![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Intussen is er, voor zover ik kan nagaan, nog slechts één « inroepen van een belangenconflict »-procedure mogelijk, met name vanwege de Duitstalige Gemeenschap.
In theorie althans, want ik zie niet in welke belangen van de Duitstalige Gemeenschap in deze kwestie kunnen geschonden worden, maar kom, als het in theorie kan, kan het. Tot 16 october 2009, om precies te zijn. Daarna, zegge zowat begin 2010, kan de wettelijke poespas van de “alarmbel”-procedures beginnen. In de praktijk zal één en ander echter neerkomen op de vraag of de CD&V en de Franstalige partijen de federale regering willen laten vallen, en wanneer dat voor hen mag gebeuren, wetend dat ze daarna allen een zo mogelijk nog moeilijker regeringsvorming dan gebruikelijk voor de boeg hebben. De BHV-kwestie, als een schoolvoorbeeld van een tot lachwekkende proporties opgeblazen typisch Belgisch communautair probleempje, kan weliswaar voor niemand “de” reden zijn om België dan maar meteen op te blazen, maar velen beseffen ongetwijfeld dat het een onwelgekomen vonk kan betekenen in het Belgisch kruitvat. De boodschap voor de Belgische politiekers betreffend het BHV-dossier blijft dan ook wat ze altijd is geweest : voor zich uit schuiven tot in het quasi oneindige, en blijven aanmodderen bij gebrek aan enige politieke moed. De kruik gaat zolang te water tot ze barst, zegt men. De Belgische versie is echter : tot de kruik tot stof vergaat. Want gebarsten is de Belgische kruik al zeer lang. Ze hangt enkel nog met haken en ogen aan mekaar, en al valt er geen water meer mee te scheppen, ze bestaat nog, allez. Het kan dus nog een tijdje duren. Afspraak over een jaar of vijf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik moet zeggen dat ik bijzonder gefascineerd ben door dit politieke verschijnsel. Het lijkt mij ook onmogelijk dat de Duitstalige Gemeenschap zich hier kan beroepen op een belangenconflict. Dat doende halen ze meteen het principe onderuit, doordat ze het belachelijk maken.
Welnu, ik weet niet wat beter is, wel of geen belangenconflict. Daarvoor ben ik te veel buitenstaander. Maar ik zie in de verste verte geen relatie met de Duitstalige Gemeenschap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Logica bestaat in politiek en staatkundig België niet, of althans, het is enkel en uitsluitend een zeer specifieke eigen Belgische versie van "logica". Je moet je dus een beetje laten meedrijven op de verwarde Belgische stroom, en dan kun je - als het goed is - soms evenveel (of weinig) van de Belgische politieke poespas begrijpen als de Belgen zelf. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 10 oktober 2009 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
|
![]() alles verwachten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() België wordt dan een virtueel spookland met een eeuwigdurende regering van lopende zaken! Dan is men wel genoodzaakt om federale bevoegdheden over te hevelen naar de gemeenschappen(als tijdelijke noodmaatregel) want in tijden van crisis moet er toch gehandeld worden. Volgens mij de enigste manier om tot een waar confederaal model te komen.
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
![]() dan trappen ze het af richting la France ![]() Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 oktober 2009 om 18:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vergeet echter niet dat Frankrijk zelf daar toch ook eerst nog eens zal moeten over nadenken, nietwaar. We zitten hier echt niet op uw Franstalige broeders te wachten, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
ze spreken zich er niet voor uit in het openbaar, maar achter de schermen ... de Belgische revolutie op zich, de 'Fin de belgique'-reportage van enkele jaren terug, het feit dat de modale Waal meer leeft in Frankrijk dan in België, de Franstalige revolutie in Zwitserland, ... alles is goed voor meer grondgebied. Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 oktober 2009 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien vallen die "Franse" bedoelingen u in Tienen op, maar hier heb ik er nog niets van gemerkt, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laat de Walen dan België opblazen, so what:'on est pas demandeur'!
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Dat zijn Tiense dromen zoals er ook Tiense suiker is. Dit is nu het laatste wat een Waalse politicus van droomt, wat zijn ze nog binnen de Franse context? Provinciale tweederangs politici!
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat ziet er dus goed uit voor de gedroomde carrière van de Belgische Franstalige politiekers.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Het is anders wel een rode draad in duizend jaar geschiedenis. Ik denk ook dat Frankrijk wel te porren is voor een uitbreiding noordwaarts.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
Wallonië wilt een autonome provincie van Frankrijk worden, zoals Corsica. dus: Frankrijk geeft geld aan Wallonië en Wallonië doet ermee wat het wilt. Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 oktober 2009 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er staat ondertussen in de "Waalse" Ardennen geen struik meer overeind, vetrappeld door al die Walen die naar Frankrijk aan het lopen zijn. Get a life joh. ![]() Laatst gewijzigd door Henri1 : 10 oktober 2009 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zeveren héél wat minder dan onze Walen. Die kloppen direkt op hun smoel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
het gebied tot de Maas (België + zuidelijke deel van Nederland) bij la France. dus dan had Nederland Frankrijk al als buur ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |