![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
We moeten elkaar goed verstaan hé: ofwel krijgt de WTO een sociaal luik en een ecologisch luik bij, en een democratisch luik ook nog bovendien, en wordt meer direct onder de bevoegdheid van de VN gebracht - in dat geval mag de WTO zijn actieradius gevoelig uitbreiden - ofwel wordt de WTO beter geboycot en vervangen door een instituitie die meer en beter rekening houdt met politieke en morele waarden, behalve louter economische (zonder daarmee te beweren dat ze zelfs op dit laatste vlak niet te becritiseren zou vallen). Naar het schijnt - of naar ze voorgeven- doet de WTO de laatste dagen inspanningen in de vermelde tot op heden ontbrekende richtingen. Eens kijken wat een wolf als Paul Wolfensohn of hoe heet ie - zal presteren op sociaal en ecologisch gebied als deze proxy van Bush én notoire roofvogel in de directeurszetel gaat zitten. Laatst gewijzigd door eno2 : 18 maart 2005 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar volgens mij is Paul Wolfensohn de huidige voorzitter van de wereldbank die wellicht vervangen wordt door Wolfowitz. Maar aangezien de wereldbank niet de WTO is... Wat dat ecologische en sociale betreft: vooral Europa probeert al een tijd om zo'n regels erin te krijgen. Maar de ontwikkelingslanden zijn tegen. Wat weinig verbazend is, want zij hebben daar niet echt veel bij te winnen. Een ecologisch beleid van een modern westers land toepassen op een land in ontwikkeling is hetzelfde als die ontwikkeling stopzetten. Er is al een tijd discussie over, maar goede concrete voorstellen zijn er nooit op tafel gekomen. Ik zie trouwens niet in waarom je de VN zoveel beter vindt dan de WTO. De WTO is democratischer dan de VN. In de VN veiligheidsraad hebben enkele westerse landen vetorecht en erbuiten heeft de VN weinig macht. In de WTO heeft élk land vetorecht. Prefereer je dan de VN, waarvan de wereldgezondheidsorganisatie meer geld uitgeeft aan anti-rook en gordelcampagnes dan aan malariabestrijding? Waarvan de commissie mensenrechten vooral bestaat uit landen die de mensenrechten schenden?
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omdat de VN veel democratischer is en vele invloeden herbergt, ook tegenstrijdige, ontmoet je er ook de resultaten van veel geschipper. De VN moet nog veel verder uitgebouwd worden - zo moeten de lidstaten bv niet één stem per land krijgen (india=luxemburg=één stem) maar een gewogen aantal stemmen ivm bevolkingsaantal. Een zaak is zeker:als we belang hechten aan het uitbouwen van een democratische mondiale wereldinstelling, die ook het belang van het mondiaal publiek kapitaal behartigt (wie zal het anders doen zonder op eigen nationaal belang gerichte geopolitieke machtpolitiek?), dan hebben we er alle belang bij het VN-embryo een vruchtbare ontwikkeling toe te wensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat ik aldoor probeer te verdedigen is dat de ontwikkelingslanden beter af zijn met de WTO dan zonder. Het alternatief van de WTO is immers niet één of andere VN-commissie zoals UNCTAD. Het enige reële alternatief voor ontwikkelingslanden zijn bilaterale handelsovereenkomsten met rijke landen. En in dat geval staan ze véél zwakker dan in de WTO. Ga maar eens na hoeveel rulings van de WTO ten voordele zijn van ontwikkelingslanden. Welke uitzonderingen er allemaal gelden voor de minst ontwikkelde landen, ...
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Europees Commissaris
|
![]() Je zegt dat de VS pro WTO zijn. Je staat achter. Sinds Bush aan de macht is is de VS tegen elke institutie die hén macht afpakt. Is het je al opgevallen dat de WTO geen nieuwe handelsakkoorden heeft gesloten sinds hij aan de macht is?
Wat dat mensonterende betreft: De situatie van de mensen die in die mensonterende omstandigheden is béter met deze sweatshops, kinderarbeid, .... dan zonder. De armen in de ontwikkelingslanden zijn niet zij die voor de export werken. Wel zij die er niet voor kunnen werken. Denk je dat er op het platteland geen kinderarbeid is? De meerderheid van de armen leeft volgens alle studies op het platteland. Op basis van productiewijze hier producten uit ontwikkelingslanden weigeren is -laat ons eerlijk zijn- gewoon protectionisme. De productiviteit van werknemers in ontwikkelingslanden is veel lager dan van werknemers hier. Er zijn ook veel meer andere kosten (transport kost meer want de wegen zijn er slecht, er zijn stroompannes, ...). Ik heb het al gezegd: vooral binnen de EU zijn er voorstanders om het anders te doen. Maar bij de ontwikkelingslanden? Wat die administratie ed betreft: identiek dezelfde commentaar kan je geven bij bilaterale handelsakkoorden. Al blijf ik erbij dat die ontwikkelingslanden dan slechter af zijn (economisch is dat trouwens gemakkelijk aan te tonen). Ontwikkelingslanden zouden ook samen kunnen werken (wat ze meer en meer doen). Onder andere Slovenië en Oostenrijk worden bij de WTO bvb door België vertegenwoordigd. Die gunstmaatregelen voor ontwikkelingslanden: kijk bvb naar de tabel: http://www.wto.int/english/thewto_e/..._e/agrm3_e.htm Of de WTO complex is? Dat is dan een persoonlijk oordeel. Ik vind de EU, de VN, ... véél complexer. De commentaar op de WTO is meestal totaal uit de lucht gegrepen. Zo zou de WTO ervoor zorgen dat water geliberaliseerd wordt. Dat is gewoon een flagrante leugen. IMF en wereldbank hebben er wél iets mee te maken. Maar dat onderscheid wordt door een aantal organisaties die beter zouden kunnen weten bewust niet gemaakt. Er wordt bewust campagne gevoerd tegen de WTO als zou er in GATS staan dat water geliberaliseerd moet worden. Dat feit doet mij concluderen dat de bedoeling van die organisaties blijkbaar iets anders is dan wat ze pretenderen te zijn. Als de belangrijkste commentaar die ze op de WTO geven gebaseerd is op leugens lijkt het mij dat ze andere belangen verdedigen. Welke? Daar ben ik nog niet uit. Want eigenlijk heeft iedereen belang bij de WTO.
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |