![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tja, een embargo zal die mensen enorm helpen... en Europa heeft zijn plicht gedaan (zonder risico's en zonder dan dit ons een frank kost) ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 17 maart 2005 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik denk toch dat je je vergist in verband met de bevolking van Darfur. De zwarten in Zuidelijk-Soedan zijn overwegend Christelijk, dat klopt. Darfur ligt echter in het westen van Soedan, en ook de zwarten zijn er overwegend Moslims. Bijvoorbeeld: Citaat:
Met je conclusie ben ik het eens: het duurt al twee jaar en weinigen hier liggen er van wakker. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#84 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() We kunnen ons binnen een paar jaar, wanneer de helft van de Sudanese bevolking is omgekomen, verwachten aan een collectief mea culpa van diegene die nu de andere kant op kijken (nl. de VN en Europa)
![]() (Wat mij betreft mogen er gerust een paar hoofdstukjes uit het VN-handvest worden geschrapt)
![]() |
#85 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
[font=verdana, arial][size=2][/size][/font] [font=verdana][size=2]"Die wêreld het nie uit die menseslagting in Rwanda geleer nie. "Ons herhaal die foute van 1994. Ná al die publisiteit, al die gesprekke en al die geskrifte is ons besig om dieselfde fout in Darfoer te maak." [/size][/font]
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als je even zoekt via google, dan vind je waar het werkelijk om gaat. Een citaat: "Het zijn voornamelijk etnische zuiveringen door Arabieren op de Afrikaanse (zwarte) bevolking. Een burgeroorlog dus, of een godsdienstoorlog (niet dat het veel uitmaakt), het ene volk dat het andere afmaakt. En dus niet pas gisteren begonnen, want het conflict heeft diepe wortels, en flakkerde weer goed op vanaf februari 2003. Al even terug dus, en de wereldbevolking slaapt rustig verder... En de overheid van Soedan, die wakkert het vuur gretig aan, is schuldig."
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat voor oplossingen zijn er al hier voorgesteld? Wat kunnen wij(europa) er aan doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementslid
|
![]() Er komt weinig reactie op het artikel uit het Nederlands Dagblad. Toch niet omdat het over die andere God gaat zeker?
![]() 'Niet huilen, anders maken we je af'
![]() |
#89 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De oplossing is een troepenmacht sturen en de Janjaweed verslagen zodat iedereen terug naar huis kan en in hun eigen gebied in vrede leven. En dit onder permanente militaire controle.
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de hutu's en de tutsie's ging het om stammentwisten, zeker, hé, die duren daar al eeuwen, en die gaan pas stoppen als de laatste hutu of tutsie zijn kaars uitblaast. Bij deze laatste zal een stamentwist misschien ook wel aan de basis liggen maar hier speelt het geloof wel degelijk een rol en het is jammer genoeg niet het enige voorbeeld in Indonesie en India worden er ook mensen omzeep geholpen omdat ze niet moslim zijn, en ook daar wordt niet ingegrepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Binnen een jaar of tien sturen we onze premier wel naar ginder om ons te verontschuldigen voor het niet ingrijpen... ![]() En ondertussen graaien de VN-diplomaten maar verder in de vetpotten... Waarschijnlijk kent U het liedje van Toni Corsari niet... "Waarom zijn de Europeanen krom? Zeg mij, waarom.." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Trouwens wat stel je dan voor? Een militaire invasie? Vanuit welk land? Moet er een bezettingsmacht komen en zo ja wie gaat ervoor zorgen?
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Hier dan nog eens: 'Niet huilen, anders maken we je af' Nederlands Dagblad door onze redacteur Gerhard Wilts KAMPALA - De eerste aanblik van Christina doet huiveren. Haar oren zijn afgesneden, haar lippen ook en in haar half dichtgenaaide mond staan nog twee tanden. Een vrouw van in de dertig uit Noord-Oeganda. Ze praat. Ze lacht. Ze wil haar verhaal graag wil vertellen. ,,Ik wil nooit meer naar huis. Waar dan heen? Ik weet het niet.'' Keer op keer kreeg Elise Kant van Kerkinactie van de slachtoffers te horen: ,,God zal ons helpen.'' Ondanks de ellende is het geloofsvertrouwen verbazingwekkend groot. ,,Jullie gebeden zijn onze kracht en hoop'', zei Jessica tegen haar. ,,Blijf bidden voor Oeganda en zeg tegen de mensen in Nederland dat we van ze houden'', voegde Gladys haar toe. Maar er klonken ook noodkreten: ,,Help ons, er is gebrek aan alles'' en ,,Vertel de wereld wat hier gebeurt. Denk aan ons!'' Elise ontmoette tijdens een projectreis in oktober tal van Oegandese slachtoffers die haar zonder schroom vertelden wat ze hadden meegemaakt. Dappere vrouwen die onder hun jurk de littekens lieten zien van kogels, stokslagen en bijlen. Elise Kant tekende hun schokkende verhalen op. Zoals dat van Christina, die in handen viel van het rebellenleger LRA (Lord Resistance Army - Verzetsleger van de Heer). Tachtig procent van de strijders van dit 'Verzetsleger van de Heer', onder leiding van Joseph Kony, is minderjarig. Scheermesjes ,,Op een vroege ochtend'', vertelt Christina, ,,werd ons dorp overvallen door de LRA. Onze hutten werden in brand gestoken en al onze spullen werden afgepakt. Vervolgens werden zes mensen een voor een doodgeslagen met bijlen. Mijn man ook. Ik was heel bang. Ontsnappen kon niet. En ik begreep niet waarom ze mij niet vermoordden. De commandant kwam naar me toe en zei: 'Wie is jouw man van deze mensen?' Ik wees naar de dode man in het midden. Hij lag op zijn buik. 'Draai hem om en heb seks met hem!', gebood de commandant. Ik kon niet meer denken; ik kon alleen maar doen wat ze me opdroegen en probeerde mijn man om te draaien. Maar dat lukte niet, hij was veel te zwaar. Ik probeerde het uit alle macht, maar het ging niet. De commandant werd woest en riep toen tegen een van de mannen: 'Haal scheermesjes.' Ik begreep niet wat ze van plan waren. 'Snij haar oren af!', zei de commandant. Eerst werd mijn ene oor afgesneden.'' Christina wijst naar de linkerkant van haar hoofd. ,,Maar het was niet goed genoeg volgens de commandant en dus moest het over. Daarna werd mijn andere oor afgesneden. Ik viel bijna flauw, en wilde huilen en schreeuwen, maar dat mocht niet. Dan maken we je dood, zeiden de mannen. Hierna sneden ze mijn lippen af, mijn kin en als laatste sloegen ze met een hamer de meeste tanden uit mijn mond. Toen stopten ze me in een hut, zonder eten en drinken. 'Niet huilen', zeiden ze, 'dan maken we je af.' Na drie dagen lieten ze me gaan. Met een opdracht: Ga naar de radio, vertel wat er is gebeurd. Dan weet de wereld dat wij er nog zijn en dat de LRA nog lang niet verslagen is.'' Christina is naar huis gelopen. Ze moest haar hoofd stevig vasthouden en viel soms flauw. Thuisgekomen werd ze opgevangen en naar het ziekenhuis gebracht. ,,Kan ik dit ooit doorvertellen?'', vraagt Elise zich af. ,,Wie wil dit horen? Wanneer worden mensen beesten? Waarom doen mensen dit andere mensen aan?'' Maar ze heeft Christina beloofd haar verhaal wereldkundig te maken. Van tevoren had Elise zich de vraag gesteld waar God zou zijn in die ellende. ,,Dat maakte de verwerking in zekere zin gemakkelijker, minder hopeloos ook'', zegt ze. ,,Ik ontdekte dat je voor slachtoffers veel kunt betekenen als je gewoon naar hun verhaal luistert, met hen bidt en hun verdriet deelt.'' Stokslagen Even afschuwelijk is het verhaal van Charles. Hij en twee andere jongens werden in maart 1999 ontvoerd door de LRA. Een van de jongens probeerde bij een rivieroversteek te ontsnappen. ,,Zijn hoofd werd afgehakt en ik moest met zijn hoofd lopen tot aan de grens van Sudan'', vertelt Charles. Hij werd ingelijfd, maar niet van harte. Een van de commandanten zag zijn angst. 'Je ziet er bang uit', merkte hij op, 'maar we zullen je eens leren om dapper te zijn.' Charles kreeg 150 stokslagen. ,,Op dat moment wilde ik dood. Ze staken in mijn schouder, waarbij mijn hand verlamd raakte.'' Met een lege blik vertelt Charles over de moordpartijen. Onder dwang moest hij dagenlang met de geslachtsdelen van vermoorde mannen om zijn middel rondlopen. Na een half jaar werd zijn commandant gedood bij een aanval van regeringstroepen. Charles zag kans te ontsnappen en gaf zich over. De soldaten dwongen hem toe te kijken hoe zij de tong van de commandant afsneden en in brand staken. Daarna voerden zij Charles dronken, gaven hem slaag en scholden hem uit. Ernstig ziek en verzwakt bracht uiteindelijk een medelijdende man hem naar een opvangcentrum. Ontvoering Bizar is het verhaal van Winnifred Adongo (20) uit het Katakwi-districht. Een jonge vrouw met kort haar, een groene jurk en ogen die niet lachen. Ze gaat zitten en begint te vertellen. ,,Vorig jaar viel het rebellenleger LRA het Teso-district aan, in de omgeving van de stad Soroti. Ik werd met bijna zestig andere schoolmeisjes ontvoerd. Ik moest kogels dragen en koken, en werd gegeven aan een officier die al zeven vrouwen had. De mannen sloegen me altijd. Ik heb bij wel twintig mensen moeten toekijken hoe ze in stukken werden gehakt. Soms moest ik uit stelen. Ik heb niemand hoeven vermoorden; maar vijf meisjes van mijn school wel, zij moesten een klein jongetje doden. Toen we later weer naar Lira gingen, kwamen we in een gevecht terecht en daar werd ik geraakt door kogels. Een ging door mijn arm en langs mijn rug.'' Ze staat op en trekt haar kleren uit. Grote littekens van kogels. ,,Ik werd ook geslagen.'' Nog meer littekens, Winnifreds rug zit er vol mee. ,,Ik werd steeds zwakker. Ze besloten me te vermoorden, want ik was voor hen waardeloos geworden. Toen ik dat hoorde, ben ik weggekropen toen ik met de andere zeven vrouwen brandhout ging zoeken. Ik ben blijven kruipen en zo ben ik ontsnapt. Na twee dagen kwam ik een jongen tegen. Hij was eerst heel bang, maar heeft me toen toch meegenomen naar zijn ouders. Zij hebben me naar het regeringsleger gebracht. De soldaten hebben er voor gezorgd dat ik een maand in een opvangcentrum terecht kon. En nu wil ik het liefst terug naar school. Maar mijn ouders hebben geen geld.'' Ze kijkt en kijkt. Geen spoor van emotie op haar gezicht. Op de vraag van Elise hoe ze zich voelt, antwoordt Winnifred: ,,Als ik denk aan sommige rituelen, word ik zo kwaad dat ik iemand wil vermoorden. Toen ik in het opvangcentrum zat, zag ik een van de mannen die mij mishandeld had. Hij had zich overgegeven en zat in hetzelfde centrum. Hij heeft zijn wandaden bekend en ik heb hem vergeven.'' Ze voegt eraan toe: ,,En, Goddank, ik heb geen aids gekregen.'' Nog steeds toont deze jonge vrouw geen spoor van emotie. Ze heeft alleen een dringende vraag: ,,Help me weer naar school te kunnen.'' En weg is ze... External Aid The LRA has been supported by the Government of Sudan.
![]() |
![]() |
#95 |
Burger
|
![]() Over de dit soort dingen kun je enkel constateren dat de Islam gebruikt wordt als excuus om macht te krijgen. Zwaken van geest gaan natuurlijk wel me volgen met de koraan in de hand.
Het christendom is aan banden gelecht door het volk! Maar bij de Islam is dat niet zo van zelfsprekend. Je moet moed hebben als moslim om tegen de koraan in te gaan en een schijding van moskee en staat door te voeren zonder dat je een kogel krijgt. 1 land (Turkije) is het gelukt en daarvoor heb ik nog altijd bewondering. Er wordt weliswaar getwijfelt of Ataturk wel moslim was ![]() In Africa is het nooit stil geweest. Je mag er nog miljarden euro's in pompen het zal niet baten. Gewapend conflict met het westen? We kunnen dat proberen maar hoe lang gaat het duren voor ze terug naar de wapens grijpen? Wortels of niet je hebt 2 oplossingen. 1 Land per land "westers maken" maar dan dichtst gelegen bij europa en verdedigen (daatwerkelijke basis leggen zoals de amerikanen gedaan hebben bij het eind van wo2) 2 Wachten tot de serkste wint en daarme praten. Persoonlijk denk ik dat het daar allemaal beesten zijn die elkaar gewoon de kop af rukken voor macht. Dit zal nooit veranderen!! Laatst gewijzigd door Azal : 17 maart 2005 om 17:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Parlementslid
|
![]() Er wordt terecht aan getwijfeld of Atatürk moslim was. Hij was in ieder geval zeer Westers ingesteld. Hij verbood Turkse militairen (die er moeten op toezien dat de suculiere staat behouden blijft) om islamitische scholen te hebben gevolgd. (Iets wat Erdogan nu al geruime tijd wel probeert te doen).
En zijn uitspraak: "De islam is als een rottend kadaver dat onze gemeenschap vergiftigd", was ook niet van de poes... Maar gelijk had hij! Een zeer wijs man! ![]()
![]() |
#98 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#99 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neem Rwanda... een miljoen doden door de vlucht/nietsdoen van ondermeer de correctenl... De Baltische oorlog... die 'opgelost' werd door de US (allez, zij mochten het vuile werk opknappen)... En toen mocht het zonder de toestemming van de VN?!.. Somalië... Een optreden door de EU onder leiding van de VN had al meer dan een jaar moeten gebeurd zijn... Dit had wellicht honderdduizenden doden en miljoenen vluchtende mensen kunnen besparen.... Maar neen, dit is nog niets eens 'zinvol' bespreekbaar in de VN omdat China, één van de grootste voorvechters van de mensenrechten, zijn veto zou stellen... En wat doen de politieke schijncorrecten? Constant op de VS pissen... En dat mag van mij... maar pist ook eens op de anderen die veel meer doden op hun rekening hebben dan de VS (door niets te doen)... Denk maar eens aan Congo en de Grote Meren (op een vijftall jaar een vijftal doden!... Aan Palestina (door een mafkees miljarden toe te stompen die aangewend werden voor de 'productet van mensenbommen en corrupte bestemmingen). En natuurlijk is het van mij volgens de correcten niet eerlijk steeds te blijven hameren op de slechte en inefficiënte werken van de VN, een organisatie die meer geld verslindt dan de snelste paperversnipperaar ter wereld kan verwerken... Een VN die op het eerste zicht bijna niets anders doet dan haar diplomaten in de watten te leggen... De VN... kortom de grootste, duurste en corrupste praatbarak allertijde.... Tja, dat moet, zoals het politiek correct past, verzwegen worden.... Noxchtans zou het daar moeten te doen zijn... Nochtans zouden we met een kritische benadering vanuit de basis die organisatie moeten aanzetten eindelijk te doen waarvoor ze opgericht is... We zouden moeten blijven aandringen op de afschaffing van het vetorecht, op een eerlijke verdeling van de "'macht"'.... Op meer controle... Maar neen, zulke krtiiek 'mag' niet... is niet politiek correct... Eén ding moet ik die organsiatie toch meegeven... Alhoewel ze onrechtstreeks, door gebrek aan daadkracht en machtsafwending, miljoenen doden op haar geweten heeft... is het toch geen kat die haar daarvoor verantwoordelijk stelt... En dat ik ook een (correcte) kunst... Dus blijf rustig de VS bekampen (soms terecht, meestal om het 'goede' doel)... en sluit uw oogjes voor de onmacht van de VN en de EU... (Wie zei dat weer zo mooi "Oogjes dicht en snaveltjes toe..") ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 18 maart 2005 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |