Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 21 januari 2005, 23:24   #81
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Zou dit niet eerder te maken hebben met de barokke spelling die in de 18e eeuwse Oostenrijkse Nederlanden gebruikelijk was?
Dat is best mogelijk, alhoewel ik denk dat de meeste achternamen pas in de Napoleontische tijd zijn vastgelegd.
Dimitri is offline  
Oud 21 januari 2005, 23:34   #82
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Laat Ruben van adel zijn. Daar is niets mis mee. Hij is een Belg zoals wij allemaal, dus zie ik het probleem niet. Of hebben mensen van adel volgens de flaminganten geen recht om aan politiek te doen?

"Bourgeois" is een naam die niet bij een flamingant past. Maken jullie daar dan geen probleem van?
Tuurlijk is er niets mis mee dat de Vlaamse adel bij de BUB aansluit. Het is alleen wel opvallend, omdat vorig jaar uit onderzoek bleek dat 97% van Vlaamse adel thuis uitsluitend Frans spreekt. De overige 3% betrof enkel mensen die onlangs in de adelstand waren verheven en een Nederlandse adellijke familie die in België was komen wonen. Zie: http://www.vandale.nl/nieuws/taalnieuws/35285

Blijkbaar trekt de BUB dus zgn. 'franskiljons', elitaire Franstalige Vlamingen, aan. De vraag is natuurlijk hoe dat komt.
Dimitri is offline  
Oud 21 januari 2005, 23:59   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat is best mogelijk, alhoewel ik denk dat de meeste achternamen pas in de Napoleontische tijd zijn vastgelegd.
Ik denk dat we dit moeten nuanceren tot "registreren" i.p.v. "vastleggen". Ik zie immers niet goed in hoe een FRANSE administratie tot een dergelijke 18e eeuwse barokke NEDERLANDSE spelling kan komen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:00   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Piet Paardekooper is geloof ik een van de bekendste namen in de wereld van de taalkundigen. Hij is een fel voorstander van hechte banden tussen alle plaatsen in de wereld waar Nederlands of Afrikaans wordt gesproken en wil daarbij weleens de wetenschappelijke nuance uit het oog verliezen.
Maar ik vond hem wel een heel opvallende verschijning en een bijzonder kleurrijk figuur!
Oud 22 januari 2005, 00:16   #85
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk is er niets mis mee dat de Vlaamse adel bij de BUB aansluit. Het is alleen wel opvallend, omdat vorig jaar uit onderzoek bleek dat 97% van Vlaamse adel thuis uitsluitend Frans spreekt. De overige 3% betrof enkel mensen die onlangs in de adelstand waren verheven en een Nederlandse adellijke familie die in België was komen wonen. Zie: http://www.vandale.nl/nieuws/taalnieuws/35285

Blijkbaar trekt de BUB dus zgn. 'franskiljons', elitaire Franstalige Vlamingen, aan. De vraag is natuurlijk hoe dat komt.
De B.U.B. trekt Belgen aan, wat ook hun taal is.

Wij zijn geen taalracisten.
Hans1 is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:22   #86
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Ik sta altijd open voor een degelijk gesprek. Indien u mij niet wenst op te zoeken via onze webstek, kunt u dit steeds via volgende kanalen :

[email protected]

of indien u het persoonlijker wenst

Philippe Leclercq
Papegaaistraat 32
8780 Oostrozebeke

U bent steeds welkom
Oostrozebeke
Papegaaistraat

Dat is maar 1 Km van bij mij.

[size=6]WHAAAAAAAAAAAAAA
[/size]

Tjolder is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:28   #87
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we dit moeten nuanceren tot "registreren" i.p.v. "vastleggen". Ik zie immers niet goed in hoe een FRANSE administratie tot een dergelijke 18e eeuwse barokke NEDERLANDSE spelling kan komen.
Och, ik begrijp Fransen wel vaker niet.

De vraag is dan natuurlijk waarom die 'barokke' spelling in Vlaanderen doorgaans wel en in Nederland doorgaans niet is geregistreerd in de Napoleontische tijd. Was er dan zo'n groot verschil in schrijftaal tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden?
Dimitri is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:37   #88
Dimitri

Standaard

Citaat:
De B.U.B. trekt Belgen aan, wat ook hun taal is.

Wij zijn geen taalracisten.
Fijn, maar dat is helaas geen antwoord op de vraag. Waarom heeft de BUB nu juist een bovengemiddelde aanhang bij de Franstalige Vlamingen?
Dimitri is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:38   #89
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Ik merk trouwens dat Bubbel BCD verkoos bericht nr. 73 netjes te negeren en op slechts een bijzaak te reageren:

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=73
Ik hoop dat men u spoedig kan verhelpen van leesstoornis, want die begint je toch wel fel parten te spelen in deze debatten.

Soit, nergens heb ik beweerd dat Vlaanderen ontstaan is door België. Alleen zie ik dat het huidige Vlaanderen de huidige vorm heeft gekregen door het Belgische systeem, mooiste voorbeeld daarvan is de splitsing van Brabant in een Vlaams en een Waals Brabant.

Midden 19de eeuw (of in cijfertjes is dat +/-1850) was er immers al sprake van België zelfs in 1815. Tot 1815 waren Oost - en West - Vlaanderen een deel van Zuid - Nederland (die toen gelijklopend was met het huidige België)
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:39   #90
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fijn, maar dat is helaas geen antwoord op de vraag. Waarom heeft de BUB nu juist een bovengemiddelde aanhang bij de Franstalige Vlamingen?
Hebt u daar een bewijs van misschien?
Hans1 is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:42   #91
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Oostrozebeke
Papegaaistraat

Dat is maar 1 Km van bij mij.

[size=6]WHAAAAAAAAAAAAAA
[/size]
Ja, wel reden te meer om eens de discussie aan te gaan.
BCD is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:45   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Midden 19de eeuw (of in cijfertjes is dat +/-1850) was er immers al sprake van België zelfs in 1815. Tot 1815 waren Oost - en West - Vlaanderen een deel van Zuid - Nederland (die toen gelijklopend was met het huidige België)
Blijkbaar is uw opmerking over leesstoornis eerder bij u van toepassing. De brief die ik citeer - en waar u, zoals verwacht, niet op ingaat - van Charles Rogier dateert uit 1831. Hierin beschrijft hij de taalpolitiek die het jonge België moet volgen. Daarin omschrijft hij de Nederlandstaligen al als "les Flamands". Wel merkwaardig vroeg als die omschrijving volgens u er pas is gekomen onder een Belgische situatie. M.a.w. hier zien we duidelijk dat de benaming niet zomaar uit de lucht is komen vallen.

Zuid-Nederland is NIET "gelijklopend" (sic) "met het huidige België". Vooreerst was er slechts een enkele Limburgse provincie. Daarnaast was Luxemburg geen deel van dat "Zuid-Nederland" en zelfs niet van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Het vormde een aparte entiteit. Het was zelfs geen provincie, maar een Groothertogdom dat deel uitmaakte van de Duitse Bond. De Nederlandse monarch, Willem I, was tegelijkertijd koning der Nederlanden en Groothertogdom van Luxemburg.
Oud 22 januari 2005, 00:47   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soit, nergens heb ik beweerd dat Vlaanderen ontstaan is door België. Alleen zie ik dat het huidige Vlaanderen de huidige vorm heeft gekregen door het Belgische systeem, mooiste voorbeeld daarvan is de splitsing van Brabant in een Vlaams en een Waals Brabant.
Maar dat lijkt me in geen enkel opzicht een probleem te zijn. Bij staatsvormende elementen horen nu eenmaal ook de wisselvalligheden van de geschiedenis.
Oud 22 januari 2005, 00:51   #94
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat men u spoedig kan verhelpen van leesstoornis, want die begint je toch wel fel parten te spelen in deze debatten.

In dienen brief staat 1831, dat is 16 jaar na het beginnen vormen van België, en is het jaar van België

Laatst gewijzigd door BCD : 22 januari 2005 om 00:52.
BCD is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:51   #95
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hebt u daar een bewijs van misschien?
Ja, dat blijkt uit het feit dat een kleine partij als de BUB alleen onder de bestuursleden en kandidaten al minstens twee adellijke personen telt. Voor zo'n minieme groep als de adel is dat veel.
Dimitri is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:55   #96
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat blijkt uit het feit dat een kleine partij als de BUB alleen onder de bestuursleden en kandidaten al minstens twee adellijke personen telt. Voor zo'n minieme groep als de adel is dat veel.
Zullen we de lijsten van de VLD eens bijhalen. Eerst eens onderzoeken vooraleer dat je iets opdringt.
BCD is offline  
Oud 22 januari 2005, 00:56   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In dienen brief staat 1831, dat is 16 jaar na het beginnen vormen van België, en is het jaar van België
"Beginnen vormen van België"... Met deze magische uitdrukking moeten we het alweer eens doen. België was geenszins aan het vormen, beste vriend. Slechts een paar oproerkraaiers en door Frankrijk betaalde agenten alsook het verraad van Willems zoon hebben de afscheuring mogelijk gemaakt.

Of vergeet u misschien dat bij de eerste vrije gemeenteverkiezingen na 1830 de orangisten overal de meerderheid haalden in de grote Vlaamse steden? In Antwerpen, Gent en Brussel... waarop België in ware democratische stijl de verkiezingensresultaten annuleerde en eerst een ware repressiepolitiek voerde vooraleer nog eens verkiezingen uit te schrijven.
Oud 22 januari 2005, 01:00   #98
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

De bronnen van België gaan onmiskenbaar terug tot de Boergondische Middeleeuwen !

"Vlaanderen" is gevormd op het einde van 20ste eeuw door VRT en VTM en enkele mislukte staatshervormingen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 januari 2005 om 01:02.
Hans1 is offline  
Oud 22 januari 2005, 01:03   #99
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zullen we de lijsten van de VLD eens bijhalen. Eerst eens onderzoeken vooraleer dat je iets opdringt.
Ik geloof dat je de betekenis van het woord 'bovengemiddeld' niet helemaal bevat. De VLD kan best ook een bovengemiddeld aantal adellieden in bestuursfuncties en op kandidatenlijsten hebben - alhoewel ik denk dat het er relatief een stuk minder zijn dan bij de BUB, maar goed. Dat doet echter niets af aan de constatering over de BUB. Tenzij je natuurlijk kunt aantonen dat in elke partij in Vlaanderen een substantieel deel van de bestuurs- en kandidatenplaatsen door adellieden vervuld worden, maar dat lijkt me sterk.
Dimitri is offline  
Oud 22 januari 2005, 01:13   #100
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat je de betekenis van het woord 'bovengemiddeld' niet helemaal bevat. De VLD kan best ook een bovengemiddeld aantal adellieden in bestuursfuncties en op kandidatenlijsten hebben - alhoewel ik denk dat het er relatief een stuk minder zijn dan bij de BUB, maar goed. Dat doet echter niets af aan de constatering over de BUB. Tenzij je natuurlijk kunt aantonen dat in elke partij in Vlaanderen een substantieel deel van de bestuurs- en kandidatenplaatsen door adellieden vervuld worden, maar dat lijkt me sterk.
Oei bestaan Franstalige Vlamingen dan????? Een Vlaming is toch iemand die zich weet te integreren en MINSTENS nederlands spreekt of hebt u in voorgaande gesprekken gelogen???

Wij hebben 1 bestuurslid meet een naam die nogal adelijk klinkt, hebt u nu al ergens een bewijs dat die persoon effectie van adel is?
BCD is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be