Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2005, 19:47   #81
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De NMBS wil een aantal stations sluiten die niet totaal niet meer rendabel zijn. Hierbij wordt het personeel vervangen door kaartautomaten.

Nu wil de Waalse overheid de NMBS de pas afsnijden door in die stations die met sluiting bedreigd zijn (en alleen in die gebouwen) overheidsdiensten in te brengen. Tegelijkertijd eist ze van de NMBS dat ze het stations openhoudt. In ruil investeert het Waalse Gewest in de restauratie van het gebouw. Ook wordt gesuggereerd om in die stations bepaalde diensten (als postzegelverkoop) te laten verrichten door dat stationspersoneel. M.a.w. we zien hier een krampachtige poging om iets totaal onrendabels toch te behouden. Koste wat kost.
Ah, ik dacht dat het ging om het sluiten van het station als stopplaats, maar het gaat dus enkel om het schrappen van de loketten?

Nu, misschien is het wel een goed idee om alle diensten in een dorp samen te brengen in het stationsgebouw en het afzonderlijke postkantoor, de afzonderlijke bank en de afzonderlijke VVV (als dat er is) te sluiten. Maar dat zal de bedoeling niet zijn vrees ik.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 20:53   #82
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ah, ik dacht dat het ging om het sluiten van het station als stopplaats, maar het gaat dus enkel om het schrappen van de loketten?

Nu, misschien is het wel een goed idee om alle diensten in een dorp samen te brengen in het stationsgebouw en het afzonderlijke postkantoor, de afzonderlijke bank en de afzonderlijke VVV (als dat er is) te sluiten. Maar dat zal de bedoeling niet zijn vrees ik.
De poletiekers moeten stoppen met veto's. We moeten dienen bazaar nog tot Siberië uitbreiden. Allez de sporen voor den beestentrein he.
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 22:40   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
De poletiekers moeten stoppen met veto's. We moeten dienen bazaar nog tot Siberië uitbreiden. Allez de sporen voor den beestentrein he.
Het spijt me, maar ik kan hier geen touw aan vastknopen. Kun je het even formuleren in begrijpelijk Nederlands alsjeblieft?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 22:52   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zal vandaag niet veel zinnigs meer uitkomen, vrees ik.
De BUBbels hebben een vaatje teveel binnengedaan op hun nieuwjaarsreceptie.
Oud 16 januari 2005, 00:19   #85
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog geen enkel cijfer gezien. Moet ik daar mijn conclusies uit trekken dat dit een vals argument is van België-lovers? Of zit er een andere oorzaak achter, zoals examens?
Oud 16 januari 2005, 00:41   #86
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Men verwijst er hier altijd naar dat er ook transfers zijn tussen de Vlaamse provincies. Nou, dat geloof ik graag, maar ik heb nog nergens iemand daar een cijfer op horen plakken.

Wie durft?
In Limburg is de werkloosheid het hoogst. Maar daaruit concludeer ik niet dat de Limburgers profiteurs zijn. In tegendeel, ik als Antwerpenaar ben graag solidair met mijn landgenoten uit Oost-België, en hoop voor henzelf dat de situatie spoedig zal verbeteren.
Oud 16 januari 2005, 00:43   #87
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Ziehier een topic dat daarover geopend werd:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=26620
Oud 16 januari 2005, 01:11   #88
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ziehier een topic dat daarover geopend werd:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=26620
Daar staan helaas geen cijfers in. Hoeveel gaat er per Vlaming-die-geen-Limburger-is naar Limburg? Dat wil ik weten. Als je met zulke argumenten schermt, zou je toch verwachten dat je weet hoe groot die in feite zijn.

Ik zou zeggen: de BUB heeft een studiedienst. Zet die aan het werk, dan doet ze eens iets nuttig.
Oud 16 januari 2005, 12:49   #89
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar staan helaas geen cijfers in. Hoeveel gaat er per Vlaming-die-geen-Limburger-is naar Limburg? Dat wil ik weten. Als je met zulke argumenten schermt, zou je toch verwachten dat je weet hoe groot die in feite zijn.

