (en wil hiervan een van de groeikernen zijn).

misschien heb je hier nog een paar extra antwoorden.
Ik hoop dat dit een bijdrage aan een constructieve dialoog kan zijn, waarin schelden kan worden achterwege gelaten, worden.
driewerf is offline  
Oud 10 januari 2005, 07:53   #87
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Allereerst bedankt voor deze discussie. Ik ben momenteel sociologie, het hoofdstuk marxisme aan het blokken, en dit helpt me wel moet ik zeggen

Oké, je hebt dus net aangetoond dat jullie marxistische klassentheorie, met dezelfde theorie van in de 19de eeuw, nog steeds kan toegepast worden op de huidige werkelijkheid. Daar zat ik dan mis, maar ik denk dat je iets vergeet.

Volgens Marx kan er alleen een revolutie plaatsgrijpen wanneer er een voldoende klassenbewustzijn is bij de arbeidersklasse. Ik denk niet dat onze huidige arbeidersklasse zich in de eerste plaats 'arbeider' voelt. Ik denk niet dat bij hem de klassen-identiteit, zoals dat bij jou gebeurt, boven alles primeert.
De arbeider heeft het goed, wordt vrij goed beschermd en over 't algemeen niet meer onderdrukt. Natuurlijk zijn er gekken die dat willen inperken (zoals die bedrijfsleider bij recht van antwoord, net voor de verkiezingen, die zei dat de arbeiders zouden moeten inleveren en bijvoorbeeld niet meer op reis gaan, zodat hij meer op reis zou kunnen gaan. ) maar dat zijn uitzonderingen, en zelfs als dat niet het geval is, is er een overheid die beschermt, en als die dan nog eens tekort schiet, is er nog steeds de vakbond.
Waarom zou deze arbeider, die volgens mij vooral zekerheid wil, ijveren voor het omgooien van dit systeem, en kiezen voor een onzekere revolutionaire herverdeling?
Patriot! is offline  
Oud 10 januari 2005, 07:59   #88
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Die linkse ''zotten'' hebben anders wel al begrepen dat er in België 3 officiële landstalen zijn wat je niet van alle Belgicistische organisaties kunt zeggen.

http://www.lsp-mas.be/deutsch/

Het is een begin maar we werken er aan.
Ook wij hebben een begin gemaakt
Patriot! is offline  
Oud 10 januari 2005, 08:52   #89
PAJOT
Banneling

Standaard

Anachronistisch.
PAJOT is offline  
Oud 10 januari 2005, 16:04   #90
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik heb er reeds vier op een rij, deze vier partijen zijn een pest voor België!
Jammer dat je ze niet alle vijf hebt.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 10 januari 2005, 16:36   #91
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Jammer dat je ze niet alle vijf hebt.
Tot 4 tellen gaat nog net, maar je mag ze niet overschatten.
Vlaams-nationalist is offline  
Oud 10 januari 2005, 17:49   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ten eerste is dit een subjectieve poll, uit de formulering is al duidelijk wat de kleur van de schrijver is.

Ten tweede krijgt de BUB veel te veel aandacht voor wat ze electoraal en inhoudelijk waard is...
Oud 10 januari 2005, 17:51   #93
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toch kiest ruim 20 procent van de forumdeelnemers voor BUB.
Patriot! is offline  
Oud 10 januari 2005, 17:52   #94
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Toch kiest ruim 20 procent van de forumdeelnemers voor BUB.
Misschien omdat het forum voor het grootste deel bevolkt is door, soms positief soms negatief, radicalen. Mag ik dat zeggen?
Vlaams-nationalist is offline  
Oud 10 januari 2005, 17:54   #95
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Misschien omdat het forum voor het grootste deel bevolkt is door, soms positief soms negatief, radicalen. Mag ik dat zeggen?
Daar heb je gelijk in.
Patriot! is offline  
Oud 10 januari 2005, 17:54   #96
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toch denk ik dat de BUB heel wat meer zou halen dan 0.... als we bijvoorbeeld in de media zouden komen.
Patriot! is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be