Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2005, 09:21   #81
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
De slechte situatie hebben wij voor een groot deel te danken aan de vakbonden en aan de verhaaltjes die ze ons proberen wijs te maken.

De indexeringen werden steeds in procenten gegeven. In feite betekend dit dat de hoge inkomens (waartoe uiteraard ook de vakbondsbonzen behoren) hun koopkracht na een indexering telkens zagen stijgen terwijl de lage inkomens deze zagen dalen.
In procenten is de enige juiste werkwijze.
Ik probeer het duidelijk te maken met een voorbeeld.
Mijn grootvader verdiende toen hij in pensioen ging 900 frank per maand.
Een stielman verdiende 1200 frank per maand.
Stelt u nu eens voor dat de opslag telkens in centen gegeven werd.
Verdiende de arbeider nu 40.000 per maand, de stielman 40.300 per maand.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 09:27   #82
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
groot lettertype ook al niet.
Ach de jongen schreeuwt gewoon om aandacht.
Als dat ook niet helpt gaat hij schelden.
Waarom denkt ge dat hij van elk forum geschopt wordt ?
Oud 10 maart 2005, 09:40   #83
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien is uw informatie verouderd?
Ik heb een lijst van 44 jaar met alle bedragen die voor mijn pensioen in aanmerking komen (vervroegd op pensioen gegaan omdat mij dat 300€ meer opbracht dan stempelen). De laatste 10 jaar daarvan was ik werkloos. Dat word nu gelijk gesteld met werken denk ik. Aan de bedragen te zien toch. De berekening is nu niet precies een van gemakkelijkste, maar men kan het aanvragen bij de pensioendienst en krijgt ogenblikkelijk het resultaat mee. Leve de computer.
Dat was inderdaad de toestand vroeger.
Daarom is het ook veranderd.
De jaren brugpensioen worden nu aan uw laatste inkomen doorgerekend in plaats van aan uw uitkering voor het berekenen van uw pensioen.
Oud 10 maart 2005, 09:57   #84
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd voorzichtig zijn met dingen die iedereen kan nazien op het internet. Ik ben er even geweest en kwam op veel meer dan het dubbelle uit. En dan de vrijstellingen die ook nog vrij hoog waren. Een beetje fatsoenlijke verzekering koste mij daar meer dan 600$ per maand.
Voor mijn situatie kom ik 185 € met een vrijstelling van 5.000 $ pp/pj en 10.000$ per familie/pj.
284$ met 2.000$ en 4.000$ vrijstelling.
Tussenkomst telkens minimaal 70% in de kost met bijhorend maximum.

Ik kan ook kiezen voor 798$ per maand maar slechts 500$ en 1.000$ vrijstelling per jaar en een minimale dekking van 75%. Met andere woorden 6.168 $ meer premie voor 3.000 $ minder eigen risico!

Ik zou kiezen voor 284$ zodat ik 1.188 $ meer betaal per jaar maar ook 6.000 $ minder vrijstelling heb. Ik moet dan wel één keer om de vijf jaar ernstig genoeg ziek worden om financieel geen nadeel te hebben .

Als ik kies voor 185$ moet ik wel normaal gezond zijn.
Wat gezondheid betreft in mijn onmiddelijke omgeving:
Vader: 2 ernstige opnames.
Moeder: 1 medium ernstige opname.
Vrouw: 1 medium ernstige opname.
Marco: 2 medium ernstige opnames.
Dochter: None so far and glad for it.
Schoonvader: geen ernstige opnames.
Schoonmoeder: 1 medium ernstige opname.
Onze groep zou al beter af zijn (financieel) met de 185$ verzekering.