Ik zou zeggen: de BUB heeft een studiedienst. Zet die aan het werk, dan doet ze eens iets nuttig.
U vraagt mij om zinloze berekeningen te doen, die mij helemaal niet interesseren. Dat de flaminganten hun tijd verdoen aan het berekenen van transfers is hun zaak. Maar dan moeten ze niet klagen dat die verschillen ook in Vlaanderen te vinden zijn.
Oud 16 januari 2005, 13:12   #90
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
U vraagt mij om zinloze berekeningen te doen, die mij helemaal niet interesseren. Dat de flaminganten hun tijd verdoen aan het berekenen van transfers is hun zaak. Maar dan moeten ze niet klagen dat die verschillen ook in Vlaanderen te vinden zijn.
*grote zucht*
Wij doen die berekeningen. Jullie gooien het tegenargument dat die verschillen ook in Vlaanderen te vinden zijn. Jullie argument, dus het is aan jullie om dat ook te bewijzen. Gezien dat jullie hier maar blijven rond de pot draaien en zelfs beweren dat wij het in jullie plaats moeten bewijzen zegt dit dat jullie argument niets waard is en van geen belang.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 16 januari 2005 om 13:12.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 18:36   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vraagt mij om zinloze berekeningen te doen, die mij helemaal niet interesseren.
Eerlijk gezegd is me niet duidelijk waarom jullie dergelijke berekeningen steeds afdoen als "nutteloos", "oninteressant", "onnodig".

Mag ik dan eens iets persoonlijks vragen? Wanneer jullie je gezinsfinanciën beheren, berekenen jullie dan ook niet wat de inkomsten en uitgaven zijn? Stellen jullie je nooit de vraag of wel alle uitgaven verantwoord zijn? Kijken jullie nooit eens op welke uitgaven wat bespaard kan worden door bijvoorbeeld deze of gene producten ergens anders te kopen of een andere leveranciers te zoeken? Kijken jullie er niet op toe wat jullie kinderen met hun zakgeld doen of waaraan ze hun nieuwjaarsgeld besteden?

Blijkbaar niet, daar jullie het niet nodig vinden dat de overheid haar eigen "groot-gezinsfinanciën" met zorg beheren. Volgens jullie is het immers "oninteressant" en "onnodig" dat de overheid nu eens de bestaande geldstromen in kaart brengt en zich afvraagt of wel alles verantwoord is... Allemaal oninteressant.

Nochtans zie ik dat de gezinnen die ik ken weldegelijk op de financiën letten. Ik stel vast dat in de private sector bedrijfsleiders hun geldstromen duidelijk in kaart willen brengen en zich daarbij altijd de vraag stellen of bepaalde uitgaven renderen of op z'n minst nuttig besteed zijn.

Volgens hoeft dat blijkbaar allemaal niet wanneer het om de staatshuishouding gaat: dan mag er blijkbaar zomaar met het geld gegooid worden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 19:09   #92
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
U vraagt mij om zinloze berekeningen te doen, die mij helemaal niet interesseren.
Jullie gebruiken dat als argument en nog vaak ook. Zo zinloos is dat dus niet vanuit je eigen perspectief. Tenzij die transfers een factor X kleiner zijn dan de transfers tussen Vlaanderen en Wallonië, want dan komt het je niet goed uit.
Oud 16 januari 2005, 19:18   #93
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Misschien bevindt het zich niet "in zijn interesseveld".
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2005, 19:33   #94
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Misschien bevindt het zich niet "in zijn interesseveld".
Het is Yann zijn recht om een zeer beperkt interesseveld te hebben, maar in de ene draad zeggen dat er transfers zijn binnen Vlaanderen en in de andere zeggen dat het je niet interesseert, lijkt mij een bedenkelijke praktijk.
Oud 16 januari 2005, 19:42   #95
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is Yann zijn recht om een zeer beperkt interesseveld te hebben, maar in de ene draad zeggen dat er transfers zijn binnen Vlaanderen en in de andere zeggen dat het je niet interesseert, lijkt mij een bedenkelijke praktijk.
Eigenlijk zeggen we min of meer hetzelfde, al hangt er aan hetgeen ik tussen aanhalingstekens gezet heb nog een hele historie in een andere topic vast.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 00:41   #96
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies. De volgende stap zou een studie kunnen zijn over de transfers van stad A naar stad B ... Wat moet dat stoppen ? En waarom niet tussen Noord-Antwerpen en Zuid-Antwerpen ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 09:17   #97
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Precies. De volgende stap zou een studie kunnen zijn over de transfers van stad A naar stad B ... Wat moet dat stoppen ? En waarom niet tussen Noord-Antwerpen en Zuid-Antwerpen ?
Waarom halen jullie dat dan altijd als argument aan? Het kan niet dat je in de ene discussie met een argument staat te zwaaien, en in de andere je zegt dat het allemaal onzin is. Dat hoort niet.
Oud 18 januari 2005, 09:28   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

En geen enkele belgicist die op dit element durft in te gaan. Blijkbaar moet een staat in hun gedachtewereld geen rationaliteit en transparantie nastreven.

Citaat:
Eerlijk gezegd is me niet duidelijk waarom jullie dergelijke berekeningen steeds afdoen als "nutteloos", "oninteressant", "onnodig".

Mag ik dan eens iets persoonlijks vragen? Wanneer jullie je gezinsfinanciën beheren, berekenen jullie dan ook niet wat de inkomsten en uitgaven zijn? Stellen jullie je nooit de vraag of wel alle uitgaven verantwoord zijn? Kijken jullie nooit eens op welke uitgaven wat bespaard kan worden door bijvoorbeeld deze of gene producten ergens anders te kopen of een andere leveranciers te zoeken? Kijken jullie er niet op toe wat jullie kinderen met hun zakgeld doen of waaraan ze hun nieuwjaarsgeld besteden?

Blijkbaar niet, daar jullie het niet nodig vinden dat de overheid haar eigen "groot-gezinsfinanciën" met zorg beheren. Volgens jullie is het immers "oninteressant" en "onnodig" dat de overheid nu eens de bestaande geldstromen in kaart brengt en zich afvraagt of wel alles verantwoord is... Allemaal oninteressant.

Nochtans zie ik dat de gezinnen die ik ken weldegelijk op de financiën letten. Ik stel vast dat in de private sector bedrijfsleiders hun geldstromen duidelijk in kaart willen brengen en zich daarbij altijd de vraag stellen of bepaalde uitgaven renderen of op z'n minst nuttig besteed zijn.

Volgens hoeft dat blijkbaar allemaal niet wanneer het om de staatshuishouding gaat: dan mag er blijkbaar zomaar met het geld gegooid worden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 11:26   #99
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Ik heb nog geen enkel cijfer gezien. Moet ik daar mijn conclusies uit trekken dat dit een vals argument is van België-lovers? Of zit er een andere oorzaak achter, zoals examens?
Dat laatste is inderdaad een tijdrovend iets.

Concrete cijfers heeft niemand denk ik, anders hadden ze al lang online gestaan. Het rapport Jadot zegt iets over die transfers, maar helaas is dat nergens online terug te vinden... (alles staat online, behalve dat! )

Ik ga proberen om na de examens dat rapport Jadot ne keer te bekijken (als ik het kan vinden).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 14:11   #100
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is inderdaad een onontwarbaar kluwen, de financiering van onze federale staat. Maar daar hebben onze lustige splitsertjes die dat kluwen gecreëerd hebben, wel lekker zelf voor gezorgd, niet? Er is niets transparanter dan een eenvormig duidelijk afgeleid Belgisch beleid. Zonder sleutels, zonder grendels, zonder wafelijzers... gewoon iedere Belg gelijk voor de wet.

Maar dan blijf je van die perverten hebben die onderscheid maken op basis van moedertaal...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be