Schiet ook niet te rap als iedereen het schietsel terug kan nakijken op het internet. Mijn fatsoenlijke verzekering is blijkbaar een andere dan uw fatsoenlijke verzekering. In de USA heb je alvast de keuze. In Belgie? Eenheidsworst.
Oud 10 maart 2005, 10:14   #85
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
PWA= 10 uur per week werken en evenveel verdienen dan de voltijdse instapjobs.
Een PWA-er heeft dus een viervoudig inkomen per uur.
Wat is de snertjob?
Ik werk inmiddels al vele jaren in PWA statuut. Ik heb 330 euro werkloosheidsuitkering + mijn PWA (180 euro per maand). Ik ben niet voor PWA, want je hebt er enkel plichten en helemaal geen rechten. Een voorbeeld: Als ik ziek ben wordt er verwacht dat ik een doktersbriefje af geef maar ik kan geen vergoeding krijgen voor de dagen dat ik niet kan werken. Daardoor sleep je je er maar door al ben je nog zo mottig. Verlof nemen? Maximum 2 weken op een jaar.

Ik werk heel wat meer dan 45 uren per maand. Een aantal uren mag ik noteren als overuren maar bij ons wordt verwacht dat je ook nog héél wat uren vrijwillig doet. Het moment dat een PWA-er stopt bij ons worden al zijn overuren gewoon geschrapt. Ik werk met volle motivatie omdat ik helemaal achter onze werking sta maar in feite wordt je helemaal niet gewaardeerd voor het werk dat je doet. Ik ben het zo spuugzat als mensen zo neerbuigend doen over ons werk, als ze zeggen: "bah ja, dat geld van die PWA heb je er toch mooi bij".
Ik heb al vaak gedacht om het bijltje er maar bij neer te gooien maar vind het werk op zich te belangrijk om gewoon op te stappen. Bovendien wordt mij al jaren beloofd dat ik een contract zal krijgen. Dat is wat ik wil, echt van harte wil. Aan PWA heb je niets, dat kan hoogstens voor een korte periode handig zijn maar geeft geen enkel toekomstperspectief. Het telt niet eens mee als werkervaring.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 11:44   #86
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het hele PWA gedoe is overigens uit gevonden om het rijk volk aan goedkope poetsvrouwen en klusjesmannen te helpen. Die betalen maar de helft van de kosten ( en kunnen zich echte werkmensen veroorloven) terwijl de arme gepensioneerden, die hun hulp veel meer zouden kunnen gebruiken, de volle pot moeten betalen.

Laatst gewijzigd door Bece : 10 maart 2005 om 11:46.
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 14:26   #87
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Eerst betere voorwaarden dus
zoniet de pot op
en zorgen dat onzen dop er elke maand op tijd ligt....
zoniet
[size=3]stront aan de knikker[/size]
en de lettertjes hier af en toe wat groter en anders maken dat mag wel
en degenen die daar niet goed tegen kunnen zulle grafitti ook maar niks vinden zeker
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 maart 2005 om 14:27.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 15:00   #88
debbie
Minister

Standaard

Ik hou wel van graffiti.
Oud 10 maart 2005, 15:49   #89

Standaard

Citaat:
Maar ontslagen worden en niet kunnen doppen is niet de logische volgorde bij mijn weten.
Hangt af van het c4 dat je meekrijgt of je kan doppen of niet. Maar er is ook een probleem voor wie parttime werkt. Ttz je krijgt dan achteraf als je je partime kwijt bent ook maar parttime dop.
Of zoiets
Weet iemand daar mss meer van ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 maart 2005 om 15:50.
Oud 10 maart 2005, 16:35   #90

Standaard

Citaat:
Een permanente stroom van geld is geen kans, het is ... geld.
Een kans is zelf geld kunnen verdienen. Uw eigen geld dan, niet dat van een ander.
Waar krijg ik nog de kans om mijn netten uit te gooien Marco ? Indien grote bedrijven met grote netten het alleenrecht hebben bekomen om met die grote netten te vissen ? Elk fabriek dat ons land exploiteerd is in de mate dat ze dat doet huur aan ons als bewoners van dat land verschuldigd. Moest die fabriek er niet staan dan konden we er appels gaan plukken of vis gaan vangen.....
Maar nee de fabriek staat er - en dus betalen he - en de opbrengst verdelen onder al diegenen die van de plaats die daarvoor publiek was geen gebruik meer kunnen maken. Maar het is waar dat indien het aan mij persoonlijk lag ik nog en stapje verder zou willen gaan en dat de fabriek dan gewoon weg zou moeten zondermeer. Ik wil onze grond namelijk helemaal liever niet verhuurt zien voor een stinkfabriek. Maar ja ... voorlopig ben ik dus tevreden gesteld met het compromis dat wordt aangereikt door vivant.

Citaat:
Mag ik uit "vivantgeld = kans" en "kansen niet benutten" besluiten dat ze het vivantgeld gaan weigeren?
Ik bedoelde dat sommige mensen gewoon niet met geld om kunnen en dat het invoeren van een basisinkomen voor die mensen aan armoede niets gaat veranderen. De achillespees van het liberalisme is dat het ervan uitgaat dat iedereen er rijp voor is om vrij te zijn.
Oud 10 maart 2005, 18:38   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu is ziekteverzekering meer een vooruitbetaalde consumptie terwijl het een verzekering moet zijn tegen grotere risico's. Gemiddeld kost de ziekteverzekering 1539 € per Belg of 3.847 euro per gezin (4.000.000 stuks).

Kenmerkend voor een verzekering is dat je een vrijstelling hebt om zodoende alleen de grote risico's financieel te behandelen en een rem zet op kleine tussenkomsten. Dat is zo met bijvoorbeeld uw auto- en brandverzekering. De vrijstelling hoeft niet zeer hoog te zijn.

Zilveren kruis in Nederland biedt particuliere ziekteverzekeringen aan en daar kan je zelf je vrijstelling kiezen. Uw premie daalt met meer dan uw vrijstelling omhoog gaat. Van consumptie naar verzekering dus.

Dokters hebben blijkbaar ook morele kwota die ze moeten halen. Laat private verzekeringsmaatschappijen afspraken maken van wat normaal is en wat niet. Gaat een dokter er meervoudig en duidelijk boven dan wordt zijn contract opgezegd en krijgt hij geen klanten meer van die verzekeringsmaatschappij. Zijn voorschrijfgedrag zal niet meer exploderen wegens zijn eigen belang erbij. Nu verhoogd hij immers alleen maar zijn inkomen daardoor.

Mensen kunnen dan ook kiezen tussen diverse soorten verzekeringen. Van minimaal (enkel grote risoc's) tot luxe (kuchje terugbetaald). In de USA waar men claimt dat de ziekteverzekering het hoogste is ter wereld in $ kan men bij Blue Cross een zeer goede verzekering hebben voor iets meer dan 200$ per gezin per maand. Dat is een derde minder dan ons Belgisch systeem (dus de arme houd dat derde deel over als extra inkomen) én in de USA is de koopkracht ook nog hoger dan in België.

Positief aan ons Belgisch publiek-privaat ziekenzorgstelsel is de hoge kwaliteit. Landen waar de overheid meer doet dan alleen maar betalen is de kwaliteit een pak minder. (Cfr. Engeland, Nederland)
In de USA wonen ook veel meer mensen!
Euh 180'000'000 miljoen of zoiets dacht ik. Als je dat als clientele bekijkt ben je nogal wat anders dan bv in belgië .
Maar als je in een ziekenhuis terecht komt ginder en je bent niet verzekerd, dan sturen ze je door naar een armenziekenhuis en doen ze niet meer dan wat knippen en plakken en u ginder buiten bonjouren.
Bovendien komen ginder de verzekeringen de wetten opleggen in de ziekenhuizen en hangt uw leven soms af van een financieel verslag over hoeveel u nog waard bent. Of worden soms nieuwe technische ingrepen niet goedgekeurt vanwege de kostprijs.

In thailand is dat ook iets in die aard, geen centen is geen pleister op de wonde.
Langs de andere kant kan je in thailand bv voor 500€ al uw materiaal gaan kopen voor een huis te bouwen. Ja u leest goed ; zie humo deze week of verleden week naar aanleiding van die tsunami.

In amerika is de grootstad onbetaalbaar maar ga bv naar alabama of ginder ergens van achter en je woont ook zogenaamd bijna voor niks.
Hier bij ons werken ze 5 dagen in de week, ginder een dagje of twee �* drie.
Hier bij ons staat de benzine 1,10€/liter en daar heb je een gallon voor.

Het is zelfs geen vergelijk met ons waard.

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 maart 2005 om 18:53.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 20:24   #92
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Maar er is ook een probleem voor wie parttime werkt. Ttz je krijgt dan achteraf als je je partime kwijt bent ook maar parttime dop.
Of zoiets
Als je parttime gaat werken moet je door je werkgever een formulier laten invullen om je rechten op volledige werkloosheidsuitkering te houden na ontslag of einde contract. Dat formulier moet je dan afgeven bij je vakbond.
Als jij en je werkgever dat niet weten heb je een hoop misserie achteraf.
Oud 10 maart 2005, 22:27   #93

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
Als je parttime gaat werken moet je door je werkgever een formulier laten invullen om je rechten op volledige werkloosheidsuitkering te houden na ontslag of einde contract. Dat formulier moet je dan afgeven bij je vakbond.
Als jij en je werkgever dat niet weten heb je een hoop misserie achteraf.
En als je dat zo correct doe heb je dan achteraf nog een volle dop ?

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 10 maart 2005 om 22:28.
Oud 11 maart 2005, 07:12   #94
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
Ik werk inmiddels al vele jaren in PWA statuut.
Ik zit voor de werkgevers in de raad van bestuur van een plaatselijk PWA. Ik ben er tegen. Het is een nepstatuut dat geen aarde aan de dijk brengt.
Oud 11 maart 2005, 07:16   #95
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hele PWA gedoe is overigens uit gevonden om het rijk volk aan goedkope poetsvrouwen en klusjesmannen te helpen. Die betalen maar de helft van de kosten ( en kunnen zich echte werkmensen veroorloven) terwijl de arme gepensioneerden, die hun hulp veel meer zouden kunnen gebruiken, de volle pot moeten betalen.
Tuinman nodig? Uw tuin mag niet groter zijn dan x m2.
Poetsvrouw nodig? Uw KI mag niet groter zijn dan x €.
Maar mogelijks heeft niet elke PWA selectiecriteria.

Het OCMW daarentegen doet er vlot beroep op. Dat zijn dus verkapte ambtenaren.

Ik heb ondervonden dat het een zeer eenvoudige manier is om 40 uur te werken waarvan 10 uur PWA-officieel. 30 uur in het zwart of "ik kom niet meer" plus dopgeld en vrijstelling van solliciteren.

Afschaffen dat nepstatuut.
Oud 11 maart 2005, 07:21   #96
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt af van het c4 dat je meekrijgt of je kan doppen of niet. Maar er is ook een probleem voor wie parttime werkt. Ttz je krijgt dan achteraf als je je partime kwijt bent ook maar parttime dop.
Of zoiets
Hangt het C4-tje niet af van uw gedrag? Een beetje verantwoordelijkhied nemen mag wel. Eigen schuld, dikke bult.

En een slechte C4 is slechts een schorsing. Een voorbeeld:
Een ex-werknemer van mij stopte systematisch te vroeg. Van een uur tot een halve dag! Mijn ontslag om dringende redenen heeft hem 14 dagen schorsing doen oplopen. Is dat een rechtvaardig systeem? Ondertussen speelt hij wat muziek in restaurants in het zwart en gaat hij hier en daar wat huisjes in het zwart bezetten. Ik heb er een probleem mee dat ik 2/3 van het loon van mijn arbeiders aan de staat moet geven om dergelijke personen 'te helpen'. Die helpen zichzelf al genoeg, desnoods de verdoemenis in.
Oud 11 maart 2005, 07:30   #97
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar krijg ik nog de kans om mijn netten uit te gooien Marco ?
Is dit een liberaal land of een socialistisch land? Ik zal u een hint geven: ik voel mij er niet goed bij.

Het minste wat je hier wilt doen is onderworpen aan de soms meest stompzinnige regeltjes. Regeltjes die belangengroepen bevestigen in hun macht. Nogmaals: we zijn een particratie waar belangengroepen trachten zo veel als moeglijk uit de grote pot te krijgen.

Citaat:
Maar nee de fabriek staat er - en dus betalen he - en de opbrengst verdelen onder al diegenen die van de plaats die daarvoor publiek was geen gebruik meer kunnen maken.
De toegevoegde waarde van een bedrijf wordt ongeveer als volgt verdeeld (Cfr. jaarverslag Colruyt) 15% naar de eigenaren, 35% naar het personeel, 50% naar de staat. Blijkbaar is de rooftocht van de staat nog niet voldoende. Ik vrees dat u zeer snel de grond terug vrij zal krijgen. Kan je wortelen kweken. Nu nog iemand vinden om diepvriesvis te kweken. 8)
Citaat:
Maar het is waar dat indien het aan mij persoonlijk lag ik nog en stapje verder zou willen gaan en dat de fabriek dan gewoon weg zou moeten zondermeer. Ik wil onze grond namelijk helemaal liever niet verhuurt zien voor een stinkfabriek. Maar ja ... voorlopig ben ik dus tevreden gesteld met het compromis dat wordt aangereikt door vivant.
Moeten we wel pendeltreinen naar China gaan inleggen.
Citaat:
Ik bedoelde dat sommige mensen gewoon niet met geld om kunnen en dat het invoeren van een basisinkomen voor die mensen aan armoede niets gaat veranderen.
Klopt.
De vraag is of alle andere mensen daar verantwoordelijk voor moeten zijn of slechts deze personen?
Citaat:
De achillespees van het liberalisme is dat het ervan uitgaat dat iedereen er rijp voor is om vrij te zijn.
Er zijn ook mensen die moeite hebben met een regel die stelt dat je niet mag inbreken of moorden mag begaan.
Er zijn zelfs mensen die het moeilijk hebben met het feit dat ze 2/3 van hun arbeidsinspanning moeten afstaan zoals het in dit socialistisch land van toepassing is. Dat is dan ook geen achillesspees meer maar biceps en nog van dat meer samen. Enkel dat vetbuikje blijkt nog over van de socialistische heilstaat als fundamenteel ondersteunende waarde.

Laatst gewijzigd door Marco : 11 maart 2005 om 07:30.
Marco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 08:23   #98
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb ondervonden dat het een zeer eenvoudige manier is om 40 uur te werken waarvan 10 uur PWA-officieel. 30 uur in het zwart of "ik kom niet meer" plus dopgeld en vrijstelling van solliciteren.

Afschaffen dat nepstatuut.
Van vrijstelling van solliciteren is inmiddels geen sprake meer. Sinds oktober 2004 moeten de PWA-ers weer net als alle werkzoekenden actief achter een job zoeken en de bewijzen kunnen voorleggen aan de RVA.
Oud 11 maart 2005, 08:28   #99
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
En als je dat zo correct doe heb je dan achteraf nog een volle dop ?
Normaal gezien zou dat geen probleem mogen zijn, tenzij het een vrijwillige keuze is om parttime te werken. Vind je een baan die perttime is, kan je dat gerust doen met behoud van je rechten maar als je zelf aan je baas zegt dat je liever parttime wil gaan werken, dan ben je die rechten kwijt.
Oud 11 maart 2005, 17:29   #100
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aan marco;
Voor de basisinfrastructuur zorgen en een betaalbaar leefklimaat scheppen is iets waar je vierkant tegen bent. Vraag me af waarom trouwens. Het is iets waar ze al jaar en dag voor staan te betogen, of handelaars zich verenigen via unizo. Zowel om alles een beetje meer onder controle te krijgen van rzs voor de handelaars als zijnde een hoger inkomen via meestal natuurlijk die rzs en gewoon belasting geld. Dus het is pik �* pik tegen elkander.
Nu zeggen wij, jongens doe wat u niet laten kan maar bezorg enkel en alleen iedereen een basis mogelijkheid om te leven of zelfs te overleven. Een besparing nota bene dan nog wel, ook voor de werkgevers en tegelijk een manier om de omzet een beetje te ventileren. Toch bent u tegen?

Maar langs de andere kant geven ze x zoveel miljoen van ons allen belasting geld voor voetbal bv. Dat vinden ze goed, wat tegen een bal staan schotten? Zulke dingen kan u niet schelen. Dat is niet profiteren en dergelijke?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be